Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Obsessieve - Compulsieve stoornis

Hier kun je terecht met al je vragen die betrekking hebben op je gezondheid: supplementen, voeding en sport. Topics over noötropica horen hier ook thuis.

Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Vode » di feb 22, 2011 2:21 am

Een side-stoornis hiervan is hypochondrie.

De obsessieve-compulsieve stoornis (OCS) is een psychische aandoening die in het DSM-IV is gecategoriseerd als angststoornis. De oude naam van de aandoening is dwangneurose. OCS komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd. De OCS-patiënt voert deze handelingen (compulsies) uit als reactie op dwangmatige gedachten (obsessies). Voor anderen lijken deze handelingen overbodig en zij hebben ook geen oog voor de details, maar voor de patiënt zijn deze handelingen van vitaal belang en moeten volgens een bepaald patroon worden uitgevoerd om vermeende nadelige gevolgen te voorkomen. Voorbeelden zijn het zeer vaak controleren of een deur gesloten is of het overmatig vaak wassen van de handen (niet te verwarren met de specifieke smetvrees of mysofobie).

Any takers? Dwangneuroses? Compulsies? Deel ze hier!


"You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."
Avatar gebruiker
Vode
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 891
Geregistreerd: di feb 22, 2011 12:42 am
Woonplaats: Limburg

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Koxbox » di feb 22, 2011 2:22 am

Niet in het extreme maar ben wel nogal een "routine gevoelig persoon". Eenmaal ik bepaalde dingen dagelijks doe is het zeer moeilijk om daar van af te stappen.
Avatar gebruiker
Koxbox
Acieeeed
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 385
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:19 pm
Woonplaats: 9000 Gent City

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Exceptional » di feb 22, 2011 3:23 am

Aan de speed vooral. Gras knopen enzo.
Don't ask me nothing about nothing, I just might tell you the truth.
Avatar gebruiker
Exceptional
Cynic
Donateur
Offline
 
Posts: 3569
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:47 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Flameon » di feb 22, 2011 3:26 am

Altijd ff aan de voordeur / autoportier trekken of ze wel echt dit is :P
Avatar gebruiker
Flameon
Donateur
Offline
 
Posts: 2319
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:19 pm
Woonplaats: Bouwde dit forum mee op. Nu niet meer actief

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor raizeredge » di feb 22, 2011 3:47 pm

deuren 2 keer checken of alles dicht zit. als ik dit niet doe dan raak ik van slag :) maar dat hebben er wel meer denk ik.
"It's like I'm a naked tornado that comes through a city and there's just so much wreckage. There's so much destruction, and when it's finally over, it's like the morning after and you're sober and ... what the f--- happened here?"
Avatar gebruiker
raizeredge
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 152
Geregistreerd: di feb 22, 2011 2:44 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Vode » di feb 22, 2011 3:50 pm

Ik heb een obsessieve-paspoort-check-stoornis.

Ik moet elke 5 minuten of meer checken of hij er nog is. Of ik moet hem vasthouden om rust te hebben. Hetzelfde met treinkaartjes/entreekaartjes/vliegtickets.


"You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."
Avatar gebruiker
Vode
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 891
Geregistreerd: di feb 22, 2011 12:42 am
Woonplaats: Limburg

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Flameon » wo feb 23, 2011 12:49 am

Lijkt mij erg lastig vode .... woei respect
Avatar gebruiker
Flameon
Donateur
Offline
 
Posts: 2319
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:19 pm
Woonplaats: Bouwde dit forum mee op. Nu niet meer actief

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Vode » wo feb 23, 2011 12:58 am

Ehm, Okay.


"You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."
Avatar gebruiker
Vode
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 891
Geregistreerd: di feb 22, 2011 12:42 am
Woonplaats: Limburg

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Yung Dagobert » wo feb 23, 2011 6:22 pm

:roll2:
Laatst bijgewerkt door Yung Dagobert op di mei 14, 2013 7:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Fok du maatschappij.
Avatar gebruiker
Yung Dagobert
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 449
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 2:13 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Flameon » wo feb 23, 2011 6:55 pm

Verstandig Cyd dat je nooit tripmiddelen hebt genomen, en blowen moet je niet doen als je niet lekker in je velletje zit. Blowen versterkt nl je emoties
Avatar gebruiker
Flameon
Donateur
Offline
 
