Einstein schreef:Het chemische verschil is nihil, want de echte functionele groepen in het molecuul zijn hetzelfde. De reactiviteit zal door zo'n langere koolstofstaart niet of nauwelijks veranderen. Alleen de binding van de stof met biologische moleculen (receptoren, enzymen, ...) zal anders zijn, dat is ook de reden waarom het effect van de stoffen verschilt.
Zoiets dacht ik ook, vandaar het verschil dus ook waarom ethylfenidaat verhoudingsgewijs meer aan de dopamine-receptoren bindt? Dit extra aanhangsel zal dus niet ineens dingen gaan aanvreten/bloedingen veroorzaken?
Klopt
Cocaïne bijvoorbeeld is redelijk corrosief, maar dat wordt verhuld door de verdovende werking. Vaak zal een schadelijke stof ook wel pijnlijk branden, maar dat is geen regel.
Thanks voor de verduidelijking, dat dacht ik inderdaad ook al.
Fool schreef:Daarbij Einstein, of die problemen nou wel of niet door een fout in het syntheseproces ontstaan, het feit blijft toch dat één dezelfde stof(-fen mengsel) heb waar ik dezelfde problemen mee zou kunnen ervaren?
Dat is waar, maar de vraag is of dat probleem dan te herleiden valt tot de ethylfenidaat en of er dus een verklaring voor te verzinnen valt vanuit de aanname dat het om zuivere ethylfenidaat gaat.[/quote]Oke, het zou dus óf door de ethylfenidaat óf door een onzuiverheid kunnen komen. Is het in beide gevallen even/überhaupt slecht voor de maag/slokdarm als je deze middelen oraal in zou nemen?
Ik neem aan dat het een slecht idee is om de schade te verdelen, 1/4e tot 1/3e nasaal, de rest oraal ofzo?
Bedankt voor je reactie, trouwens!