Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Coke wordt steeds beter, en steeds goedkoper

Ben je een interresant nieuwsbericht tegen gekomen? Plaats het dan in dit subforum.

Coke wordt steeds beter, en steeds goedkoper

Berichtdoor Jcutter » za jun 09, 2018 1:48 pm

In vijftien jaar was de cocaïne in Nederland niet zo puur als nu. En de prijs per gram wordt ook maar lager en lager, schrijven onderzoekers in het Europees Drugsrapport 2018. Wat zit daar achter?

Hoe puurder de coke, hoe minder andere rommel er in het 'envelopje' zit. Omdat cocaïne zo kostbaar is, stoppen producenten en dealers er doorgaans van alles bij (bijvoorbeeld medicijnen of cafeïne), zodat ze meer échte drugs overhouden. Maar de coke is nu 66,8 procent puur. En dus relatief goedkoop.

De combi schone coke en lage prijs ligt volgens criminoloog Ton Nabben vooral aan het toenemende aanbod. "De zuiverheid is vooral een indicatie van veel aanbod vanuit Zuid-Amerika. De oogsten zijn nu goed: stel dat de oogst mislukt, dan worden de tekorten aangevuld met medicijnen, verdovingsmiddel of cafeïne. Dat hoeft nu dus niet."

In de video hieronder leggen we je in 1 minuut uit hoe dat zit:
Video afspelen
00:58
Onze coke was lang niet zo puur, hoe zit dat?
In havens en op straat

"De vrede tussen de overheid en rebellengroep FARC in Colombia zorgt ook voor meer aanbod", zegt Andrew Cunningham van het EMCDDA, de organisatie achter het rapport. "Er komt nu meer cocaïne uit Colombia dan ooit. De boeren daar hoeven het niet meer te versnijden, omdat ze toch genoeg hebben."

"Het verschil in zuiverheid tussen wat in havens wordt ontdekt en wat op straat wordt ingenomen is heel klein. Dat betekent dat de dealers in Europa het dus ook nauwelijks meer versnijden, omdat er zo veel aanbod is."

Daar komt bij dat de vraag vanuit Amerika krimpt: volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau RAND is de vraag zelfs gehalveerd. "Ik heb mijn bedenkingen over dat getal, maar het is zeker kleiner", zegt Nabben. "Als die afzetmarkt krimpt, gaat er meer naar Europa."
De zuiverheid van cocaïne in Nederland tussen 2002 en 2016 NOS/EMCDDA

Terwijl het aanbod enorm groeit, blijft de vraag achter. "Volgens mij is de vraag hier niet fors gestegen", zegt Nabben. "Dan is het simpele economie van vraag en aanbod: er is meer aanbod dan vraag, dus dan dalen de prijzen."

Deze ontwikkeling is trouwens in heel Europa aan de gang. "Vroeger had Nederland de reputatie van goeie coke, lage prijs", zegt Cunningham. "Maar je ziet dat andere landen jullie inhalen. Dat komt vooral door nieuwe leverroutes: hoe minder tussenpersonen, hoe minder het wordt versneden."
Gevaarlijk

Is zuiverder coke minder gevaarlijk dan versneden coke? Niet per se. "Er zijn aanwijzingen dat cocaïnegebruik kan leiden tot hersen- en hartaandoeningen", zegt Cunningham. "Als de coke minder is versneden , dan kunnen die effecten sterker worden."

