kazoe schreef:De generale gedachtengang is dus niet te kweken met TL lampen.
inderdaad als je het kan vermijden is dat aan te bevelen.
kazoe schreef:Ik ben wat gaan kijken naar "dure stroomvretende natrium lampen" (zoals Snuifduif zo leuk aanhaalt). Ik vind wel wat lampen voor een €20 à €40, maar het is niet duidelijk welke kleurcode ze hebben. Het enige wat erbij staat is "geschikt voor groei en bloei", maar ik heb me ook laten vertellen dat ik me beter aan de kleurcode houd. Hoe maak ik een juist onderscheid?
(kan ik hier de bron-web-winkel vermelden, of is dit tegen de regels?)
Ik weet niet wat je gezien hebt en dat maakt een vergelijking lastig. Het is niet verboden om over lichttechniek en plantenteelt te praten.. dus wat heb je gezien?
De door mij eerder hierboven genoemde Philips Son-T Pia is de Opel kadett onder de kweeklampen met voldoende blauw/rood licht om tot een relatief succesvolle teelt te komen.
Misschien kan je die en zijn soortgenoten als leidraad nemen.
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur waarbij je voor de opkweek zo blauw mogelijk licht nodig hebt en het afbloeien zo rood mogelijk.
kazoe schreef:Naast de kostprijs van de lampen zelf heb ik ook gezien dat er een (duur!) voorschakel-apparaat (ballast) nodig is, kost me gemakkelijk een € 150. Dan heb ik nog een nieuwe reflector nodig die dan niet in stock is.én dàn beginnen we aan het stroomverbruik van 400W/h X 18 X 90... Ik begin me af te vragen als dit wel winstgevend is (niet voor verkoop, maar in vergelijking met de straatprijs). Als ik hierbij terug een plant van 2 gram kweek, dan weet ik het ook niet meer...
Een oud Hollands spreekwoord luidt: de kost gaat voor de baat uit.
Renderen doet het uiteindelijk altijd! (mits je de planten de juiste verzorging geeft natuurlijk)
Op marktplaats en dergelijke sites kan je vaak bruikbaar tweede hands materiaal vinden.
Houdt hierbij rekening dat die voorschakelapparaten mogelijk luid brommen/zoemen.
kazoe schreef:Mogelijks waren het slechte zaadjes.
Ook in een optimale kweekruimte zal een autoflower achterblijven qua groei en opbrengst.
De zaadjes waren vermoedelijk niet slecht maar de omstandigheden.
kazoe schreef: Daarom zal ik dit weekend opnieuw proberen met andere zaadjes, zelfde lampen, dichter gehangen. Ik heb op dit ogenblik toch geen centjes voor dergelijke investering (einde van de maand weet je). De pot (20 of 25 L) is rond en zo'n halve meter breed. Hoeveel plantjes zou ik daarin kunnen groot brengen? Als ze dezelfde grootte zullen hebben als de laatste, kan ik er makkelijk 5 in zetten, maar ik hoop natuurlijk op een beter resultaat
.
Het is niet duidelijk hoeveel licht en in welk kleurspectrum jouw lampen afgeven.
Onder een 600 watt kweeklamp moet je per pot van 25 L denken aan één plant.
kazoe schreef:Ik wil op termijn wel een kleine installatie hebben waarin ik vol-continu in kan kweken zodat ik altijd iets heb voor mezelf. 'k denk aan een kweektentje (60x60x160 ofzo) met een afzuiging en koolstoffilter. Kan iemand me een merk van koolstoffilter aanraden? het is natuurlijk om slechts 1 of 2 plantjes per keer te kweken, maar ik wil absoluut geen geur hebben (de luchtkokers in het appartement zijn verbonden met een 30-tal andere appartementen).
Spel op safe en vergeet tentjes.
Er zijn keurige kant en klare systemen die in ieder huis passen, voldoen aan je eisen en veilig zijn.
Check bijvoorbeeld:
http://www.g-tools.nl/cat/kweekkasten-2/Ja, het is een investering maar dan weet je in ieder geval zeker dat de basis goed is en bij juist gebruik zal het op termijn altijd renderen vergeleken met commerciële aankopen.
kazoe schreef:Als afsluiter: ik gebruik een automatisch verdeelsysteem voor de bewatering die ik ineen gestoken heb. Ik heb 2 standen: ofwel op een vast tijdstip water geven (weinig controle) ofwel wanneer de grond een bepaalde vochtigheidsgraad heeft. Dit gebeurt door middel van 2 metalen sondes die in de aarde zitten. Hoe nat moet de grond zijn in een ideale omgeving? De 2 metalen sondes meten het vocht in de grond door elektrische signaaltjes naar elkaar te sturen. Die zijn echter te verwaarlozen qua sterkte.
Hier kunnen we een hele lange discussie over houden zonder daadwerkelijke conclusie.
Dat heeft te maken met voorkeur, het wel of niet hebben van groene vingers en geloof.
De vraag begint al met waar kweek je op.. aarde, kokos, hydrocultuur en weet ik veel wat nog meer. Sommige kwekers menen de grond zo droog mogelijk te moeten houden en vooral veel met bemest water te sproeien en anderen denken juist weer dat natte voetjes beters zijn en dat bemest sproeien slecht is. En natuurlijk alles wat daar tussen in zit.
Met aarde zou ik zeker in een kleine ruimte adviseren om gewoon handmatig te bewateren of te besproeien. Bijkomend voordeel is dat je tegen je plantjes kan praten. De extra C02 die je dan uitstoot zal je plantje hard nodig kunnen hebben. Immers in een kleine ruimte kan de beschikbare C02 te laag zijn. Buiten dat je op die manier er een leuke hobby aan hebt kan je door visuele inspecties eenvoudig bepalen meer of minder te geven, wel of niet bij-bemesten etc.
Maar het zal me niet verbazen als anderen het hier mee oneens zijn