Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Handleiding ketamine kristal intramusculair gebruik

Hier vind je alles over dissociatieven zoals ketamine, lachgas en PCP.

Handleiding ketamine kristal intramusculair gebruik

Berichtdoor Claviceps » di sep 22, 2015 5:43 pm

In deze post zal ik een uitgebreide beschrijving geven over het voorbereiden van Ketamine kristallen naar een oplossing geschikt voor intramusculair (in een spier) en intraveneus (in een ader) injectie middels sterilisatie via een spuitfilter. Met betrekking tot toediening beperk ik de toelichting tot intramusculair gebruik daarin ik zelf geen ervaring heb met intraveneus.

Opmerkingen en/of vragen zijn meer dan welkom!

!!! WAARSCHUWING !!!
Vooraf wil ik duidelijk zijn dat het gebruik van drugs intramusculair (I.M.) risico’s met zich mee brengen. Deze risico’s zullen in zijn algemeenheid altijd groter zijn dan bijvoorbeeld nasaal, oraal, sublinguaal, of rectaal gebruik. Een eigen oplossing maken zonder toegang tot laboratoriumapparatuur houdt in dat je nooit een volledig steriele oplossing kunt realiseren.

Ik raad het ook ten zeerste af om intramusculair toe te dienen in combinatie met andere medicatie en/of drugs. Als je van plan bent intramusculair toe te gaan dienen houdt het dan alleen bij Ketamine. Neem in deze overweging ook de biologische halveringswaarde mee van medicatie en drugs, deze zijn veelal te vinden op de Wikipedia pagina van het medicijn of drug onder de Engelse term: Biological half-life. Wat ik hiermee wil zeggen is dat drugs en medicatie ook al merk je misschien geen directe effecten meer nog steeds actief kunnen zijn in het lichaam. In verband met interacties tussen Ketamine en andere drugs en/of medicijnen is het raadzaam om op voorhand deze interacties uit te zoeken en te kijken naar de halverweringswaarde van medicatie en drugs die je hebt genomen.

!!!!!! Mix nooit andere “downers” met Ketamine !!!!!!
Met downers bedoel ik: alcohol, GHB, benzodiazepines, opiaten, barbituraten, en andere middelen. Downers zijn drugs en medicatie die een dempend en/of verdovend effect hebben op het lichaam. Bepaalde anti-histamine medicatie voor allergie kan bijvoorbeeld ook tot deze klasse geteld worden. Ketamine behoort ook tot de downer klasse van drugs en het is over het algemeen geen goed idee om downers met elkaar te combineren omdat dit kan resulteren in levensbedreigende situaties.

Ik wil ook duidelijk vermelden dat het feit dat ik tot nu toe nog nooit problemen heb onder vonden met deze techniek en dat er mensen zijn die veel onzorgvuldigere methodes gebruiken ter bereiding van een oplossing voor intramusculair gebruik en het prima overleven zonder problemen geen uitsluitsel zijn voor jouw eigen situatie. Het beste wat ik kan doen is zo zorgvuldig mogelijk onderzochte informatie aanreiken en risico’s aankaarten. Lees het geheel goed door en lees eventueel ook de vele referenties die ik link.

Ik heb zelf ook de gedachtes gehad om te comprimeren op bepaalde aspecten na het lezen van posts op andere forums waar mensen al maanden zo niet jaren bijvoorbeeld alleen watten gebruiken in combinatie met regulier of gedistilleerd water. Dan is er ook nog het beeld van de junk op straat die in de meest comprimerende situaties zijn shotjes bereid en zet. Laat je niet misleiden door zulke gedachten gang, uiteindelijk is het gokken met je gezondheid en aan jouw is de keuze om hier verstandig mee om te gaan.


De techniek zoals ik deze beschrijf heeft ook zijn tekortkomingen. Het gebruik van een spuitfilter heeft zijn beperkingen alsmede dat we in een ongecontroleerde omgeving te werk gaan. Het is zeer moeilijk om een duidelijke risico inschatting te geven, het enige advies dat ik kan geven is dat hygiëne en steriel te werk gaan de hoogste prioriteit heeft. Hieronder zal ik aantal risico’s toelichten, mocht ik iets over het hoofd zien dan zijn toevoegingen meer dan welkom!


Index
  1. Risico: Abces
  2. Risico: Cellulitis
  3. Monitoring in de dagen na injectie
  4. Benodigdheden
  5. Limitatie van sterilisatie techniek
  6. Bereiding van de oplossing
  7. Intramusculaire toediening
  8. Referenties
Risico: Abces
Een veel besproken en belangrijk aspect bij injectie is sterilisatie. Gebrek aan hygiëne en enige vorm van sterilisatie kan leiden tot de ontwikkeling van een abces. Een abces kan ontstaan op de locatie van injectie als er bacteriën, onoplosbare deeltjes, of parasieten mee geïnjecteerd worden. De meest voorkomende oorzaak is echter bacteriële infectie [1].

Een abces is te herkennen doordat de locatie kan opzwellen, pijnlijk aanvoelt, rood kleurt, en/of koorts ontstaat. In het geval van intramusculaire injectie dien je wel in gedachten te houden dat er in de dagen na injectie altijd wat spierpijn aanwezig is. Deze “pijn” voelt exact hetzelfde als een klein beetje tot matige spierpijn. De extensie van deze spierpijn is uiteindelijk afhankelijk van injectietechniek maar hierop kom ik later terug.



Enkele foto’s van nog niet ver gevorderde abcessen:
Spoiler! :



Risico: Cellulitis
Hier kan ik kort over zijn, de oorzaak van cellulitis ontstaat soortgelijk aan een abces doordat er een bacteriële infectie ontstaat in de binnenste lagen van de huid [2]. Van belang is ook om te vermelden dat mensen met een gereduceerd immuunsysteem of diabetes kwetsbaarder zijn voor de ontwikkeling van cellulitis. De symptomen van cellulitis zijn veelal hetzelfde als bij een abces. Echter, wat betreft uiterlijke vertoning ziet deze iets anders uit dan een abces.

