Het lijkt mij aannemelijk dat benzo's inderdaad de mogelijkheid tot het herinneren van dromen kunnen belemmeren. De voornaamste oorzaak lijkt mij de verstoring van het korte termijn geheugen. Echter, het is ook zo dat het onthouden van je droom vaak samenhangt met het moment in de slaapcyclus dat je wakker word.
Zelf kan ik mij niet direct herinneren of ik meer dromen heb ervaren op benzo's. Als ik langer dan 8 uur slaap heb ik wel vaker dat ik meer dromen lijk te herinneren. Op alprazolam heb ik wel een aparte ervaring gehad, of dit met benzo's direct te maken heeft durf ik niet te zeggen.
Ik werd wakker en leek het alsof er iemand die erg zwaar was op mijn rug zat. Dit ging gepaard met een gevoel van dreiging en angst en de onmogelijkheid om te bewegen. Tijdens dit hele gebeuren probeerde ik te bewegen en kwam er een vage schreeuw van help uit. Aangezien mijn spieren totaal niet meewerkte klonk dit enorm raar. Ik durf niet te zeggen hoe lang het heeft geduurd, waarschijnlijk enkele minuten. In alle waarschijnlijkheid was dit
sleep paralysis. Ik kan me nu in ieder geval goed inbeelden hoe verhalen over succubus/incubus en andere demonische aanwezigheid kunnen ontstaan
Sleep paralysis is a phenomenon in which a person, either falling asleep or awakening, temporarily experiences an inability to move, speak or react. It is a transitional state between wakefulness and sleep characterized by complete muscle atonia (muscle weakness). It is often accompanied by terrifying hallucinations (such as an intruder in the room) to which one is unable to react due to paralysis, and physical experiences (such as strong current running through the upper body).
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”