Aan de andere kant weet de gebruiker zo wel wat-ie binnenkrijgt. "Er zijn wel gevallen geweest dat de cocaïne met heel rottig spul werd versneden", zegt Nabben. "Gelukkig kun je in Nederland op twintig locaties je drugs laten testen op wat er allemaal in zit."

https://nos.nl/op3/artikel/2235640-coke-wordt-steeds-beter-en-steeds-goedkoper.html
There’s No Chemical Solution to a Spiritual Problem
Jcutter
Mentally Ill
Donateur

Re: Coke wordt steeds beter, en steeds goedkoper

Berichtdoor Vinnie » za jun 09, 2018 2:01 pm

Goede zaak
Miss E schreef:Gaat liever als een dronken tokkie de boel op stelten zetten dan vogels spotten.
Vinnie
DF Addict

Berichtdoor PiraatPanda » za jun 09, 2018 11:12 pm

Jcutter schreef:de coke is nu 66,8 procent puur

Jaah dat zeg ik al sinds ik hier rondhang. Snap niet dat er zoveel mensen blijven roepen dat t gemiddelde maar 10% is :snort:

♥♥♥
PiraatPanda
nepduif
Donateur

Berichtdoor Jmths » ma jun 11, 2018 12:57 am

PiraatPanda schreef:

Jaah dat zeg ik al sinds ik hier rondhang. Snap niet dat er zoveel mensen blijven roepen dat t gemiddelde maar 10% is :snort:

Twee kennissen in Antwerpen hadden in 2017 hun coke laten testen en dat kwam op 40% en 44% uit ondanks dat het merendeel van de coke tegenwoordig via Antwerpen binnen stroomt.

Is Bart de Wever toch nog ergens goed voor, en ondertussen tegen de krant huilen dat de Antwerpse coke problematiek de schuld is van het Nederlands gedoog beleid. Zulk soort kansloze uitspraken, zijn 'harde zakenmentaliteit' en daarbij de Julius Caeser uitspraken doen mij toch wel aan een bepaalde Amerikaanse Clown denken.

Als er vanuit Brussel nota bene wordt gesteld dat Vlaanderen beduidend hoog scoort op corruptie weet je wel hoe laat het is. Ik moet nog steeds lachen om die coke container die in rook op ging, mijn onderbuik gevoel zegt mij dat ze niet alleen geld aannemen uit de diamant sector.
If you can't laugh at life, it just isn't funny anymore.
Jmths
Bewuste Gebruiker

Berichtdoor 618157 » ma jun 11, 2018 11:53 am

Jmths schreef:
PiraatPanda schreef:

Twee kennissen in Antwerpen hadden in 2017 hun coke laten testen en dat kwam op 40% en 44% uit ondanks dat het merendeel van de coke tegenwoordig via Antwerpen binnen stroomt.

Is Bart de Wever toch nog ergens goed voor, en ondertussen tegen de krant huilen dat de Antwerpse coke problematiek de schuld is van het Nederlands gedoog beleid. Zulk soort kansloze uitspraken, zijn 'harde zakenmentaliteit' en daarbij de Julius Caeser uitspraken doen mij toch wel aan een bepaalde Amerikaanse Clown denken.

Als er vanuit Brussel nota bene wordt gesteld dat Vlaanderen beduidend hoog scoort op corruptie weet je wel hoe laat het is. Ik moet nog steeds lachen om die coke container die in rook op ging, mijn onderbuik gevoel zegt mij dat ze niet alleen geld aannemen uit de diamant sector.

Is dat zo ik zie programma tegenwoordig over routes via Oekraïne etc, maar ook nog steeds Good ol Antwerpen en Rotterdam, ze wedden denk ik op meerdere paarden, maar Ukraine laten ze heel veel door, kijken nergens na daarzo.
618157
DF Maniac

Berichtdoor verneukeratief » ma jun 11, 2018 2:04 pm

Geloof niet alles wat je op tv ziet frog. Een bananenboot is iets moeilijker controleren dan een vliegtuig.
drugsforum.nl
verneukeratief
Badass Junkie

Berichtdoor 618157 » ma jun 11, 2018 3:07 pm

verneukeratief schreef:Geloof niet alles wat je op tv ziet frog. Een bananenboot is iets moeilijker controleren dan een vliegtuig.

uiteraard geloof ik niet alles, maar de controle in Ukraine stellen geen fuck voor, dus dan zijn de mensen berijd grotre omwegen te nemen.
618157
DF Maniac

• Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Nieuws en Actualiteiten