https://www.ed.nl/eindhoven/ik-ga-wel-j ... gle.com%2F
‘Ik ga wel jouw bloed wegspuiten’: de problemen op de werkvloer van een Eindhovense drugsbende
EINDHOVEN - Een kogel door een been, een gebrek aan grondstoffen en levensgevaarlijke werkomstandigheden; het leven van leden van deze Eindhovense drugsbende ging niet over rozen. De eerste zittingsdagen tegen de zestien criminelen gaven deze week een inkijkje in het soms moeizame reilen en zeilen in en rond hun drugslabs.
‘Hij was bijna dood die gast. Ik dacht ‘dit gaat helemaal fout’. Hij lag zo helemaal weg van de kaart’. Het is een bericht van Eindhovenaar ‘Botje’ aan een kompaan die met hem werkt in drugslabs in Someren en Neerkant. Op een van die plekken gaat het in november 2020 bijna enorm mis. Onbedoeld lijkt een gevaarlijke concentratie van een gas te zijn vrijgekomen. ‘Ik ren, ik doe alle deuren open en gooi hem naar buiten. Ik had er schijt aan, alles uitgezet. Ik schrok mezelf dood. Ik dacht ‘wat moet ik met twee lijken?”.
Een drugslab aan de praat krijgen, blijkt nog niet zo eenvoudig. Althans, niet voor de Eindhovense criminelen die van 2020 tot en met 2022 op acht locaties in Nederland en België synthetische drugs maken. Of liever gezegd: proberen te maken. Want ze ondervinden nogal wat problemen. Dat bleek deze week tijdens de eerste drie dagen van de grote rechtszaak tegen de bende in de rechtbank in Den Bosch.
‘Hoe ging het gisteren?’. Het is een nachtelijk berichtje tussen twee criminelen van de Eindhovense groep dat de politie onderschept. De mannen werken op dat moment - april 2020 - in het lab in Someren. ‘Klote', is het antwoord. ‘Licht in mijn hoofd. Kutdamp’.
Gevaarlijk ongezond
De politie leest veel berichten, tapt telefoons af en plaatst microfoons en camera's in auto's en panden. Er vielen al vaker doden in drugslabs, dat blijft deze bende bespaard. Ook de mannen die onwel werden, werken later gewoon verder. Maar rechercheurs horen de criminelen regelmatig klagen over de hitte, pijnlijke ogen en slechte afzuiging in de labs.
Zoals op een juniochtend in 2021 tijdens een telefoongesprek tussen Eindhovenaren E. en zijn maat ‘Tony’, die beiden drugs maken in een schuur in het Belgische Merksplas: ‘Je voelt je niet slap, toch? Zijn je ogen nog steeds groot?’, vraagt E. naar de bijwerkingen van de stoffen die ze gebruiken. ‘Ik heb nog niet naar mijn ogen gekeken’, antwoordt ‘Tony’. ‘Lig nog in bed’. ‘Mijn handen stinken, ik ga er kapot van’, zegt E. ‘Het stinkt onder je nagels’, weet ‘Tony’.
Voordat een lab draait, zijn er al heel wat obstakels overwonnen. Het is een voortdurende zoektocht naar benodigdheden en vaak is het dagen wachten op tientallen kilo's grondstoffen en de juiste apparatuur. De mannen bezoeken meerdere bouwmarkten en kluswinkels in de regio, halen grondstoffen in Rotterdam en Utrecht en gaan langs bij ‘de ketelman in Helmond’ om de productielijn in een lab in Peer (B) compleet te maken.
Het 'koken’ van alle tussenstoffen en de drugs zelf is ook niet eenvoudig. Het vereist de juiste hoeveelheden en temperaturen. De politie onderschept een bericht dat E. krijgt van zijn baas ‘Mr. Billy’. ‘Zo moet je die spullen draaien’. Er zit een foto bij van de achterzijde van een bierviltje, volgeschreven met instructies over liters en stoffen. Toch blijkt niet alles duidelijk, wellicht omdat de mannen maar liefst drie soorten drugs maken: crystal meth, xtc en speed.
