Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Drugs en hersenschade

Hier vind je alles wat niet bij één bepaalde drug hoort. Voor vragen over combinaties kun je het best in de subfora over de aparte drugs zoeken.

Drugs en hersenschade

Berichtdoor ThomaZzZ » do nov 22, 2012 9:44 pm

Hallo

Ik heb een vraag ivm de invloed die bepaalde drugs op je hersenen uitoefenen. Ik denk wel dat de meesten onder ons weten dat drugs bepaalde chemische reacties doen ontstaan in je hersenen. Zo wordt er ook weleens gezegd dat je van drugs dom kan worden. Hiertoe wilricht ik mijn vraag.

Ik weet reeds dat xtc & mdma redelijk neurotoxisch zijn, en dat je bij het gebruik van deze middelen redelijk wat teweeg brengt in je hoofd. Met deze middelen heb ik ook eventjes "geexperimenteerd" en gelukkig ben ik hier tijdig mee gestopt en heb ik nooit echt overdreven. Mijn vraag bij dit onderwerp is of het nu echt klopt dat je na 3 maanden/langer rust na het xtc-gebruik, je hersenen terug tot "normale" toestand zijn gekomen. Of is er dan nog altijd sprake van schade/aanpassingen in de hersenen? En stel dat er sprake is van schade, is er dan mogelijkheid dat de hersenen door de jaren heen zich herstellen tot normaal niveau? Of blijf je deze schade permanent meedragen voor de rest van je leven?

Zo heb ik ook dezelfde vraag bij speed. Met dit middel heb ik toch ook al een paar stoten beleefd. Vele mensen hebben me verteld dat je van speed echt dom wordt, wat ik deels wel ervaren heb. Er zijn momenten geweest waarop ik, door amfetaminegebruik, toch wel een heuze 40-45 uur ben wakker gebleven. Op die momenten heb ik gemerkt dat ik toch wel redelijk wat last had van verwarring, wartaal, verstandelijke beperkingen. Ook de eerste dagen achteraf heb ik gemerkt dat er aardig wat hersencellen zijn gesneuveld tijdens de moment waarop ik onder invloed was. Nu heb ik al een maand niets van pep meer genomen, en voel ik wel dat mijn hersenen nog functioneren. Hoewel ik moet zeggen dat ik toch nog steeds een groot verschil merk met de activiteit voor het pepgebruik. Mijn vraag is welke schade er juist wordt aangebracht aan de hersenen, en of deze "domheid" permanent is?

Er is me al vaak verteld dat ofwel hersencellen totaal niet meer regeneren. Anderen zeggen in beperkte mate. Ook heb ik gehoord dat het afhangt van de verschillende hersengebieden op zich. Maar nooit heb ik hier echt een duidelijk beeld over kunnen krijgen door de verschillende antwoorden.

Dus kort samengevat wil ik gewoon weten of je van drugs echt volledig dom wordt? (Ook al is het éénmalig/heel kortstondig gebruik) En of deze schade dan permanent is? Of als deze door de jaren heen zich terug herstelt?

Alvast bedankt op voorhand!
ThomaZzZ
Newbie
Offline
 
Posts: 3
Geregistreerd: di sep 11, 2012 12:02 am

Re: Drugs en hersenschade

Berichtdoor Davinci » do nov 22, 2012 10:43 pm

Dit is nogal een grijs gebied. De wetenschap staat nog steeds in zijn kinderschoentjes op vlak van het zenuwstelsel. Niet elk deel van de medische wetenschap is even impressionant...

De grens tussen hersen-veranderingen en hersen-schade is een vrij vaag gebied en is voor iedereen weer anders. Je kan 'dom'-worden van drugs. Natuurlijk is dat nogal zwart-wit uitgedrukt, maar de mogelijkheid bestaat. Er kan over gediscussieerd worden wat je bedoelt met dom of slim. Gaat het over IQ, over EQ, over beide?

Als je wat wil bijleren over neurotoxiciteit van mdma, raad ik je aan om eens wat posts van mij te lezen in het mdma-forum. De algemene regel bij mdma is dat je na drie maanden ongeveer weer op een 'normale' toestand zit. Er is sowieso sprake van aanpassingen, maar je moet er rekening mee houden dat je nuchtere leven ook de vorm/groei van je hersenen bepaalt.
Mdma zorgt ervoor dat (zelfs bij eenmalig gebruik) er een aantal serotonine heropname transporters (SERT) sneuvelen. Je kan dit zien als een vorm van 'schade'. Als je je houdt aan de driemaandenregel, je houdt aan dosering etc. dan ga je nooit iets merken van die schade. Pas bij misbruik - de grens tussen misbruik en gebruik is zeer klein - zou ik mij zorgen maken over reorganisatie van bepaalde hersenstructuren die je als een vorm van schade kan zien. Meestal heb je een tweetal jaar nodig om van mdma misbruik te 'herstellen'. Herstellen is eigenlijk een verkeerd woord omdat je nooit meer de oorspronkelijke toestand zal bereiken, je hersenen gaan proberen om te 'herstellen' door een vorm van compensatie en groei van nieuwe neuronen...

Voor het speed-verhaal: als je 40-45u wakker blijft zonder pep, dan ga je ook wel eens wartaal beginnen uitkramen. Slaaptekort speelt hierin een belangrijke rol.

Zowel speed als mdma gaan schade aanrichten: zou ik zien als receptoren die het begeven. Het grootste probleem vind ik eigenlijk de aanpassingen in je hersenen.
Mdma en amfetamine kunnen je 'persoonlijkheid' en gedachtengoed aanpassen zonder dat je het echt door hebt. In de meeste gevallen is deze verandering meestal in de negatieve zin. Je normen en waarden kunnen veranderen, je kan minder plezier beleven aan het normale leven, je kan plots slechter slapen, je eetlust kan veranderen enz.