Posts: 2319
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:19 pm
Woonplaats: Bouwde dit forum mee op. Nu niet meer actief

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Vode » wo feb 23, 2011 7:55 pm

Cyd schreef:Yep, vrij ernstig obsessief-compulsieve denker hier.
Heb wel eens wat depri periodes, daarin kan ik helemaal opgegeten worden door dwangedachten - zeker als ik wat blow erbij. De stoornis lokt ook wel eens angstaanvallen uit, en is de reden waarom ik nog geen tripmiddelen aangedurfd heb (zeker de dissociatie zou wel eens fout kunnen lopen).


Slim van je, maar het kan ook andersom. Mijn vriend heeft ook OCD diagnose gehad die later is bijgesteld naar hypochondrie omdat hij het met therapie onder controle heeft gekregen.Hij had er ook flinke angstaanvallen bij toen ik hem leerde kennen.


Hij is obsessed met dingen opzoeken die hem beter konden maken, of technieken. En hij had op een forum gezien dat trippen bij OCD'ers vaak een positief effect kon hebben. En van het een kwam het ander, dus een week voor zijn galblaas verwijdering (waar hij doodsbang voor was) heeft hij samen met mij LSD genomen. Die LSD was getest op 50, dus heel laag. Maar was verkeerd geinformeerd en en het was zelfs voor mijn maatstaven een heftige trip.
Hij heeft een maand lang geen klachten gehad, zijn nieuwe kijk op zijn gevoelens en gedachten patronen heeft hem nieuwe inzichten gegeven en hij was minder snel in paniek. Hij heeft zonder problemen zijn galblaas laten verwijderen en is sindsdien een stuk rustiger.

Hij heeft daarna nooit meer getript (niet bewust, het is er gewoon niet van gekomen) maar hij heeft veel gehad aan die ervaring. De lichamelijke sensaties, merken dat er niets ergs kom gebeuren. Een nieuwe kijk op zichzelf.

Dit is geen zetje in de richting van: ga trippen! Maar even een positieve ervaring. Een van de dingen waar je tegen aan kan lopen is de angst die je krijgt van een bepaalde controle over je lichaam verliezen. Als je je daar aan kan overgeven is de kans klein dat er iets mis gaat. Voor mijn vriend was het fijn dat hij mij erbij had als ervaren tripster en iemand waar hij bij terecht kon als hij het niet meer snapte.


"You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."
Avatar gebruiker
Vode
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 891
Geregistreerd: di feb 22, 2011 12:42 am
Woonplaats: Limburg

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Yung Dagobert » wo feb 23, 2011 8:32 pm

XXXXXXXXXX
Laatst bijgewerkt door Yung Dagobert op zo okt 14, 2012 3:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Fok du maatschappij.
Avatar gebruiker
Yung Dagobert
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 449
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 2:13 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor SjaakT » za feb 26, 2011 4:01 pm

Als ik bijvoorbeeld met de trein moet, of met de bus (nog met strippenkaart) dan moet ik dat ding vasthebben, of elke 5 minuten checken of ik hem nog heb. Zelfde geldt voor mijn portomonnee tijdens het uitgaan. Check elke paar minuten of hij nog in mijn broekzak zit....
Avatar gebruiker
SjaakT
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1139
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 4:53 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Yung Dagobert » za feb 26, 2011 5:29 pm

Dat soort dingen zijn vervelend, maar vallen nog wel mee. Je lijdt er niet zwaar onder en je kan nog normaal functioneren.
Het is erger als de gedachten/beelden waar je per se niet aan wil denken, toch voortdurend in je opkomen. Je kan niet meer zelf bepalen waaraan je denkt. Daar kan je werkelijk zwaar depressief van worden.

Van dwangmatige handelingen heb ikzelf gelukkig geen last.
Fok du maatschappij.
Avatar gebruiker
Yung Dagobert
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 449
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 2:13 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Vode » za feb 26, 2011 5:36 pm

Klopt iedereen heeft wel bepaalde maniertjes en trekken. Zolang het geen probleem vormt. Daarom is de diagnose bij mijn vriend ook naar hypochondrie verandert.

