missFappie schreef:Miss E schreef:Als die vriend een drugsprobleem heeft, zou ik die 2 gram gewoon voor later bewaren en die avond niets gebruiken, ook niet stiekem. Als jullie je prima zonder kunnen vermaken, moet dat geen probleem zijn toch?
Als hij gewoon maat kan houden en maar af en toe drugs gebruikt, zou ik zeggen : gooi die 2 gram maar op tafel!

Helder

Dus je zou niet bang zijn dat diegene uiteindelijk een drugsprobleem zou ontwikkelen doordat hij het steeds door anderen krijgt voorgeschoteld?
Nee, eigenlijk niet, een drugsprobleem ontwikkelen is uiteindelijk toch je eigen verantwoordelijkheid. Ik dwing daarbij niemand om drugs te gebruiken, als ik een zakje drugs op tafel gooi en mijn vriend zegt "Nee, vanavond niet", dan is dat ook prima en dan berg ik het zakje weer op.
Nou hebben Partypipo en ik wel eens op een feest iemand kennis laten maken met xtc, terwijl hij vlak voor het feest nog had gezegd dat hij absoluut nooit drugs zou gebruiken. We kwamen hem in de trein tegen, hij was op oudjaarsavond helemaal in zijn eentje onderweg naar zijn eerste hardstylefeest, omdat niemand van zijn vrienden mee wilde. Dus pipo en ik hebben hem geadopteerd, omdat we vonden dat je met oud en nieuw niet alleen moet zijn.

Onderweg naar het feest hebben we gezegd dat we wel van plan zijn om wat te gebruiken en of hij daar geen problemen mee had. Hij vond het prima dat wij wat gebruikten, maar zou zelf dus nooit iets gebruiken.
Helemaal prima en halverwege het feest namen pipo en ik xtc. We zagen wel dat onze nieuwe vriend het zwaar begon te krijgen en behoorlijk aan het inkakken was. Dus, we boden hem een halfje aan. Hij twijfelde, maar na wat uitleg over xtc precies is en wat de effecten zijn, was ie toch nieuwsgierig geworden. En zo had ie 5 minuten later zijn eerste xtc pil achterin zijn keel gegooid. Er hoeft denk ik verder niet uitgelegd te worden dat ie de avond van zijn leven had.

Hardstyle feesten waren vanaf dat moment ook zijn leven en hij had een paar weken later zijn vrienden ook overgehaald om naar zulke feesten te gaan. Pipo en ik kregen daarna ongeveer om de paar weken een berichtje dat ie weer ergens op een feest zat te begaaien.
Hebben wij hem verpest? Misschien. Zou hij nooit aan drugs zijn begonnen als hij ons niet was tegengekomen? Misschien. Maar ik voel me er niet schuldig over. We hebben hem op de risico's en gevaren van xtc gewezen en hij heeft uiteindelijk zelf besloten om wat te nemen, wij hebben hem daar niet toe gedwongen.