Er is een stukje hersenen - de prefrontale cortex - die gemakkelijk een prooi is voor veranderingen. De prefrontale cortex is betrokken bij cognitieve en emotionele functies als beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag, impulsbeheersing, geheugen etc. Ook belangrijk om te weten is dat de PFC pas na de puberteit volledig ontwikkeld. In principe speel je een beetje met het stuk van je hersenen dat je nodig hebt om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de maatschappij.
De bloeddoorstroming in de hersenen kan ook wat gewijzigd worden door de dope.
Het is allemaal super complex...

Of je hersencellen regeneren of niet, hangt echt van factoren af als leeftijd, omgeving, levensstijl, genetische achtergrond enz. In het algemeen mag je er van uitgaan dat zenuwweefsel een beperkt regenerend vermogen zit. Je hersenen kunnen wel tegen een stootje, maar ik zou het niet teveel pushen. Ik zou zeker eens 'neuroplasticiteit' onderzoeken.

Kort samengevat: volledig dom worden door drugs is een beetje kort door de bocht, maar de mogelijkheid bestaat. Schade is vrij permanent, maar dat betekent niet dat je niet in een andere richting jezelf kan ontwikkelen. Door de jaren heen herstelt het meeste van die permanenten veranderingen die je eventueel als schade kan zien, zolang je maar nuchter blijft, jezelf fysiek en mentaal stimuleert enz.
Elke factor (sport, voeding, slaap, omgeving, genetische achtergrond, intellectuele bezigheden etc.) bepalen de vorm en groei van je hersenen. Of het om echt herstel gaat laat ik tussen beide, het kan ook te maken hebben met compensatie van andere hersengedeelten...

Het is aan te raden om wat op te letten met de dope. Voor je het weet, heb je iets veranderd aan jezelf waar je in het dagelijkse leven wat onder lijdt.
'Hij is precies niet meer dezelfde.' 'Hij kan nooit meer op tijd komen op zn werk' 'Hij kan niet meer goed inschatten hoe hij alles moet plannen' 'Vroeger was hij heel sociaal, nu eerder introvert' 'Ik voel een leegte in mijn ziel' - allemaal 'subtiele' veranderingen in je hersenen.
De prefrontale cortex moet je zeker eens verder onderzoeken, heel interessant stukje hersenen.
You have to know the material you're writing about before you alter it.
Avatar gebruiker
Davinci
Omnia fert aetas
Donateur
Offline
 
Posts: 1504
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 1:47 pm
Woonplaats: Permanent ++

Re: Drugs en hersenschade

Berichtdoor verneukeratief » do nov 22, 2012 10:49 pm

ThomaZzZ schreef: Mijn vraag is welke schade er juist wordt aangebracht aan de hersenen, en of deze "domheid" permanent is?

Alvast bedankt op voorhand!


search.php?author_id=72&sr=posts
Info > nl.
Avatar gebruiker
verneukeratief
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 3155
Geregistreerd: di maart 08, 2011 5:09 pm
Woonplaats: Geel(B)

Re: Drugs en hersenschade

Berichtdoor NiandraLades » do nov 22, 2012 11:39 pm

Ik weet niet of je een beetje thuis bent in het lezen van Engelse artikelen, zo ja, dan raad ik je het volgende artikel aan. Het is een meta-analyse uit 2005 die heel veel artikelen over MDMA heeft geanalyseerd en op grond van al die artikelen conclusies probeert te trekken. Het gaat om:
Spoiler! :
Neurotoxicity of methylenedioxyamphetamines (MDMA; ecstasy) in humans: how strong is the evidence for persistent brain damage? E. Gouzoulis-Mayfrank & J. Daumann
Samenvatting:
In recent years, the question of ecstasy-induced neurotoxicity and possible functional sequelae has been addressed in several studies with drug users. The aim of this paper was to review this literature and weigh the strength of the evidence for persistent brain damage in ecstasy users. We used Medline to view all available publications on ‘ecstasy’ or ‘MDMA’. All available studies dealing with ecstasy users entered this analysis. Despite large methodological problems the bulk of evidence suggests residual alterations of serotonergic transmission in MDMA users, although at least partial restitution may occur after long-term abstinence. However, functional sequelae may persist even after longer periods of abstinence. To date, the most consistent findings associate subtle cognitive, particularly memory, impairments with heavy ecstasy use. However, the evidence cannot be considered definite and the issues of possible pre-existing traits or the effects of polydrug use are not resolved. Questions about the neurotoxic effects of ecstasy on the brain remain highly topical in light of its popularity among young people. More longitudinal and prospective studies are clearly needed inorder to obtain a better understanding of the possible long-term sequelae of ecstasy use in humans.
(mocht iemand dit artikel willen hebben, stuur gerust een pm)
Don't you want sunshine
Instead of photolights?
Avatar gebruiker
NiandraLades
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 266
Geregistreerd: do feb 16, 2012 3:47 pm

Re: Drugs en hersenschade

Berichtdoor Drugs Infolijn » vr nov 23, 2012 12:36 pm

Over XTC en hersenschade kun je hier informatie vinden.

Over speed en hersenschade kun je hier meer lezen.
De Drugs Infolijn is een dienst van het Trimbos-instituut en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op http://www.drugsinfo.nl en op http://www.drugsenuitgaan.nl.
Avatar gebruiker
Drugs Infolijn
Trimbos Professional
Offline
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2011 4:12 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Drugs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

Royal Queen Seeds banner
cron