Nou kunnen compulsies wel eng zijn. Mijn vriend kan zich wel onder controle houden meestal, dingen zoals bomen aanraken of via een bepaalde weg lopen of dingen recht leggen laat hij wel gewoon toe maar soms als we op de snelweg rijden of op café zitten dan verteld hij heel kleurrijk hoe hij de neiging heeft om met een ruk tegen een boom naast de snelweg te rijden of iemand spontaan op z'n gezicht te slaan zonder reden.

Eh. leuk. :mrgreen:


"You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."
Avatar gebruiker
Vode
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 891
Geregistreerd: di feb 22, 2011 12:42 am
Woonplaats: Limburg

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Yung Dagobert » za feb 26, 2011 6:06 pm

Da's inderdaad moeilijk; ook voor jou wellicht. Kan hij het goed onder controle houden?
Laatst bijgewerkt door Yung Dagobert op za feb 26, 2011 6:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Fok du maatschappij.
Avatar gebruiker
Yung Dagobert
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 449
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 2:13 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Dopey » za feb 26, 2011 6:12 pm

Vode schreef:maar soms als we op de snelweg rijden of op café zitten dan verteld hij heel kleurrijk hoe hij de neiging heeft om met een ruk tegen een boom naast de snelweg te rijden of iemand spontaan op z'n gezicht te slaan zonder reden.


Even zonder dollen, dat is toch helemaal niet zo raar?
8===D~~
Avatar gebruiker
Dopey
x Straight x Edge x
Donateur
Offline
 
Posts: 3423
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:39 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Vode » za feb 26, 2011 7:05 pm

Chris Pontius schreef:
Vode schreef:maar soms als we op de snelweg rijden of op café zitten dan verteld hij heel kleurrijk hoe hij de neiging heeft om met een ruk tegen een boom naast de snelweg te rijden of iemand spontaan op z'n gezicht te slaan zonder reden.


Even zonder dollen, dat is toch helemaal niet zo raar?


Nope. Het is pas een probleem als je naar je compulsies gaat handelen. Daarom is zijn diagnose ook bijgesteld naar hypochondrie aangezien hij na therapie van de laatste beetjes obsessie/compulsie af was tot een paar dingen na zoals dingen persé moeten aanraken. Het stoort zijn leven niet meer.

Maar ja,meer mensen hebben die gedachten dus, pas als het dwangmatig word is het een probleem. Ik heb die gedachtes overigens niet. :grin:


"You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."
Avatar gebruiker
Vode
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 891
Geregistreerd: di feb 22, 2011 12:42 am
Woonplaats: Limburg

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Dopey » za feb 26, 2011 7:07 pm

Dus zolang ik niemand écht voor de trein schop, tegen zijn smoel sla, neersteek of schiet, zit ik goed? :kleuter:
8===D~~
Avatar gebruiker
Dopey
x Straight x Edge x
Donateur
Offline
 
Posts: 3423
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:39 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Vode » za feb 26, 2011 7:15 pm

Precies :grin:


"You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."
Avatar gebruiker
Vode
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 891
Geregistreerd: di feb 22, 2011 12:42 am
Woonplaats: Limburg

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Exceptional » zo feb 27, 2011 4:28 pm

Vode schreef:maar soms als we op de snelweg rijden of op café zitten dan verteld hij heel kleurrijk hoe hij de neiging heeft om met een ruk tegen een boom naast de snelweg te rijden

Haha, dat heb ik ook. Mijn favoriet is via een verhoging het water in rijden terwijl ik een fietser meeneem.
Don't ask me nothing about nothing, I just might tell you the truth.
Avatar gebruiker
Exceptional
Cynic
Donateur
Offline
 
Posts: 3569
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:47 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Vode » zo feb 27, 2011 7:26 pm

Ahw. Ik kan daar met m'n hoofd niet bij haha. Lijkt me maar verwarrend om zo'n zieke gedachtes te hebben. :grin:


"You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."
Avatar gebruiker
Vode
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 891
Geregistreerd: di feb 22, 2011 12:42 am
Woonplaats: Limburg

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Exceptional » ma feb 28, 2011 2:18 am

Vode schreef:Ahw. Ik kan daar met m'n hoofd niet bij haha. Lijkt me maar verwarrend om zo'n zieke gedachtes te hebben. :grin:

Oh ik moet vaak best wel om mezelf lachen wanneer zo'n scenario zich in mijn hoofd afspeelt. Mensen op ladders langs de weg (repareren van lantaarnpalen enzo) vragen er ook echt om!
Don't ask me nothing about nothing, I just might tell you the truth.
Avatar gebruiker
Exceptional
Cynic
Donateur
Offline
 
Posts: 3569
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:47 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Vode » ma feb 28, 2011 11:04 am

Ik kan me er wel wat bij voorstellen als zo'n 40/u wagentje voor je neus rijd op een drukke weg waar je 70 mag en teveel verkeer om voorbij te steken.


