Mr Dexo schreef:Dus er komt geen eindeloze en verslavende, online, end-game zoals in Diablo 3?
Ik had in een paar weken Diablo op hoogste niveau gesloopt en vervolgens nooit meet omgekeken naar Diablo 3. Ik ben mij er bewust van dat er nog een hoop is toegevoegd (en weg gehaald > RL money auction house) maar Diablo 3 heeft nooit dezelfde appeal gehad voor mij als dat Diablo 2 had simpelweg omdat het concept van Diablo 3 in essentie te eenzijdig was en afgericht op mensen die dit spel op een console spelen.
Path of Exile trok hun concept juist extreem in tegenovergestelde richting de diepte in wat mij persoonlijk aanzienlijk meer aanspreekt, in Path of Exile heb ik dan ook aanzienlijk meer uren zitten dan Diablo 3. Maar de sfeer van Path of Exile weet mij op een of andere manier alsnog niet op dezelfde wijze te grijpen als Diablo 2. Het doet mij pijn om te zeggen maar de graphics en/of lore van het spel weten mij moeilijk vast te houden.
Ten opzichte van bijvoorbeeld Torchlight 2 wat qua concept inhoudelijk zeer sterk in elkaar leek te zitten voor zijn tijd binnen hetzelfde genre moet Diablo 2 het denk ik toch echt voornamelijk hebben van het thema waarbinnen het zich afspeelt. Al ben ik eerlijk gezegd niet zo bekend met Torchlight 2 endgame wat Diablo 2 toch ook wel aardig deed. Unieke builds zoals de Barbarian Wolf en Whirlwind Assassin die enkel viable waren met specifieke endgame runward items vond ik bijvoorbeeld helemaal de bom destijds.
In andere woorden, je moet endgame bereiken voordat je pas echt volledig de fantasie kunt loslaten op de verschillende soorten characterbuilds die je kunt bouwen met de speciale unieke items die je dan vrij speelt of samen stelt. Waar de Smiter Paladin wellicht een van de meest iconische voorbeelden van was.
Wat ik enorm gaaf vond aan Diablo (1 &) 2 was de sfeer, het verhaal maar ook de end game waar je je currencies / runes kon opsparen om unieke gearpieces te maken waarmee je weer unieke builds viable kon maken. Het Diablo 3 en World of Warcraft retail talent systeem doen deze spelen mij o.a. erg onpersoonlijk aanvoelen. Ik wil op het minst het gevoel hebben dat ik foute keuzes kan maken en dat creatief nadenken over variaties unieke en levensvatbare uitkomsten kan bieden in het spel.
Activision moet echt het Amerikaanse kinderspeeltuin thema eens grondig uit hun organisatiecultuur scrubben. De Teletubbies, Jay Wilson lootboxes en Candy Crush hebben we ondertussen wel een beetje gezien.