Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Voor (bijna) alle drugs die je bij de apotheek kunt kopen. Van benzo's tot ritalin. Topics over opiaten zoals codeïne horen in het opiatenforum.

tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 09, 2016 8:29 am

Hoi allemaal,

normaal viel ik bijn1 temazepam van 20mg als een blok in slaap. Maar als ik er twee nam, dat wist ik dat ik d volgende dag dood ziek zou zijn. dit heb ik metbal
e benzo's, wanneer nik er twee van neem.

Als ik op een avond wat Methylfenidaat en Dex slikte, om even lekker te ontspannen, nam ik voor het slapen gaan een Temazepam ( omdat slapen anders niet ging). Ging altijd goed, tot afgelopen avond. Ik nam er een in en er gebeurde niks. Nam nog een kwart tablet erbij en nog niks.

Wilde graag slapen en ik dacht " dan maar dood ziek morgen" en nam nog een hele in. Toen viel ik wel in slaap. Maar nu ik wakker ben voel ik me niet ziek/misselijk. ( vond ik opzich al opvallend). Hoevaak kan je dit middel slikken zonderl dat je bang hoeftvte zijn dat je er tolerantie opbouwd voor dit middel? want ik denk dat dit in mijn geval aan de orde is. Ik slik soms door de weeks ook vanwege mijn epilepsie in de nacht een halve of kwart tablet Temazepam.
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Poseidon » zo okt 09, 2016 9:58 am

Indien je regelmatig 3 a 4 x per week temazepam slikt treedt er meestal vrij snel tollerantie op. Meestal al na 3 weken tot een maand. Wisselt een beetje per persoon.
Best wel jammer want het is een lekkere benzo en in principe ook een goede inslaper.
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 09, 2016 11:57 am

Ook als ik het beperkte tot een kwart tabletje?
Hoelang duurt het GEMIDDELD, eerst doe tolerantie lager is? Heb het ook
Nodig om in slaap te komen bij epileptische aanvallen. Dus soms dagelijks
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Poseidon » zo okt 09, 2016 12:40 pm

Als je 2 tot 3 weken geen temazepam slikt, is de tollerantie verdwenen. Mits je geen andere benzo's door blijft gebruiken in de tussentijd.

Er wordt bij epilepsie trouwens vaker clonazepam en midazolam ingezet. Vooral om aanvallen tot staan te brengen. Dat is echter zwaarder kaliber slaapmedicatie.
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 09, 2016 12:45 pm

ok, twee weken tot 3 weken valt mee.
ik probeer even 2 weken

en dan als ik 1x per week Temazepam nodig zou hebben? zal de tolerantie dan echt zo snel omhoog gaan?

Als ik nu eens even rustig onderuit wil zakken met bv 40mg Methyl en 10mg dex ( niks bijzonders dus) hoelaat zou jij ze dan innemen, zodat je rond een uur of 0:00:0:30 naar je bed kan, zonder dat je Temazepam nodig hebt? hooguit wat melatonine
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Poseidon » zo okt 09, 2016 1:15 pm

Als je na de pauze van 2 weken 1x per week Temazepam neemt, zal er zich vrijwel geen tolerantie voordoen.

Je tweede vraag kan ik helaas niet goed beantwoorden aangezien ik zelf zwaardere benzo's gebruik om te slapen na het gebruik van uppers. Bij meth en goede coca werkt temaza niet om te pitten. Wel goed spul om de rush lekkerder te maken.
Aangezien dex vrij mild is en temaza snel zijn werk hoort te doen, zal het vermoedelijk wel effectief zijn om het dan om 23.00 in te nemen.

Heb wel nog een extra tip voor je: benzo's werken krachtiger en langer als je grapefruitsap er bij drinkt.
En in combinatie met alcohol. Check wel even of het raadzaam is dit toe te passen i.v.m. je epilepsie en eventuele medicatie er tegen maar een glas met wodka en grapefruitsap bij je temazepam zal wonderen verrichten. :wink:
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 09, 2016 4:39 pm

thanks voor de tip :rock:
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 09, 2016 4:41 pm

en moet de grapefruitsap vers zijn of gewoon uit pak?
heb het eigenlijk nooit zien staan in de supermarkt :lol:

Ik slik Temazepam voor mijn epilepsie eigenlijk. Af en toe heb ik midden in de nacht klusteraanvallen waardoor je niet meer in slaap komt. Ik zeg dan gewoon tegen mijn arts dat Temazepam niet meer werkt. Op welk middel zou jij aansturen? of Ou je zeggen... blijf zolang mogelijk op Temazepam zolang het zijn werk doet?
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 09, 2016 6:06 pm

Poseidon schreef:Als je na de pauze van 2 weken 1x per week Temazepam neemt, zal er zich vrijwel geen tolerantie voordoen.

