Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Ik bezocht de eerste wietautomaat van Canada

Ben je een interresant nieuwsbericht tegen gekomen? Plaats het dan in dit subforum.

Ik bezocht de eerste wietautomaat van Canada

Berichtdoor Klimtox » zo mei 25, 2014 3:32 pm

Source: http://www.vice.com/nl/read/i-spent-an- ... rce=vicefb


Een goedgevulde wietautomaat. Alle foto’s zijn gemaakt door de auteur.

Tijdens mijn ontmoeting met Andy Bishop – een zelfverklaard “cosmic country” muzikant – in Vancouver, trok de beste man een zakje wiet uit de allereerste wietautomaat van Canada. Bishop is een van de mensen die marihuana op recept kan kopen. We spraken af bij de BC Pain Society, waar je bij deze wietautomaat zakjes van 14 gram voor ongeveer 35 euro kunt aanschaffen.

De machine staat er nu een maand, hoewel het sinds 1 april van dit jaar technisch gezien illegaal is om wiet te verkopen zonder certificaat van Canadese overheidsinstelling Health Canada.

Afhaalpunten zoals de Pain Society, waar de wietautomaat staat, bevinden zich wettelijk gezien in een grijs gebied. Toch levert het in de praktijk weinig problemen op: in Vancouver heeft de politie expliciet aangegeven zich er niet mee te bemoeien zolang de wiet alleen aan patiënten wordt verkocht. De huidige automaat, die zo’n tien verschillende soorten wiet verkoopt, is zo’n succes dat er een tweede wordt geïnstalleerd en binnenkort komen er in andere delen van Vancouver nog meer automaten. “We hebben hier alleen de populairste soorten, zodat de wiet niet te lang in de automaten blijft liggen en alles wat we verkopen vers is,” vertelt Chuck Varabioff van de Pain Society.

De tweede machine zal dezelfde soorten wiet verkopen als de eerste, maar dan in kleine zakjes van 3,50 euro per gram. Dat is de helft van wat je er elders voor betaalt – volgens Varabioff krijg je nergens in Noord Amerika goedkopere wiet.

Andy Bishop rookt een joint gevuld met wiet van de wietautomaat.

De Master Kush-variant verkoopt het best: “Het is ongelooflijk, ik moet de machine wel drie tot vier keer per dag bijvullen met dat spul,” zegt Varabioff. Het enige dat je nodig hebt om er wiet te halen is een lidmaatschapskaart van een ander afhaalpunt, een legitimatiebewijs en een ingevuld formulier. Hoewel Andy Bishop sinds zijn jeugd al wiet rookt, gebruikt hij het pas sinds kort om medische redenen. De 31-jarige gitarist speelde altijd al in verschillende indierockbands, maar toen hij pijn begon te krijgen in zijn polsen ging hij op zoek naar een andere oplossing dan pijnstillers.

Behalve de normale wietautomaat heeft de BC Pain Society ook een kauwgomballenautomaat met kleine zakjes van een gram.

Terwijl Bishop een joint rookt van de Master Kush die hij net uit de automaat heeft gehaald, praat ik met meer mensen die er hun gram komen halen. In de twee uur dat ik er zit, komen er minstens tien mensen langs: niet slecht voor een doordeweekse dag. Freyja Prit is een makelaar die wietchocolade gebruikt tegen de pijn die ze krijgt door de terminale vorm van kanker waar ze aan lijdt. “Sommige oudere vrouwen voelen zich wat meer op hun gemak bij mij, dus blijf ik vaak even zitten om met ze te kletsen over de verschillende manieren waarop je wiet kunt gebruiken,” zegt ze.

Als er iets is waar de meningen over verschillen, is het wel de techniek achter het gebruik van wiet. “Ik gebruik een achtste van een theelepel van mijn wietolie, wat ongeveer gelijkstaat aan het roken van vier of vijf gram,” zegt Pritt. “Ik heb een zoon en een carrière, ik heb helemaal geen tijd om dat allemaal op te roken.”

Justin Johnson, die parttime bij de BC Pain Society werkt, pakt het nog grondiger aan. Hij gebruikt een vloeibare oplossing voor een techniek die door gevorderde stoners wordt gebruikt: dabbing. Op tafel staan verschillende dingen, waaronder hars, aanstekervloeistof en iets dat lijkt op donkerbruin glas verpakt in papier. Terwijl ik toekijk, verhit hij met een kleine steekvlam een titanium haakje dat aan zijn bong vastzit. Hij neemt een teug en in plaats van de normale wietgeur ruik ik ineens een sterke metaalgeur. De grote afzuigkap in de kamer blijkt er niet voor niets te staan.

“Je wordt waarschijnlijk stoned als je naast me blijft zitten,” zegt Johnson tussen het hoesten door. “Wat ik zojuist heb geïnhaleerd staat gelijk aan een gram marihuana in één keer.”

Justin Johnson rookt hars van de wietplant.

Na een paar teugen komt het gesprek op de nieuwe Canadese wetgeving. “De overheid zou patiënten moeten toestaan om hun eigen wiet te verbouwen, maar in plaats daarvan willen ze het standaardiseren zoals Monsanto met zaden doet,” zegt Johnson. “Ze willen dat we alle wiet direct van de overheid kopen, dat is niet normaal.”

De meeste bezoekers van de Pain Society denken dat wiet duurder wordt zodra de overheid volledige controle in handen krijgt. Anderen zijn bang dat ze geen recept meer kunnen krijgen dat door de overheid is goedgekeurd. En beide zorgen zijn niet zonder reden. “Het gaat uiteindelijk om veel meer dan alleen de wietautomaten,” zegt Johnson.

Bishop is het daarmee eens: nu is het nog gemakkelijk om je wiet aan te schaffen, maar daar kan verandering in komen. “De nieuwe wet is niet grondwettelijk omdat sommige mensen de medicatie die ze nodig hebben en aanvankelijk met toestemming konden aanschaffen, nu wordt geweigerd,” meent Bishop. “Zo moeten mensen toch op een illegale manier aan hun wiet komen, omdat ze het via de legale weg niet kunnen betalen”
door: Aurora Tejeida
mei 20 2014
<3
Avatar gebruiker
Klimtox
Klimbaus
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 3661
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 3:41 pm

Re: Ik bezocht de eerste wietautomaat van Canada

Berichtdoor Vinnie » zo mei 25, 2014 4:08 pm

goeie poep :hulde:
Liever dood dan .nl
Avatar gebruiker
Vinnie
DF Addict
Offline
 
Posts: 5137
Geregistreerd: zo feb 26, 2012 1:26 am
Woonplaats: †G-Town †

Re: Ik bezocht de eerste wietautomaat van Canada

Berichtdoor Klimtox » zo mei 25, 2014 4:50 pm

Zakjes van 14 gram voor ongeveer 35 euro voldie. Ik zal het ff voor je omrekenen naar normale eenheden voor jou om het nog leuker te maken voor je. 14 / 35 = 0.4. 8)
Voor je euro kan je dus 400mg kopen.
<3
Avatar gebruiker
Klimtox
Klimbaus
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 3661
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 3:41 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Nieuws en Actualiteiten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

Royal Queen Seeds banner