Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Druggebruik Brussel piekt op katholieke feestdagen

Ben je een interresant nieuwsbericht tegen gekomen? Plaats het dan in dit subforum.

Druggebruik Brussel piekt op katholieke feestdagen

Berichtdoor Eko » di jun 12, 2012 1:32 pm

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... ugsBrussel

Het druggebruik in Brussel was in 2010 het hoogst op katholieke feestdagen, met name in het paasweekend, op Kerstmis. Ook op oudejaarsavond is het verbruik enorm hoog. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen van het rioolwater in de hoofdstad.

Het gebruik van drugs is makkelijk te meten in het rioolwater. Cocaïne en xtc worden bijvoorbeeld door het lichaam omgezet in metabolieten die via het toilet terechtkomen in het rioolwater. Uit analyses van het rioolwater blijkt dat het gebruik van drugs het laagst ligt op weekdagen en het hoogst in het weekend.
Belga

Dat is op zich niet verrassend, maar de absolute pieken in het druggebruik zijn er op de feestdagen Pasen, paasmaandag, Kerstmis en oudejaarsavond. Op oudejaarsavond bijvoorbeeld ligt het xtc-gebruik 5 keer hoger dan in het weekend, het cocaïnegebruik 3 keer hoger dan in het weekend.

Andere drugs, zoals heroïne, worden weinig gebruikt in Brussel. Daarom is het moeilijk om daarover trends vast te stellen over het gebruik. "Heroïne wordt meer gebruikt in de uithoeken van de maatschappij", zegt onderzoeker Alexander van Nuijs.

"Ook van methamfetamine, een drug die veel in Scandinavië, Tsjechië en Noord-Amerika gebruikt wordt, liggen de hoeveelheden in het afvalwater van onze hoofdstad verwaarloosbaar laag."

Minder drugs in Brussel dan in Antwerpen

Dit onderzoek is niet het eerste rioolwateronderzoek van de Universiteit Antwerpen. Eerder werden ook al stalen uit Antwerpen onderzocht. Dat onderzoek was wel kleinschaliger dan het onderzoek in Brussel, toch is een vergelijking mogelijk.

In Brussel ligt het druggebruik 2 tot 3 keer lager dan in Antwerpen. "In de hoofdstad wordt per dag per duizend inwoners gemiddeld 500 milligram verbruikt. Dat staat ongeveer gelijk aan vijf dosissen per dag per duizend inwoners. In Antwerpen kwamen we uit op vijftien dosissen", zegt van Nuijs.

Onderzoeker Alexander van Nuijs nam elke dag in 2010 een staal van het rioolwater in Brussel. De stalen werden genomen net voor het water door een waterzuiveringsstation ging. Gedurende de 24 uren van een dag werd telkens een stukje van de dagelijkse stroom in een fles gedaan. Om middernacht heeft men zo een representatief staal van de dag.
I remember feelin' like someone had peeled a layer away from my brain, and my reality was no longer anchored to any point of reference, and I had to fight to keep from being crushed under the weight of an unforgiving new paradigm of ultimate reality. (Jake the Dog)
Avatar gebruiker
Eko
-~○☼○~-
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4042
Geregistreerd: do feb 24, 2011 10:27 pm
Woonplaats: Ganda

Re: Druggebruik Brussel piekt op katholieke feestdagen

Berichtdoor -ArKady. » di jun 12, 2012 2:12 pm

denk dat het eerder met feestdagen te maken heeft dan met specifiek katholieke feestdagen.
maar met die priester weet je het tegenwoordig maar nooit natuurlijk 8-)
What shade of color is right, when you don’t believe in a world of black and white?

Fear only makes the wolf look bigger.
Avatar gebruiker
-ArKady.
Watching You
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 675
Geregistreerd: ma maart 05, 2012 4:27 pm

Re: Druggebruik Brussel piekt op katholieke feestdagen

Berichtdoor Tripkip » wo jun 20, 2012 11:48 pm

Onderzoeken die nu serieus rioolwater om te zien hoeveel drugs gebruikt wordt? :conf:
Avatar gebruiker
Tripkip
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 359
Geregistreerd: wo apr 25, 2012 8:38 pm
Woonplaats: België

Re: Druggebruik Brussel piekt op katholieke feestdagen

Berichtdoor Einstein » wo jun 20, 2012 11:59 pm

Ja, dat heb ik volgens mij ook wel eens vaker gelezen. Ik dacht dat de vissen op plekken waar afvalwater geloosd wordt ook significant slomer waren dan normaal, of zo, door alle onafgebroken slaapmiddelen :#: :woeh:
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Druggebruik Brussel piekt op katholieke feestdagen

Berichtdoor Tripkip » zo jun 24, 2012 11:53 pm

Dem fishies be on drugzzzz!
Avatar gebruiker
Tripkip
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 359
Geregistreerd: wo apr 25, 2012 8:38 pm
Woonplaats: België

Re: Druggebruik Brussel piekt op katholieke feestdagen

Berichtdoor ge0ks » wo apr 10, 2013 9:42 am

Tripkip schreef:Onderzoeken die nu serieus rioolwater om te zien hoeveel drugs gebruikt wordt? :conf:
Lijkt me nauwkeuriger dan zo'n enquete's en onderzoeken, niet iedereen is eerlijk op zo'n dingen...
ge0ks
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 109
Geregistreerd: di feb 22, 2011 3:42 am

Re: Druggebruik Brussel piekt op katholieke feestdagen

Berichtdoor Trippie » wo apr 10, 2013 7:56 pm

Maar dat ze echt kunnen meten dan er per dag 500milligram (500 milligram wat?) word gebruikt per duizend inwoners vind ik toch maar vaag.
Trippie is maar een klein beetje Hippie...
Avatar gebruiker
Trippie
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1303
Geregistreerd: wo nov 16, 2011 8:10 pm
Woonplaats: Lala Land

Re: Druggebruik Brussel piekt op katholieke feestdagen

Berichtdoor Stefaan » wo apr 10, 2013 10:10 pm

Ze hoeven niet eens per se de hoeveelheden aan groepen personen te koppelen. Ze zien gewoon een verhoging van het totaal aantal afbraakproducten in het riool. Een deel daarvan zal ook komen omdat vaak mensen met zulke dagen soms expres naar grote steden gaan.
Stefaan
Ja en nu?
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2410
Geregistreerd: ma jun 06, 2011 2:14 pm


Keer terug naar Nieuws en Actualiteiten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

Royal Queen Seeds banner