Je tweede vraag kan ik helaas niet goed beantwoorden aangezien ik zelf zwaardere benzo's gebruik om te slapen na het gebruik van uppers. Bij meth en goede coca werkt temaza niet om te pitten. Wel goed spul om de rush lekkerder te maken.
Aangezien dex vrij mild is en temaza snel zijn werk hoort te doen, zal het vermoedelijk wel effectief zijn om het dan om 23.00 in te nemen.

Heb wel nog een extra tip voor je: benzo's werken krachtiger en langer als je grapefruitsap er bij drinkt.
En in combinatie met alcohol. Check wel even of het raadzaam is dit toe te passen i.v.m. je epilepsie en eventuele medicatie er tegen maar een glas met wodka en grapefruitsap bij je temazepam zal wonderen verrichten. :wink:


wat ik bedoelde is... hoeveel tijd moet er zitten tussen het innemen van 40mg methyl en 10mg dex en het innemen van de temaza? je gaf aan om 23:00, maar hoelaat moet ik dan op zijn laatst de met en dex nemen?

Ik ga die grapefruitsap zeker doen. zorgt er toevallig jiet voor dat door de grapefruit ook de methyl en dex sterker werken? meer onstappning en euforie? m :woeh:
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Perry » zo okt 09, 2016 6:20 pm

Neen, dat niet, grapefruitsap zorgt ervoor dat de enzymen die benzooi afbreken worden gehinderd. Simpel gezegd.
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 09, 2016 6:25 pm

Perry schreef:Neen, dat niet, grapefruitsap zorgt ervoor dat de enzymen die benzooi afbreken worden gehinderd. Simpel gezegd.

ok thanks

laatste vraag

je gaf aan dat ik de temaze om 23:00 kan innemen, maar hoever daarvoor moet ik dan uiterlijk
de 40mg methyl en de 10mg dex innemen? er moet wel iets van tijd tussen zitten toch?

en 1x in de week 20mg methyl met 5mg dex, op een zaterdagavond. Zal dat net als 1x per week Temazepam, ook maar moeizaam tolerantie creeeren? sorry voor al mijn vragen, maar dit zijn echt de laatste twee :grin:
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Perry » zo okt 09, 2016 6:30 pm

Benzodiazepines en stimulanten als amfetamine & methylfenidaat hebben geen directe interactie. Het is niet direct gevaarlijk ze te combineren, maar het effect van de ene drug tegengaan met een andere is gewoon niet erg verstandig, omdat het sneller leidt tot psychische afhankelijkheid. Daarnaast kan het zijn dat je meer temazepam nodig hebt om in slaap te komen, doordat je simpelweg nog te stimmed bent.
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Poseidon » zo okt 09, 2016 6:38 pm

Perry schreef:Neen, dat niet, grapefruitsap zorgt ervoor dat de enzymen die benzooi afbreken worden gehinderd. Simpel gezegd.


Sure? :-P

And what about anti-hystamine?
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Perry » zo okt 09, 2016 6:49 pm

Wikipedia schreef:The furanocoumarins (and to a lesser extent the flavonoids) are responsible for the effects. These active materials inhibit a key enzyme (cytochrome P450 isoform CYP3A4) which is responsible (among other activities) to drug metabolism. The effect happens in two ways. One is that grapefruit can block the hepatic CYP3A4 thereby affecting the medication metabolism.[7] If the drug is not metabolized, then the level of the drug in the blood can become too high, leading to an adverse effect.[7] On the other hand, if the medication is provided as a pro-drug, compromising its metabolism may prevent the drug from being created, thereby reducing its therapeutic effect.The other effect is that grapefruit can block the enterocyte CYP3A4 thereby effecting the medication absorption in the intestine.[7] If the medication is absorbed to a lesser extent, it may not reach a therapeutic level and its effect may be compromised.[7]


Verder verwijs ik u graag naar:
https://en.wikipedia.org/wiki/CYP3A4#CYP3A4_ligands
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Poseidon » zo okt 09, 2016 7:00 pm

Zal maar niet z3ggen wie me deze desinformatie verschaft heeft en me placebo in gelokt heeft.