Enkele foto’s van nog niet ver gevorderde cellulitis:
Spoiler! :



Monitoring in de dagen na injectie
Persoonlijk controleer ik de injectie locatie(s) een week lang elke dag na de laatste injectie door met mijn hand over de spier(en) waar ik heb geïnjecteerd te strijken en te voelen of er zwellingen aanwezig zijn en of deze (zeer) pijnlijk aanvoelen. Verstandig is om op voorhand jezelf goed bekent te maken met de gebieden waar je gaat injecteren zodat je een idee hebt hoe het normaal aanvoelt en uitziet. Ik heb eenmaal meegemaakt dat ik een kleine zwelling bemerkt heb in de dag na injectie. De oorzaak hiervan hoeft niet direct een abces of cellulitis te zijn en kan best vanzelf verdwijnen. In mijn geval was er niks aan de hand.

In het geval dat een abces of cellulitis mocht ontstaan is het aan te raden om binnen korte termijn je huisarts te bezoeken mocht er geen verbetering zijn in de symptomen binnen 3-5 dagen. Het onbehandeld laten voor een langere tijd kan grote gevolgen hebben. In extreme gevallen bij abcessen kan het tot dood leiden of amputatie van ledenmaten. Een abces en cellulitis kan vanzelf genezen, het is echter belangrijk dat je alert erop blijft en actie onderneemt als er geen verbetering is.

Behandeling van een abces is geen pretje als anti-biotica niet helpt wordt er een incisie gemaakt en de abces gedraineerd. Zie deze onsmakelijke foto van een abces vijf dagen na incisie als voorbeeld. Cellulitis wordt over het algemeen met anti-biotica behandeld en het gebied rust geven. In extremere gevallen zal er dood weefsel weggesneden dienen te worden.

tl;dr: Spierpijn de dagen na injectie is normaal. Controleer de injectielocatie(s) op symptomen van een abces, cellulitis of infecties (zwelling, roodheid, pijn, koorts). Onderneem zo snel mogelijk actie mocht binnen 3-5 dagen er geen verbetering zijn in symptomen.

Benodigdheden
  1. Ketamine (HCl) kristal labgetest op 86% (100% puurheid). Alles lager dan 86% betekent dat er mogelijk andere substanties aanwezig zijn. Daarbij geldt dat alles wat oplost in de zoutoplossing en alles dat kleiner is dan de poriën in de spuitfilter membraam mee door de spuitfilter gaat en uiteindelijk in je lichaam geïnjecteerd wordt.
  2. Glazenmaatbeker of glazenschaaltje (mijn huis-tuin-keuken keuze) of iets dergelijks om de boel in te mengen. Gebruik bij voorkeur iets van glas.
  3. Steriel verpakte spuitfilter(s) 0,2 of 0,22 micron met luerlock aansluiting. Dit is volgens mij de standaard die in de meeste laboratoria gebruikt worden voor filtratie tenzij de situatie anders vereist. Indien je ze kunt vinden eventueel 0,1 micron. Hoe kleiner de poriën in de spuitfilter hoe beter het in staat is om bacteriën, sporen, en andere deeltjes eruit te filteren. Tussen 0,2 en 0,22 micron zit trouwens zowat geen verschil [3].

    Het is aan te bevelen om voor PVDF te kiezen als materiaal met een diameter van 25 of 30 mm. Een grotere diameter laat je meer volume vloeistof filteren zonder de filter te hoeven wisselen. 13 mm is over het algemeen geschikt voor < 10 ml, 25 mm voor < 100 ml, en 30 mm < 120 ml. Een spuitfilter van PTFE-materiaal werkt ook, echter zul je vooraf even wat zoutoplossing er doorheen moeten spuiten. PTFE is namelijk hydrophobic (waterafstotend) wat filteren moeizamer maakt. Alhoewel ze volgens mij ook in PTFE hydrophilic te koop zijn ben ik alleen de hydrophobic tegen gekomen. Mijn voorkeur gaat echter uit naar PVDF.
  4. Steriele zoutoplossing (NaCl 0,9%) bij voorkeur uit een flesje met een rubberstop bovenin of ampullen voor eenmalig gebruik. Zelf schaf ik meestal Sterop NaCl 0,9% aan in een 100 ml flesje.
  5. Steriele injectieflacon met rubberstop
  6. Steriel verpakte wegwerpspuiten met luerlock aansluiting. Voor injectie gebruik ik persoonlijk de 2,5 ml spuiten en ter voorbereiding van de oplossing gebruik ik spuiten van 5 ml. Te grote spuiten bij voorbereiding (meer dan 5 ml) met een te kleine diameter spuitfilter resulteert in het zeer moeilijk kunnen steriliseren en filtereren van de oplossing. Je zult dan veel kracht moeten zetten op de spuit om de oplossing door de filter heen te krijgen.
  7. Steriel verpakte naalden. Het formaat van de naalden hangt af van de injectielocatie en het aanwezige vet. Hoe meer vet je op je lichaam hebt, en dus op de injectielocaties, des te langer dient de naald te zijn om de spier te kunnen bereiken.

    Naalden hebben vaker de volgende beschrijving: 23g 1 1/4 - 0,60x30mm gepaard met een kleur. 23g (blauwe kleur) wil zeggen 23 gauge dit is de diameter van de naald, hoe kleiner de diameter van de naald des te minder je er iets van zult voelen [4]. Hierbij geldt dat hoe hoger de gauge des te fijner de naald. Echter, voor intramusculair gebruik zijn we gebonden aan bepaalde afmetingen afhankelijk van injectielocatie. Te fijne naalden kunnen namelijk afbreken. Persoonlijk vind ik 23 g al nauwelijks te voelen als je eenmaal door de initiële prik door de huid heen bent.

    1 1/4 - 0,60x30mm. 1 ¼” refereert naar de Imperial units, het gaat hier om inches. Dezelfde afmeting staat erachter in het metriek stelsel. 0,60 duidt op de naalddikte in dit geval 0,60 mm met een naald lengte van 30 mm. Dit is het formaat dat ik zelf gebruik en ik ben niet bepaald broodmager. Ik heb gezocht naar een zo fijn mogelijke naald (hoge gauge die past bij de injectielocatie) met de juiste lengte voor mijn lichaam. Deze combinatie is eigenlijk de enige die ik concreet ben tegen gekomen waarbij de diameter van de naald fijn genoeg was en de lengte geschikt was om spieren te bereiken. Ik heb nog geen hogere gauge gevonden die 30 mm in lengte is. De prik van een 23 gauge naald stelt echt niks voor in mijn beleving dus ik heb sindsdien ook niet meer verder gekeken.

