Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Verschil tussen salvia & DMT

Hier vind je alles wat niet bij één bepaalde drug hoort. Voor vragen over combinaties kun je het best in de subfora over de aparte drugs zoeken.

Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor Perry » ma jun 02, 2014 3:59 pm

Hier nogmaals de vraag: Waarom is salvia een dissociatief middel en DMT een psychedelicum?
Beide zorgen ervoor dat je je afsluit van de buitenwereld en een innerlijke reis maakt.

Hier de quotes uit het Welke drugs heb jij allemaal gebruikt? topic:
Fool schreef:Waarom staat bij iedereen DMT onder psychedelica en Salvia onder dissociatief? Zouden ze niet beiden bij één groep moeten horen? :)

JongGeleerd schreef:Omdat het niet via serotonine receptoren werkt, maar via de kappa opioïde receptoren.
Dit zijn overigens niet dezelfde receptoren als waar heroïne op werkt.
Effecten op de kappa receptoren zijn niet verslavend en hebben sterke psychedelische effecten, terwijl mu receptoren weinig psychedelisch, maar sterk verdovende en verslavende effecten hebben.

Fool schreef:Oh, het wordt ingedeeld aan de hand van de geprikkelde receptoren en niet aan de hand van de ervaren effecten?

Druks schreef:
Fool schreef:Waarom staat bij iedereen DMT onder psychedelica en Salvia onder dissociatief? Zouden ze niet beiden bij één groep moeten horen? :)


Omdat Salvia meer dissociatief is dan psychedelisch. Waarom zouden ze tot dezelfde groep moeten horen?

Fool schreef:Ik dacht dat DMT en Salvia soortgelijke effecten hadden, weinig impulsen van je omgeving en meer in reis in je gedachten. Ik heb zelf echter nog nooit DMT gehad, dus ik weet het ook niet helemaal zeker maar vroeg het mij af :P

JongGeleerd schreef:Daarom noemde ik ook die receptoren, psychedelica werken allemaal op de serotonine receptor.
Dit zou je ermee kunnen vergelijken, maar de reis is anders dan een DMT reis. (Is mijn conclusie na mijn research :P )
Dat verklaart ook licht psychedelische effecten van MDMA.

Violet Thunder schreef:
JongGeleerd schreef:Daarom noemde ik ook die receptoren, psychedelica werken allemaal op de serotonine receptor.
Dit zou je ermee kunnen vergelijken, maar de reis is anders dan een DMT reis. (Is mijn conclusie na mijn research :P )
Dat verklaart ook licht psychedelische effecten van MDMA.

Het psychedelische effect ontstaat niet puur omdat psychedelica op de serotonine receptor werken.

JongGeleerd schreef:Okee, waarom dan wel? :conf:
Wacht, ik maak even een topic hierover met quotes van wat er tot nu gezegd is.
Dit is niet echt de geschikte plek, maar wel een interessant gesprek :kleuter:

Violet Thunder schreef:Voor zover ik weet is het nog nooit bewezen waarom psychedelische drugs werken zoals ze werken. Ik kan hier dus geen verdere uitspraak over doen.


EN DOOR!
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor Prototype » ma jun 02, 2014 4:06 pm

Violet thunder is toch Klimtox?
In dat geval moet je zijn uitspraken met een korreltje zout nemen :p
Voor zover ik weet wordt de meeste psychedelica opgenomen door je serotoninereceptoren omdat die de psychedelica aanzien voor serotonine.
I'll make my own drugsforum! With blackjack and hookers!
In fact, forget the forum!
BEK HOUWE, NEUS VOLSTOUWE.

Frog schreef:Predatorprotomotherucking t rex
Avatar gebruiker
Prototype
Harder dan de rest
Donateur
Offline
 
Posts: 7490
Geregistreerd: do aug 01, 2013 11:57 pm
Woonplaats: The Void

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor Fool » ma jun 02, 2014 4:06 pm

:hulde:

Dit topic ga ik op de voet volgen, top! :)
Fool
Stom
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2575
Geregistreerd: za maart 08, 2014 6:39 pm

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor Perry » ma jun 02, 2014 4:10 pm

Je hebt verschillende soorten psychedelica, namelijk:

Serotonerge psychedelica (5-HT2A receptor agonisten)
Empathogene psychedelica (5-HT releasende)
Dissociatieven (NMDA receptor antagonisten)
Cannabidoïden (CB-1 receptor agonisten)

Officieel gezien valt salvia hier dus volledig buiten, maar aangezien er weinig dissociatieve middelen zijn, veel psychedelica en alle serotogene onder psychedelica staan is het sowieso voor het overzicht makkelijk.
Anders zou je een speciale subgroep moeten maken voor salvia, want verdovend is het ook niet (zoals heroïne)