Anyway. It worked. Niet dat het nodig is met flurazepam etc.
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Poseidon » zo okt 09, 2016 7:05 pm

Chamey schreef:
wat ik bedoelde is... hoeveel tijd moet er zitten tussen het innemen van 40mg methyl en 10mg dex en het innemen van de temaza? je gaf aan om 23:00, maar hoelaat moet ik dan op zijn laatst de met en dex nemen?



Een uur . Alcohol zal het effect zeker versterken zonder grapefruitsap. Ga Perry niet tegenspreken sls huis-tuin en keuken scheikundige. 8-)
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 09, 2016 7:23 pm

ok, maar grapefruit volstaat? mag niet drinken namelijk.

ik zie dat mijn vorige post weg is.

mijn laatste vrag was.

- Bij eenmaal per week een Temazepam, zal er nauwelijke tolerantie optreden. Dat is mooi.
- Maar als ik nu na een lange break ( dus geen tolerantie meer) 1x per week 40mg methyl en 1x in de week 10mg dex.. beiden op zaterdagavond. Is er dan net al bij het beperkte gebruik van temazepam, ook ook nihile kans op tolerantie voor Methyl en Dex.?

dus een keer per week op zaterdag en iedere ovhtend vitamine C, multi vit. L tyrosine en magnesium en verder gezond eiwitrijke voeding?
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Poseidon » zo okt 09, 2016 9:21 pm

Gaat helemaal lukken zo Chamney. :)
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 09, 2016 9:46 pm

top thanks


iedere Zaterdag even een momentje van ontspanning en geen tolerantie. :hulde:
uiteraard blijf ik steeds mijn 4-daagse Ultra lage dosering nemen van 40mcg. haldol ( maan,dins,woen en donderdag). makkelijk vol te houden lijkt me

oja. en een pak grapefruitsap van appelsientje.
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Poseidon » zo okt 09, 2016 11:50 pm

Enjoy. Helaas ben ik mijn gratis strippen Temazepam vergeten mmee te nemen vanmiddag. Te veel Kanons & Johnny Walkers getankt.
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Perry » ma okt 10, 2016 2:58 am

Tolereren ligt in hetzelfde straatje als masturberen. Bij herhaaldelijk proberen zal het al de meer separeren en zich distantiëren, kort gezegd steeds minder refereren naar daadwerkelijk penetreren. :child:
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Prototype » ma okt 10, 2016 5:15 am

Mooie bijdrage weer JG :blowkiss:
I'll make my own drugsforum! With blackjack and hookers!
In fact, forget the forum!
BEK HOUWE, NEUS VOLSTOUWE.

Frog schreef:Predatorprotomotherucking t rex
Avatar gebruiker
Prototype
Harder dan de rest
Donateur
Offline
 
Posts: 7490
Geregistreerd: do aug 01, 2013 11:57 pm
Woonplaats: The Void

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Perry » ma okt 10, 2016 5:21 am

Sorry, heb mn consumptie tot een buitenproportionele hoogte doen eleveren
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » wo okt 12, 2016 5:42 pm

Chamey schreef:
Poseidon schreef:Als je na de pauze van 2 weken 1x per week Temazepam neemt, zal er zich vrijwel geen tolerantie voordoen.

Je tweede vraag kan ik helaas niet goed beantwoorden aangezien ik zelf zwaardere benzo's gebruik om te slapen na het gebruik van uppers. Bij meth en goede coca werkt temaza niet om te pitten. Wel goed spul om de rush lekkerder te maken.
Aangezien dex vrij mild is en temaza snel zijn werk hoort te doen, zal het vermoedelijk wel effectief zijn om het dan om 23.00 in te nemen.

Heb wel nog een extra tip voor je: benzo's werken krachtiger en langer als je grapefruitsap er bij drinkt.
En in combinatie met alcohol. Check wel even of het raadzaam is dit toe te passen i.v.m. je epilepsie en eventuele medicatie er tegen maar een glas met wodka en grapefruitsap bij je temazepam zal wonderen verrichten. :wink:


wat ik bedoelde is... hoeveel tijd moet er zitten tussen het innemen van 40mg methyl en 10mg dex en het innemen van de temaza? je gaf aan om 23:00, maar hoelaat moet ik dan op zijn laatst de met en dex nemen?

