Op voorhand excuses voor de lange reply, ik vind het echter een interessante vraag
pammer schreef:Wat hij verdenkt als oorzaak is toch perfect mogelijk? Het enige probleem is dat hier nog nooit onderzoek naar gedaan is waardoor we moeilijk zullen weten of dit echt flashback triggert, tenzij iemand zin heeft om in contact te komen met de chemicaliën na een LSD trip? Iemand?
De tweede mogelijkheid is zoals hier gezegd is dat je een mentale flashback krijgt omdat je met de 2 chemicaliën herinneringen oproept van de trip. Dit lijkt me een wat iets logische oorzaak.
Dan de 3e is die HPPD; lees dan even boven mijn post voor wat meer uitleg hierover, iemand heeft dit al gezegd.
"Causation does not imply correlation" zoals dat zo mooi binnen de wetenschap wordt gezegd. Oftewel het feit dat LSD is gebruikt een aantal dagen op voorhand betekent niet automatisch dat dit ook de oorzaak is van de verschijnselen die op latere hand zijn geconstateerd.
Ik denk ook niet dat we tot een antwoord zullen komen zonder ondersteunende wetenschappelijk literatuur en zelfs dan is het nog maar de vraag. Het enige wat we kunnen doen is speculeren. Het feit dat LSD hierbij in het spel is maakt het natuurlijk vrij gemakkelijk om het daaraan te wijten.
Truffelboy schreef:Ik loop nu al enige tijd (7-8 weken) rond met het idee dat LSD flashbacks getriggerd worden door chemische middelen zoals peroxide, epoxy of emulsie hars en ga zo maar door.
Ik denk dat we hierin ook niet de rol van ons geloof in het idee/hersenen niet dienen te vergeten. Als jij met de overtuiging rondloopt dat dit inderdaad het geval is kan ik mij best voorstellen dat er een soort van placebo effect kan optreden. Maar goed het kan net zo goed HPPD zijn, een flashback, de chemische trigger, invloed X etc.
Het is wel zo volgens mij dat geur een van de meest krachtige triggers is met betrekking tot geheugen. Echter zie ik daarin niet direct de relatie tot de chemische middelen die jij noemt aangezien LSD van zichzelf geurloos en smaakloos is (in ieder geval niet waarneembaar door mensen). Je lichaam zou dus geen referentie hebben tussen de geuren van deze middelen en LSD naar mijn idee.
Er kan natuurlijk wel een relatie zijn tussen de chemische middelen die jij noemt en eventuele gebieden binnen de hersenen die beïnvloed worden door geuren van deze middelen en resulteren in HPPD of flashbacks. Als dit echter het geval is dan zal er een overkoepelende eigenschap moeten zijn tussen deze chemische middelen die deze reactie veroorzaken. Ik ben geen scheikundige dus hoe dat zit met peroxide, epoxy. emulsie hars etc. weet ik niet. Ik stel mijzelf dan wel de vraag waarom dit nog niet eerder aan het licht is gekomen aangezien mij lijkt dat als gebieden binnen de hersenen worden beïnvloed deze waarschijnlijk niet exclusief in verband staan met HPPD en flashbacks. Daarnaast zullen ook mensen die geen drugs gebruiken hiervoor beïnvloedbaar zijn, aangezien flashbacks niet exclusief te maken hebben met drugsgebruik.
Anyhow, zo kun je nog een tijdje verder speculeren natuurlijk
Bottom line: Maybe
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”