Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Basiskennis Drugs voor Dummies en 2D Molecuulstructuur lezen

Hier vind je alles wat niet bij één bepaalde drug hoort. Voor vragen over combinaties kun je het best in de subfora over de aparte drugs zoeken.

Basiskennis Drugs voor Dummies en 2D Molecuulstructuur lezen

Berichtdoor Jmths » di apr 23, 2019 1:27 pm

Toelichting
De topic titel zegt het al een beetje. Ik maak dit topic aan na aanleiding van een vraag van m'n huidige nieuwe favo Vlaming. Het geeft een beetje referentiekader rond hoe en wat aangezien de afkortingen / initialen van drugs soms onbegrijpbaar zijn en een beetje te beginnen duizelen.

DISCLAIMER
Spoiler! :
Dit is geen perfecte toelichting maar geeft een duidelijk beeld van (hopelijk) de meest relevante aspecten en processen die komen bij het gebruik van een specifieke groep drugs. Ik ben natuurlijk ook maar een mens en feedback is altijd welkom.

Voorwoord
Spoiler! :
Ik zal (om een doel te stellen) aan de hand van stappenplan uitleggen wat Methylfenidaat is en doet (ook wel bekend onder merknamen zoals Ritalin(e) and Medikinet). Om concreet te maken wat Methylfenidaat is en doet is er referentiekader nodig en voor dit referentiekader zullen meerdere stappen gemaakt moeten worden dus hou vooral je adem niet in. We moeten onszelf even een concreet doel stellen anders komen we er niet, dus Methylfenidaat.

______________________________________________________________________
Het makkelijkste uitgangspunt ter referentiekader om te beginnen is:


Hoofdstuk 1: Wat is en doet Dopamine.
Zie hier de Dopamine molecuulstructuur.
Spoiler! :

Wat doet Dopamine
Spoiler! :
Wanneer we het hebben over Dopamine zijn de meeste mensen waarschijnlijk nog wel mee maar even voor de grondigheid: Dopamine staat bekend als het beloningsstofje dat vrij komt iedere keer dat je iets doet waar je voldoening uit haalt.
Lekker eten terwijl je honger hebt > Dopamine
Lekker seksen met dat woest aantrekkelijk persoon > Dopamine
Een dikke drol draaien in het toilet > Dopamine
Etc Etc

Er komt vrijwel constant Dopamine vrij in de hersens en het bekrachtigd handelen dat wij de moeite waard achten.

______________________________________________________________________
Oké, dus we weten nu wat Dopamine is en doet. De volgende stap wordt al iets lastiger en is onbekender terrein voor de meeste mensen, namelijk:

Hoofdstuk 2: Wat is en doet Phenylethylamine
Zie hier de Phenylethylamine molecuulstructuur
Spoiler! :

De link tussen Dopamine en Phenylethylamine
Spoiler! :
Nu hoor ik sommige mensen al denken, wat loopt die kerel ineens over Phenylethylamine te zwansen terwijl we het net nog over Dopamine ging. Het zit zo.

Dopamine en Phenylethylamine zijn onscheidbaar met elkaar verbonden. Phenylethylamine is wat ze met een chique woord noemen, een Neuromodulator. In normaal Nederlands: Phenylethylamine geeft het signaal aan de hersens om Dopamine vrij te laten komen in de hersens. Meer specifiek, Phenylethylamine laat Dopamine vrijkomen in het Prefrontale Cortex gedeelte van de hersens.

De Prefrontale Cortex bevindt zich achter je voorhoofd vlak boven je hoofd en wordt geassocieerd met Impulscontrole. Het gedeelte van je hersens dat er verantwoordelijk voor is dat je plat verwoord dat kleine beetje van een wild dier onderscheid.

Wat doet Phenylethylamine
Spoiler! :
Wat ik dus al eerder zei over de functie van Dopamine, hetzelfde gaat plat verwoord op voor Phenylethylamine. Phenylethylamine komt vrij iedere keer dat een mens beloning in de vorm van Dopamine ervaart (eigenlijk andersom dus: Phenylethylamine > Dopamine).
Lekker eten terwijl je honger hebt > Phenylethylamine (> Dopamine)
Lekker seksen met dat woest aantrekkelijk persoon > Phenylethylamine (> Dopamine)
Een dikke drol draaien in het toilet > Phenylethylamine (> Dopamine)
Etc Etc

Phenylethylamine komt in grote mate op natuurlijke wijze voor in het lichaam en reguleert Dopamine activiteit in de hersens.

______________________________________________________________________
Nu weten we wat Phenylethylamine is en doet en hoe deze onlosmaakbaar in verbinding staat met Dopamine activiteit in de hersens.