    Ik zal hieronder de twee injectielocaties bespreken die ik als beste geschikt acht voor zelftoediening met de geschikte specificaties voor naalden. Bij voorkeur raad ik aan om te injecteren in de Vastus Lateralis, vooral als je besluit om meerdere malen of grote hoeveelheden te gaan injecteren.
    • Vastus Lateralis (dijbeen, zijdelingse brede spier). Naald lengte: 16 mm, 22 mm of 25 mm. Gauge: 23 t/m 27 [5]. Injectie volume: t/m 4 ml in ontwikkelde spier, t/m 2 ml in een minder ontwikkelde spier [6].
    • Deltoid (bovenarm). Naald lengte: 16 t/m 32 mm. Gauge: 23 t/m 27 [5]. Specifiek voor de deltoid, vrouwen die meer dan 90 kg wegen of mannen die meer dan 118 kg wegen wordt een 1,5 inch (~38 mm) naald lengte aanbevolen [7]. Ik kan echter beamen dat met 30 mm het bij mij prima ging en ik zit boven dat gewicht. Injectie volume: t/m 1 ml in een ontwikkelde spier, t/m 0,5 ml in een minder ontwikkelde spier [6].
  8. (Optioneel) Eventueel latex handschoenen en een mondmasker.
Kosten aspect
  • De kosten van spuitfilters (syringe filter) 0,22 µm (micron), 30mm diameter, membraam van PVDF. Voor 10 filters heb ik via eBay ongeveer 20 euro vanuit China betaald.
  • Wegwerpspuit Terumo 2,5 ml zonder naald, 100 stuks: 7 euro of per 10 stuks: 0,77 euro.
  • Wegwerpnaald Terumo 23g1 1/4 0,60x30, 100 stuks: 4,73 euro of per 10 stuks: 0,86 euro.
  • Prijzen hangen af van waar je ze besteld. Ik heb goede ervaring met spuiten en naalden van het merk Terumo.
  • Steriele zoutoplossing (NaCl 0,9%): Sterop NaCl 0,9% 100 ml kost ~3 euro.
  • Bij de lokale apotheek kunnen ze soms vragen stellen dus ik verkies er meestal voor om mijn materiaal via Belgische online apotheken te bestellen. Bezorgkosten van Belgische apotheken zijn vaak ongeveer rond de 4 euro.
  • Het enige waar ik geen goede tips voor heb is het verkrijgen van steriele injectieflacons. Als alternatief is het mogelijk dat je een steriele zoutoplossing flacon koopt met rubbere stop bovenin. Sterop NaCl 0,9% met een rode bovenkant is zo'n voorbeeld en kost maar iets van ~3 euro. Als je vervolgens de zoutoplossing eruit haalt zou je deze als steriele flacon kunnen gebruiken voor de opslag van je gefilterde Ketamine oplossing.
  • Gedenatureerde alcohol 70% (bij de Etos, Kruidvat, AH, apotheek) + watten. In totaal iets van 4-6 euro ofzo.
  • Zoals dus duidelijk wordt uit de prijzen kun je tegen een relatief laag bedrag met steriel materiaal aan de slag en daarbij hergebruik van naalden, spuiten, en spuitfilters achterwegen laten. Hergebruik van naalden, spuiten, en spuitfilters wordt ten strengste afgeraden. Wat betreft filtratie en sterilisatie via spuitfilters heb je over het algemeen maar 1 filter per keer nodig, afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid die je wilt omzetten naar oplossing.
Limitatie van sterilisatie techniek
Hieronder zal ik de beperkingen van deze techniek beschrijven. Wederom is het zeer moeilijk in te schatten welke risico’s deze precies met zich meenemen. Ik ben echter van mening dat een zo volledig mogelijk verhaal van belang is mocht je overwegen om intramusculair te gaan toedienen.

Als sterilisatie en filtratie techniek gebruik ik alleen een 0,22 micron spuitfilter en probeer ik zo steriel mogelijk te werk te gaan. Hieronder een stuk toelichting van Wikipedia over microfiltratie middels membraam zoals in een spuitfilter [8]:
Fluids that would be damaged by heat, irradiation or chemical sterilization, such as drug products, can be sterilized by microfiltration using membrane filters. This method is commonly used for heat labile pharmaceuticals and protein solutions in medicinal drug processing. A microfilter with pore size 0.2 µm will usually effectively remove microorganisms [9]. In the processing of biologics, viruses must be removed or inactivated, requiring the use of nanofilters with a smaller pore size (20 -50 nm) are used.
Laat dit stuk tekst je echter niet leiden tot de valse conclusie dat de risico’s zeer minimaal zijn. Het gedeelte over het standaard gebruik van 0,2 micron (µm) membraam filters verwijst naar productie standaarden. Deze zullen in veel gevallen beschikken over meer mogelijkheden en wellicht zelfs verplichtingen om steriele productie omgevingen te creëren.

Verdere beperkingen:
  • Alles wat oplost in de zoutoplossing die gebruikt wordt om de Ketamine in op te lossen wordt niet eruit gefilterd. Vandaar dat maximum puurheid de hoogste voorkeur heeft. Comprimeren op dit aspect wil niet automatisch betekenen dat het slecht af loopt, maar je verhoogt je risico’s. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld nog een andere drug injecteert of restafval producten van synthese die oplossen in de zoutoplossing. Het blijft dan de vraag kan dit problemen veroorzaken, en zo ja spreken we dan over negatieve impact op korttermijn of langer termijn.
  • De grootte van de poriën in het membraam van de spuitfilter zijn 0,22 micron zoals ik deze gebruik. Immers 0,1 micron is volgens mij bijna nergens te bemachtigen voor een particulier tegen een betaalbare prijs. Bacteriën, sporen, en niet oplosbare deeltjes die kleiner zijn dan 0,22 micron zullen door het membraam passeren en eindigen in je eindoplossing. Tevens is een spuitfilter niet in staat om virussen te filteren uit je oplossing.
  • Zelfs al is de bacterie groter dan 0,22 micron poriën zoals in ons voorbeeld dan nog is uit onderzoek gebleken dat sommige bacteriën toch in staat zijn om in beperkte mate door het membraam van de spuitfilter te passeren [10]. Afhankelijk van de type bacteriën (indien aanwezig) in de Ketamine is het dus moeilijk om een uitspraak te doen over hoe steriel je oplossing is.
Background
Passage of bacterial cells through filter pores has been reported for a number of bacterial species. In this investigation, we tested the filterability of staphylococcal cultures that were exposed to several environmental stress conditions by passing them through 0.22 and 0.45 μm sterile filters, which are industry standards.
Findings
Results showed repeated passage of viable staphylococcal cells through both pore sizes, although more passage was seen through the 0.45 μm pore size. Of the three staphylococcal species, S. lugdunensis showed the best passage at relatively higher numbers regardless of the treatment, while both S. aureus and S. epidermidis showed limited passage or complete inhibition.
Conclusion
The data showed that staphylococcal bacteria were capable of passing through sterile filters in a viable state. There was better passage through 0.45 μm sterile filters than through the 0.22 μm sterile filters. Application of a stress condition did not appear to enhance filterability of these bacterial cultures.

