Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Kweek logboekje

Heb je een cake gebakken of zelf een bong in elkaar geknutseld? Hier kun je al je creatieve creaties laten zien en je kennis delen.

Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » di dec 04, 2012 2:39 am

Welkom bij mijn eerste kweekje :woeh:

Natuurlijk razend enthousiast en allang verliefd op de nog niet bestaande paddo's zit ik nog vol met beginnersvragen.

Allereerst, ik heb de bak niet direct kunnen gebruiken, hierdoor heeft deze afgesloten 2 a 3 in een la van mijn bureau gelegen. Nou wordt het daar niet echt warm maar vroeg ik me af of dit gevolgen zal hebben voor m'n kweekje :(

Dit is mijn setup:

-

-

In de bak zit een 35 watt standaard aquariumlamp waar boven en onder aluminiumfolie tussen zit. Dit heb ik ertussen gedaan omdat de lamp me iets te sterk lijkt om direct op de set te laten schijnen. Ideëen hierover zijn meer dan welkom :)

In de waterkan zit een verwarmingselement. Nou is dit ook een beetje tricky. Ik meette net de temperatuur binnen het aquarium en kwam op 32 graden (2 dagen na het soaken). Het verwarmingselement stond op 28 graden. Nou was dit niet de meest betrouwbare meting, maar heb het element toch even voor de nacht uitgezet.

Plan: Morgen een betrouwbare meting uitvoeren van de temperatuur in het aquarium met alleen de lamp aan. Wellicht is het verwarmings element niet eens nodig?

Verder maak ik me nog zorgen over de luchtvochtigheid. In de hoeken en randen van het bovenste folie zag ik wel condensdruppels maar ik kreeg niet echt het idee dat dit voldoende was :( Nou ga ik morgen wel even met een plantenspuit door de kast maar geen idee of dit voldoende is. :conf:

De bak staat inmiddels 48 uur en dit is het resultaat:

-

Please share you're thoughts :-)
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Peptalk » di dec 04, 2012 8:30 pm

Uhm, waarom heb je voor deze opstelling gekozen? En zet je het kitje niet gewoon in de bijgeleverde zak op kamer temp.?

Dit vind ik zelf heel veel werk voor een paddo kitje, terwijl de kans op besmetting zo wel erg toeneemt.
Het kitje staat zonder eigen atmosfeer op de vloerbedekking..Dat vinden ze (ivm hygiëne) niet heel leuk denk ik.

Die paar dagen in de la maakt niet uit, zolang de kit nog niet gesoaked is staat deze op inactief.
Het is inderdaad beter om deze dan gekoeld te bewaren, maar die 2 dagen maakt niet heel veel uit denk ik.

Die lamp is ook niet echt nodig denk ik, komt er geen indirect daglicht op de plaats waar je ze hebt staan?

Een eigen geknutseld verwarmingselement is altijd al tricky, en zolang de kit op kamer temp. staat (20-26 graden) dan is dat prima hoor. Te warm vinden ze ook niet fijn, en ze houden nog minder van temperatuur schommelingen. (beter altijd 20 graden dan schommelen tussen 20-29, hoewel iets hoger dan 20 ideaal is)

Dat er maar weinig condens te zien is, dat is logisch.
Je hebt nu een hele grote bak, met enkel het kitje erin als bron waaruit water kan verdampen.
De lucht rondom het kitje kan bij jou veel meer vocht opnemen dan wanneer het in de oorspronkelijke zak staat. Pas wanneer de luchtvochtigheid maximaal is (of bijna) vindt er condensering plaats. Ik zou dus wel wat bij sprayen met een planten spuit ja.

Ik zou (wanneer er dus gewoon licht op valt) de lamp weghalen, wanneer de temp. redelijk constant blijft (centrale verwarming?) het element ook.
Als je de zak nog hebt daar het kitje in zetten.

Less is more bij een paddo kweek.....Zolang je maar voldoet aan een paar specifieke factoren.
Adjustment is the key of life.

