Drugs Infolijn schreef:Vraag:Ik heb wel eens gelezen dat je beter pas aan de drugs kan beginnen als je hersens zijn uitgegroeid.
- Hoe zit dit precies?
- Wat is bewezen per drug?
Antwoord:
Van blowen is bekend dat het bij pubers de kans op schizofrenie op latere leeftijd vergroot. Zeker wanneer ze voor hun vijftiende beginnen. In de puberteit verandert er veel in de prefontale cortex. Verbindingen die weinig worden gebruikt, verdwijnen. In ruil daarvoor worden verbindingen die regelmatig actief zijn juist versterkt. Uiteindelijk wordt de prefontale cortex dus sterker en kan iemand na de puberteit beter plannen, organiseren en zijn emoties beter te reguleren. Cannabis gebruiken in deze periode kan voor een verstoring van dit proces zorgen. De samenhang met schizofrenie is bij andere middelen niet zo duidelijk als bij cannabis, maar het is heel waarschijnlijk dat ze de ontwikkeling van de hersenen op andere manieren nadelig kunnen beïnvloeden. Voor alle drugs geldt eigenlijk dat hoe jonger je begint en hoe meer en hoe vaker je gebruikt, hoe groter het risico. Naast kans op bijvoorbeeld psychosen zijn er aanwijzingen dat jong beginnen met drugs gebruiken (en alcohol drinken) de kans op verslaving op latere leeftijd vergroot.
Oom Klaas schreef:Daarom ben ik zo prettig gestoord
Lex Talionis schreef:Is onze herejezus bezig met een haatcampagne tegen blowen ofzo? Eerst aan alle smokers vragen of ze al weten dat ze er kanker van krijgen en er ons nou ook nog op wijzen dat we emotionele gehandicapten zijn
Smiley schreef:Dat hangt natuurlijk ook af per persoon. Als je absoluut niet sociaal aangelegd bent, heb je grotere kans om als vliendloos persoon te eindigen...
Flameon schreef:Smiley schreef:Dat hangt natuurlijk ook af per persoon. Als je absoluut niet sociaal aangelegd bent, heb je grotere kans om als vliendloos persoon te eindigen...
Het vermogen om contact te leren / kunnen leggen ontwikkeld zich dan niet
Pètrofiets schreef:Drugs Infolijn schreef:In de puberteit verandert er veel in de prefontale cortex. Verbindingen die weinig worden gebruikt, verdwijnen. In ruil daarvoor worden verbindingen die regelmatig actief zijn juist versterkt. Uiteindelijk wordt de prefontale cortex dus sterker en kan iemand na de puberteit beter plannen, organiseren en zijn emoties beter te reguleren. Cannabis gebruiken in deze periode kan voor een verstoring van dit proces zorgen.
Brain research indicating that brain development is not complete until near the age of 25, refers specifically to the development of the prefrontal cortex.3
Pètrofiets schreef:Drugs Infolijn schreef:Naast kans op bijvoorbeeld psychosen zijn er aanwijzingen dat jong beginnen met drugs gebruiken (en alcohol drinken) de kans op verslaving op latere leeftijd vergroot.
Drugs, alcohol and addiction
Plasticity is paradoxical: Just as it allows teens to learn and retain a lot of information, it also makes them susceptible to negative influences. "If a teen's nervous system sees alcohol or a drug, their synapses have locked onto that drug and form strong connections that underlie their affinity for it," Jensen says. The process of addiction actually uses the same neurochemistry as general learning. "Specific neuronal connections readily form from exposure to stimuli, like drugs and alcohol, and become irreversibly imprinted on their brains," she says. That means that when teens drink or smoke, they're laying down a lasting sensitivity that can easily lead to addiction.
Teens suffer longer-lasting consequences from alcohol; it dampens down learning by blocking synapses from sending any signals, and in excess, kills vastly more brain cells in teens than adults. This is especially problematic when it comes to binge drinking. "If a 17-year-old pounds down Jack Daniels with uncle Joe, uncle Joe will have a wicked hangover, but will function in a few days," says Jensen. "But that teenager has a low threshold for brain injury and may not bounce back 100 percent." Similarly, marijuana's negative effects are more long-lasting: Its active chemical blocks learning at the cellular level at multiple points—in the very early and later stages of making lasting memories. "What a teenager does on the weekend is actually still with him when he takes a test on Thursday," Jensen says. "And in the meantime, he's been trying to study with what's essentially a self-induced learning disability."
"Studies of normal brain development reveal critical areas of the brain that develop during late adolescence, and our study shows that heavy cannabis use is associated with damage in those brain regions," said study leader Manzar Ashtari of the Children's Hospital of Philadelphia.
The findings are considered preliminary, however, and more research is needed to confirm the work. The results announced today, were detailed in the Journal of Psychiatric Research last month.
Jongeren in de puberteit kunnen door dagelijks, fors gamen een achterstand in hun emotionele en sociale ontwikkeling oplopen. School- en werkprestaties hebben als eerste te lijden onder dagelijks gamen
Exceptional Insight schreef:Maar wat betekent emotionele achterstand? Heb je er dan minder van? Weet je minder goed hoe je ermee moet omgaan? Leer je bepaalde emoties op deze manier later pas? Ik vind die onderzoeken altijd zo vaag.
bloxnix schreef:Andere interpretatie is toch niet persé slecht?
Integendeel..
plǝɹǝʍ ǝpɹǝǝʞǝƃɯo schreef:Ik kan me hier wel in vinden. Hoewel het per persoon uiteraard wel wat zal verschillen, denk ik toch wel dat het voor iedereen geldt.
Het opbouwen van een emotionele en sociale achterstand is één van de grootste redenen geweest voor me om te kappen met blowen, na een jaar of 7 fulltime stoned te zijn geweest. Gevoelens en emoties druk je makkelijker weg, zodat je er niet mee hoeft te dealen. Hierdoor leer je er niet mee omgaan, ontwikkel je dus ook niet, en blijf je hangen op een bepaald emotioneel niveau.
Peptalk schreef:Lekkere bump
Zeker voor alleen een +1'tje
Exceptional Insight schreef:Maar wat betekent emotionele achterstand? Heb je er dan minder van? Weet je minder goed hoe je ermee moet omgaan? Leer je bepaalde emoties op deze manier later pas? Ik vind die onderzoeken altijd zo vaag.
Flameon schreef:Wel als je 20 bent en je denkt als iemand van 16
Exceptional Insight schreef:Maar wat betekent emotionele achterstand? Heb je er dan minder van? Weet je minder goed hoe je ermee moet omgaan? Leer je bepaalde emoties op deze manier later pas? Ik vind die onderzoeken altijd zo vaag.
Op de groep vertonen de kinderen gedrag waaruit blijkt dat ze een achterstand hebben op sociaal-emotioneel gebied. Sommige van deze kinderen hebben bijvoorbeeld moeite met het omgaan van teleurstellingen, waardoor ze boos en agressief worden. Andere kinderen vinden het moeilijk om met andere kinderen te spelen en op hun beurt te wachten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast