Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

De zwarte piet toegespeeld krijgen

Ben je een interresant nieuwsbericht tegen gekomen? Plaats het dan in dit subforum.

De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Partypipo » do okt 24, 2013 12:43 am

Ik heb even géén zin om een artikel te zoeken en te linken, want op het nieuws word je er dood mee gegooid dus ik verwacht dat iedereen er al iets van mee heeft gekregen.

Ik ga hier ook niet de discussie voeren ofzo. Ik verbaas me alleen over de aanpak van iedereen die er mee bezig is. Sommigen noemen zwarte piet een vorm van rascisme omdat het zwarte slaven zouden zijn van sinterklaas. En anderen zeggen dan weer dat zij dat niet zo ervaren als rascisme.

Bla bla bla.

Ik heb op het internet gevonden (en dan is het dus wáár ;) ) dat sinterklaas vieren een omgevormde heidense traditie is. Rond dezelfde tijd ieder jaar werd et namelijk een feest gevierd met de god Wodan als hoofdpersoon en zwarte raven. Mensen deden dat dan spelen met een hoofdpersoon verkleed als wodan en verschillende mensen met zwart geschminkte gezichten die zo de raven voor moesten stellen. Van wodan kreeg je wat lekkers als je lief was geweest, de zwarte raven namen je mee als je stout was geweest.
Of het waar is of niet is niet zo van belang. Meer vind ik de gedachte erachter interessant. Het oude feest (gedeeltelijk) in ere herstellen door TE ZEGGEN zwarte piet moet een raaf voorstellen. Verder niks veranderen. Klaar. BAM!

Of als je echt het sinterklaasfeest wilt houden zoals ie is dan moet je hem gewoon als officieel geloof laten erkennen. Je gelooft in sinterklaas namelijk. En er is vrijheid van het uitdragen van je geloof met alle bijbehorende rituelen in Nederland. Maar alleen als het geloof erkend wordt als geloof (wie zo'n regel verzint is ook niet wijs, maar ja). Ik zou dit ook een vette stunt vinden.

Verder vind ik het een grappige traditie zolang er verteld wordt dat het een traditie is en kinderen niet voorgelogen worden om ze te dwingen bepaalde dingen wel of niet te laten doen.
Mij interesseert het weinig welke kleur piet heeft. Al ben ik wel van mening dat als niemand het ervaart als rascisme behalve gekleurde mensen, dat zij dan de enige zijn die juist rascistisch bezig zijn en ik hoop dáárom, uit principe, dat deze zeurpieten niet winnen. Niet omdat ik het belangrijk zou vinden dat zwarte pieren zwart zijn of niet...
Ted Bundy schreef:Mochten quotes van mede df'ers in je onderschrift plaatsen weer 'in' worden. Dan is deze de mijne.
Avatar gebruiker
Partypipo
Doneer-meneer
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4155
Geregistreerd: di sep 06, 2011 1:36 am

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Dreuge » do okt 24, 2013 4:29 am

krijg de bloedkanker met je kansloze kanka discussie zwarte piet heeft dat kk vliegtuig in de twins gevlogen en nu naar bed jij hoerenzoon
~*Hardcore Is A Way Of Life And If You Are Against It Than FUCK YOU!!*~