What if sleeping is an adiction.....
Then tiredness is just an withdrawal symptom.
Avatar gebruiker
Peptalk
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1780
Geregistreerd: di feb 22, 2011 8:57 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Perception » wo dec 05, 2012 12:33 am

Voor ongeveer 20 € kan je in elke dierenwinkel een verwarmingselement voor reptielenterraria vinden. Dit is een plastieken plaatje dat do'n 35 graden warm wordt. Iets te warm voor je paddestoelen dus maar dit kan je oplossen door je bakje een 5 a 7 cm er boven te plaatsen. (dit moet je even meten door je thermometer er boven te houden tot je de hoogte vind waarop hij zo'n 24-27 graden aangeeft.) je moet je bakje dan wel in de bijgeleverde zak zetten of misschien kan je deze techniek ook toepassen in jouw terrarium, zonder het zakje. Mij heeft deze opstelling 240 gram paddos van slechts 1 oogst gegeven dus ik denk dat het zeker wel de investering waard is.
Perception
Newbie
Offline
 
Posts: 15
Geregistreerd: za maart 05, 2011 2:15 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » wo dec 05, 2012 1:58 am

Nja het probleem is dat mijn kamer alles behalve een vaste temperatuur heeft. S'avonds wordt het al gauw vrij warm en van 00.00 tot 17.00 is het meestal rond de 15 graden op mijn kamer :(

Neem aan dat je niet bedoeld dat het kweekbakje letterlijk op de grond staat? Uiteindelijk zal de kweekzak of het aquarium toch ergens op het tapijt moeten staan, kan em nergens anders kwijt.

Over de lamp zit ik nog te twijfelen, op het moment is de temperatuur 28 graden in de bak zonder het warmteelement en alleen de lamp aan. Denk dat de temperatuur met het warmte element beter de temperatuur constant kan houden in de bak. Probleem is alleen weer dat de set dan daglicht moet hebben voor een paar uur. Het is de bedoeling deze operatie zo covert mogelijk te houden if you know what I mean... En wanneer ik een weekend weg ben of overdag weg ben en ouders de bak zien staan is dit wel ongunstig. Ben zelf wel voor daglicht en niet die lamp, maar moet nog even bedenken hoe ik dit ga realiseren :')

Ik heb nog de waterkan als extra bron maar die zet niet echt zoden aan de dijk. Zit te denken om de bak in compartimenten te verdelen waardoor er nog maar 1/3e van de lucht voor de kit beschikbaar is.

Of wat ik me net bedenk, de kit in de kweekzak in het aquarium. Toch de aangerade luchthoeveelheid om de luchtvochtigheid optimaal te houden maar ook een constant klimaat te kunnen bieden. Beter plan? Heb al een aquariumverwarmer gekocht die in de waterkan zit denk dat k daarmee wel de temperatuur in de bak constant kan houden, om de hele setup te veranderen en die warmteplaat erbij te halen voel ik nog niet heel erg veel voor :keta:

Maakt het trouwens veel uit of je de zak in de breedte of in de lengte vouwt?

Dan zit ik eigenlijk alleen nog met de kwestie of het me gaat lukken de paddo's verborgen te houden en toch indirect zonlicht te laten krijgen. Ben geen fan van de lamp maar het wordt nog puzzelen om die weg te kunnen laten. Kan de kit btw tegen 1 dag geen zonuren?
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Peptalk » wo dec 05, 2012 2:22 am

Zolang er nog geen stoeltjes groeien heb je weinig/geen licht nodig.

Maar je zegt dat het een probleem is om ze in indirect zonlicht te zetten, maar het is toch niet heel de dag donker op je kamer lijkt me? Of moet je ze zo wegstoppen dat ze ergens achter in een kast staan oid?

Klontje schreef:de kit in de kweekzak in het aquarium. Toch de aangerade luchthoeveelheid om de luchtvochtigheid optimaal te houden maar ook een constant klimaat te kunnen bieden. Beter plan?


Dit lijkt me inderdaad een goed plan. Eigenlijk heb je het aquarium alleen nodig voor de lamp...
Hoe het precies zit met licht en paddenstoelen weet ik niet, volgens mij is hier ook niet super veel bekend over. Feit is wel dat ze het licht enkel gebruiken als groeirichting. Ze groeien dus naar het licht, maar gebruiken verder geen energie uit het licht.
Of een aquariumlamp de juiste kleuren licht uitstraalt weet ik niet, maar 1 manier om achter te komen denk ik.
Op het moment dat de kit 1 dag zonder licht zou staan, wordt het gewoon een zootje ongeregeld en groeien ze alle kanten op. Maar nog niet na 1 dag hoor..

Wanneer het met die lamp 28 graden word zou ik er helemaal geen verwarmingselement bij gooien...
Let wel op (zeker wanneer je lamp 24/7 aanstaat) brandveiligheid.
Je wilt natuurlijk geen afgefikte zolder voor 1 kitje paddenstoelen...
Adjustment is the key of life.

