In winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn heeft even na twaalven een schietpartij plaatsgevonden. De gemeente maakt melding van twee doden, maar dat kunnen er ook meer zijn. Er zijn ook gewonden.
Over de toedracht van de schietpartij is nog niets bekend. Het is ook niet duidelijk om hoeveel schutters het gaat.
De gemeente wacht op meer informatie van de politie. Op dit moment is er een crisisteam bijeen op het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn.
De politie heeft twee supermarkten in het complex ontruimd en het winkelcentrum afgesloten. De hulpdiensten zijn met groot materieel uitgerukt.
Mitrailleur
De eigenaar van een dierenwinkel heeft alles zien gebeuren. "Er was paniek in het winkelcentrum, veel rennende mensen. Ik zag mensen op de grond liggen. Toen ik de dader zag, ben ik naar binnen gegaan en heb ik de rolluiken dichtgedaan."
Volgens de winkelier liep de dader al schietend met een grote mitrailleur langs. Het was op dat moment druk in het winkelcentrum. Hij vreest dat er zeker vijf tot tien doden zijn. De dader, een man van rond de 25 jaar met een bomberjack, zou zichzelf daarna door het hoofd hebben geschoten.
Een andere ooggetuige heeft de schietpartij zelf niet gezien, maar zag bij aankomst een lijk op een parkeerplaats liggen.
Eerdere schietpartij
Op 2 april was er ook al een schietpartij in Alphen aan den Rijn. Toen vielen twee doden en raakten twee mensen gewond.
Bron: NOS