‘Mexicanen ingevlogen voor het maken van ice’
E. weet niet exact op welke temperatuur hij moet koken en zoekt hulp. ‘Ik heb met de Mexicanen gesproken’, zegt hij tegen ‘Tony’. Het is bekend dat Mexicaanse criminelen worden ingevlogen om hun expertise van crystal meth-productie hier over te dragen. Maar de Zuid-Amerikanen die E. spreekt, geven hun recept niet helemaal prijs, moppert hij.
Justitie twijfelt er niet aan dat de bende veel geld heeft verdiend. Ze schat dat in een lab in Peer (B) 15 miljoen pillen gemaakt zouden kunnen zijn. Theoretisch dan, want veel berichten gaan over tegenvallende resultaten. Ketels en pompen gaan geregeld stuk, wat resulteert in een lagere opbrengst of producten van mindere kwaliteit.
Lees verder onder de foto: er dreigt altijd nog ander gevaar
Kerst 2020 krijgen de Eindhovenaren door dat de politie hun lab in Someren heeft ontdekt en handlangers heeft gearresteerd. © Fotopersburo Bert Jansen/Pim Verkoelen
In het lab in Neerkant is in juli 2020 net de eerste zestig liter tussenproduct geproduceerd als het een dag later al misgaat. De stroom valt weer eens uit en hun manusje-van-alles E. is onbereikbaar. ‘Opgelost met een haspel, tot ‘abi’ straks komt’, meldt ‘Botje’ aan baas El I. Een paar dagen later moppert de Eindhovenaar dat hij weer ‘in het donker’ zit.
Zijn baas krijgt ondertussen de zenuwen omdat nog niet alles netjes is afgewerkt rond het lab. ‘Slangen de grond in. Het is wachten tot we gepakt worden. Vliegen heli’s over. Als die slangen zien, zijn we nat’.
Net als elk productiebedrijf worstelt ook het criminele netwerk met efficiëntie. ‘Maakt niet uit wat we proberen. Er blijft 10-15 procent minder uitkomen’, meldt een van de ‘koks’ vanuit het lab in Neerkant. Later: ‘We zien het gewoon niet helder meer. We hebben geen handschoenen, eten en drinken meer sinds gisteravond’. Baas El I. stelt hem gerust: ‘Ga ik allemaal halen’.
'Heb zoveel klanten’
Snel daarna wordt ook een lab in Oud-Turnhout gebouwd door mannen uit het Eindhovense netwerk. Tijd is geld, maakt ‘Mr. Billy’ duidelijk aan E.: ‘Hoe laat gaan ze die ketel ophalen? Maat, regel dat snel. Heb zoveel klanten voor die spullen, kunnen goed geld gaan verdienen’. Pas twee maanden later boeken ze succes.
‘Hij doet het’. Een bendelid stuurt het bericht met een foto van kristallen van crystal meth naar baas ‘Mr. Billy’. ‘Vier tot zes centimeter’. Later volgt nóg een foto van kristallen op een blauwe schoonmaakhandschoen. Tussen Eindhoven en het Belgische lab vliegen berichtjes heen en weer vol emoticons van blije gezichtjes en zakken geld.
In het dossier lijken de mannen soms reguliere medewerkers van een alledaags bedrijf. ‘Ik wil rustig werken en gezellig’, meldt een van de criminelen. Hij heeft ‘geen zin in gezeik’. Ook ‘Botje’ is er op een bepaald moment even klaar mee en wil niet meer alleen in ‘een hok’ werken. ‘Ben veels te bang geworden’.
Want als het intern en technisch goed loopt, dreigt er altijd nog ander gevaar. Zoals op 11 september 2020 op het terrein in Neerkant.
‘Botje’ stuurt die dag een gestrest bericht. ‘Ik kwam daar aan. Niks aan de hand. Ineens zie ik Janus met pistool. Helemaal stress. Zie allemaal bloed op de grond. Wat is er aan de hand? Naar ziekenhuis’.
Geript?