~*Take Me The Way I Am And Than We Could Be Friends*~


~~~~~FREE GONZO~~~~~
Avatar gebruiker
Dreuge
Einsteins koffiebitch
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4615
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:22 pm

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Basshoven » do okt 24, 2013 4:49 am

Okee... Ik moet toegeven, ik heb de eerste post gewoon niet echt gelezen. Maar dat is dan ook omdat ik een beetje gek word van de discussie.

Zwarte piet, racisme,... Ik zet hier eventjes kort en bondig mijn mening neer, en zal later wat meer de tijd nemen om je originele post te lezen.

In mijn ogen zijn we allen gelijk, en dat meen ik oprecht, en daarom is elke verandering aan het feest in mijn ogen juist een daad van discriminatie. Want elke verandering aan het feest zou impliceren dat er een zeker onderscheid is tussen zwart en wit op basis waarvan die verandering moet plaatsvinden. Toch vind ik dat er een aanpassing mag komen (lees: moet niet, mag wel), en ik zal proberen uit te leggen waarom.

Laat ik het zo zeggen: Als we dus echt de minderheid die zich door het feest gekwetst voelt, negers of blanken, willen respecteren, dan kunnen we alleen maar zeggen dat we allen gelijk zijn, en dat het dus om het even is welke persoon welke rol in het feest inneemt. Ten gevolge daarvan is elke verandering van raciale rollenverdeling aan het feest om het even, en daarom is elke verandering aan het feest zinloos. Witte pieten, zwarte sinterklazen, het maakt geen verschil vanuit het perspectief van gelijkheid.
Ten gevolge daarvan kun je zeggen dat, zolang een partij verandering van het feest nodig vindt, deze partij zichzelf als anders (lees: niet gelijk) ziet als de andere partij. Met als logische conclusie dat, als we elkaar als gelijken willen behandelen, het feest gewoon moet blijven zoals het is.

Toch zeg ik dat ik het niet erg vind ALS ze de pieten veranderen, omdat sommige mensen de capaciteiten niet hebben het bovenstaande zo te kunnen zien en daaronder lijden. En als we allen gelijke zijn, en het daarom dus om het even is welke persoon welke rol inneemt, dan kunnen we net zo goed de figuurtjes een andere kleur geven. Onder de oppervlakkigheid zijn we toch allen gelijk, dus voor hij die de medemens als gelijke ervaart verandert er door die verandering niets. Voor andere mensen, die zich als anders ervaren, verandert er wél iets - althans, dat denkt men. Er is in feite niks veranderd, maar men denkt van wel, en dat maakt mensen dan gelukkig.
Het is alleen jammer dat daaruit blijkt dat de ene partij zichzelf niet als de gelijke van de andere ziet. En omgekeerd. Want als dat wel het geval zou zijn had men geen behoefte aan die schijnverandering.

--

M.a.w.: ik zie juist het veranderen van de zwarte piet als een bevestiging van onderscheid en daarmee als een discriminerende daad van degenen die het nodig vinden om die verandering door te zetten teneinde een gevoel van "gelijkheid" te bereiken.
Maar, verkerend in het besef dat we allen sowieso gelijk zijn, verandert er voor mij door die verandering niets. Voor de mensen die niet in het besef verkeren dat we allen gelijk zijn, en die verandering willen doorzetten, brengt die verandering een illusoire vorm van gelijkheid mee. Die illusie van gelijkheid is dan gegrond op ongelijkheid, maar als je daar doorheen blikt kun je dat toelaten omdat je dan ziet dat het stoelt op een misvatting.
En als dat mensen gelukkiger maakt, dan gun ik mensen dat. Ook al is het het gevolg van foutief denken. Uiteindelijk is er toch niets veranderd: men verwisselt de positie van het ene mens met een positie van een ander mens.

Echter, als iedereen zou begrijpen en inzien dat we allen gelijk zijn, ongeacht de oppervlakkigheden die ons uiterlijk definiëren, dan zouden we kunnen begrijpen dat het absoluut niet nodig is ook maar iets te veranderen. Dat zou de ideale toestand zijn.

Hopelijk druk ik me helder uit, bovenstaande tekst is nogal vatbaar voor misinterpretatie.
Basshoven
Offline
 

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Partypipo » do okt 24, 2013 9:02 am

Basshoven schreef:Okee... Ik moet toegeven, ik heb de eerste post gewoon niet echt gelezen. Maar dat is dan ook omdat ik een beetje gek word van de discussie.

Zwarte piet, racisme,... Ik zet hier eventjes kort en bondig mijn mening neer, en zal later wat meer de tijd nemen om je originele post te lezen.

