Wat ik nu ga typen, heb ik al 1000x in mijn hoofd afgespeeld, zowel dronken als nuchter.
Maar in mijn hoofd vertellen wat ik voel, gaat makkelijker dan hier te willen uitleggen..
Ik heb een alcoholprobleem.
Ik drink niet elke dag, wil het normaal gezien zelfs niet, krijg op 'normale' dagen braakneigingen van de geur van alcohol. Ik drink soms 1x per maand, soms enkele weekends na elkaar.
Het zijn de dagen waarop 'het leven' even moeilijker wordt, problemen op het werk, thuis zware ruzies met mijn vriend, ... Die dagen vlucht ik in alcohol. En in plaats van eentje te drinken (wat dan mijn bedoeling is) om mijn geest even te kalmeren, misbruik ik alcohol. Na eentje drinken, is de intentie om het daarbij te laten helemaal weg. De fles moet leeg. Of meerdere flessen. En dan.. ben ik natuurlijk dronken. Voel ik voor enkele uurtjes.. niets. Alles wat van belang leek daarvoor, alles wat moeilijk leek, is weg. En ik ben even verlost.
Maar die paar uurtjes verlossing wegen totaaal niet op tegen het gevoel dat ik de dag (en dagen) erna heb. Niet alleen heb ik dan een verschrikkelijke kater (en hoe ouder, hoe verschrikkelijker die is), maar ook het probleem of het gevoel dat ik had voor het drinken is daarmee niet opgelost. Integendeel. Het probleem of gevoel is daar nog PLUS daarbij voel ik me daarnaast nog eens zooo schuldig en zo zwak omdat ik mijn uitvlucht wéér zocht in drank.
Elke keer denk ik, NOOIT MEER. Zelfs op feestjes raak ik geen druppel meer aan omdat ik mezelf niet vertrouw. Eentje is geentje? Nee bij mij is eentje meteen een hele fles!
Ik probeer andere oplossingen te zoeken. Ruzie thuis? Waarom niet de fiets nemen en een uurtje fietsen, genieten van de natuur, moe thuis komen en in mijn bedje kruipen.
Vrienden bellen wil ik niet. Ik heb goeie vrienden, maar ik wil niet dat ze mijn zwakheden zien.
De enigste oplossing dat ik nu nog kan verzinnen is AA. Mensen die ik niet ken en die ik mijn diepste zwakheden kan vertellen. Mensen die het misschien begrijpen. En misschien iemand die ik kan bellen, vooraleer ik naar dat eerste glas 'verlossende' alcohol wil grijpen.
Kan iemand mij ergens begrijpen? Kan het goedkomen met mij? Het moet goedkomen. Want ik wil dit niet. Dit in-alcohol-vluchtende-zwak-mens wil ik niet zijn. Ik word er mentaal en fysiek slecht van.
Help...?