Sidenote:
Agonisten gedragen zich als de activerende stof van de receptor.
Releasen is uiteraard het vrij laten komen van de activerende stof.
Antagonisten hechten zich op de receptor waardoor het effect juist wordt gedempt.
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor frozentoast » ma jun 02, 2014 5:40 pm

leuk
Avatar gebruiker
frozentoast
fa2 ouwe
Donateur
Offline
 
Posts: 2270
Geregistreerd: ma jul 16, 2012 11:45 pm
Woonplaats: zesde dimensie linksaf

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor Aebi » ma jun 02, 2014 5:49 pm

FrozenToast schreef:leuk

:rock: :rock2:
Avatar gebruiker
Aebi
Ivo's baas
DF Addict
Offline
 
Posts: 6425
Geregistreerd: wo dec 04, 2013 5:57 pm
Woonplaats: Boogie Wonderland

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor Fret » ma jun 02, 2014 6:27 pm

Ik denk dat dit nogal subjectief is. Persoonlijk deel ik hallucinerende middelen in bij psychedelica en dissociërende middelen bij dissociatieven (duh)
Zo vind ik benzo's ook best dissociërend, als in ik kan volledig op de automatische piloot staan met m'n gedachten ergens anders. Een hoge dosering van vrijwel elke drug zorgt wel voor enige dissociatie in mijn ogen

Salvia heb ik nog nooit gedaan, maar DMT is zonder twijfel zowel psychedelisch als dissociërend
"Ik ben hier emotioneel te onzeker voor Ernie." -Bert, 2015

Avatar gebruiker
Fret
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 786
Geregistreerd: wo jun 26, 2013 9:04 pm
Woonplaats: Bij mijn moeder thuis in de kelder

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor The Dude » ma jun 02, 2014 6:35 pm

Salvinorin A is een kappa-opiaat receptor agonist, net als ketamine, dxm, mxe etc (wel minder sterk dan Salvinorin A). Van die receptor wordt gedacht dat ze ook bijdraagt aan het kenmerkende effect van deze drugs. Verder zijn dr nog tyfus veel andere receptoren/systemen waarop deze middelen werken en kun je het niet toewijden aan een of twee ''systemen'', voor zover ik weet. Verder is het hele ''afsluiten van de buitenwereld en een innerlijke reis maken'' vrij subjectief.

Owja en volgensmij zijn dissociatieven een sub-klasse van psychedelica
Laatst bijgewerkt door The Dude op ma jun 02, 2014 7:03 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
''Well, you know. That's like your opinion, man.''
Avatar gebruiker
The Dude
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 534
Geregistreerd: do feb 24, 2011 11:12 am
Woonplaats: Amsterdam

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor The Dude » ma jun 02, 2014 6:36 pm

Kut fret :p, je was me voor
''Well, you know. That's like your opinion, man.''
Avatar gebruiker
The Dude
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 534
Geregistreerd: do feb 24, 2011 11:12 am
Woonplaats: Amsterdam

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor Fret » ma jun 02, 2014 6:42 pm

"Ik ben hier emotioneel te onzeker voor Ernie." -Bert, 2015

Avatar gebruiker
Fret
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 786
Geregistreerd: wo jun 26, 2013 9:04 pm
Woonplaats: Bij mijn moeder thuis in de kelder

Re: Verschil tussen salvia & DMT

Berichtdoor Einstein » ma jun 02, 2014 7:06 pm

The Dude schreef:Salvinorin A is een kappa-opiaat receptor agonist, net als ketamine, dxm, mxe etc (wel minder sterk dan Salvinorin A). Van die receptor wordt gedacht dat ze ook sterk bijdraagt aan het kenmerkende effect van deze drugs.

Een beetje. De kappa-receptor is zeker niet verantwoordelijk voor het gehele dissociatieve effect van ketamine en verwante middelen. Salvinorine A daarentegen lijkt vrij selectief op alleen de kappa-opioidereceptor in te werken.
De effecten van deze stoffen komen qua beleving ook niet echt overeen.
Het onderscheid tussen psychedelica en dissociatieven is echter wel een onderscheid in effecten (en dus niet per se een onderscheid in biochemische werking). Psychedelica zijn stoffen met een beschouwend en vaak visueel karakter. Bij dissociatieven staat meer de aangename verwarring centraal, in veel gevallen gepaard met verschuivingen in tijd- en ruimtebeleving. Bij heftigere middelen komen deze klassen wat dichter bij elkaar te liggen en het exacte onderscheid is misschien moeilijk te duiden, maar het is er zeker wel (hoewel misschien deels een gevoelsonderscheid).
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Drugs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

Royal Queen Seeds banner