Bereiding van de oplossing
  • Ik kies ervoor om te werken met vloeistoffen op kamer temperatuur. Je kunt de oplosbaarheid van Ketamine verhogen in zoutoplossing door deze te verhitten, echter zodra deze afkoelt bestaat de mogelijkheid dat Ketamine uit de oplossing komt. Om dit te voorkomen werk ik liever op kamertemperatuur. Hetzelfde kan trouwens gebeuren mocht je besluiten de oplossing die je bereid hebt bewaren in de ijskast. Het is dan verstandig om de flacon eerst onder de kraan op te warmen of een tijdje uit de ijskast op kamertemperatuur te laten komen voor gebruik.

    Bij kamertemperatuur is de oplosbaarheid ongeveer 100 mg per 1 ml en bij het warmen van de oplossing dichter bij 200 mg per 1 ml.
  • De oplossing zoals ik hem bereid is beperkt houdbaar. Ik zou je aanraden de falcon met oplossing niet langer dan 3 dagen te bewaren als je hem in de ijskast zet.

    Medische fabrikanten voegen meestal zoiets als benzyl alcohol toe als anti-bacterieel en conserveermiddel om de houdbaarheid te verlengen. Ik heb hiervoor nog geen goede bron gevonden en daarnaast maak ik de flacon meestal binnen 2-3 dagen op dus zelf heb ik er nooit zo’n noodzaak bij. Mocht je interesse hebben in het bereiden van je oplossing met benzyl alcohol dan kun je het beste even kijken bij de instructies op deze pagina: Tripsit Wiki – Ketamine – Preperation
  • Zorg dat je ramen dichtzijn en eventuele ventilatie uitstaat op de plek waar je de oplossing wilt gaan bereiden. Maak het oppervlak waar je alles gaat plaatsen om de oplossing te bereiden schoon met alcohol.
  • Was je handen goed met anti-bacteriële zeep en/of alcohol. Na het wassen van je handen dien je bewust te zijn dat alles wat je aanraakt inclusief de handdoek waar je eventueel je handen mee droogt opnieuw bacteriën op je handen kan opleveren. Een handdoek die open en blootligt op een badkamer waar een wc is zou ik dus ten zeerste afraden om te gebruiken. (Optioneel: Na het drogen van je handen kun je de latex handschoenen aandoen en het mondmasker opzetten zodra je op de plek bent waar je de oplossing wilt bereiden.)
  • Voordat we verder gaan wil ik eerst de basis techniek toelichten om een naald en spuit te monteren. Als het goed is zitten zowel je spuit als naald in een steriele verpakking. De naald zelf is omgeven door een plastic beschermkapje zodat je niet per ongeluk jezelf ermee prikt. Zowel bij de spuit als bij de naald zitten aan de bovenkant van de verpakking een splitting tussen het plastic en het meer papier-achtige achterkant. Dat is het punt waar je de verpakking dient te openen.

    Dit is een verpakking van naalden, het punt waar je de verpakking opent is rechts van het groene deel van de naald (zie plaatje hieronder). Het groene deel van de naald is tevens het verbindingspunt waar de spuit in gaat. Je kunt de naald verpakkingen los van elkaar scheuren zodat je ze een voor een kunt gebruiken zonder het risico te lopen meteen twee of meer openen te trekken. Ik zou je afraden om op voorhand verpakkingen te gaan openen. Om steriliteit te waarborgen open je pas verpakking zodra het nodig is.



    Om een spuit met een naald te verbinden ga je als volgend te werk:
    1. Open de verpakking van de spuit, zorg ervoor dat je het punt waar de naald verbonden wordt met de spuit niet in aanraking komt met je handen of andere oppervlakken. Bij voorkeur kun je hem nog deels in de verpakking laten zitten.
    2. Open de verpakking van de naald voor een deel zodat je genoeg ruimte hebt om de spuit te verbinden met de naald. Haal vervolgens de spuit uit zijn verpakking en verbind deze met verbindingspunt van de naald. Kwestie van het kleine uiteinde van de spuit in het gekleurde deel van de naald te duwen. In de foto hierboven is dit het groene deel waar je de spuit insteekt. In het geval van mijn naalden is dit deel niet groen maar blauw. Deze kleur hangt af van de naald afmetingen.
    3. Behoud de plastic beschermkap op de naald totdat je gebruik gaat maken van de spuit en naald. Na gebruik plaats je de beschermkap terug ter veiligheid.
  • Pak je glazenmaatbeker of glazenschaaltje. Ik maak zelf gebruik van een glazenschaaltje dus deze zal ik als voorbeeld blijven gebruiken.

    Zorg dat je glazenschaaltje op voorhand al een keer is schoon gemaakt. Vul het schaaltje met een beetje alcohol en gebruik keukenrol om het hele schaaltje nog eens goed te ontsmetten. Wacht 10-20 seconden om de alcohol te laten verdampen en vul daarna een spuit met 5 ml zoutoplossing om het schaaltje nogmaals na te spoelen. Maak het glazenschaaltje leeg door de zoutoplossing eruit te gieten, ga niet nogmaals met keukenrol of anderzijds door het schaaltje.
  • Basistechniek optrekken vloeistof uit flacons:
    Om zoutoplossing uit de flacon op te trekken die een rubberstop aan de bovenkant heeft gebruik je de volgende techniek. Deze techniek ga je straks ook gebruiken om je Ketamine oplossing uit je steriele flacon op te trekken in de spuiten voor injectie. Voordat je de naald erin steekt dien je eerst met een beetje alcohol op een watje of keukenrol de bovenkant van de flacon te ontsmetten. Dit dien je iedere keer te herhalen om zoveel mogelijk steriliteit te waarborgen. Wacht hierna wederom een aantal seconden om de alcohol te laten verdampen. Daarna houdt je het flesje (flacon) met de zoutoplossing onderste boven en steek je de naald door het rubber. Daarna trek je de plunger van de spuit terug en zul je zien dat deze langzaam vult met zoutoplossing.