Bij het lab in Neerkant ligt een flinke plas bloed. In een eerdere rechtszaak ontstond het beeld dat die het gevolg was van een conflict binnen de bende. Maar ‘Janus’ is geen deel uit van de Eindhovense groep. Bovendien wordt geen van de verdachten deze weken vervolgd voor geweldsdelicten. Het heeft er alle schijn van dat een concurrent probeerde toe te slaan op het erf en daar grondstoffen of drugs wilde roven.
Met het slachtoffer gaat het 'redelijk’ vertelt een kompaan uit de bende. ‘Veel pijn. Geen gevoel in zijn voet’, zegt hij tegen baas El I. na een bezoek aan de gewonde. ‘Wens ’m beterschap', antwoordt die. In een groepsgesprek toont een bendelid zich behulpzaam: ‘Ik ga wel jouw bloed wegspuiten’. ‘Niet te lang wachten als er veel bloed ligt', vindt baas El I. ‘Kun je je voet wel al bewegen?’
In de rechtbank wil de man, van wie de politie denkt dat hij beschoten werd, deze week niets over het incident kwijt. ,,Zwijgrecht.” Zijn advocaat vraagt de rechters later of zijn cliënt een aantal zittingsdagen mag overslaan. De Eindhovenaar zit met een dikke knie in de rechtszaal en wacht op een operatie.
Het gevaar komt voor de groep van alle kanten. Ook de recherche deelt tikken uit.
Kerst 2020 krijgen de Eindhovenaren door dat de politie hun lab in Someren heeft ontdekt en handlangers heeft gearresteerd. Cryptotelefoons van de opgepakte mannen worden direct op afstand gewist en een bendelid dat in Someren heeft gewerkt, krijgt de opdracht al zijn spullen thuis op te ruimen. Baas El I. wil weten wie de advocaat van de opgepakte terreineigenaar is, voordat hij wordt verhoord. ‘Hem laten weten dat hij niet alleen is en niet moet praten’. Ze zullen voor hem zorgen. Het zal niet de laatste keer zijn dat ze een verlies moeten incasseren.
Er staat politie. We zijn de lul. Weer alles weg. Ze hebben een lint getrokken
-Verdachte E.
Zoals een klein jaar later. Eindhovenaren E. en ‘Tony’ zijn op 25 november 2021 op weg naar een lab in Peer (B) dat bijna klaar is voor productie. Ze weten niet dat er een baken onder de auto hangt en dat rechercheurs meeluisteren via een microfoontje. Die horen hoe de stemming omslaat als de mannen de plaats van bestemming zien. ‘Er staat politie. We zijn de lul. Weer alles weg. Ze hebben een lint getrokken’, zegt E. ‘Weer nul verdomme', antwoordt ‘Tony’. ‘De schade is groot. Net op het moment dat we zijn gestart’.
Het verlies is pijnlijk, want een lab bouwen is duur. Dat blijkt wanneer het een jaar later opnieuw misgaat, in Oeffelt. ‘Ellende met de plek’, horen rechercheurs een van de criminelen begin oktober 2022 in zijn auto telefonisch vertellen. Ook hier luisteren rechercheurs mee. De boer die de loods verhuurt, heeft camera's op zijn terrein ontdekt. ‘Vier weken aan die plek gewerkt, verbouwd voor 75.000, alleen de afzuiging al 6000'. Of het concurrenten zijn of politie, weet hij dan niet zeker.
Een kleine twee weken later krijgt de man antwoord. Tijdens de grote actiedag tegen het criminele netwerk in Eindhoven duikt de politie ook op in Oeffelt.
De zaak tegen het criminele netwerk duurt nog acht dagen verspreid over drie weken.
Aan de Bergdijk in Someren waren lek gestoken vaten ingegraven. Daaruit stroomde het drugsafval de bodem in. © Fotopersburo Bert Jansen / Johan Bloemers
Op de drie zittingsdagen van afgelopen werd uit de doeken gedaan hoe een Eindhovense drugsbende te werk ging. © Ilse van Kraaij