Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Schade GHB

Voor alles over GHB, in België ook wel "vloeibare xtc" genoemd.

Schade GHB

Berichtdoor Perry » di jun 05, 2012 9:52 pm

Beste DF,

Ik verdiep me graag in alle vormen van drugs.
Schade, verslaving, ervaringen etc.
Dan kies ik daar de toppers uit en kijk ik met eigen ogen hoe geweldig het is.
Wat ik me nu afvraag is:
Wat is nou eigenlijk de schade van GHB?
Het enige wat ik overal kan vinden is dat je relatief verslaafd kan raken en dat overdoseren gevaarlijk is.
Is er überhaupt schade aangetoond bij langere tijd gebruik?
Hersenschade of leverschade? (Die lijken mij het meest logisch)

Groet en dank,
JongGeleerd :kleuter:
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Schade GHB

Berichtdoor Einstein » di jun 05, 2012 11:57 pm

Voor zover ik weet wordt GHB behoorlijk netjes afgebroken door de lever, zonder daar al te veel ellende te veroorzaken. Denk wel dat het enige hersenschade zou kunnen veroorzaken door overstimulatie.
In ratten lijkt het neurotoxisch:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19288974
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Schade GHB

Berichtdoor Perry » wo jun 06, 2012 9:04 am

Ah, bedankt voor je snelle reply.
Er is dus nog nooit schade door GHB bewezen, behalve bij outgaan?
Lijkt me dan toch een vrij goede drug, zolang je niet verslaafd raakt.
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Schade GHB

Berichtdoor Drugs Infolijn » wo jun 06, 2012 11:50 am

Er zijn aanwijzingen dat langdurig GHB-gebruik tot hersenschade kan leiden. Dit zou verklaren waarom sommige gebruikers last hebben van geheugenproblemen, leerproblemen en concentratieproblemen. Daarnaast kan herhaaldelijk out gaan vermoedelijk ook leiden tot hersenschade, doordat er een tijdelijk zuurstoftekort in de hersenen ontstaat. Onderzoek hiernaar moet hier meer duidelijkheid over geven.
De Drugs Infolijn is een dienst van het Trimbos-instituut en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op http://www.drugsinfo.nl en op http://www.drugsenuitgaan.nl.
Avatar gebruiker
Drugs Infolijn
Trimbos Professional
Offline
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2011 4:12 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor Perry » wo jun 06, 2012 11:54 am

Drugs Infolijn schreef:Er zijn aanwijzingen dat langdurig GHB-gebruik tot hersenschade kan leiden. Dit zou verklaren waarom sommige gebruikers last hebben van geheugenproblemen, leerproblemen en concentratieproblemen. Daarnaast kan herhaaldelijk out gaan vermoedelijk ook leiden tot hersenschade, doordat er een tijdelijk zuurstoftekort in de hersenen ontstaat. Onderzoek hiernaar moet hier meer duidelijkheid over geven.


Okee, das ook alles wat ik kon vinden.
Ik denk dat ik 't een keertje ga proberen.
Lage dosering, geen onnodige risco's als combinatie met alcohol etc. :)
Denk eerste keer ook niet bij uitgaan, maar ergens waar ik gewoon lekker kan doen wat ik wil.
Wel zo relaxt :)
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Schade GHB

Berichtdoor Einstein » wo jun 06, 2012 2:15 pm

Het is prima te doen als je voorzichtig bent met doseren en geen stomme dingen doet als erdoorheen zuipen en het is minder schadelijk dan een avond alcohol drinken. :)
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Schade GHB

Berichtdoor snuifduif » do jun 07, 2012 1:00 am

Einstein schreef: het is minder schadelijk dan een avond alcohol drinken. :)

Dit vooral.
Een avondje stevig zuipen is ook al een grote aanslag op je lever en hersenen. Een buisje ghb is dan toch veel minder belasting voor je organen. Het was ooit ook een slaapmiddel als ik me niet vergis.
Avatar gebruiker
snuifduif
Bokito
DF Addict
Offline
 
Posts: 5286
Geregistreerd: za maart 05, 2011 7:00 pm
Woonplaats: Drugs en Omstreken

