Van al deze stofjes is mdma de king of destruction and brain damage
4-FA en 6-APB zijn beide nog research chemicals maar er zijn toch duidelijke aanwijzingen dat ze iets minder dramatisch zijn dan mdma. De metabolieten (afbraakstoffen) van mdma zijn vrij destructief. 4-FA en 6-APB 'zouden' afgebroken worden tot stoffen die minder neuronen de eeuwige jachtvelden insturen.
4-FA verbruikt ook minder serotonine dan MDMA. Als je de neurotoxiciteit tussen verschillende amfetaminen vergelijkt, dan merk je een verband tussen hun serotonerge affiniteit en neurotoxiciteit. Het eenvoudigste voorbeeld is methamfetamine en dexamfetamine. Meth werkt ook wel goed op je serotonine terwijl dex dat ongeveer niet doet. Meth is ook veel schadelijker dan dex. Ik durf ook niet 100% beweren dat deze vergelijking opgaat, er zijn teveel factoren waar je rekening mee moet houden.
Er zijn veel mensen die met maandelijks gebruik van 4-FA wegkomen met weinig tot geen problemen. (Ze zorgen wel goed voor zichzelf; vitamines, voedingssuplementen etc.) Maandelijks MDMA ga je misschien een klein jaartje volhouden, tolerantie gaat je heel rap inhalen met alle gevolgen die je echt niet wil.
Een maand is ook het minimum om tusssen serotonine verbruikende drugs te laten.
Mijn laatste theorie is dat er drie factoren zijn die de kwaliteit van je love magic bepalen:
Het niveau van je serotonine voorraad, de hoeveelheid serotonine die opgebruikt kan worden.De neurotransmitter serotonine geeft je die mdma magie waar iedereen zo dol op is

Als hij in kleine aantallen aanwezig is, ga je minder effect voelen.
De 'gevoeligheid' van je receptoren. Als een soort zelfbeschermingsmechanisme gaan je serotonine receptoren na mdma etc. verkleinen en zich eventueel terugtrekken. Down regulation is de term hiervoor. Het enige wat je kan doen hieraan is wachten: 90 dagen zou volstaan om dat eerste keer gevoel te behouden.
Hoeveelheid serotonine receptorenHet lijkt mij logisch dat iemand met minder serotonine receptoren, minder high kan worden. Als er door misbruik veel receptoren de dood ingestuurd zijn, kan je biochemisch gezien mdma minder ervaren. Sommige mensen zoeken een high die ze niet meer kunnen ervaren en gaan daar door veel meer nemen zonder terug op hun oorspronkelijke high te komen.
Het probleem met mdma is dat het vooral de serotonine in je prefrontale cortex (hersengebied aan de voorkant) als doelwit gaat kiezen. De prefrontale cortex is betrokken bij cognitieve en emotionele functies als beslissingen nemen, plannen, geheugen, slaap, sociaal gedrag en impulsbeheersing. Dat maakt in mijn ogen mdma ook the king of destruction and braindamage; je prefrontale cortex is betrokken bij bepaalde functie die je wel eens nodig kan hebben in het dagelijkse leven. Bij 4-FA zijn er nog geen gegevens bekend hierover.
Na een maand kan je je serotoninevoorraad wel weer op peil brengen na 4-FA. Dit neemt niet weg dat je serotonine receptoren nog altijd wat ge-down reguleerd kunnen zijn. Wat er anekdotisch en uit de kleine research te vinden valt, wijst in de richting dat 4-FA:
-minder serotonine verbruikt
-minder voor down regulatie zorgt
-minder schadelijke metabolieten zou achterlaten.
(Dit zijn maar conclusies na uren research, ik kan er ook volledig naast zitten)
Ik ga ervan uit dat 4-FA je love magic meer intact gaat laten. Nogmaals dit is eerder een berekende gok en speculatie dan de ultieme zwart op witte waarheid.
Als je echt niet anders kan en iemand martelt je om 4-FA en MDMA een maand na elkaar te gebruiken, dan lijkt het mij best om eerst 4-FA en dan pas MDMA te doen. MDMA down reguleert je receptoren meer waardoor de 4-FA wat minder leuk (in verhouding met eerst 4-FA en dan MDMA) zou kunnen zijn.
Er zijn nog drie andere factoren die rechtstreeks in verband staan met hersenschade:
-lichaamstemperatuur
-hoe groter de dosis, hoe schadelijker
-bijnemen/herdoseren
Het is erger om smiddags in de zon op een warm zomers strand MDMA te gebruiken dan om het op datzelfde strand midden in de nacht te doen.
(Sorry Gman, maar hier komt hij weer)
NEVER EVER REDOSE
Herdoseren maakt echt veel uit in termen van neurotoxiciteit en tolerantie. Als je nooit herdoseert kan je heel lang de magie van de eerste keer behouden. (Ik ken een aantal personen die door niet te herdoseren en nog wat andere maatregelen te nemen een jaar lang maandelijks mdma gebruikten zonder problemen en dat eerste eerste keer gevoel bleven ervaren.)
Om mijn lange monoloog te besluiten, zal ik je nog wat tips geven om neurotoxiciteit te beperken:
-eerst 4-FA, maand later MDMA
-hou je dosis gematigd
-NEVER EVER REDOSE
-ga veel sporten, bevordert herstel en zorgt voor een betere high (sporten stimuleert o.a. BDNF die de aanmaak en groei van neuronen versterkt)
-pre- en postload met allerlei vitamines (vitamine C, piracetam en alfa lipon zuur zijn de belangrijkste)
-Zorg voor tryptofaan rijke voeding met genoeg koolhydraten
-vermijd te warme ruimtes tijdens mdma/4-fa
-leef regelmatig en zorg dat je genoeg zonlicht dagelijks ontvangt.
-donkere chocolade (>60%) wil ook wel eens mdma/4fa versterken.
Nog een handige tip is om keta na de piek te nemen. Keta werkt neuroprotectief en zorgt dat de piek wat terugkomt.
Het is weer een veel te lange post geworden

You have to know the material you're writing about before you alter it.