In mijn ogen zijn we allen gelijk, en dat meen ik oprecht, en daarom is elke verandering aan het feest in mijn ogen juist een daad van discriminatie. Want elke verandering aan het feest zou impliceren dat er een zeker onderscheid is tussen zwart en wit op basis waarvan die verandering moet plaatsvinden. Toch vind ik dat er een aanpassing mag komen (lees: moet niet, mag wel), en ik zal proberen uit te leggen waarom.

Laat ik het zo zeggen: Als we dus echt de minderheid die zich door het feest gekwetst voelt, negers of blanken, willen respecteren, dan kunnen we alleen maar zeggen dat we allen gelijk zijn, en dat het dus om het even is welke persoon welke rol in het feest inneemt. Ten gevolge daarvan is elke verandering van raciale rollenverdeling aan het feest om het even, en daarom is elke verandering aan het feest zinloos. Witte pieten, zwarte sinterklazen, het maakt geen verschil vanuit het perspectief van gelijkheid.
Ten gevolge daarvan kun je zeggen dat, zolang een partij verandering van het feest nodig vindt, deze partij zichzelf als anders (lees: niet gelijk) ziet als de andere partij. Met als logische conclusie dat, als we elkaar als gelijken willen behandelen, het feest gewoon moet blijven zoals het is.

Toch zeg ik dat ik het niet erg vind ALS ze de pieten veranderen, omdat sommige mensen de capaciteiten niet hebben het bovenstaande zo te kunnen zien en daaronder lijden. En als we allen gelijke zijn, en het daarom dus om het even is welke persoon welke rol inneemt, dan kunnen we net zo goed de figuurtjes een andere kleur geven. Onder de oppervlakkigheid zijn we toch allen gelijk, dus voor hij die de medemens als gelijke ervaart verandert er door die verandering niets. Voor andere mensen, die zich als anders ervaren, verandert er wél iets - althans, dat denkt men. Er is in feite niks veranderd, maar men denkt van wel, en dat maakt mensen dan gelukkig.
Het is alleen jammer dat daaruit blijkt dat de ene partij zichzelf niet als de gelijke van de andere ziet. En omgekeerd. Want als dat wel het geval zou zijn had men geen behoefte aan die schijnverandering.

--

M.a.w.: ik zie juist het veranderen van de zwarte piet als een bevestiging van onderscheid en daarmee als een discriminerende daad van degenen die het nodig vinden om die verandering door te zetten teneinde een gevoel van "gelijkheid" te bereiken.
Maar, verkerend in het besef dat we allen sowieso gelijk zijn, verandert er voor mij door die verandering niets. Voor de mensen die niet in het besef verkeren dat we allen gelijk zijn, en die verandering willen doorzetten, brengt die verandering een illusoire vorm van gelijkheid mee. Die illusie van gelijkheid is dan gegrond op ongelijkheid, maar als je daar doorheen blikt kun je dat toelaten omdat je dan ziet dat het stoelt op een misvatting.
En als dat mensen gelukkiger maakt, dan gun ik mensen dat. Ook al is het het gevolg van foutief denken. Uiteindelijk is er toch niets veranderd: men verwisselt de positie van het ene mens met een positie van een ander mens.

Echter, als iedereen zou begrijpen en inzien dat we allen gelijk zijn, ongeacht de oppervlakkigheden die ons uiterlijk definiëren, dan zouden we kunnen begrijpen dat het absoluut niet nodig is ook maar iets te veranderen. Dat zou de ideale toestand zijn.

Hopelijk druk ik me helder uit, bovenstaande tekst is nogal vatbaar voor misinterpretatie.


Hahaha, gast! Je leest de eerste post niet en maakt dan zo'n lang verhaal?

Ik zeg juist hetzelfde, maar kom met 2 gedachten spinsels erover om het hetzelfde te houden, zonder dat er iemand kan zeiken.
-Oude feest (wat schijnbaar zo was, als je het internet kan geloven :P )herstellen, dus geen zwarte pieten maar mensen die zwarte raven voor moeten stellen. Dat kan nooit rascistisch zijn. Feitelijk verander je niks, je noemt alleen piet een raaf. KLAAR.
-Geloven in Sinterklaas een geloof maken. Vrijheid van uiting van geloofsovertuiging, met alle bijbehorende rituelen, is een nogal beschermd iets in Nederland.
Ted Bundy schreef:Mochten quotes van mede df'ers in je onderschrift plaatsen weer 'in' worden. Dan is deze de mijne.
Avatar gebruiker
Partypipo
Doneer-meneer
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4155
Geregistreerd: di sep 06, 2011 1:36 am

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Dreuge » do okt 24, 2013 11:16 am

ILoveMDMA schreef:-Oude feest (wat schijnbaar zo was, als je het internet kan geloven :P )herstellen, dus geen zwarte pieten maar mensen die zwarte raven voor moeten stellen. Dat kan nooit rascistisch zijn. Feitelijk verander je niks, je noemt alleen piet een raaf. KLAAR.



het is een kinderfeest
~*Hardcore Is A Way Of Life And If You Are Against It Than FUCK YOU!!*~

~*Take Me The Way I Am And Than We Could Be Friends*~


