Davidirl schreef:Ik heb namelijk gelezen dat je vers niet moet invriezen maar droog was een beetje onduidelijk.
Als ze cracker dry zijn dan kan je ze in de vriezer bewaren. Verse paddo's bestaan nog voor ongeveer 90% uit water, en water dat bevriest zet uit (neemt een groter volume in). Dit zal de cellen (en dus ook de celwanden) waaruit de paddo's zijn opgebouwd beschadigen. Als je dan na verloop van tijd de paddo's terug gaat ontdooien, heb je een hoopje paddo-brij denk ik.
Dit antwoord vind je ook op de
Drying-and-Storage pagina van shroomery, in het
Can I freeze mushrooms? document. Moest je nog op zoek zijn naar andere technieken om paddo's te drogen/bewaren, dan kan je in de eerste link misschien wat ideetjes opdoen.
Trouwens, als ze niet cracker dry zijn maar toch tamelijk droog (dus nog wat buigbare stelen) dan kan je ze best niét bewaren in een gesloten doos. Dus altijd zien dat de paddo's kunnen verluchten. Anders kan het zijn dat het water uit het binnenste van de paddo's gaat verdampen, waardoor de luchtvochtigheid gaat verhogen. Dit is dan weer een geschikte omgeving voor schimmels of andere contaminaties om op je paddo's te beginnen groeien.
Veel plezier nog met je paddo's.
edit: Ik heb nogal veel het woord
paddo's gebruikt in die laatste zinnen zie ik net.
The future's uncertain and the end is always near.