Ik verwacht dat alles wat op je dopamine receptoren aansluit gelijkwaardige bijwerkingen geeft, of het nou je eigen dopamine is of een agonist.
"Levodopa wordt echter ook buiten het zenuwstelsel omgezet in dopamine, waardoor er bijwerkingen ontstaan en er bovendien minder levodopa beschikbaar is binnen het zenuwstelsel."
Het wordt standaard toegediend met MAOI B remmers zodat de metabolisatie buiten het CZS minder plaats vindt. MAOI remmers staan ook bekend om hun bijwerkingen, bij gebruik hiervan moet vaak strikt gekeken naar het voedsel dat men eet.
Dopamine agonisten zijn selectiever en beperkter in het aantal dopamine receptoren waaraan deze zich koppelen. De manier waarop / plek waar een molecuul zich koppelt aan een receptor kan ook verschil veroorzaken in effect. Een ander ding is dat bij dopamine agonisten er geen metabolisatie noodzakelijk is voor effecten om op te treden.
Vooral bij ouderen is de metabolisatie niet altijd optimaal en wordt standaard rekening gehouden met een langere halfwaardetijd. Ook wil het per persoon zeer sterk verschillen hoe snel zijn of haar metabolisme werkt. L-dopa heeft dus ook een zeer aanzienlijke onvoorspelbaarheid rond schommeling van veroorzaakte effecten.
Los van deze schommelingen veroorzaakt door metabolisme hebben dopamine agonisten waarschijnlijk sowieso een veel stabieler plateau.
Om het met een voorbeeld de mogelijkheid van verschillen onderling in het extreme te trekken: 5HTP doet bijvoorbeeld niet hetzelfde als serotonine agonisten (/'psychedelica').

5HTP wordt van gezegd dat je er niet teveel van moet nemen omdat je lichaam het metabolisme hiervan niet kan reguleren. Ik gok dat hetzelfde met L-dopa het geval kan wezen. Eveneens hebben dopamine en serotonine buiten het CZS / de hersens ook verschillende functies, zo helpt serotonine bijvoorbeeld ook bij stolling van het bloed.
L-Dopa wordt dus ook buiten het CZS omgezet in dopamine in het autonome stelsel, zelfs met MAOI B remmers kun je dit niet geheel voorkomen. Dopamine in het autonoom stelsel heeft in het autonoom stelsel veel functies die vrij vitaal zijn. Het reguleert daar cardiovasculariteit, zoutafscheiding in de nieren, vermindert insuline productie in het verteringssysteem, etc.
Nu kan deze regulatie beide kanten op werken /schommelen aangezien de MAOI B die standaard samen met L-Dopa worden toegediend selectief in het autonoom stelsel werken (en daar dus ook een tekort aan dopamine kunnen veroorzaken).
Ik denk dat er nog wel een paar redenen te bedenken zijn waarom L-Dopa risico's kan meebrengen, MAOIs (op zichzelf) brengen waarschijnlijk nog wel wat meer risico's met zich mee dan L-Dopa.
kikker schreef:Mijn opa met parkinson greep de nachtzuster bij de keel, dacht dat het een inbreker was, hij zag mega grote vissen voor schilpadden aan, en was vaak best in de war of super emotioneel....
Ik weet niet welk medicijn hij kreeg.
De tante van mijn vader veranderde in de (gesloten) opvang na toediening van antidepressiva van het meest gedeprimeerde persoon naar de meest vrolijke persoon die je kunt inbeelden.
Maar Parkinson blijft sowieso wel heftig, met of zonder medicatie. Denk dat veel mensen er wel sterk negatieve associaties bij hebben.
Pure speculatie maar de oma van mijn vriendin hallucineert hem dus keihard door antipsychotica die ze toegediend krijgt, die ziet zelfs mensen in de kamer die er niet zijn. Met momenten is ze ook erg emotioneel, veel huilen. Dit ondanks dat volgens geheugentestafname door een onafhankelijke instantie deze nog zeer goed functioneert. Het emotionele weet ik niet maar sommige bijwerkingen worden zeer duidelijk door de medicatie veroorzaakt.
Om bejaarden plat te gooien met antipsychotica vind ik sowieso ethisch schimmig, lekker makkelijk in deze tijden waarin stevig wordt bezuinigd op de zorg.
Laatst bijgewerkt door
Jmths op ma okt 23, 2017 9:08 pm, in totaal 2 keer bewerkt.