~~~~~FREE GONZO~~~~~
Avatar gebruiker
Dreuge
Einsteins koffiebitch
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4615
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:22 pm

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor DutchCookie » do okt 24, 2013 11:47 am

Basshoven schreef:Ik zet hier eventjes kort en bondig mijn mening neer



:#:
Druks schreef:het is die snoevende schnabbelaar die moeilijke kankeraar
Avatar gebruiker
DutchCookie
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 572
Geregistreerd: di apr 26, 2011 11:33 pm

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Poseidon » do okt 24, 2013 11:55 am

Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Klimtox » do okt 24, 2013 12:31 pm

Hier ook al gepraat over zwarte piet? :#:
<3
Avatar gebruiker
Klimtox
Klimbaus
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 3661
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 3:41 pm

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Dreuge » do okt 24, 2013 2:23 pm

ILoveMDMA schreef:-Oude feest (wat schijnbaar zo was, als je het internet kan geloven :P )herstellen, dus geen zwarte pieten maar mensen die zwarte raven voor moeten stellen. Dat kan nooit rascistisch zijn. Feitelijk verander je niks, je noemt alleen piet een raaf. KLAAR.



het is een kinderfeest[/quote]

ILoveMDMA schreef:-Geloven in Sinterklaas een geloof maken. Vrijheid van uiting van geloofsovertuiging, met alle bijbehorende rituelen, is een nogal beschermd iets in Nederland.
[quote="Dreuge"]

Dit is al helemaal een zwaar autistische "oplossing". Het gaat hier om een sociaal-maatschappelijk probleem. Zwarte piet is niet illegaal.. er hoeven geen regels/wetten omzeild te worden.
~*Hardcore Is A Way Of Life And If You Are Against It Than FUCK YOU!!*~