Re: Schade GHB

Berichtdoor Stefaan » do jun 07, 2012 1:06 am

Einstein schreef:Het is prima te doen als je voorzichtig bent met doseren en geen stomme dingen doet als erdoorheen zuipen en het is minder schadelijk dan een avond alcohol drinken. :)


Maar is de hele avond ghb drinken minder schadelijk dan de hele avond alcohol, of bedoel je 1 buisje g?
Stefaan
Ja en nu?
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2410
Geregistreerd: ma jun 06, 2011 2:14 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor Einstein » do jun 07, 2012 9:49 am

Ik denk dat een avond goed zuipen schadelijker is dan een avond goed aan de GHB, alcohol is namelijk redelijk naar spul. Was meer om het in perspectief te plaatsen verder.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Schade GHB

Berichtdoor Davinci » vr aug 10, 2012 9:33 pm

Als je alle aspecten van GHB in perspectief brengt, dan vind ik alcohol toch een stukje veiliger en minder destructief...
You have to know the material you're writing about before you alter it.
Avatar gebruiker
Davinci
Omnia fert aetas
Donateur
Offline
 
Posts: 1504
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 1:47 pm
Woonplaats: Permanent ++

Re: Schade GHB

Berichtdoor verliefd0123 » vr aug 10, 2012 10:02 pm

Het is maar goed dat alcohol veel wordt gedronken: http://weerverder.nl/herstel-na-hersenletsel

In dezelfde hoeveelheden en frequenties is alcohol geloof ik ook wel een stuk schadelijker...Al denk ik dat dit verschilt per deel van het lichaam. Niet alles is even gevoelig voor alles lijkt mij En qua schade is het vast ook niet hetzelfde. Wel weet ik dat arme GHB producenten vaak goedkope rommel gebruiken, en dit zorgt dan weer voor veel en vieze metalen in jouw GHB --> lichaam Metalen kunnen niet goed wegkomen uit het lichaam, en hierdoor kan kanker veroorzaakt worden. Het is maar dat je het even weet
A death erection, angel lust, or terminal erection

Er is nog hoop voor sommigen van jullie --> http://www.kavlifoundation.org/science- ... stic-brain

http://sync.nl/herstel-zelf-de-neuronen ... een-dieet/
Avatar gebruiker
verliefd0123
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 32
Geregistreerd: ma aug 06, 2012 8:17 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor Davinci » vr aug 10, 2012 10:33 pm

Daar heb je een goed punt, ook de meestal niet verwaarloosbare GBL of NaOH verontreining is een pak slechter dan de gemiddelde junk denkt.
You have to know the material you're writing about before you alter it.
Avatar gebruiker
Davinci
Omnia fert aetas
Donateur
Offline
 
Posts: 1504
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 1:47 pm
Woonplaats: Permanent ++

Re: Schade GHB

Berichtdoor snuifduif » vr sep 21, 2012 1:06 am

Ik denk dat zelfs gootsteenontstopper uit de bouwmarkt nog zo weinig metalen bevat dat het verwaarloosbaar is. Ook vormt lood met loog PbOH, wat een niet oplosbaar zout is.
Zou wel eens wat ontstopper door de AAS op school kunnen halen, kijken hoeveel lood en of koper er in zit.
Avatar gebruiker
snuifduif
Bokito
DF Addict
Offline
 
Posts: 5286
Geregistreerd: za maart 05, 2011 7:00 pm
Woonplaats: Drugs en Omstreken

Re: Schade GHB

Berichtdoor Schism » vr sep 21, 2012 2:05 am

Ik bespaar je maar de moeite. Laboratorium kwaliteit NaOH bevat wel vrij weinig. Hier een overzicht ervan:

Product Specifications

Appearance White small pearls
Assay Acidimetry >=99.0 %
Carbonate(CO3) =<0.4 %
Chloride(Cl) =<0.008 %
Sulfate(SO4) =<0.007 %
Iron (Fe) =<0.001 %
Heavy metals (as Pb) =<20 ppm


En de iets minder zuivere versie bevat wel een stuk meer metalen:
Product Specifications