    Er zijn instructies die adviseren om voordat je de spuit in de flacon steekt de spuit te vullen met lucht tot de gewenste hoeveelheid die je uit de flacon wilt optrekken. Vervolgens na het steken van de naald in de flacon duw je de lucht erin en onttrek je daarna de hoeveelheid vloeistof die je wilt. Ik ben zelf geen fan van deze methode, omdat zodra je lucht in een spuit trekt de kans bestaat dat alles wat zich in de lucht kan begeven geïnjecteerd wordt in de flacon van je zoutoplossing. Ik neem dan ook liever het zekere voor het onzekere en sla deze stap over. Het nadeel is dat door het vacuum in de flacon je iets meer kracht nodig hebt bij het terugtrekken van de plunger en de spuit langzaam vult met vloeistof.

    Hieronder een afbeelding van de techniek voor het optrekken van vloeistof uit een flacon met rubberstop door hem onderste boven te houden. In deze video instructie kun je alles nog eens uitgebreid bekijken: YouTube – Withdraw Medication from Vial. In deze video zie je ook dat de persoon eerst lucht in de spuit trekt en deze lucht in de flacon injecteert, deze stap zoals ik eerder al vertelde sla ik liever over.

  • Lijst met stappen voor het bereiden van de oplossing:
    1. Pak je glazenschaaltje dat schoongemaakt is en plaats de gewenste hoeveelheid Ketamine in het glazenschaaltje. (Ongeveer 100 mg per 1 ml bij kamertemperatuur, dus 1 gram Ketamine past in ongeveer 10 ml zoutoplossing).
    2. Pak 1 of 2 naalden en een spuit van 5 ml voor het optrekken van de zoutoplossing uit de steriele zoutoplossing flacon met rubberstop.
    3. Trek de gewenste hoeveelheid zoutoplossing op uit de zoutoplossing flacon. Maak op voorhand wel eerst de rubberstop (bovenkant) schoon met een beetje alcohol en geef het een paar seconde om te drogen.
    4. Voeg de gewenste hoeveelheid zoutoplossing toe aan het glazenschaaltje. Roer af en toe met de plastic beschermkap (leg deze terug in de naald verpakking als je hem niet gebruikt) van een naald door de oplossing totdat alles opgelost is. Blijf zoutoplossing toevoegen totdat je een transparante oplossing hebt zoals water. Wissel af tussen toevoegen van zoutoplossing en het roeren.
    5. Na het volledig oplossen van de Ketamine in de zoutoplossing gebruik je dezelfde 5 ml spuit om de oplossing uit het glazenschaaltje op te trekken. Het is raadzaam dit eerst zonder naald te doen en alleen met de 5 ml spuit uit het glazenschaaltje de oplossing op te trekken. Pas als er nog een klein beetje oplossing in het glazenschaaltje zit dat je niet op deze manier opgezogen krijgt kun je een nieuwe naald gebruiken om de restjes eruit op te trekken. Probeer de spuit altijd tot zijn max te vullen indien mogelijk.
    6. Nu is de 5 ml spuit gevuld met Ketamine-zoutoplossing. Voordat we verder gaan maak je de bovenkant van de nieuwe steriele flacon met rubberstop schoon met een beetje alcohol.
    7. Open de verpakking van spuitfilter, probeer zoveel mogelijk te vermijden dat deze oppervlakken of je handen raakt. Pak de 5 ml spuit gevuld met de oplossing en verbind deze met de spuitfilter. Dit werkt op precies dezelfde wijze als naald en spuit verbinden.
    8. Pak een nieuwe naald en monteer deze op de spuitfilter. Wederom dezelfde stappen als spuit en naald verbinden.
    9. Haal de plastic beschermkap van de naald op de spuitfilter, vermijd aanraking met handen en oppervlakken, en steek de naald door de rubberstop in je steriele flacon.
    10. Injecteer langzaam de oplossing uit de spuit in je flacon. Voor 5 ml zou ik adviseren ergens tussen 30-40 seconden erover te doen.
    11. Als er nog vloeistof over is in je glazenschaaltje herhaal je de stappen vanaf 5. Het is raadzaam om eventueel de naald op de spuitfilter te wisselen voordat je deze opnieuw in de steriele flacon steekt waar we onze gefilterde Ketamine oplossing in zijn aan het verzamelen. Dit geldt dus ook als je meerdere malen moet wisselen tussen het optrekken en filteren met de spuitfilter. Als je onzeker bent of iets misschien “besmet” is geraakt is het beter om het te vervangen dan het risico te nemen.

      Als je de spuitfilter van de spuit ontkoppelt om opnieuw oplossing op te trekken dan is het ook raadzaam om de spuitfilter met verbonden naald met plastic beschermkap erop samen terug in de verpakking te plaatsen van de spuitfilter. Je ontkoppelt dus alleen de spuitfilter van de spuit, de naald met beschermkap laat je erop steken terwijl je de spuitfilter in zijn verpakking terugplaatst en door gaat met het hervullen van je spuit. Dit is ook een punt waar bacteriën geïntroduceerd zouden kunnen worden. Echter, met de naald en beschermkap erop wordt het uiteinde waar de steriele oplossing uit de spuitfilter komt enig sinds beschermt van directe blootstelling aan de omgeving. De snelheid waarmee dit uiteinde “besmet” zou kunnen raken schat ik persoonlijk dan ook laag in. Ik spreek dan echter wel over het meerdere malen filteren binnen een korte tijdspan (5-10 minuten maximaal). Het is niet raadzaam om een spuitfilter te hergebruiken als deze langere tijd open en bloot heeft gelegen ook niet zoals in mijn beschreven voorbeeld. Als je echter voor zekerheid wilt gaan kun je altijd een nieuwe steriele spuitfilter pakken in plaats van deze tijdelijk in de open verpakking terug te plaatsen.

      Als je ervoor kiest om de spuitfilter vlak na elkaar te hergebruiken dan hoef je de spuitfilter niet te verwisselen als de diameter groter of gelijk is aan 25 mm. Deze kan namelijk volumes t/m 100 ml filteren. Als de diameter van je spuitfilter 13 mm is dan is het wel raadzaam om deze te wisselen nadat je ongeveer 10 ml hebt gefilterd.