What if sleeping is an adiction.....
Then tiredness is just an withdrawal symptom.
Avatar gebruiker
Peptalk
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1780
Geregistreerd: di feb 22, 2011 8:57 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » wo dec 05, 2012 3:28 am

Wegstoppen achter de kast is een must ;P

Het aquarium heb ik vooral nodig om de temperatuur constant te houden, mijn kamer gaat van redelijk warm naar bar koud elke dag (oud huis...)

De lamp gaat er lekker uit, het kitje met de zak in het aquarium met het verwarmingselement nog in het aquarium om de boel op temperatuur te houden. Verzin wel wat om te zorgen dat er wel licht bijkan maar dat de 'pakkans' toch miniem is. Daar is de mens toch creatief voor aangelegd :D
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Peptalk » wo dec 05, 2012 12:53 pm

Laat maar weten wat je bedacht hebt ;) Ben wel benieuwd.
En tja, als je geen andere opties hebt dan maar een lamp, maar heb daar ooit zelf ook mee zitten klooien maar is uiteindelijk op niets uitgedraaid. Of dit aan de lamp lag kan ik niet zeggen...
Adjustment is the key of life.

What if sleeping is an adiction.....
Then tiredness is just an withdrawal symptom.
Avatar gebruiker
Peptalk
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1780
Geregistreerd: di feb 22, 2011 8:57 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » wo dec 05, 2012 2:27 pm

Klinkt misschieen een beetje zweeftevig maar dat die lamp eruit is voelt een stuk beter!

Op het moment ziet de opstelling er zo uit(flits):
-

De beruchte kast waar de bak achter staat (in het echt is de ruimte wel een paar tinten lichter):
-

En zo ziet de bak er met de gordijnen open maar zonder kamerlampen uit:
-




Nou zei je al dat licht pas een issue wordt als de stoeltjes groeien, denk je dat dit genoeg is voor wanneer ze groeien? Voor nu staan ze in ieder geval lekker zo :grin:

Het aquarium is op dit moment 22 graden van binnen en ik denk dat die ongeveer 26 graden zal worden in de avond. Mocht deze voorspelling uitkomen zal ik het dan zo laten of liever nog 2 graden omhoog? *ontkent ongelovelijk perfectionistisch te zijn*
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » wo dec 05, 2012 2:29 pm

Denk dat ik later ook nog de tape aan de zijkant van de bak ga verwijderen voor wat extra lichtinval.
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Peptalk » wo dec 05, 2012 2:45 pm

22-26 graden is meer dan prima, zou dit niet omhoog gooien.

Tja, als het zoals je zegt lichter is dan op de foto's en je verwijderd die tape, dan gok ik dat er genoeg lichtinval is.
Wat je sowieso beter (had kunnen) kunt doen is het kitje zelf (dus het plastic bakje) inwikkelen met alu folie. Anders komt er licht aan de zijkanten van de kit en gaan daar dus ook paddenstoelen groeien.
Of je dit nu nog moet doen ivm. besmetting moet je zelf afwegen..
Adjustment is the key of life.

What if sleeping is an adiction.....
Then tiredness is just an withdrawal symptom.
Avatar gebruiker
Peptalk
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1780
Geregistreerd: di feb 22, 2011 8:57 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » wo dec 05, 2012 3:50 pm

Peptalk schreef:22-26 graden is meer dan prima, zou dit niet omhoog gooien.

Wat je sowieso beter (had kunnen) kunt doen is het kitje zelf (dus het plastic bakje) inwikkelen met alu folie. Anders komt er licht aan de zijkanten van de kit en gaan daar dus ook paddenstoelen groeien.
Of je dit nu nog moet doen ivm. besmetting moet je zelf afwegen..



Heb ik gedaan bij het plaatsen van de kit in de zak :)
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Peptalk » wo dec 05, 2012 3:55 pm

Geweldig :) Dat is nadenken ;)

Hoe warm is het trouwens s'nachts? duiktie dan terug onder de 20 graden?
Beste is een min/max temp. aanschaffen, kost bij een tuincentrum 3/4 euro ofzo (wel goedkope nemen, meer heb je niet nodig)
Die leg je erin, en die meet de huidige temp. maar ook wat het minimum is geweest.
Adjustment is the key of life.

What if sleeping is an adiction.....
Then tiredness is just an withdrawal symptom.
Avatar gebruiker
Peptalk
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1780
Geregistreerd: di feb 22, 2011 8:57 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » do dec 06, 2012 3:33 am

Minimum s'nachts is 20 graden, maar denk dat met een deken eroverheen dit nog wel 22 kan worden..

