door Jmths » di dec 25, 2018 6:08 pm
1. Wat is de reden dat jij stimulanten gebruikt?
Initieel om studie prestaties te bevorderen en mijzelf te motiveren voor dingen waar ik geen motivatie voor kon op brengen. Tegenwoordig in bredere context qua functionele toepassing, voor dingen waar ik tegenop kijk. Na zo'n 5 jaar gebruik merk ik echter ook tendens voor toepassing hiervan bij minder relevante omstandigheden zoals sociale aangelegenheden waarbij voor mijn gevoel een bepaalde mate van representativiteit (schoonfamilie, gala, presentaties/vergaderingen, etc) wenselijk is maar zelfs ook al wanneer ik een dag grondig het huis wil schoonmaken schoonmaken. De lijn is wel steeds vager geworden zogezegd.
Recreationeel voor 'een feestje' voel ik nihil behoefte aan stimulanten, nooit echt ervaren.
2. Welke voordelen geven stimulanten als je onder invloed bent?
Verhoogde intrinsieke motivatie, verhoogde concentratie, verminderde vermoeiheid, verhoogde rust doordat gedachten meer geconcentreerd zijn en minder chaotisch.
3. Welke nadelen geven stimulanten als je onder invloed bent?
Meer rigide denken, meer tunnelvisie / gefixeerd denken, minder ruimte voor (creatieeve) inzichtelijke verbindingen leggen. Plat verwoord, ik kan er 'autistische trekjes' van krijgen.
Het rekken van de grenzen die rendabel zijn voor het lichaam met als gevolg uiteindelijke uitputting van het lichaam.
4. Hoevaak pak jij stimulanten?
b. Dagelijks of bijna elke dag
f. Ik ben gestopt met stimulanten (vertel waarom je bent gestopt)
Dit was een klein half jaar na het ervaren van een burnout, deels simulant gerelateerd. In het verleden wil ik tijdens vakantie nog wel eens 1-2 maanden pauze inlassen om het lichaam de nodige rust te gunnen. Al heb ik relatief weinig vakantie ervaren 2012-2017, meer dan een weekje wildkamperen Ardennen zat er meestal niet in.
5. Hoe lang gebruik je al stimulanten?
e. 6-10 jaar
6. Wat is de dosis die je meestal pakt?
a. Meerdere kleine dossisen
Momenteel neusspray (met water) 3,3mg amfetamine per spray. Hiervoor vnml 6,66mg Ethylfenidaat/2-FMA.
7. Wat zijn volgens jou momenteel de drie beste stimulanten?
Dex(amfetamine), 2-FMA, Ehtylfenidaat, EPH met oog op verminderd misbruik protentieel.
8. Wanneer begint bij jou meestal de kater na uitwerking?
a. De zelfde avond
9. Hoe lang heb je meestal last van de kater?
a. Een paar uur
b. Een dag
c. 2-3 dagen
d. Een week
e. Een maand
f. Meerdere maanden lang
Anders, namelijk: 1-2uur maximaal.
Al is kater een vrij brede term, plat verwoord tolerantie kater een uurtje. Maar de fysieke uitputting na lange termijn gebruik kan zeker meerdere maanden aanhouden.
10. Hebben stimulanten nog de zelfde positieve werking als in het begin?
a. Ik kan stimulanten niet meer verdragen
Sporadisch uitzonderlijk.
b. Stimulanten hebben een veel mindere werking dan eerst
Tolerantie is zeker een factor bij meer frequent langduring gebruik. De euforische aspecten en bijwerkingen zijn beiden zeer aanzienlijk afgenomen.
c. Stimulanten hebben een lichte mindere werking dan eerst
Na 1-2 maand pauze lijkt de positieve werking van relatief snel te herstellen.
11. Beschrijf in het kort wat voor negatieve effecten de kater heeft en wat je merkt.
Het is niet zozeer de kater maar het cliché dat wat omhoog gaat ook weer naar beneden zal komen. De vaak rigide constructen van school hebben vaak een negatieve uitwerking op mij gehad omdat ik het voor mij gevoel vooral moet hebben van intrinsieke motivatie.
De stimulanten gebruik ik om mijn externe motivatie te forceren maar op de lange termijn t.g.v. stimulant gebruik zal ik mij steeds moeilijker extern kunnen motiveren. Vergelijkbaar aan iemand met een angststoornis die benzodiazepines gebruikt maar door zijn of haar benzodiazepine gebruik de angststoornis enkel verder zal doen manifesteren.
Het lichaam geeft daarnaast op natuurlijke wijze aan wat de grenzen zijn van je lichaam en schuilt er een zeer sterke logische verklaring achter de natuurlijke balans die het lichaam in stand probeert te houden. Met stimulanten forceer je deze grenzen en drugs in het algemeen zal deze constructieve balans vroeg of laat uit evenwicht brengen.
12. Beinvloed de kater je zelfbeeld, zo ja hoe uit zich dit?
Nee, de initiële aanzienlijke verbetering in schoolresultaten en functioneel leven in algemene zin heeft mij destijds met een aanzienlijke verbetering in positief zelfbeeld. Dit heeft voor mijn gevoel ook geholpen bij het doorbreken bij een zogezegd fictieve bubbel van naïviteit destijds.
13. Zijn er permanente/langdurige negatieve veranderingen die vermoedelijk te maken hebben met stimgebruik? Zo ja, welke zijn dit?
Uiteraard, de voordelen die je er in eerste instantie uit haalt zullen zich op de lange termijn uiten in negatieve nadelen. Bij misbruik van grotere hoeveelheden lijkt het cardiovasculair aspect mijn ook een relevant aspect.
14. Als je terugkijkt naar je gebruik. Zou je er dan nu weer aan begonnen zijn als je nu de keuze had om het terug te draaien?
Dat durf ik niet te zeggen, er is geen manier om te weten hoe het alternatief uitgepakt zou hebben in de specifieke context. Wel zou ik het niemand aanraden om te beginnen aan stimulant gebruik en vind ik het uitermate teleurstellend dat door de maatschappelijke context mensen al op zeer jonge leeftijd (meestal middelbare school maar ook jongere leeftijd) geforceerd worden tot het gebruik van stimulanten.
Een structureel fenomeen dat nog altijd op frequente basis plaats vindt, waar het merendeel van de mensen verbazing over uitspreekt maar waar bar weinig aan gedaan wordt. Ook dit zie ik als onderdeel van het tekort schieten van het onderwijs deze tijden waar vaak de fixatie ligt op kort termijn resultaten gemotiveerd uit zelfzuchtige redenen.
Laatst bijgewerkt door
Jmths op zo feb 17, 2019 1:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
“If you can’t laugh at life, it just isn’t funny anymore.” - Wavy Gravy
"Ego quoque DFnl delendam censeo." - Yvoos