Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Alcoholmisbruik veroorzaakt angststoornissen

Ben je een interresant nieuwsbericht tegen gekomen? Plaats het dan in dit subforum.

Alcoholmisbruik veroorzaakt angststoornissen

Berichtdoor Shaggattack » ma sep 03, 2012 3:01 pm

AMSTERDAM - Forse alcoholinname vertraagt de verwerking van psychologische trauma’s bij muizen.


Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers deze week in Nature Neuroscience. Alcoholverslaafden hebben gemiddeld meer te kampen met angststoornissen dan reguliere drinkers.
Stevig innemen verhoogt nu eenmaal de kans op het meemaken van traumatische gebeurtenissen zoals auto-ongelukken of huiselijk geweld.

Maar nieuw onderzoek wijst op een extra oorzaak van vreesperikelen onder alcoholisten: de schade die overmatig alcoholgebruik aanricht in de hersenen.

Voor de studie leerde men muizen om te schrikken bij het horen van een bepaald geluid. Telkens als de toon klonk kreeg de muis een klein elektrisch schokje. Na verloop van tijd was het horen van de toon genoeg om de muis te laten schrikken.


Conditioneren


Deze manier van leren wordt in de neurowetenschappen conditioneren genoemd. Dieren die geen alcohol was gegeven herstelden van het trauma en reageerden al snel niet meer op de toon.
Bij muizen die lange tijd veel alcohol nuttigden bleef de toon nog lange tijd een schrikreactie oproepen. Dit patroon komt overeen met het psychisch herstel van alcoholisten na een traumatische ervaring.

Ongezonde hersengedeelten


Cellen in de voorste hersengedeelten van de alcoholmuizen zagen er ongezond uit. Ook werd een eiwit dat belangrijk is voor de communicatie tussen hersencellen, de zogenaamde NMDA-receptor, minder aangemaakt in de drinkende groep.

De resultaten kunnen leiden tot de ontwikkeling van medicatie die aangrijpt op de NMDA-receptor bij getraumatiseerde personen met een verleden van alcoholmisbruik.


bron: http://www.nu.nl/wetenschap/2900015/alc ... issen.html
Nature Neuroscience: http://www.nature.com/neuro/journal/vao ... .3204.html

:beer:
Avatar gebruiker
Shaggattack
paperboy
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1086
Geregistreerd: do maart 17, 2011 2:50 am

Re: Alcoholmisbruik veroorzaakt angststoornissen

Berichtdoor -ArKady. » ma sep 03, 2012 5:39 pm

proost
What shade of color is right, when you don’t believe in a world of black and white?

Fear only makes the wolf look bigger.
Avatar gebruiker
-ArKady.
Watching You
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 675
Geregistreerd: ma maart 05, 2012 4:27 pm

Re: Alcoholmisbruik veroorzaakt angststoornissen

Berichtdoor 1percent » ma sep 03, 2012 5:46 pm

Gelukkig kan ik met drank mijn angst verbergen.

:beer:
^ don't. Simply don't.
Avatar gebruiker
1percent
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 245
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 10:33 am

Re: Alcoholmisbruik veroorzaakt angststoornissen

Berichtdoor Ivo » ma sep 03, 2012 5:48 pm

Ik interpreteer het misschien volledig verkeerd, maar alcoholmisbruik veroorzaakt die angststoornissen toch niet? Het zorgt ervoor dat het minder snel geneest, maar is toch geen oorzaak?
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: Alcoholmisbruik veroorzaakt angststoornissen

Berichtdoor Einstein » ma sep 03, 2012 6:42 pm

Klopt inderdaad. Buiten dat is het ook nog een best grote stap van Pavlovreacties bij proefmuizen naar angststoornissen (?) bij mensen.

Ook dit is raar:
De resultaten kunnen leiden tot de ontwikkeling van medicatie die aangrijpt op de NMDA-receptor bij getraumatiseerde personen met een verleden van alcoholmisbruik.

Ja, zo makkelijk zal het inderdaad wel zijn :#: Alcoholisten hebben minder NMDA-receptoren, dus als we daar nou gewoon een medicijn tegenaan flikkeren, is er vast wel íets dat geneest :woeh:
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Alcoholmisbruik veroorzaakt angststoornissen

Berichtdoor Dreuge » ma sep 03, 2012 7:00 pm

Einstein schreef:
Shaggy schreef:De resultaten kunnen leiden tot de ontwikkeling van medicatie die aangrijpt op de NMDA-receptor bij getraumatiseerde personen met een verleden van alcoholmisbruik.

Ja, zo makkelijk zal het inderdaad wel zijn :#: Alcoholisten hebben minder NMDA-receptoren, dus als we daar nou gewoon een medicijn tegenaan flikkeren, is er vast wel íets dat geneest :woeh:



door op deze manier te quoten lijkt het net of Shaggy dit beweert. lijkt me handig als je het aanpast..
~*Hardcore Is A Way Of Life And If You Are Against It Than FUCK YOU!!*~

~*Take Me The Way I Am And Than We Could Be Friends*~


~~~~~FREE GONZO~~~~~
Avatar gebruiker
Dreuge
Einsteins koffiebitch
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4615
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:22 pm

Re: Alcoholmisbruik veroorzaakt angststoornissen

Berichtdoor Einstein » ma sep 03, 2012 9:19 pm

Oke Dreugie, omdat jij het bent :oops:
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Nieuws en Actualiteiten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

Royal Queen Seeds banner