Yahtzee
of mens erger je niet met wat extra regeltjes
vooral regel 1 en 2 zijn leuk. Regel 4 lijkt me dat mensen die vaker gebruiken?
Regel 1) de Beuker
Als je bij een worp je eigen pion van het bord af zou moeten tikken dan mag je er een 'beuker' van maken. de pion die normaal gesproken je eerste pion er af gooit wordt nu een 'side-kick'. (In principe zet je pion 1 dus op een vakje in het speelbord en pion 2 laat je er naast staan, buiten het vakje).
Als je ervoor kiest om deze twee pionnen als 1 beuker te gebruiken dan moet je als je met de beuker stappen wilt maken de helft of het dubbele van het aantal ogen lopen. kies je voor het dubbele aantal ogen dan is het gevolg dat bij de tweede helft van je stappen alles 'wegbeukt' , dat geld voor alles wat je tegenkomt, dus ook je eigen pionnen.
Voorbeeld; ik heb een beuker en ik gooi 4, ik kies voor 2 of 8; kies ik voor 2 dan doe ik twee gewone stappen naar voren. kies ik voor 8 dan zijn de eerste vier stappen gewoon, maar bij de tweede 4stappen beuk ik alles weg. Als je 3 of 5 gooit en je wil de helft lopen rond je hem af naar boven; 1,5 wordt 2, etcetera.
De beuker helpt je alleen om naar je hok te lopen. Zodra je het hok ingaat met de beuker moet je 1 van de twee pionnen (die samen de beuker vormde) weer terug zetten naar het begin. De andere pion loop je het hokje binnen.
De beuker is door andere pionnen gewoon van het veld af te slaan. Hij neemt altijd maar plaats in op het bord.
Regel 2) de Knecht
Als door een worp pion 1 (van jezelf) achter pion 2 (van jezelf) komt te staan, mag je er voor kiezen om pion 1 als Knecht te maken. De knecht loopt altijd achter je aan; wanneer pion 2 zich verplaatst, verplaatst de knecht zich met de pion mee. Deze combinatie van 2 pionnen levert nog een ander voordeel op; het beukt alles van het bord af wat hij tegenkomt, maar ook hier geld; ook zijn eigen stukken als dat gebeurd. De knecht mag verder niet meer of minder aantal stappen maken dan dat hij ogen gooit; hij loopt dus net zo traag/snel als iedere andere individuele pion.
Zodra de knecht zijn hokje in kan lopen neemt hij de knecht mee.
Zodra een pion op de knecht terecht komt elimineer je alleen de knecht, en niet de pion die ervoor staat. Kom je echter op de pion terecht, dan elimineer je beide.
Voordeel van de knecht; je beukt pionnen weg en je krijgt twee pionnen in je hokje.
Voordeel van de beuker; je krijgt de kans om pionnen weg te beuken en ook de kans om sneller je hokje te bereiken.
Nadeel van de knecht; je bent kwetsbaarder omdat je op twee plekken geraakt kan worden. In tegenstelling tot de beuker, die is maar op een plek te raken.
Nadeel van de beuker; je loopt uiteindelijk maar 1 pion naar binnen.
Regel 3) achteruit slaan
Als er een pion direct achter je staat en je gooit 1; dan heb je mogelijkheid om achteruit te slaan. Dit kan alleen als de pion direct achter je staat.
Regel 4) dobbelen
Staan er geen pionnen van je op het speelbord? Dan mag je met 1, 3 of 6 een pion op het bord zetten. Alleen wanneer je 6 gooit mag je nog een keer gooien zodat je ook vooruit komt.
Staan er wel pionnen van je op het speelbord? Dan kom je alleen met 6 het bord op.