Appearance white pellets
Assay Total base >=98.5 %
Sodium carbonate =<0.5 %
Nitrogen compounds (as N) =<0.0003 %
SiO2 =<3 ppm
Chloride(Cl) =<8 ppm
Sulfate(SO4) =<7 ppm
Phosphate(PO4) =<3 ppm
Iron (Fe) =<5 ppm
Aluminium (Al) =<5 ppm
Potassium (K) =<150 ppm
Silver (Ag) =<0.3 ppm
Lead (Pb) =<0.4 ppm
Nickel (Ni) =<3 ppm
Calcium (Ca) =<10 ppm
Schism
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2694
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:28 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor Einstein » vr sep 21, 2012 2:09 am

De tweede ziet er ook niet zo heel gevaarlijk uit :P
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Schade GHB

Berichtdoor Schism » vr sep 21, 2012 2:11 am

Einstein schreef:De tweede ziet er ook niet zo heel gevaarlijk uit :P

Inderdaad is het wel verwerpelijk, mits je niet verslaafd bent lijkt me. Anders bouwen deze metalen zich wel op in je lichaam/lever. Kun jij hier iets meer over vertellen, Einstein? :)
Schism
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2694
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:28 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor snuifduif » vr sep 21, 2012 2:19 am

Is die 'minder zuivere' industriële NaOH?
Want laboratorium NaOH zal vast een stuk zuiverder zijn dan ontstopper. Desalniettemin zal zelfs gootsteenontstopper niet desastreus zijn aangezien je er zo weinig van neemt als reguliere gebruiker
Avatar gebruiker
snuifduif
Bokito
DF Addict
Offline
 
Posts: 5286
Geregistreerd: za maart 05, 2011 7:00 pm
Woonplaats: Drugs en Omstreken

Re: Schade GHB

Berichtdoor Schism » vr sep 21, 2012 2:29 am

snuifduif schreef:Is die 'minder zuivere' industriële NaOH?
Want laboratorium NaOH zal vast een stuk zuiverder zijn dan ontstopper. Desalniettemin zal zelfs gootsteenontstopper niet desastreus zijn aangezien je er zo weinig van neemt als reguliere gebruiker

De ander wordt 'Sodium hydroxide, extra pure, pellets' genoemd. Beiden is informatie van de site van een fabrikant die chemische grondstoffen produceert en verkoopt.
Spoiler! :
(Acros)

Maar de toepassing ervan staat er niet bij.

Geen zorgen over de naam van de site Einstein. Je kunt daar enkel kopen als bedrijf, dus het is niet een of andere wapwinkel.
Schism
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2694
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:28 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor Azgaza » vr sep 21, 2012 9:14 am

Indien je GHB goed gemaakt is en geen rest producten meer bevat én je er niet aan verslaafd bent en het gebruik matig houdt is het betrekkelijk mild op je lichaam; dan zit het voornaamste risico hem in dat het soms wat moeilijk te doseren is (hoewel dat met een ml spuitje en wat voorzichtigheid en zelfkennis ook prima op te lossen is..)

Ik heb echter wel het idee dat langdurige ghb verslaving wel bv schade doet aan het gaba systeem en dat het daarna niet meer naar behoren functioneert met als potentiele gevolgen dingen als langdurige insomnia of depressie / angst. Slechts een hypothese op basis van 1 of 2 mensen in m'n nabije omgeving, meer niet, maar die indruk krijg ik. Voor mij extra motivatie om met GHB wel echt op te letten dat het maximaal bij weekenden blijft.

Aliens take me home.

Tune up, turn around, drop in.
Avatar gebruiker
Azgaza
onKet
Donateur
Offline
 
Posts: 1016
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 6:11 pm
Woonplaats: Orion

Re: Schade GHB

Berichtdoor Stefaan » za sep 22, 2012 2:18 am

GBL en NaOH als hoofdingredienten ... Beiden niet giftig maar wel corrosief. Dat er een verontreiniging is in de vorm van metalen zou prima kunnen, maar dit heeft toch helemaal niks met een correcte synthese te maken? Dat is meer een kwestie van hoeveel wil je investeren om een kwaliteitsproduct over te houden... Maar goed aangezien het corrosieve karakter van de grondstoffen wel een gevaar kan opleveren zou je je GHB altijd gewoon standaard in een groot glas water opdrinken zodat het goed verdunt is en ook niet meer schadelijk, corrosief gezien. Ook moet je natuurlijk bewust zijn van het feit dat als iemand de synthese zeer slordig uitvoerd en je bang denk dat er GBL of NaOH over blijft ...... dit zal natuurlijk nooit helemaal perfect gaan in de praktijk, maar ook vrijwel nooit helemaal fout denk ik ... Een flink volume aan ongereageerde soffen zal uiteindelijk nog steeds een redelijk klein deel van het volume van het totale product.

