Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Syndroom van Korsakov: gevolg van alcoholmisbruik

Ben je een interresant nieuwsbericht tegen gekomen? Plaats het dan in dit subforum.

Syndroom van Korsakov: gevolg van alcoholmisbruik

Berichtdoor Shaggattack » di okt 16, 2012 12:22 pm

Geheugenverlies door alcohol

Het syndroom van Korsakov is typisch een aandoening die in het collectief bewustzijn zit, maar waar niet iedereen zomaar even een definitie van kan geven. 'Iets met alcohol' wordt vaak geroepen. 'Een geheugenstoornis zonder dat er dementie aan te pas komt' is een betere omschrijving. Dat iemand compleet hulpeloos wordt en nooit meer geneest is de realiteit.

Het syndroom van Korsakov – ook wel ziekte van Korsakov genoemd – is een aandoening waarbij het gedeelte in de hersenen wordt aangetast dat zorgt voor het geheugen en het begrip tijd. Er treedt geheugenverlies op en door het slecht werkende geheugen kan een patiënt niets meer leren. Dat leidt er vaak toe dat patiënten onbewust fantasieverhalen gaan ophangen om de gaten in hun geheugen te vullen.

Tijd

Omdat het moeilijk is iets te onthouden of te leren ontstaat vaak faalangst. Bovendien betekenen tijd en plaats niets meer: voor een patiënt kan het net zo goed ochtend als avond waar dan ook zijn. Geen verrassing dus dat ook persoonlijke verwaarlozing op de loer ligt. Als klap op de vuurpijl heeft de oorzaak van het syndroom van Korsakov – langdurig alcoholmisbruik van zo’n 20 tot 30 jaar – meestal ook gezorgd voor afwijkingen aan organen als het hart, de lever en de alvleesklier.

Zuipen

Proost inderdaad, want het syndroom van Korsakov ontstaat alleen door jarenlang zuipen; een eenvoudigere omschrijving is niet te geven. Toen de aandoening net was ontdekt, dacht men dat het ook zwangere vrouwen die veel moesten braken of mensen met darmproblemen trof. De Zweedse arts Magnus Huss schreef in 1852 voor het eerst over de aandoening, maar de Russische psychiater Sergej Korsakov kwam in 1887 met zijn artikelen over geheugenverlies zonder dementie in de Duitse en Franse vakbladen en zag zijn naam aan de ziekte verbonden worden.

Vitamine B1

De directe oorzaak voor het ontstaan van Korsakov is een gebrek aan thiamine, ofwel vitamine B1. De gemiddelde mens krijgt deze vitamine met het grootste gemak binnen. Het zit namelijk in varkensvlees, granen, rijst, melk, eigeel, peulvruchten en aardappelen. Maar daar moet je dus wel voor eten en juist dat is het probleem bij jarenlange alcoholverslaafden: die drinken wel maar eten niet.
En dus krijgen ze niet alleen te weinig vitamine B1 binnen, datgene wat wél binnenkomt wordt niet goed opgenomen door het lichaam omdat de alcohol de darmen en lever heeft beschadigd. Na verloop van tijd ontstaat dan het syndroom van Korsakov. Naar schatting telt Nederland zo’n 8.000 tot 10.000 Korsakov-patiënten.

Symptomen

De symptomen voor het herkennen van het syndroom van Korsakov verschillen in feite niet van de symptomen voor het herkennen van een alcoholverslaving. Langzaam maar zeker raakt de normale gang van zaken van de drinker ontregeld. Het wordt lastiger afspraken maken, het sociaal gedrag wordt steeds onaangepaster, normaal functioneren op het werk gaat niet meer en financieel wordt het meestal een puinhoop.
Omdat verslaafden getraind zijn in het verhullen van hun verslaving, blijven normale gesprekken meestal nog wel mogelijk waardoor het lastig is het syndroom van Korsakov te herkennen. Meestal gebeurt dit dan ook pas wanneer het te laat is.