      Filtratie en sterilisatie vind plaats zodra de vloeistof vanuit de spuit door je spuitfilter is gegaan. Het is dan ook van groot belang dat je zoveel mogelijk de steriliteit waarborgt van de naald verbonden met de spuitfilter en de rubberstop van de steriele flacon waarin we de Ketamine-zoutoplossing zijn aan het verzamelen. Dit doe je door steeds met alcohol de bovenkant van de flacon schoon te maken en de naald te verwisselen tussen filtraties (iedere keer als je in de steriele flacon injecteert).

      Probeer ook te vermijden dat je met je handen of via oppervlaktes het uiteinde waar de naald aangesloten wordt op de spuitfilter “besmet”.
    12. (Optioneel) Het is eventueel mogelijk om de Ketamine oplossing meerdere malen te filteren. Gebruik echter altijd een nieuwe steriele spuitfilter en naald zodra je overgaat op het injecteren van de oplossing in de steriele flacon.
    13. Als je hiermee klaar bent dan is het laatste dat overblijft spuiten vullen om te gaan injecteren. Dit doe je op dezelfde wijze zoals het optrekken van zoutoplossing. Mocht je het zijn vergeten dan verwijs ik je terug naar het bovenstaande deel: Basistechniek optrekken vloeistof uit flacons

      Hieronder het eindresultaat een transparante heldere oplossing. Als in de oplossing in de steriele flacon nog losse deeltjes te zien zijn dan is het raadzaam om deze nogmaals te filteren. Nooit een oplossing injecteren waarin nog zichtbare deeltjes ronddrijven! Dit geldt ook nadat je een spuit gevuld hebt om te injecteren.

      Klaar om spuiten te vullen voor injectie.
Intramusculaire toediening
Het toedienen van een intramusculaire injectie is eigenlijk niet heel complex. In dit hoofdstuk zal ik instructies toelichten en video’s linken die je zullen leren zelf een intramusculaire injectie toe te dienen. Wat betreft pijn zit het veelal tussen de oren en de opbouw van spanning naar die eerste injectie. Het enige wat even pijn doet naar mijn mening is het moment dat de naald door je huid heen gaat erna voel je vrij weinig pijn. Het voelt gewoon als een prik meer is het niet echt in mijn geval.

Zoals eerder vernoemd zijn er twee injectielocaties die ik zelf aanraad om te gebruiken. Er zijn er nog meer maar deze zijn, of onpraktisch om zelf te doen, of er zit omliggend weefsel, zenuwen, of andere delen van anatomie die je beter kunt vermijden.

Persoonlijk gebruik ik, en raad ik aan om de Vastus Lateralis in je dijbeen te gebruiken voor injecties. Vooral omdat deze spier grotere hoeveelheden vloeistof aan kan, makkelijk te bereiken is, en meer ruimte is om je injecties verder uit elkaar te plaatsen. Het is aanbevolen om namelijk ongeveer 2,5 cm tussen je injectielocaties te houden [11]. Als je meerdere injecties gaat zetten is het ook verstandig om niet alleen je linkerdijbeen of rechterdijbeen te gebruiken maar de injecties te verdelen over beide.

De deltoid spier is meer geschikt voor injecties van kleinere volumes. Bij de deltoid is het gebied waarbinnen je kunt injecteren ook een stuk kleiner. Rondom de deltoid zitten ook zenuwen (axillary nerve en radial nerve) die je liever niet wilt raken.

Belangrijke weetjes en praktijkervaring:
  • Mocht je eerst ervaring willen opdoen om een spuit ergens in te steken dan zou je een sinaasappel als oefenmateriaal kunnen gebruiken.
  • Belangrijk: Doe altijd eerst een testinjectie van 0,5 ml of minder en wacht 30 minuten. Dit is om te kijken of er misschien negatieve effecten zijn.
  • Luchtbellen in de spuit zijn weg te krijgen door met je vinger tegen de spuit aan te tikken of als je nog de spuit verbonden hebt aan de flacon waaruit je de oplossing haalt door even de vloeistof terug erin te spuiten en vervolgens opnieuw op te zuigen. Als er naderhand luchtbellen in de spuit zichtbaar zijn kun je deze verwijderen door met een vinger redelijk hard onder de locatie waar de luchtbellen zitten te tikken. Zorg dat je de spuit met naald rechtop hebt, naald wijst dus omhoog. De luchtbellen zullen zich dan verplaatsen naar de locatie waar de spuit en naald verbonden zijn. Als je dan een beetje op de spuit drukt zodat er een beetje vloeistof uitkomt (zonder dat de beschermkap erop zit) dan zullen ook de luchtbellen verdwijnen. Dit kun je toepassen vlak voordat je gaat injecteren.

    Luchtbellen in de injectieoplossing zijn een groter probleem voor intravenous dan intramusculair. In het geval van intramusculair kan het tot meer pijn leiden. In het geval intravenous kan het bij meerdere injecties leiden tot problematiek die dodelijk kan zijn. Ik probeer ze altijd eruit te krijgen in ieder geval.
  • Ik ben bekend met twee technieken om de naald door de huid heen te prikken. De eerste die tevens mijn voorkeur heeft is door de spuit met een hoek van 90 graden op de injectielocatie te plaatsen en met een beetje kracht te blijven duwen totdat deze door de huid gaat.

    90 graden is dus de spuit horizontaal houden als je zit. Je steekt de naald er dus niet schuin in maar zo recht mogelijk (hoek 90 graden). De locatie van waaraf je injecteert in de Vastus Lateralis kan verschillen. Het is dus goed mogelijk dat als je andere video's gaat bekijken dan de gelinkte dat mensen op een ander punt injecteren. Ik doe het altijd in de zijkant van het been.
    Hieronder een illustratie van de injectie techniek zoals ik deze toepast:



    Als de prik eenmaal voorbij is, is het een kwestie van blijven duwen totdat de spuit diep genoeg zit terwijl de naald nog een stukje boven je huid uit steekt. Vervolgens houdt je de spuit stabiel en injecteer je langzaam. De tweede methode, is de dart methode, persoonlijk vind ik deze voor beginners niet aan te raden. Deze methode zal ik dan ook niet toelichten. Duw nooit de naald helemaal erin, mocht deze afbreken dan is er van buitenaf geen mogelijkheid om de naald eruit te trekken.
  • Veel documenten en instructies spreken vaak over aspiration voordat je de vloeistof injecteert. Aspiration houdt in dat voor je de oplossing injecteert de plunger op de spuit terugtrekt om te kijken of er bloed in de spuit komt. Uit onderzoek is gebleken dat dit voor extra pijn en ongemak zorgt en wil je dit effectief doen dan dien je dit minimaal tussen de 5 en 10 seconden te doen. Het topic van aspiration is een discussie in de wetenschap die nog steeds gaande is. Zie deze review paper voor meer informatie over aspiration [12].