Als opmerking: je kan door NaOH wel een Na OD krijgen ...... maar er ODen mensen ook op water dus tsja...

Verder weten veel mensen wel dat ghb erg verslavend is door de media, maar als mensen het gebruikt en niet zo'n intense space ervaren denk ik dat veel mensen het verslavingspotentiaal ernstig onderschatten. Pas hier dus mee op.
Stefaan
Ja en nu?
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2410
Geregistreerd: ma jun 06, 2011 2:14 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor snuifduif » za sep 22, 2012 2:40 am

Ik denk dat je eerder een ghb OD krijgt dan een Na OD :kleuter:
Avatar gebruiker
snuifduif
Bokito
DF Addict
Offline
 
Posts: 5286
Geregistreerd: za maart 05, 2011 7:00 pm
Woonplaats: Drugs en Omstreken

Re: Schade GHB

Berichtdoor Jdjsusinebeieje » za sep 22, 2012 3:47 am

snuifduif schreef:Ik denk dat je eerder een ghb OD krijgt dan een Na OD :kleuter:


Waar haal je die zogenaamde wijsheden vandaan met je mbo beroepsonderwijs?
Perry schreef:Hiermee zal je niets dan weerstand opwekken en waarschijnlijk zal je de schuld hiervan bij de ander zoeken, omdat deze aanpak veelal ook duidt op weinig zelf-reflectie.
Avatar gebruiker
Jdjsusinebeieje
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4089
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 7:40 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor Einstein » za sep 22, 2012 5:10 pm

Redelijk goed gesynthetiseerde GHB is in principe niet bijtender dan een glas cola of een vitamine C-tablet, hoe corrosief de grondstoffen ook mogen zijn. Als er nog heel erg veel intact NaOH of GBL doorheen zit wordt het een ander verhaal.
De natrium in gewone NaGHB kan wel degelijk een risico vormen voor gebruikers met bijvoorbeeld een lastige bloeddruk. Net alsof je een schep zout wegwerkt :#:
Voor erg regelmatige gebruikers kunnen de zware metalen (vooral Pb) ook wel een probleem vormen, die worden vrij langzaam geëlimineerd, waardoor de bloedconcentraties op den duur wel op zouden kunnen lopen. Overigens is (minder dan) 0.4 ppm Pb in normale gootsteenontstopper nog altijd behoorlijk weinig: 0.4 µg lood per gram ontstopper, terwijl een totale opgebouwde hoeveelheid van 2 mg giftig zou zijn voor de gemiddelde mens (volgens gegoochel met cijfers van Wikipedia).
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Schade GHB

Berichtdoor frozentoast » zo sep 23, 2012 7:01 pm

Tomsn0r schreef:
snuifduif schreef:Ik denk dat je eerder een ghb OD krijgt dan een Na OD :kleuter:


Waar haal je die zogenaamde wijsheden vandaan met je mbo beroepsonderwijs?


He he, je kan nu ook al rechten 'studeren' op MBO hoor, is hooggeleide shizl
Avatar gebruiker
frozentoast
fa2 ouwe
Donateur
Offline
 
Posts: 2270
Geregistreerd: ma jul 16, 2012 11:45 pm
Woonplaats: zesde dimensie linksaf

Re: Schade GHB

Berichtdoor snuifduif » zo sep 23, 2012 10:23 pm

dr. Kakeltante schreef:
snuifduif schreef:Ik denk dat je eerder een ghb OD krijgt dan een Na OD :kleuter:


Waar haal je die zogenaamde wijsheden vandaan met je mbo beroepsonderwijs?


