Het verbaasde me eigenlijk dat er over dit wonderbaarlijke goedje nog geen topic is geopend. Wonderbaarlijk goedje? Jazeker, van alle nootropics die ik heb geprobeerd (piracetam, aniracetam, oxiracetam, noopept) verdient deze absoluut een bijzondere vermelding. Voor degene die Semax niet kennen, het betreft hier een nootropic die in Rusland en Oekraine reeds een tijdje wordt voorgeschreven voor allerlei kwaaltjes, maar in het Westen nog nauwelijks lijkt doorgedrongen (behalve in de krochten van reddit, bluelight etc )
Voor de duidelijkheid, even wat Wikipedia info:
Semax is a drug produced and prescribed mostly in Russia and Ukraine for a broad range of conditions but predominantly for its purported nootropic, neuroprotective, and neurogenic/neurorestorative properties. It is a heptapeptide, synthetic analog of a fragment of adrenocorticotropic hormone (ACTH)
(...)
Semax has undergone extensive study in Russia and is on the Russian List of Vital & Essential Drugs approved by the Russian Federation government on December 7, 2011. Medical uses for Semax include treatment of stroke, transient ischemic attack, memory and cognitive disorders, peptic ulcers, optic nerve disease, and to boost the immune system.
(...)
Semax rapidly elevates the levels and expression of brain-derived neurotrophic factor (BDNF) and its signaling receptor TrkB in the hippocampus, and rapidly activates serotonergic and dopaminergic brain systems. In accordance, it has been found to produce antidepressant-like and anxiolytic-like effects, attenuate the behavioral effects of exposure to chronic stress, and potentiate the locomotor activity produced by D-amphetamine. As such, it has been suggested that Semax may be effective in the treatment of depression, as well as in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).
Ik kan beamen dat wanneer je Semax samen met een andere stimulant (bijv dex of koffie) neemt, het de effecten aanzienlijk versterkt (kan beetje te intens zijn vond ik).
Wat ik verder merk is een sterke toename in concentratie, het vermogen om veel stof op te nemen (die je ook beter onthoudt vervolgens), vooral onder hoge werkdruk. Wat dat betreft kan ik bevestigen dat het stress vermindert tijdens zware studie sessies. Om een voorbeeld te geven: na een vrij zware dag (veel nieuwe stof tijdens colleges) kan mijn hoofd vol zitten als ik thuis kom. Als ik dan Semax neem wordt het direct een stuk helderder en kun je "er weer tegenaan", maar niet op een opgefokte amfetamine manier
Daarnaast heeft het een positieve invloed op mijn gemoedstoestand. Ik gebruik het nu twee weken en er komt veel meer pracht van de wereld bij mij naar binnen. Wat dat betreft vind ik het vergelijkbaar met een microdosis LSD. Ik las ergens op internet dat iemand het noemde "Zen in a bottle", en snap dat wel enigszins.
Het is op internet te vinden in een neusspray, 200 ug per spray. Je bewaart het in de koelkast. De eerste dag(en) dat ik het nam kon ik vrij moe worden na toediening. Een soort brainfog, die na eventjes slapen weer voorbij was. Alsof je brein even zich moet instellen op een nieuw level ofzo...maar gedurende de week merk je een stijgende lijn qua effect. Hoewel de halfwaardetijd van Semax vrij kort is, werkt het de hele dag (en de dag erna) door.
Kan het iedereen aanraden, en hoor graag jullie ervaringen!