Linkje naar Everlast's "Gaza City Blues":
Dit liedje komt uit 2014 en lijkt het standpunt van de schrijver (Everlast) te vertegenwoordigen. Na een paar momenten daarvoor het nummer "Stone In My Hand" te hebben gezongen, over de strijd van de Palestijnse kinderen tegen Israëlische tanks met niks meer dan een steen in de hand (geïnspireerd op...), gaat Everlast verder met de strijd tegen onrecht in het midden -Oosten. Israël heeft tanks, Palestijnen bijna niks.
Later heeft Roger Waters (voormalig Pink Floyd bassist en tekst/liedjesschrijver van Pink Floyd en ook in zijn solocarrière) ook een standpunt ingenomen tegen artiesten die in Tel Aviv willen optreden. Volgens Roger Waters steun je daarmee de huidige Israëlische regering, die tanks en andere wapens in een oorlog gebruikt tegen de Palestijnen, en op die manier de mensenrechten van Palestijnen schendt. Op Facebook zelfs hele brieven aan artiesten door Roger Waters daarover.
Het is niet meer de 6-daagse oorlog die als Israëlische heldendaad wordt beschouwd in de 2e helft van de 20e eeuw. Ikzelf groeide op met het idee dat Israël 'de goeie' is. Maar hoelang houdt zoiets stand? Ook nog in 2018? Neen.
Het is niet populair om 'vóór' Israël te zijn, en tegenstand tegen Israël van mij is niet antisemitisch bedoeld. Het gaat erom of je kunt denken. Denk eens dat Palestijnen monddood gemaakt worden, met handen en voeten gebonden aan armoe en slechte ontwikkeling (wat verwacht je anders in oorlogstoestanden?) dat niets te maken heeft met een terroristische wapendeal of het doden van een Israëlisch militair...
Misschien ben ik toch van mening dat het vraagstuk eens Palestijns, tegen de huidige Israëlische regering, bekeken moet worden.
Geen profeet Mohammed, geen Mozes. Geen oud -Egyptische goden, en het standpunt van Jezus in dit conflict weet ik ook al niet. Geen Salomo, of David, geen Nebukadnessar (oud -Babylonisch, tegenwoordig zou dat zoiets zijn als een koninkrijk in Irak) of iemand die bevooroordeeld is over het lot van Jeruzalem.
Simpel is, mijn inziens, dat Palestijnse burgerrechten worden geschonden. En de dader is mogelijk ultra -rechtse orthodoxe Israëlische politiek.
Zo zei een Nederlander die dit schreef,
geen Greta Duisenberg maar wel Wietsmoker op een beter (meer helder) moment dan voorheen, geïnspireerd door vrijheid, muziek, en gelijke rechten voor gelijke mensen.
Dat is mijn politieke mening over dit onderwerp, wat langer uiteengezet.
(*** Met dank aan een discussie in de coffeeshop ***).
Leren denken is een taai proces, ik doe het pro -ontwikkeling.