Dat brengt ons bij een onderwerp waar mensen ironisch genoeg meer bekend mee zijn dan Phenylethylamine, namelijk Amfetamine. Dit brengt ons bij:


Hoofdstuk 3: Wat is en doet Amfetamine
Zie hier de Amfetamine molecuulstructuur
Spoiler! :

Het eerste dat de meeste mensen zal opvallen is dat de Phenylethylamine en Amfetamine molecuulstructuur bijna identiek zijn. Om dit minimale verschil visueel te maken hieronder een 2D schets van de Phenylethylamine en Amfetamine molecuulstructuur naast elkaar.
Spoiler! :

Om het verschil in woorden te benoemen, op de 2D molecuulstructuur afbeelding heeft Amfetamineten opzichte van Phenylethylamine op de 2D afbeelding een extra streepje op waar naar gerefereerd wordt als de Alpha positie van de molecuulstructuur.
Zie hier de Phenylethylamine molecuulstructuur posities
Spoiler! :


Spoiler! :
Dit extra 'streepje' op de Amfetamine molecuul wordt naar gerefereerd als een Methylgroep. Een Methylgroep is een combinatine van atomen die bestaat op 1 koolstof en 3 waterstof atomen.

De werking van Phenylethylamine en Amfetamine in de hersens zijn vrijwel identiek. Nu is er echter één zeer groot verschil waaraan Amfetamine zijn beruchtheid ontleent. Door het toevoegen van een Methylgroep aan de Phenylethylamine wordt de Phenylethylamine zeer moeilijk afbreekbaar voor het lichaam en blijft deze langer dan normaal actief in de hersens.

Met als gevolg dat de Phenylethylamine met extra methylgroep (/ofwel Amfetamine) een signaal naar de hersens blijft sturen om Dopamine activiteit te verhogen maar dat het lichaam deze niet tot nauwelijks kan afbreken ondanks dat er al meer dan voldoende Dopamine in de hersens aanwezig is.

Doordat het lichaam de phenylethylamine met extra methylgroep (/ofwel Amfetamine) zijn dopamine activerend signaal blijft verzenden in de hersens en niet tot nauwelijks afgebroken kan worden door het lichaam resulteert dit in euforische gevoelens geïnduceerd door een overvloed aan Dopamine in de hersens (Prefrontale Cortext).

Amfetamine, de Semi Synthetische en Organische Harddrugs
Spoiler! :
Als men de Wikipedia pagina van Amfetamine bezoekt zal men zien dat Amfetamine een Semi Synthetische Substantie wordt genoemd. Wat veel mensen zal verbazen is dat Amfetamine een van de meest natuurlijke en organische illegale harddrugs in bestaan is.

Zoals ik al noemde is Phenylethylamine een ruim voorkomende molecuulstructuur in het lichaam die het menselijk lichaam zelf aan maakt en betrokken is bij een ruim aantal processen in het lichaam die zich vrijwel constant afspelen.

Amfetamine bestaat echter niet alleen uit Phenylethylamine maar ook uit een Methylgroep. Methylgroepen zijn een van de meest voorkomende natuurlijke molecuulstructuren in het lichaam met nog een veel bredere toepassing in het menselijk lichaam dan Phenylethylamine. Er zijn zelfs wetenschappelijke artikelen die stellen dat Methylgroepen grotendeels verantwoordelijk zijn bij het activeren van DNA informatie die het lichaam relevant acht. Je zou Methylgroepen in sommige specifieke context dus zelfs als een soort aan en uit knop kunnen beschouwen. De lijst van processen waarbij Methylgroepen betrokken zijn is echter te groot om op te noemen.

Het menselijk lichaam bestaan immers voor het grootste deel uit waterstof- en koolstofatomen waar Methylgroepen ook uit bestaan (CH3) wat Methylgroepen eveneens een essentieel bouwblok maakt voor het menselijk exoskelet. De platte streepjes die je ziet in de 2D molecuul tekeningen zijn dan ook net als Methylgroepen waterstof- en koolstofatomen maar dan meestal met 2 (of 1) waterstof atomen minder.

Waar een Methylgroep dus 1 koolstof en 3 waterstof atomen heeft heeft een koolstof keten (waar de 2D schets streepjes verbinden) vaak maar 1 koolstof atoom en 1 waterstof atoom. Je zou de Methylgroep in veel gevallen kunnen zien als een eindhalte gevormd door een 'stompje' van waterstof atomen. Toevallig hebben Methylgroepen ook de bijwerking dat ze substanties resistent maken tegen maagzuur en andere zuren (wat handig is bij oraal gebruik).

Maar het punt dat ik probeerde te maken: Amfetamine is een Semi Synthetische stof en een van de meest organische harddrugs. Tot nu toe hebben we vast gesteld dat Phenylethylamines en Methylgroepen van nature veel voorkomende verbindingen zijn geproduceerd door het menselijk lichaam met vitale functies voor menselijke overleving.