    Ik heb zelf nog nooit de aspiration techniek toegepast. Ik raad je aan om de literatuur te lezen en hier zelf een beslissing over te maken. Momenteel is er te weinig data om tot een duidelijke conclusies te komen. In situaties waar bepaalde medicaties dodelijk kunnen zijn wordt het dan ook aangeraden om deze procedure alsnog uit te voeren. Bij Ketamine zie ik dit risico als minimaal als je verstandig om gaat met het zetten van injecties en de dosering per spuit. In het geval van Ketamine is het risico mocht je een ader raken en daarin injecteren dat je of onder narcose raakt of binnen korte tijd een flinke rush en Ketamine beleving ervaart (hangt nauw samen met dosering). De kans dat je een ader zou raken is bij goede injectietechniek echter klein. De video verderop bij deltoid: How to perform an intramuscular injection spreekt bijvoorbeeld ook over aspiration. De keuze om aspiration toe te passen of niet laat ik aan jezelf over.
    No studies confirm or reject current aspiration techniques & no data currently exists to document the necessity for aspiration [13]
  • Injecteer afwisselend tussen spieren en laat 2,5 cm tussen injectielocaties.
  • Doe voor het injecteren geen handschoenen aan. Zorg dat je handen wel schoon zijn door ze goed te wassen met zeep of eventueel middels alcohol. Geef de alcohol wel tijd om te verdampen, immers werkt alcohol irriterend als het in contact zou komen met een wond.
  • Bepaal de injectielocatie op voorhand en maak deze schoon middels een watje of een stuk keukenrol met alcohol. Probeer aanraking erna te voorkomen. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar alcohol alhoewel er discussie is over de noodzaak van het ontsmetten van de injectielocatie bij goede hygiëne. Een flesje 70% alcohol kost bijna niks. Liever het zekere voor het onzekere nemen zeg ik maar. Laat wel eerst de alcohol verdampen voordat je over gaat tot injecteren.
  • Na het injecteren houdt de spierontspannen en ga niet wrijven over het gebied van de injectie of druk erop plaatsen. Houd er losjes een gaasje op of eventueel keukenrol of wc-papier op. Een pleister is natuurlijk ook een optie.
  • Dit is een belangrijke tip, injecteer ongeveer met de snelheid van 1 ml per 10 seconden en wacht 10 seconden nadat de injectie voltooid is voordat je de naald eruit haalt [5]. Het langzaam injecteren geeft de kans aan het spierweefsel om mee te rekken en beperkt de kans dat er iets van de oplossing terug lekt naar de naald. Het helpt ook om ongemak in de vorm van spierpijn de dagen erna te beperken.

    Als je te snel injecteert voel je een branderig-koudachtig gevoel in de spier. Een ongemakkelijk gevoel niet echt pijnlijk maar wel vervelend. Het voelt een beetje als een soort hevige spierverzuring.
  • Als je gaat herdoseren via intramusculair dien je rekening ermee te houden dat je motoriek onder invloed van Ketamine zwaar verstoord is. Verder dien je rekening ermee te houden dat afhankelijk van wanneer je herdoseert je nog steeds verdoofd bent van de Ketamine. Sensaties zoals pijn of het branderig-gevoel tijdens injectie kunnen dus volledig of deels afwezig zijn. Als je toch besluit te herdoseren terwijl je onder invloed bent wees dan zeker ervan dat je de injectietechniek en je handen goed onder controle hebt.

    Over het algemeen kun je het beste 1-2 uur wachten voordat je herdoseert, tegen die tijd zijn de effecten sterk vermindert. De beste keuze is natuurlijk een trip-sitter die het voor je kan doen en op je kan letten.
  • Schrik niet als je een keer flink bloed vlak na injectie, het kan goed zijn dat je dan een bloedvat hebt geraakt en dat levert nogal flink wat bloed op. Pak een gaasje, keukenrol, of iets dergelijks en houd deze met een beetje druk op de injectielocatie totdat het stopt met bloeden.
Risico: Zenuwenschade
Alhoewel de risico’s met juiste injectietechnieken zeer beperkt zijn vind ik het van belang om deze te vermelden. Schade aan zenuwen kunnen verschillende symptomen hebben zoals pijn, zwakheid van de spier en verlies van gevoel. Als dit zou optreden is het aan te raden om direct contact te zoeken met je huisarts. Deze paper gaat hier specifiek op in: Are our intramuscular injections nerve-friendly? What are we missing? Simple techniques to prevent, recognize and manage nerve injection injuries (2014). Helaas, wordt in deze paper niet de Vastus Lateralis besproken maar wel de deltoid.

Vastus Lateralis (dijbeen, zijdelingse brede spier)
Deze locatie raad ik persoonlijk aan om te gebruiken voor injecties. Persoonlijk gebruik ik nooit andere locatie dan de zijdelings bredespier in mijn linker of rechterdijbeen.

The anterior aspect of the thigh is probably the safest region in which to deposit IM drugs.

[…]

Anatomically the vastus lateralis site contains no structures of importance. Overly deep penetration of the needle may strike the femur, resulting in discomfort and possible needle breakage. All significant anatomic structures are located on the medial and posterior aspects of the thigh (the femoral artery and vein and the sciatic nerve) [14].

Rechterdijbeen voorbeeld hieronder weergegeven in het plaatje met het gebied waarbinnen men de injecties dient te plaatsen. Bij meerdere injecties ongeveer 2,5 cm proberen ertussen te laten en af te wisselen tussen linker en rechterdijbeen.



Om het begin van de rechthoek te vinden kun je de hand horizontaal leggen op je been tegen je bekken ter hoogte van je kruis leggen. Ongeveer waar de onderkant van je hand ophoudt begint de rechthoek van de injectielocatie. Het einde van deze rechthoek kun je bepalen op dezelfde wijze door je hand horizontaal te leggen bij je knie. De bovenkant waar de hand ophoudt is het einde van de rechthoek. De aanbevolen injectie locatie ligt dan ongeveer in het midden van deze rechthoek. Om hier meer duidelijkheid over te krijgen kun je het beste de video instructies hieronder op je gemak bekijken.