Progressief

Het voordeel van het syndroom van Korsakov is dat het geen progressieve ziekte is: het wordt niet erger als het er eenmaal is. Voordat het syndroom van Korsakov optreedt en de hoeveelheid vitamine B1 in het lichaam de kritische ondergrens heeft bereikt, kunnen er zelfs injecties met de vitamine worden toegediend om te voorkomen dat de aandoening toeslaat. Als dat toch gebeurt kan een patiënt zijn toestand stabiel maken of zelfs verbeteren door simpelweg te stoppen met drinken en aan zijn gezondheid te gaan werken. Genezen van de aandoening is echter niet mogelijk: afgestorven hersencellen komen nooit meer terug.
Helaas is iemand na echt langdurig alcoholmisbruik vrijwel altijd al zo ver heen dat de wil, de kracht of zelfs maar het besef om te stoppen met drinken niet mogelijk is. Omdat leven met een Korsakov-patiënt eigenlijk niet te doen is, wacht meestal opvang in een psychiatrisch ziekenhuis, een verpleeghuis of een beschermde woonvorm.

http://www.gezondheidsnet.nl/verslaving ... olmisbruik
Avatar gebruiker
Shaggattack
paperboy
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1086
Geregistreerd: do maart 17, 2011 2:50 am

Re: Syndroom van Korsakov: gevolg van alcoholmisbruik

Berichtdoor wimpyw » wo okt 17, 2012 3:06 pm

vraagje.
ik ben geen verslaafde ofzo maar drink regelmatig.
maar heb wel problemen met het herrinneren van dingen (vooral korte termijn), hoelang geleden iets gebeurd is, leren gaat ook een stuk lastiger, en mn concentratie is ver te zoeken.
ook kom ik vaker niet uit mijn woorden, terwijl ik best een grammar nazi ben en met taal alles goed wil doen.

dit alles had ik eerst nog niet (een anderhalf jaar geleden) maar begin het steeds meer te merken, en het is echt vervelend.

zal er ook even bij vertellen dat ik vrij vroeg ben begonnen met drinken (13) en sinds ik 16 ben geworden drink ik een stuk minder.

iemand ideetjes?
wimpyw
Newbie
Offline
 
Posts: 4
Geregistreerd: wo mei 23, 2012 9:49 pm

Re: Syndroom van Korsakov: gevolg van alcoholmisbruik

Berichtdoor Einstein » wo okt 17, 2012 4:58 pm

Als je op je 13e al begint met drinken verstoor je de ontwikkeling van je hersenen in ernstige mate :#: Je hersenen schijnen pas zo'n beetje klaar te zijn met zichzelf ontwikkelen rond je 21e levensjaar. Dat je er mentaal op achteruit bent gegaan is dus wel te verklaren, afhankelijk van hoeveel je dronk.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Syndroom van Korsakov: gevolg van alcoholmisbruik

Berichtdoor Shiva_22 » do okt 18, 2012 3:58 pm

Ik ken iemand waarvan ik vermoed dat dit proces al een tijdje gaande is. Die kerel heeft gewoon geen geheugen. Al járen vertelt hij hetzelfde verhaal, hij leert helemaal niets, alles moet je een miljoen keer zeggen en dan nóg slaat hij het niet op. Het is zo frustrerend om daar een gesprek mee te voeren, elke keer weer hetzelfde geneuzel en hij onthoudt niets van wat je zegt. Het lijkt wel alsof hij 15 jaar geleden is opgehouden met dingen opslaan.
En maar door zuipen, pfff :conf:
'Creative thinking' may mean simply the realization that there's no particular virtue in doing things the way they have always been done.
Avatar gebruiker
Shiva_22
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 45
Geregistreerd: ma aug 06, 2012 4:13 am


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Nieuws en Actualiteiten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

Royal Queen Seeds banner