De verbinding van een Phenylethylamine met een Methylgroep komt echter niet van nature voor en kan dus bestempeld worden als onnatuurlijk wat Amfetamine dus daadwerkelijk toch wel een synthetische molecuulstructuur maakt, om nog maar te zwijgen van vaak voorkomende onzuiverheden bij Amfetamine synthese natuurlijk. Echter ook hier valt nuance aan toe te voegen.

De meeste mensen kennen het woord Adrenaline. Het stofje dat er om bekend staat dat het lichaam het aanmaakt wanneer deze levensgevaar ervaart. Hetgeen dat de hartslag en bloeddruk aanzienlijk verhoogt en mensen tot fysieke prestaties in staat stelt die normaal gesproken vrijwel onmogelijk zijn.

Een veel relevanter stofje dan Adrenaline echter is Noradrenaline. Net als Dopamine vloeien er vrijwel constant grote hoeveelheden Noradrenaline door je lichaam en Noradrenaline heeft eigenlijk exact dezelfde werking als Adrenaline. Het vernauwt de bloedvaten, het maakt meer alert, verhoogde hartslag, etc, de clichés.

Noradrenaline en Adrenaline zijn zeer vergelijkbaar met elkaar op dezelfde manier Phenylethylamine en Amfetamine zijn. Onder andere dat ze een vrijwel identieke werking en structuur hebben met slechts een Methylgroep (CH3) verschil in hun molecuulstructuur. Het punt zijnde, het is niet ongehoord dat het lichaam een Methylgroep aan een molecuulstructuur plakt om de werking hiervan de versterken.

Zie hier de Dopamine, Noradrenaline en Adrenaline molecuulstructuren
Spoiler! :

Amfetamine Nawoord
Spoiler! :
Wat mensen vaak vergeten is dat Amfetamine niet enkel de activiteit van Dopamine flink doet toe nemen maar ook de activiteit van Noradrenaline. Eveneens relevant om toe te voegen is dat veel Engelsen naar Noradrenaline als Norephedrine refereren wat vaak tot verwarring leid. Ik raad iedereen aan om in plaats daarvan stellig naar Noradrenalin(e) te refereren om verwarring te voorkomen.

Een laatste punt dat ik mijzelf verplicht voel om te benadrukken is dat een meer organische substantie niet gelijk staat aan een meer veilige substantie. Een substantie die relatief weinig bijwerkingen vertoond zal altijd misbruik gevoeliger wezen en zoals het gezegd gaat, het vergif zit hem in de dosering.

Om mijn punt uit te vergroten, Diacetylmorfine/Heroïne en andere Opium gepotentiëerde/verrijkte drugs zijn relatief zeer veilig in gebruik wanneer gebruikt in mate. Maar dit zou de laatste categorie wezen die ik mensen zou aanraden. Mensen zijn nou eenmaal onderhevig aan de fundamentele attributiefout en het enorm cliché hoe instinctief wij in ons handelen kunnen wezen.
Er lopen een hoop idioten rond die stellen dat ze nog nooit verslaafd zijn geweest of überhaupt verslavingsgevoelig, ik was ooit ook zo'n idioot. Wees slimmer dan hun, ik ben absoluut geen moraal ridder en mensen mogen van mij flink op hun bek gaan maar jezelf dingen wijs maken die makkelijk uit komen is voor ieder mens een relevant aspect ongeacht context.

______________________________________________________________________
Mocht je concentratie vermogen het op dit punt nog niet begeven hebben, petje af. Op dit hebben we een stevig referentiekader neer gezet waaruit (hopelijk) aardig duidelijk wordt wat Phenylethylamine en Amfetamine zijn en wat deze substanties in grote lijnen doen en waarom.

Nu komen eindelijk maar toch bij de volgende vraag waar we naartoe bouwden, namelijk:


Hoofdstuk 4: Wat is en doet Methylfenidaat (Medikinet/Rilatin(e), etc)
Zie hier de Methylfenidaat molecuulstructuur
Spoiler! :

Spoiler! :
Het is op de 2D molecuul schets van Methylfenidaat iets minder goed te zien maar het meest gelijkende / voor de hand liggende referentiepunt voor Methylfenidaat is Amfetamine.

De Amfetamine basisskelet is zogezegd nog altijd aanwezig in Methylphenidaat, wat niet alles bepalend is maar verhoogt de kans op gelijkende effecten aanzienlijk natuurlijk.

