Dit is weer zo'n random gedachte/vraag die in mij opkomt die ik dan weer direct moet stellen.
Ik heb nog nooit ketamine gebruikt dus ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik over praat, maar ik ga even uit van wat ik gelezen heb.
Wat ik begrijp uit omschrijvingen van de effecten van ketamine is dat het spul het contact tussen je bewustzijn en de rest van je lichaam (en daarmee ook de rest van de wereld) minder maakt. Bij hoge dosissen (nog voordat je out gaat) is dat contact volledig verdwenen en bestaat alleen je bewustzijn nog.
Als dat klopt, zou het dan kunnen dat ketamine helpt om te mediteren? Mensen die heel goed zijn in mediteren vertellen mij vaak dat ze in staat zijn om hun bewustzijn te scheiden van al het andere. Om enkel bewust te zijn en om hun bewustzijn niet afgeleid te laten raken door alle impulsen van buitenaf.
Dus wat denken jullie? Als een amateur probeert te mediteren met ketamine, zal hij dan misschien dezelfde staat kunnen bereiken als een meditatie guru zonder ketamine? Of is de mindfuck gewoon zo sterk dat je bewustzijn toch gewoon een slaaf is van alle impulsen die van binnenuit komen?