Ik ga die grapefruitsap zeker doen. zorgt er toevallig jiet voor dat door de grapefruit ook de methyl en dex sterker werken? meer onstappning en euforie? m :woeh:


Je sprak over een pauze van TWEE weken. Sinds afgelopen Zondag niks meer geslikt. Ik was van plan om tot volgende week Zaterdag dus niets te slikken. Maar... Gisteravond had ik hevige epileptische aanvallen. Hierdoor heb ik ( geprobeerd te beperken) een half tabletje Diazepam genomen (2,5mg), om mijn hoofd rustig te krijgen. Werd om 2:10 wakker en kon niet meer in slaap komen. Heb toen een kwart Temazepam van 20mgv(dus 5mg) ingenomen

In hoeverre beinvloed dit mijn tolerantie afbouw die ik anders had bereikt na twee weken, met helemaal 0,0 aan benzo's? Ik kon in dit geval niet anders. Hopelijk gaan de twee weken niet nu weer opnieuw in??????????

Ik moet wel zeggen, van dat kwart tabletje Temazepam ( kwart van 20mg tablet) viel ik rap in slaap.
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Poseidon » wo okt 12, 2016 6:10 pm

Denk dat het wel mee zal vallen Chamey. :wink:
Die twee weken zijn een gemiddelde. Denk dat deze kleine hoeveelheid benzo nauwelijks invloed op het verstrijken van de tolleraniegrens heeft. Zeker omdat je dat spul nog niet langdurig en bruut gebruikt :)
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » wo okt 12, 2016 6:15 pm

ok, thanks :hulde:
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » zo okt 23, 2016 2:41 pm

Heisenburger schreef:
Wikipedia schreef:The furanocoumarins (and to a lesser extent the flavonoids) are responsible for the effects. These active materials inhibit a key enzyme (cytochrome P450 isoform CYP3A4) which is responsible (among other activities) to drug metabolism. The effect happens in two ways. One is that grapefruit can block the hepatic CYP3A4 thereby affecting the medication metabolism.[7] If the drug is not metabolized, then the level of the drug in the blood can become too high, leading to an adverse effect.[7] On the other hand, if the medication is provided as a pro-drug, compromising its metabolism may prevent the drug from being created, thereby reducing its therapeutic effect.The other effect is that grapefruit can block the enterocyte CYP3A4 thereby effecting the medication absorption in the intestine.[7] If the medication is absorbed to a lesser extent, it may not reach a therapeutic level and its effect may be compromised.[7]


Verder verwijs ik u graag naar:
https://en.wikipedia.org/wiki/CYP3A4#CYP3A4_ligands


Ik heb je verwijzing zitten lezen. Interessant. Er staan een aantal dingen tussen die ik heb staan.
Maar hoe moet ik dit zien?

onderstaande pagina trof ik aan.: Dit alles zijn Selected inducers, inhibitors and substrates of CYP3A4[35]


Hier zie je links onderaan ( net buiten het scherm, Haloperidol staan en. het midden staat grapefruitjuice. Spelen de CYP3A4, ook een rol bij de afbraak van Methylfenidaat en Dexamfetamine? Wat zou dat dan betekenen dat he innemen van Haldol, Grapefruitsap en Gabapentine ( die er ook tussen staat) er voorkomt dat deze middelen worden afgebroken? wat dus ook schijnt te werken met grapefruit en Temazepam.

kortom. Werkt het enzym CYP3A4, ook bij de afbraak van Methyl en Dex?
ik heb slecht nieuws gehad over mijn hersentumor, dus ik wil vanavond even een subliem relaxmomentje. Wat als ik mijn methylfenidaat en Dex inneem me een flinke slok wijn? ( helaas is de whiskey op) alcohol lijkt een goede boost te geven. Moet je het dan innemen met alcohol of eerst met water en daarna een slok alcohol?
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Perry » ma okt 24, 2016 6:03 pm

De afname van Haloperidol wordt vertraagd bij inname na grapefruit juice, omdat het grapefruit juice de werking van CYP3A4 remt.
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Chamey » ma okt 24, 2016 6:52 pm

oh ik las het verkeerd.

links staat het middel, daarnaast de afremmer voor dat middel en daarnaast de stimulator voor het middel. thanks. zag die kleine nummrtjes niet die verwijzen naar de andere kolom.

was ik even :woeh:
Chamey
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: di jan 06, 2015 3:45 pm

Re: tolerantie voor Temazepam opgebouwd?

Berichtdoor Perry » ma okt 24, 2016 9:55 pm

Een CYP3A4 inhibitor remt het enzym dat het metabolisme uitvoert.
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Farmaceutische Drugs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

Royal Queen Seeds banner
cron