1. Je hebt nog altijd de Phenyl/Benzeen ring (de hexagon / 6 hoekige ring met 3 streepjes / koolstofverbindingen daar binnen in.
2. Je hebt nog altijd de Ethylgroep wat zogezegd is de 'staart' is die uit de Benzeen ring steekt
3. De Ethylgroep / 'staart' verbind zich aan de Amine groep van het Amfetamine basisskelet wat zogezegd de verbinding is met de 'NH'. De 'N' staat voor het enig stikstofatoom in de molecuul en de 'H' voor een extra waterstof atoom.

Echter de hexagon / 6 hoekige ring aan de staart met een NH groep er in wordt dan weer een Piperdine groep genoemd. Het verschil met Amfetamine is dat Methylfenidaat een Piperidine groep bevat in plaats van een Phenylethylamine kern / Amine groep. Om deze reden valt Methylfenidaat onder de categorie Phenidate/Fenidaat in plaats van de categorie Amfetamines. Een leuk feitje is dat Piperdine (groepen) voor 8% in peper gevonden kunnen worden. Deels om die reden is het relatief makkelijk en goedkoop om Methylfenidaat te produceren.

Omdat de Piperdine ring ook begint op de Alpha positie van de Phenylethylamine molecuul zit er technisch gesproken ook geen Methylgroep (/CH3) meer op de Alpha positie al zal dit in de praktijk waarschijnlijk niet veel verschil maken.

Op de Beta positie van Methylfenidaat vind je in tegenstelling tot Amfetamine eveneens een methyl acetate verbinding, de methylester van azijnzuur. De toevoeging van een methyl acetate verbinding op de Beta positie komt voornamelijk voort uit praktische overweging bij het synthetiseren van Methylfenidaat en naar mijn weten en inzien zou dit geen / weinig significante invloed moeten hebben op de psychoactieve effecten van Methylfenidaat. De Nadruk ligt het dus vooral op de Piperdine groep van Methylfenidaat ten opzichte van de Amine groep van Amfetamine.

Risico's Methylfenidaat
Spoiler! :
Het verhaal dat meestal verkocht wordt bij Methylfenidaat ten opzichte van Amfetamine is dat deze aanzienlijk minder misbruik gevoelig is. De vaakst naar voren gebrachte reden is omdat Amfetamine in werkingsmechanisme zowel een releaser als heropname remmer is van dopamine waar Methylfenidaat enkel een heropname remmer is.

Persoonlijk ben ik eveneens overtuigd dat Methylfenidaat aanzienlijk minder misbruik gevoelig is al kan verslavingsgevoeligheid voor Methylfenidaat voor sommige mensen nog altijd een aanzienlijk risico vormen natuurlijk. Het aantal lange termijn verslaafden aan Methylfenidaat is echter vrij minimaal. Nu vertrouw ik echter pubers niet snel qua impulscontrole en het verhoogt risico op gebruik van andere middelen. De afhankelijkheidsrisico's vergeleken met amfetamine zouden in ieder geval naar mijn mening onterecht wezen.

De gegeven reden voor het lagere misbruik potentieel van Methylfenidaat kan ik mij echter minder in vinden. Mijn overtuiging is dat je de effecten van Methylfenidaat ondanks dat het 'slechts een heropname remmer' is zeer hoog kunt opstapelen maar dat vooral de fysieke bijwerkingen dit zeer onwenselijk maken. Het komt zogezegd lange na niet zo dicht bij de natuurlijke molecuulstructuur en effecten van Phenylethylamine. Op Amfetamine kunnen mensen zichzelf aardig kwijt raken waar Methylfenidaat na relatief korte periode door lichamelijke stres al snel zeer vermoeiend aan voelt tot op het punt dat het lichaam deze simpelweg niet meer aan kan.


Nawoord
Spoiler! :
Zoals ik wel vaker zeg, Methylfenidaat is gehandicapte Amfetamine maar dat is dan ook een van zijn sterkste punten. Methylfenidaat is een vrij controversieel onderwerp, persoonlijk vind ik het belachelijk dat het nodig is aan kinderen voor te schrijven maar aan de andere kant is het voor veel mensen wellicht in veel gevallen de enige realistische tijdelijke optie. Ik ben alweer een paar uurtjes aan het tikken en begin wat moe te worden dus ik rond voor nu af voordat ik nog meer wartaal tussen de chaos door gooi. Ik verwacht dit topic in de toekomst nog wel uit te bouwen en bij te werken.

Prettige dag Leute. :wave:
Laatst bijgewerkt door Jmths op di apr 23, 2019 9:00 pm, in totaal 5 keer bewerkt.
“If you can’t laugh at life, it just isn’t funny anymore.” - Wavy Gravy

"Ego quoque DFnl delendam censeo." - Yvoos
Avatar gebruiker
Jmths
Zwerver.info
Donateur
Offline
 
Posts: 2527
Geregistreerd: di aug 05, 2014 7:13 pm

  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Drugs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

Royal Queen Seeds banner