Maximum overdag valt morgen te bezien ;)

Ook heb ik tijdens het plaatsen in de zak een grotere watervoorraad in de bak geplaatst (emmer). Het hele aquarium is beslagen en bedruppeld. Bij de binnenkant van de kweekzak zit de condens nog vooral aan de bovenkant van de zak en niet allover. Althans niet aan de binnenkant.
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Peptalk » vr dec 07, 2012 2:48 pm

20 is prima hoor.

Maar de kit staat nu toch in een zak? En je hebt de emmer met water in het aquarium gezet?
Die vochtig gemaakte lucht kan dan toch niet bij de kit? Heeft op die manier niet heel veel nut dan lijkt me.

Condens hoeft niet percé all over the place te zitten hoor.
Adjustment is the key of life.

What if sleeping is an adiction.....
Then tiredness is just an withdrawal symptom.
Avatar gebruiker
Peptalk
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1780
Geregistreerd: di feb 22, 2011 8:57 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » zo dec 09, 2012 11:35 pm

Het verwarmingselement dat ik gebruik moet in water om het 'klimaat' na te bootsen, atm heb ik vooral daarvoor de emmer erin staan. Mijn uiteindelijke plan D'campagne is om zelf de voedingsbodem te maken te cultiveren enzenz. Vooral voor dit laatste is het fijn om te weten dat het hele aquarium luchtvochtig genoeg kan worden gemaakt op deze manier :D

Inmiddels is het bijna een week na het soaken en kan ik op het eerst oog nog niet veel zien aan de bak zelf. Hoor ik al wat te kunnen zien? Zoals wit mycelium dat naar boven komt of iets anders?
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » za dec 15, 2012 10:36 pm

Eerste 2 paddo's zijn al omhoog gekomen! 1tje is ruim 10+ ^^
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » wo dec 19, 2012 2:01 am

Bam het is gebeurt. 2 weken en 1 dag na het soaken. Meerdere stoeltjes schieten al naar boven :grin:

-

Dit zijn ze dan. Mijn liefjes...

Nou is er met de onderste een kleine ongeregeldheid. Net onder de kop begint de stam al een typische blauwe waas te krijgen en zit de 'wortel' (hebben shrooms wortels?) niet geheel meer onder het oppervlak.

Deze alvast plukken ja/nee?
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Klontje » vr dec 28, 2012 4:41 am

Ze zijn dan nu toch echt bijna klaar. De hoedjes zijn al enigsinds aan het loskomen.

Even voor het tijdsbesef, over enkele dagen zijn we precies 4 weken verder sinds het soaken.

Zo zien ze er nu uit:

-

-

-

-

Zien deze er al een beetje plukbaar uit volgens jullie of moeten ze nog wel even? Begin een beetje ongeduldig te worden ;P
Klontje
Newbie
Offline
 
Posts: 17
Geregistreerd: ma dec 03, 2012 12:32 am

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor Grtishere » di maart 05, 2013 12:08 pm

Leuke bak. Ik zie dat je schatjes een beetje scheef groeien, heb dit zelf ook gehad. Je zou kunnen proberen om de lichtinval van boven te laten komen.
Als ik het goed zie gaan de hoeden al een beetje open. Aan de hoed zit een vliesje die aan de stam zit. Als die losraakt kun je ze plukken.
Avatar gebruiker
Grtishere
Newbie
Offline
 
Posts: 16
Geregistreerd: wo feb 27, 2013 9:01 pm

Re: Kweek logboekje

Berichtdoor FranX » di maart 05, 2013 2:41 pm

Een paddokweek heeft niet veel maar wel wat licht nodig. Er zijn onderzoeken gedaan naar kweken met verschillende lichtbronnen. Als men kunstlicht gebruikt dan lijkt blauw licht (ook wel koud of daglicht genoemd) de voorkeur te genieten.
(bron: http://www.shroomery.org/5131/What-is-t ... ce-to-use_

In dat geval is een spaarlamp of led met zo hoog mogelijke kleurtemperatuur uitgedrukt in K ( >6500 Kelvin) en zo laag mogelijk wattage wat je zoekt.

(zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur )

In complete duisternis is enkele uren licht per dag ruim voldoende, belangrijker is de regelmaat. Dus iedere dag op dezelfde tijd licht aan en uit.
I have approximate answers and possible beliefs in different degrees of certainty about different things, but I’m not absolutely sure of anything
Avatar gebruiker
FranX
In Memoriam
Offline
 
Posts: 1051
Geregistreerd: wo maart 02, 2011 9:34 am
Woonplaats: Randstad


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar De Kweek- en Crea-hoek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Royal Queen Seeds banner