Eenmaal is te weinig om hier echt met zekerheid wat over te stellen FranX. Als je vermoed dat CBD toch een boosdoener is zou een klein beetje wiet hoog in THC en laag in CBD een optie kunnen zijn. Wachten met CBD doseren totdat je de misselijkheid voelt opzetten kan eventueel ook helpen. Heb je vaak last van misselijkheid bij Ketamine gebruik?
Persoonlijk zou ik je aanraden om van rectaal en oraal af te zien vanwege hun lage opnamen in circulatie. Als je aan Esketamine (S-Ketamine) kunt komen zou ik deze ook de voorkeur geven omdat deze potenter is als het gaat om een K-hole te bereiken. Met betrekking tot
first-pass metabolism, oftewel de hoeveelheid Ketamine die uiteindelijk via oraal of rectaal in je circulatie terecht is enorm laag. Een publicatie spreekt zelfs over een
bioavailability van 16% bij orale en rectale toediening. Een andere publicatie spreekt over
93% IM; 45% nasal; 30% SL; 30% PR; and 20% PO.,
30%, PR = Per Rectum en 20%, PO = Per Oral. Doordat er veel verloren gaat in het first-pass metabolism levert orale en rectale toediening een hogere dosering
norketamine op dat wat betreft effecten in sommige aspecten gelijk zijn aan Ketamine maar in andere een stuk minder potent. Als het gaat om het verdovende aspect is norketamine 3-5x minder potent dan Ketamine, een aspect waarvan ik zou zeggen dat juist belangrijk is om contact te verliezen met je zintuigelijke waarneming wat juist typerend is voor een K-hole.
Other techniques that have been investigated include ketamine administered rectally at a dose of 10 mg/kg for induction of general anesthesia following midazolam and atropine premedication.
-
Ketamine: A Review of Its Pharmacologic Properties and Use in Ambulatory Anesthesia (Journal Anesthesia Progress, 1992)De bovenstaande literatuur geeft aan dat er 10 mg per kilogram gewicht Ketamine berekent moet worden bij rectaal doseren om volledige narcose te bereiken. Hierbij zijn echter wel nog andere medicaties toegedient dus de hoeveelheid kan varieren. Betere bronnen heb ik echter nog niet achterhaalt maar als referentie voor de doseringen die Erowid geven lijkt het mij voldoende. Rectaal dosering voor een K-hole volgens
Erowid (500+ mg):
3 - 4 mg / lb. Oftewel 3 - 4 mg per 1 pound (1 lb = ~0,45 kg). 1 kg / 0,45 kg = ~2,22.
Dit maakt het omgerekend: (3 * 2,22) =
~6,66 mg - (4 * 2,22) =
~8,88 mg per 1 kilogram. De ondergrens volgens Erowid is rond de ~6,66 mg per kg en de bovengrens ~8,88 mg per kg. Volgens Erowid zou je dosering dus tussen de ~6,66 en ~8,88 mg per kg moeten liggen voor een K-hole.
Als FranX 95 kg zou wegen zou hij dus rectaal tussen de 632,7 en 843,6 mg Ketamine rectaal moeten doseren voor de K-hole. Op basis van de dosering voor narcose zou dit zelfs 950 mg Ketamine zijn. Zoals je ziet is redelijk wat meer dan de 450+ mg die je aangaf. Daarbij is buitenbeschouwing gelaten eventuele mogelijke (permanente) tolerantie waarvan veel Ketamine gebruikers spreken en vele andere factoren die mogelijk een rol kunnen hebben gespeeld bij de verminderde ervaring.
Hieronder een ander voorbeeld uit wetenschappelijke literatuur. Aangezien oraal en rectaal redelijk kort bij elkaar liggen wat betreft bioavailability ben ik vrij zeker ervan dat je doseringen wellicht toch te laag zijn geweest.
Oral ketamine sedation
A 37-year-old woman is recovering from 45% burns; she needs dressing changes every 2 days, which are very painful. She has very few sites left for intravenous access and you do not want to use them as she has further surgery to come. She is also needle phobic. How will you manage the sedation she requires for her dressing changes?
[...]
Adult dose: 500 mg of ketamine + diazepam 5 mg.
The dressing change can usually start after 20–30 min; sedation starts earlier than anaesthesia. Responses may be unpredictable and onset time may take longer.
-
Ketamine (Journal Anaesthesia, 2007Long-term use of ketamine leads to hepatic enzyme induction and enhanced ketamine metabolism.
-
Ketamine (Journal of Pain and Symptom Management, 2011)Als het inderdaad klopt dat bij lange termijn gebruikers Ketamine metabolisatie versneld dan lijkt mij dit een plausibel component in de theorie omtrent blijvende tolerantie bij Ketamine gebruikers. Deze zin beantwoord echter niet de vraag of deze verandering blijvend is en dus geldt voor gebruikers die over lange periodes gebruiken met de benodigde pauzes ingelast of alleen specifiek voor gebruikers die continue langdurig achter elkaar door blijven gebruiken. Uit eigen ervaring zou ik speculeren dat er een mate van herstel plaats vind. Ik vermoed echter dat dit vooral betrekking heeft op het herstel van de enzymen in relatie tot de lever (hepatic). Het aspect van versnelde Ketamine metabolisatie acht ik persoonlijk een minder dynamisch component bij Ketamine tolerantie.
Wellicht niet de meest correcte analogie maar als je iedere dag op een loopband gaat rennen dan leert het lichaam zich aan te passen en deze oefening uiteindelijk zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Hierdoor gaat energieverbruik omlaag naarmate je deze oefening blijft herhalen. Mijn vermoeden is dat er iets soortgelijks gebeurt bij Ketamine gebruikers die langdurig en met regelmaat gebruiken. Wellicht dat dagen achter elkaar gebruiken zonder pauze sneller kan leiden tot permanente tolerantie waarbij versnelde metabolisatie een rol speelt. Maar nogmaals dit is allemaal pure speculatie van mijn kant uit op het gegeven van de quote.
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”