Hieronder een aantal video’s die de instructies nog eens uitgebreid toelichten:

Deltoid (bovenarm)
Very few complications have been reported with use of this site. A major limitation of this technique is the small size of its target area, which limits the number and volume of injections that can be administered [15]


Het groene vlak is het gebied waarbinnen je veilig kunt injecteren in de deltoid. Het is de bedoeling dat je de injectie plaats ongeveer in het midden van deze groene driehoek tussen de onderkant van de driehoek en de tip van de driehoek (die zit dus onderaan aangezien deze is omgedraaid). De Acromion process (A in de afbeelding hierboven) waarover gesproken wordt in de video’s kun jezelf vrij makkelijk vinden. Als je bovenaan je schouder gaat voelen zul je voelen dat er een hardstuk zit voordat het overgaat naar weefsel. De vorm hiervan is ongeveer een uitgerekte halve cirkel. Klik op Acromion process voor een nadere toelichting in een korte video.

Deze onderstaande video’s geven je een duidelijker beeld over injecteren in de deltoid, beter dan dat ik in woorden zou kunnen uitleggen:

Referenties
  1. Wikipedia – Abcess
  2. Wikipedia - Cellulitis
  3. Defining a pore size and sterile filtering; 0.2 Microns vs. 0.22 Microns. What’s the difference?
  4. Does Needle Size Matter? (2007)
  5. Indian Pediatrics - Intramuscular Injection: Review and Guidelines (2003)
  6. Central Manchester University Hospitals - An introduction to the principles and practice of safe and effective administration of injections
  7. Vermont Department of Health - Vaccine Administration
  8. Wikipedia - Sterilization (microbiology)
  9. "Guidance for Industry, Sterile Drug Products Produced by Aseptic Processing — Current Good Manufacturing Practice", U.S. Department of Health and Human Services (2004)
  10. Filterability of staphylococcal species through membrane filters following application of stressors (2010)
  11. Public Health Agency of Canada - Vaccine Administration Practices (2013)
  12. Aspiration in injections: should we continue or abandon the practice? (2015)
  13. STTI International Nursing Research Congress - To Aspirate or Not to Aspirate, That is the Question: An Integrative Review of the Evidence (2009)
  14. Pocket Dentistry - Intramuscular Sedation
  15. Are our intramuscular injections nerve-friendly? What are we missing? Simple techniques to prevent, recognize and manage nerve injection injuries (2014)
Laatst bijgewerkt door Claviceps op zo mei 22, 2016 8:58 pm, in totaal 54 keer bewerkt.
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”
Claviceps
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 903
Geregistreerd: zo feb 27, 2011 6:17 pm

Re: Handleiding Ketamine Intramusculair

Berichtdoor Schepje » wo sep 23, 2015 5:48 pm

Ait, in mijn ogen zou een goede rede zijn voor een no show als je foto's had genomen, en dacht..
Maar goed, knal het er effe onder alszijnde goede bron https://drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=133735
Anders delete of edit ik m wel weer.
Endorfine junky,
Avatar gebruiker
Schepje
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 711
Geregistreerd: do mei 15, 2014 8:00 pm

Re: Handleiding Ketamine Intramusculair

Berichtdoor Claviceps » do sep 24, 2015 6:12 pm

Naphtha schreef:Ait, in mijn ogen zou een goede rede zijn voor een no show als je foto's had genomen, en dacht..
Maar goed, knal het er effe onder alszijnde goede bron https://drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=133735
Anders delete of edit ik m wel weer.

Ik gebruik een steriele zoutoplossing (NaCl 0,9%) in mijn bereiding. Dezelfde vloeistof die in het ziekenhuis bijvoorbeeld bij uitdroging wordt toegepast via een infuus en tevens ook ter bereiding van medicijne. Dit zal dan ook dusdanig besproken worden. Een andere optie dan een steriele zoutoplossing is in mijn optiek gewoon geen goede keus. Een flesje van 100 ml kost je iets van 5 euro of minder.

Begrijp ik het goed dat de foto's onder de spoiler kopjes niet zichtbaar zijn?
Laatst bijgewerkt door Claviceps op ma okt 12, 2015 6:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”
Claviceps
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 903
Geregistreerd: zo feb 27, 2011 6:17 pm

Re: Handleiding Ketamine Intramusculair

Berichtdoor Exceptional » do sep 24, 2015 8:37 pm

Claviceps schreef:Begrijp ik het goed dat de foto's onder de spoiler kopjes niet zichtbaar zijn?

Ik zie ze wel.
Don't ask me nothing about nothing, I just might tell you the truth.
Avatar gebruiker
Exceptional
Cynic
Donateur
Offline
 
Posts: 3569
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:47 pm

Re: Handleiding Ketamine Kristal voor Intramusculair Gebruik

Berichtdoor Claviceps » zo okt 11, 2015 11:48 pm

Ik denk dat ik het merendeel van de belangrijkste informatie wel behandeld heb in mijn post. Bij deze haal ik de post dan ook uit zijn "draft" status en lever ik het op als eindproduct.

@Einstein zou je voor mij de twee plaatshouder replies kunnen verwijderen uit dit topic.

Als er nog op of aanmerkingen zijn, toevoegingen, vragen of wat dan ook dan hoor ik het graag!
Laatst bijgewerkt door Claviceps op ma okt 12, 2015 3:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”
Claviceps
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 903
Geregistreerd: zo feb 27, 2011 6:17 pm

Re: Handleiding Ketamine Kristal voor Intramusculair Gebruik

Berichtdoor FranX » ma okt 12, 2015 2:13 pm

wauw informatief. goeie post.
I have approximate answers and possible beliefs in different degrees of certainty about different things, but I’m not absolutely sure of anything
Avatar gebruiker
FranX
In Memoriam
Offline
 
Posts: 1051
Geregistreerd: wo maart 02, 2011 9:34 am
Woonplaats: Randstad

Re: Handleiding Ketamine Kristal voor Intramusculair Gebruik

Berichtdoor Italiano » ma okt 12, 2015 4:11 pm

Props voor deze post. Mocht ik er ooit aan toekomen (IM keta gebruik) dan zal ik hier zeker terug komen!
Avatar gebruiker
Italiano
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1049
Geregistreerd: zo jan 08, 2012 1:29 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Dissociatieven

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Royal Queen Seeds banner