Zwerver schreef:haldol. kreeg hem als zyprexa, maar dit voelt meer aan als haldol

Ik zie/hoor Haldol/Haloperidol veel voorbijkomen de laatste tijd waar ik er een jaar geleden nog nooit van gehoord had.
De algemene aanname is dacht ik een beetje dat een molecuul als eerst bij de amine (het N atoom) gemetaboliseert wordt (als het al gemetaboliseert wordt) en dat dit ook als zwaartepunt gezien kan worden.
Dus een fluor en een chloor atoom op de '4' / para positie van de phenylring met een 'koolstof staart' naar de amine. Carbonyl / Cathione op de beta brug positie. De piperdine ring voor wie van methylfenidaat, PCP en A-PVP houdt. De stimulerende effecten fysieke effecten worden waarschijnlijk iets gedempt door het fluor en een chloor atoom op de '4' / para positie en de carbonyl / cathione.
Het is alsnog een beetje 'gehandicapt' molecuul met het overschot aan koolstofatomen en onnodige piperidine ring. Maar ik kan me best voorstellen dat dit molecuul 'chill' kan werken. Met oog op de combinatie van dopamine, noradrenaline, serotonine receptoraffiniteit die het kan faciliteren. De ('beta positie') carbonyl die enigszins geassocieerd wordt met mu-opioide (receptor) affiniteit, in ieder geval m.b.t de phenylring.
Chloor atomen hebben naar mijn indruk ook een bepaald psychoactief effect wat wellicht hyperbool getrokken kan worden naar wat men zoal associeert met chloroform. 2C-C met een chlooratoom op de '4'/para positie wordt bijvoorbeeld omschreven als een meer 'dempend' psychoactief molecuul. Al is de rol van het chloroform atoom relatief klein gekeken naar de gehele molecuul van Haldol/Haloperidol. Ik ben de chloroform receptoren nog niet tegen gekomen in de google search literatuur.

Als je sterkere 'antipsychotica/sedering' gewend bent kan het wellicht voelen alsof Haldol meer bijwerkingen vertoont. Het is in ieder geval opmerkelijk dat het omschreven wordt als atypisch antipsychotica en dopamine antagonist, al snijdt het zwaard naar twee kanten 'natuurlijk'.
Piperidine ring typeert zichzelf wel een beetje als halucinogeen in ieder geval, als je het mij vraagt oogt Haldol als een prettig psychotica.