"You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."
Avatar gebruiker
Vode
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 891
Geregistreerd: di feb 22, 2011 12:42 am
Woonplaats: Limburg

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Blue Mystic » ma feb 28, 2011 10:55 pm

Ik check de hele dag door mijn zakken om te kijken of ik wel alles bij me heb, of ik mijn fiets wel opslot gezet heb. Maar dit komt denk ik omdat ik zelfs m'n hoofd zou vergeten als die niet vast zat aan mijn nek.
"There was a fantastic universal sense that whatever we were doing was right, that we were winning"
Avatar gebruiker
Blue Mystic
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 138
Geregistreerd: zo feb 27, 2011 3:51 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Balance » ma feb 28, 2011 11:00 pm

Ja dat komt me ook wel bekend voor. Ik heb soms dat ik mijn portemonne even uit mijn zak haal en dan loop ik er even mee en dan voel ik plotseling dat mijn portemonnee niet in mijn broekzak zit en dan schrik ik een beetje :lol:.
Fire
Spoiler! :
Oeps niks te melden hier :P
Avatar gebruiker
Balance
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 89
Geregistreerd: ma feb 28, 2011 10:12 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Tisjeboy » di maart 01, 2011 12:51 am

Heb eerder mensen gekent met deze stoornis, die hadden der echt een dagtaak aan, als in rituelen uitspreken, 20 keer heen en weer lopen voordat het loopje goed was, de kraan moeilijk vaak open en dicht, achterwaarts kamers uitlopen, bij elke ruimte de lichtknop twee keer aan/uit, geen water uit glazen kunnen drinken, serienummers checken, als der iets niet klopte was et fout.
Avatar gebruiker
Tisjeboy
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 734
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:38 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Flameon » di maart 01, 2011 3:14 am

Tisjeboy schreef:Heb eerder mensen gekent met deze stoornis, die hadden der echt een dagtaak aan, als in rituelen uitspreken, 20 keer heen en weer lopen voordat het loopje goed was, de kraan moeilijk vaak open en dicht, achterwaarts kamers uitlopen, bij elke ruimte de lichtknop twee keer aan/uit, geen water uit glazen kunnen drinken, serienummers checken, als der iets niet klopte was et fout.

Was dit in een kliniek?
Avatar gebruiker
Flameon
Donateur
Offline
 
Posts: 2319
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:19 pm
Woonplaats: Bouwde dit forum mee op. Nu niet meer actief

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Exceptional » di maart 01, 2011 3:30 am

Vode schreef:Ik kan me er wel wat bij voorstellen als zo'n 40/u wagentje voor je neus rijd op een drukke weg waar je 70 mag en teveel verkeer om voorbij te steken.

Daar heb ik dan weer niks mee, die rijd ik gewoon voorbij.
Don't ask me nothing about nothing, I just might tell you the truth.
Avatar gebruiker
Exceptional
Cynic
Donateur
Offline
 
Posts: 3569
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:47 pm

Re: Obsessieve - Compulsieve stoornis

Berichtdoor Tisjeboy » do maart 03, 2011 1:04 am

Flameon schreef:Was dit in een kliniek?


Ja klopt, in de separeer. Checkte serienummers van medicatie, was een heel ritueel. Nou moet ik zeggen dat naast ocs er ook sprake was van ernstige psychotische verschijnselen, wat met veel achterdocht gepaard ging, dat speelde ook een rol. Maar voor dat de psychose zijn 'top' bereikte waren er al een heleboel rituelen, m.b.t. douchen, eten, kleren aantrekken, toiletgang, enz.
Avatar gebruiker
Tisjeboy
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 734
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:38 pm

Volgende

Keer terug naar Gezondheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

Royal Queen Seeds banner
cron