Haha rustig maar bromsnor :#: Je krijgt per 2 gram ghb (gemiddelde dosis) 1.2 gram zout binnen. Dat is 0.1 gram minder dan een euroknaller hamburger bij de mcdonalds*
Genoeg mensen die zo 3 of 4 van die hamburgers opeten en niet dood gaan aan een zout overdosis. Neem je nu 4 buizen ghb dan mag je echt wel de ambulance bellen lijkt me.

Had je dat niet zelf kunnen bedenken?



* http://www.mcdonalds.nl/producten/burge ... /hamburger
Avatar gebruiker
snuifduif
Bokito
DF Addict
Offline
 
Posts: 5286
Geregistreerd: za maart 05, 2011 7:00 pm
Woonplaats: Drugs en Omstreken

Re: Schade GHB

Berichtdoor Drefbon » ma sep 24, 2012 1:27 am

snuifduif schreef:
dr. Kakeltante schreef:
snuifduif schreef:Ik denk dat je eerder een ghb OD krijgt dan een Na OD :kleuter:


Waar haal je die zogenaamde wijsheden vandaan met je mbo beroepsonderwijs?


Haha rustig maar bromsnor :#: Je krijgt per 2 gram ghb (gemiddelde dosis) 1.2 gram zout binnen. Dat is 0.1 gram minder dan een euroknaller hamburger bij de mcdonalds*
Genoeg mensen die zo 3 of 4 van die hamburgers opeten en niet dood gaan aan een zout overdosis. Neem je nu 4 buizen ghb dan mag je echt wel de ambulance bellen lijkt me.

Had je dat niet zelf kunnen bedenken?



* http://www.mcdonalds.nl/producten/burge ... /hamburger


De LD50 van NaCl (in ratten) ligt rond de 3000mg/kg, dus volgens jouw berekening zouden dat voor iemand van 75 kg ongeveer 188 buizen GHB zijn...

(even terzijde gelaten waar de Cl- dan vandaan zou komen maar het gaat even om het idee.)
Dref = back
Avatar gebruiker
Drefbon
domoor (geweest)
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 496
Geregistreerd: di feb 21, 2012 1:43 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor snuifduif » ma sep 24, 2012 1:48 am

Dan zou je theoretisch een zout overdosis krijgen en dood gaan ja. Maar 188 buizen is bijna 1 liter ghb dus je bent lang voordat je een zout overdosis krijgt al overleden door de ghb :grin:
Tevens is het Chloride ion niet van belang, bij zout gaat het om de Na+ die je het eerst omlegt
Avatar gebruiker
snuifduif
Bokito
DF Addict
Offline
 
Posts: 5286
Geregistreerd: za maart 05, 2011 7:00 pm
Woonplaats: Drugs en Omstreken

Re: Schade GHB

Berichtdoor Drefbon » ma sep 24, 2012 7:02 am

snuifduif schreef:Dan zou je theoretisch een zout overdosis krijgen en dood gaan ja. Maar 188 buizen is bijna 1 liter ghb dus je bent lang voordat je een zout overdosis krijgt al overleden door de ghb :grin:
Tevens is het Chloride ion niet van belang, bij zout gaat het om de Na+ die je het eerst omlegt


Juist, dat was m'n punt! 8-)
Dref = back
Avatar gebruiker
Drefbon
domoor (geweest)
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 496
Geregistreerd: di feb 21, 2012 1:43 pm

Re: Schade GHB

Berichtdoor GeHaktBalmolentje » di sep 27, 2016 10:37 am

heb geen last van overdag outgaan, ook geen geheugen problemen als ik afkickt ben, soms sávonds als ik te lang wakker ben bvb 3-4dagen ga ik nog wel is out, maar dit overkomt me niet veel wil heel graag meer weten, maar info is nog zo onduidelijk
GeHaktBalmolentje
Newbie
Offline
 
Posts: 12
Geregistreerd: do sep 22, 2016 11:49 am

Re: Schade GHB

Berichtdoor JandHaas » di sep 27, 2016 5:23 pm

Als je al je vragen in 1 topic plaatst is de informatie mooi voor je verzameld.
Avatar gebruiker
JandHaas
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 29
Geregistreerd: vr sep 23, 2016 4:16 pm

Volgende

  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar GHB

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Royal Queen Seeds banner
cron