Omdat ik een beetje in hetzelfde schuitje als jij zit wat drinken betreft heb ik er ook wat over gelezen.
Goed dat je er je zorgen over maakt want schijt hebben aan dit soort dingen is nooit goed. Het was moeilijk wat te vinden over zwaar weekenddrinken, en dan alleen in het weekend. Maar ik heb denk ik toch wel genoeg informatie gevonden om te zeggen dat het allemaal wel meevalt.
Ik ga er even vanuit dat je weet van de risico's van alcohol in het verkeer, agressie, verslaving etc. Die risico's zijn er ook, heel veel zelfs, maar die kan je als je jezelf kent een beetje in de hand houden als je weet dat je dronken bent. Het is wel een risico om niet te vergeten.
Zo, dan nu over op de lichamelijke schade
Lever en nieren:
Wat ik heb gevonden kwam er op neer dat als je je lever meer dan 3 rustdagen in de week geeft (geen alcohol dan) dat de kans op leverschade dan minimaal is. Had iets een onderzoek gevonden van een Engelse Universiteit waarin ze 200 volwassen mensen hadden genomen die in hun adolescentie tot 80 glazen alcohol alleen in het weekend dronken. Er werd alleen gekeken naar de lever, maar daaruit bleek dat de lever nauwelijks was aangetast ten opzichte van geheelonthouders. Zeker op jonge leeftijd kan de lever dergelijke stoten wel hebben, naar wat ik heb gelezen. Op latere leeftijd neemt de weerstand af en worden de lever en de nieren 'luier', heb ik gelezen. Dan kan het zijn dat een avond heftig drinken de lever zo veel belast dat deze (licht) aangetast kan worden. Maar ook hier zijn die rustdagen van groot belang.
Hersenen:
Qua dingen als alzheimer en korsakov hoef je op jouw leeftijd en jouw mate van gebruik absoluut niet bang te zijn. De kans daarop is enorm klein. Maar dan ook echt enorm klein.
Wat wel kan ontstaan is een vermindering geheugen- en concentratievermogen. Deze kunnen drastisch zijn, maar ik denk niet dat een weekenddrinker daar echt merkbare (laat staan problematische) effecten mee ervaart. Op al die studentenverenigingen en in alle boerendorpen wordt gezopen als een malle en ik denk niet dat er echt een verschil is tussen deze (in adolescentie drinkende) groep mensen en geheelouthouders wat betreft concentratie- en geheugen.
Wat ik wel heb gelezen is dat hersenschade ontstaan door alcohol moeilijk herstelt en mogelijk blijvend is. Ook al is de impact volgens mij niet zo groot, het is hierop toch handig om een paar dingen in je achterhoofd te houden. Hersenschade door alcohol wordt heftig verergerd door vochttekort en vitamine b-tekort. Om de schade te beperken aan de hersenen, is het dus slim tussendoor een aantal glazen water te drinken of uit de kraan te drinken op de wc (vermindert de katers ook enorm is mijn ervaring
), en ik heb zelf ook vitamine b pilletjes bij de kruidvat gehaald die ik de dag na het drinken neem.
Verreweg de meeste problemen die met alcohol gerapporteerd worden zijn problemen met werk en gezin. Dat is dus bij echt dagelijkse drinkers lijkt me, ik denk niet dat je als weekenddrinker zoiets op het spel zet. Je kan dus ongeveer stellen dat de echte zware gezondheidsproblemen pas na dit stadium komen, aangezien minder mensen hier last van hebben dan van de problemen van werk en gezin. Het aantal alcoholpatienten in de verslavingszorg is ook vele malen hoger dan in de gezondheidszorg, las ik. En die mensen drinken dagelijks meestal zo ongeveer een tray halve liters weg en een fles vodka er bij, als ik hun verhaal op TV moet geloven
Het is uiteindelijk een beetje een warrig verhaal omdat ik tijdens het typen er achter kwam dat ik veel verschillende dingen wou zeggen maar het komt hierop neer: Als je dit alleen tijdens je jonge jaren doet (zoals de meeste drinkers als jij doen
) en voor je eind 20ger jaren mindert (dan komen de kinderen en kan het natuurlijk niet meer
), het drinken beperkt tot het weekend, dan valt de schade reuze mee. Je bent nog jong en je organen kunnen wel een stootje hebben. De schade op de lever die is er bijna niet, en op de hersenen zal het geen problematische invloed hebben. Wel is het handig water te drinken en vitamine B te slikken of eten. Elke voorkomen schade is mooi meegenomen
Goed uitslapen doet ook wonderen om de week er na goed door te komen maar dat heb je zelf denk ik ook al ontdekt
Wat ook belangrijk is, is echt om je lever rust te geven. Blijf dus alleen drinken met je vrienden en niet thuis want dagelijks 3 biertjes lijken heel onschuldig maar kunnen je lever flink belasten, in combinatie met de zware klappert in het weekend
Die slechte grap die mensen altijd maken: Geniet met maten, is dus wel dergelijk toevallig echt een goed advies.