3F-Phenmetrazine is een research chemical die onlangs op de grijze markt is gekomen. Het is ook ooit vermeld onder de naam PAL-593 in een artikel over de analogen van phenylmorpholines.
De structuur van de stof herkende ik eigenlijk niet dus ging ik wat verder zoeken. Zoals de naam al doet vermoeden; een analoog van phenmetrazine met een fluoratoom (F) op op de 3- positie. Phenmetrazine kende ik eigenlijk ook niet dus zocht ik verder.
Phenmetrazine is ooit op de markt gebracht onder de merknaam 'preludin' als eetlustremmer, maar binnen enkele jaren weer uit de schappen gehaald door het aanwezige verslavingspotentiaal. Phenmetrazine zou voor methamfetamine-verslaafden verkozen worden boven amfetamine en voor sommigen werd dit middel zelfs gezien als een betere stimulant dan zowel amfetamine als methamfetamine. Phenmetrazine komt verder ook meerdere malen voor in de biografie van The Beatles, die het voornamelijk 'functioneel' hebben gebruikt/misbruikt.
De drug zou minder bijwerkingen hebben dan de verwante amfetaminen; het zou bijvoorbeeld schoner aanvoelen, minder nerveusheid veroorzaken en zo goed als geen kater bezorgen.
Op bluelight vond ik EC50 waarden van beide drugs:
Phenmetrazine: Dopamine 43 nM, serotonine 2558 nM and noradrenaline 30nM
3F-Phenmetrazine: Dopamine 131nM, serotonine 7765nM and noradrenaline 50nM
Kijkend naar de EC50 waarden lijkt het stofje vrij veel weg te hebben van phenmetrazine, alleen de dosis lijkt wat hoger te liggen bij deze analoog. Dit is echter enkel gebaseerd op speculatie. Gezien de enkele reports lijkt dit wel ongeveer te kloppen.
Ik vind mijn ontdekking van phenmetrazine wel interessant, dus de nog verkrijgbare rc-variant lijkt me ook wel boeiend. Iemand die meer informatie heeft over 3f-phenmetrazine of phenmetrazine laat maar horen! Er staan enkele reports op bluelight, maar nog geen duidelijke. Of het ook daadwerkelijk iets voor mij is... dat betwijfel ik aangezien ik de meeste straight-forward uppers kut vind.