~*Take Me The Way I Am And Than We Could Be Friends*~


~~~~~FREE GONZO~~~~~
Avatar gebruiker
Dreuge
Einsteins koffiebitch
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4615
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:22 pm

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Perry » do okt 24, 2013 2:57 pm

Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Multitude » do okt 24, 2013 4:45 pm

Neeeeeee, niet ook hier :cry:
“And you are made of a hundred trillion cells. We are, each of us, a multitude.”
Avatar gebruiker
Multitude
Junkenhoeder
Donateur
Offline
 
Posts: 1874
Geregistreerd: di mei 08, 2012 12:27 am

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Fret » do okt 24, 2013 4:58 pm



r.i.p zwarte speed
"Ik ben hier emotioneel te onzeker voor Ernie." -Bert, 2015

Avatar gebruiker
Fret
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 786
Geregistreerd: wo jun 26, 2013 9:04 pm
Woonplaats: Bij mijn moeder thuis in de kelder

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Partypipo » do okt 24, 2013 5:49 pm

Dreuge schreef:
ILoveMDMA schreef:-Oude feest (wat schijnbaar zo was, als je het internet kan geloven :P )herstellen, dus geen zwarte pieten maar mensen die zwarte raven voor moeten stellen. Dat kan nooit rascistisch zijn. Feitelijk verander je niks, je noemt alleen piet een raaf. KLAAR.



het is een kinderfeest


ILoveMDMA schreef:-Geloven in Sinterklaas een geloof maken. Vrijheid van uiting van geloofsovertuiging, met alle bijbehorende rituelen, is een nogal beschermd iets in Nederland.
Dreuge schreef:
Dit is al helemaal een zwaar autistische "oplossing". Het gaat hier om een sociaal-maatschappelijk probleem. Zwarte piet is niet illegaal.. er hoeven geen regels/wetten omzeild te worden.

Totdat de VN het gewoon verbiedt... Dan wel. En ja, dan graag een autistische oplossing. Ik hou daarvan!
Ted Bundy schreef:Mochten quotes van mede df'ers in je onderschrift plaatsen weer 'in' worden. Dan is deze de mijne.
Avatar gebruiker
Partypipo
Doneer-meneer
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4155
Geregistreerd: di sep 06, 2011 1:36 am

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Hunk » do okt 24, 2013 5:57 pm

Deze begon al ver voor 6 december stoute kinderen te straffen:

D.O.A.
Avatar gebruiker
Hunk
Bewuste Gebruiker
Verbannen
 
Posts: 558
Geregistreerd: zo jul 15, 2012 4:50 pm
Woonplaats: Bergeijk

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Dreuge » do okt 24, 2013 6:39 pm

ILoveMDMA schreef:
Dreuge schreef:
ILoveMDMA schreef:-Oude feest (wat schijnbaar zo was, als je het internet kan geloven :P )herstellen, dus geen zwarte pieten maar mensen die zwarte raven voor moeten stellen. Dat kan nooit rascistisch zijn. Feitelijk verander je niks, je noemt alleen piet een raaf. KLAAR.



het is een kinderfeest


ILoveMDMA schreef:-Geloven in Sinterklaas een geloof maken. Vrijheid van uiting van geloofsovertuiging, met alle bijbehorende rituelen, is een nogal beschermd iets in Nederland.
Dreuge schreef:
Dit is al helemaal een zwaar autistische "oplossing". Het gaat hier om een sociaal-maatschappelijk probleem. Zwarte piet is niet illegaal.. er hoeven geen regels/wetten omzeild te worden.

Totdat de VN het gewoon verbiedt... Dan wel. En ja, dan graag een autistische oplossing. Ik hou daarvan!


heb je de krant van vandaag gelezen?
~*Hardcore Is A Way Of Life And If You Are Against It Than FUCK YOU!!*~

~*Take Me The Way I Am And Than We Could Be Friends*~


~~~~~FREE GONZO~~~~~
Avatar gebruiker
Dreuge
Einsteins koffiebitch
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4615
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:22 pm

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor Prototype » do okt 24, 2013 7:32 pm

Fret schreef:


r.i.p zwarte speed

Beste spuiten en slikken ooit. :hulde:
I'll make my own drugsforum! With blackjack and hookers!
In fact, forget the forum!
BEK HOUWE, NEUS VOLSTOUWE.

Frog schreef:Predatorprotomotherucking t rex
Avatar gebruiker
Prototype
Harder dan de rest
Donateur
Offline
 
Posts: 7490
Geregistreerd: do aug 01, 2013 11:57 pm
Woonplaats: The Void

Re: De zwarte piet toegespeeld krijgen

Berichtdoor supergabbur » ma okt 28, 2013 3:00 pm

Avatar gebruiker
supergabbur
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1365
Geregistreerd: do nov 22, 2012 3:15 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Nieuws en Actualiteiten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

Royal Queen Seeds banner