gandwarf777 schreef:Wat het gevoelsmatig doet is: het effect word iets van 20% sterker, het effect houd veel langer aan. +- 20 uur ipv 5 uur.
Als ik de studie over o.a. bloed plasmaconcentraties mag geloven is dit wat je bemerkt en benoemd grotendeels placebo effect.
gandwarf777 schreef:CYP3A4 zit niet in je maag. Het enzym zit in je darm-epitheel en in je lever microsomen.
Je hebt gelijk. Voor mij is het ook al weer lang geleden sinds ik al deze informatie doorgenomen heb voor het Grapefruit - Ketamine topic. De laatste post in dat topic heeft een link met een zeer uitgebreid
hoofdstuk over CYP3A en drug metabolisme voor de geinteresseerde.
gandwarf777 schreef:Ik weet niet of het een goed idee is om alcohol en alprazolam tegelijk te nemen. Acute alcohol inname zou CYP3A4 induceren waardoor er dus minder alprazolam in je bloed komt.(
bronhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12824820)
Het effect van CYP3A4 inductie door alcohol, uitgaande van de gelinkte studie, kan klein zijn en alprazolam heeft een hoge orale bioavailability dus wellicht komt er nog steeds een grote mate van alprazolam in je systeem terecht. Daarbij is niet uit te sluiten dat er een interactie plaats vind tussen alcohol en alprazolam anderzijds binnen het lichaam. Volgens de meeste literatuur heeft deze interactie effecten op het centraal zenuwstelsel dat kan resulteren in:
Drowsiness, dizziness; increased risk for overdose; slowed or difficulty breathing; impaired motor control; unusual behavior; memory problems. [1][2]In the case of alcohol and barbiturates, not only do they have an additive effect but they also increase the binding affinity of benzodiazepines to the benzodiazepine binding site, which results in a very significant potentiation of the CNS and respiratory depressant effects.[27][28][29][30][31] In addition, the elderly and those with chronic illnesses are much more vulnerable to lethal overdose with benzodiazepines. Fatal overdoses can occur at relatively low doses in these individuals.
-
Wikipedia - Benzodiazepine overdoseDe combinatie alcohol en alprazolam wordt wel vaker gebruikt, zowel door recreationele gebruikers als mensen die het als medicatie slikken. Ik heb zelf ook ervaring met deze combinatie, echter beperk ik mij meestal tot 1 of 2 flesjes bier en 2-3 mg alprazolam en doseer niet bij. Naar mijn mening begint de gevarenzone als je van beide hoge doseringen gaat innemen en blijft bijdoseren. Vooral ook de verhoogde kans op het krijgen van blackouts kan nadrukkelijk aanwezig zijn waarbij je het risico kunt lopen om bij te doseren zonder dat je het door hebt.
Het blijft een risico dat je neemt maar over het algemeen wordt het naar mijn weten in normale doseringen door de meeste gezonden mensen goed getolereerd. Dit advies is niet zomaar door te trekken naar andere benzodiazepines daarin deze een sterkere werking kunnen hebben dan alprazolam.
ALPRAZolam ↔ Alcohol (Ethanol)
Moderate Drug Interaction
GENERALLY AVOID: Acute ethanol ingestion may potentiate the CNS effects of many benzodiazepines. Tolerance may develop with chronic ethanol use. The mechanism may be decreased clearance of the benzodiazepines because of CYP450 hepatic enzyme inhibition. Also, it has been suggested that the cognitive deficits induced by benzodiazepines may be increased in patients who chronically consume large amounts of alcohol.
MANAGEMENT: Patients should be advised to avoid alcohol during benzodiazepine therapy.
References
- Divoll M, Greenblatt DJ, Lacasse Y, Shader RI "Benzodiazepine overdosage: plasma concentrations and clinical outcome." Psychopharmacology (Berl) 73 (1981): 381-3
- Ochs HR, Greenblatt DJ, Arendt RM, Hubbel W, Shader RI "Pharmacokinetic noninteraction of triazolam and ethanol." J Clin Psychopharmacol 4 (1984): 106-7
- Nichols JM, Martin F, Kirkby KC "A comparison of the effect of lorazepam on memory in heavy and low social drinkers." Psychopharmacology (Berl) 112 (1993): 475-82
-
Drugs.com Alprazolam and Alcohol / Food Interactions
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”