Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Dé plek voor discussie over alle nieuwe stoffen. Met een speciaal subforum voor de 2C-reeks.

Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor 4FABaas » di maart 10, 2020 12:27 pm

Er gaat een nieuwe wet op RCs'komen. Nou snap ik er niet alles van, alleen Fentanyl, en synthetische cannabis en nog iets waar ik nog nooit van gehoord.

Nu zie ik wel dat ook de ringstructuur van cathinone verboden kan worden, en dat is dus 3MMC, 1 van mijn favo's.

Dit onderdeel bevat de nieuwe lijst IA waarin de verboden stofgroepen zijn opgenomen. De
stofgroepen die zijn opgenomen op lijst IA zijn: substanties die zijn afgeleid van 2-fenethylamine,
waaronder ook substanties met de basisstructuur van cathinon; cannabimimetica of synthetische
cannabinoïden; en substanties afgeleid van 4-aminopiperidine (fentanyl-achtige stoffen). Lijst IA
wordt ingevoegd tussen lijst I en II
.

Mijn vraag is, iemand die er meer verstand van heeft wat gaat er nu precies verboden worden. En hoort daar bijv. 3MMC en 6APB bij. Er was toch dat de VN of zoiets gezegd dat 3MMC niet verboden hoefde te worden of gewoon eerst nader onderzoek behoefte?

Hieronder de wet.

Dit onderdeel bevat de nieuwe lijst IA waarin de verboden stofgroepen zijn opgenomen. De
stofgroepen die zijn opgenomen op lijst IA zijn: substanties die zijn afgeleid van 2-fenethylamine,
waaronder ook substanties met de basisstructuur van cathinon; cannabimimetica of synthetische
cannabinoïden; en substanties afgeleid van 4-aminopiperidine (fentanyl-achtige stoffen). Lijst IA
wordt ingevoegd tussen lijst I en II.] file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/Wetsvoorstel%20NPS%20internetconsultatie.pdf
4FABaas
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 37
Geregistreerd: vr nov 11, 2016 11:13 am

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor Perry » do maart 12, 2020 11:50 pm

Code: Selecteer alles
file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/Wetsvoorstel%20NPS%20internetconsultatie.pdf
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor Jmths » vr maart 13, 2020 11:33 am

4FABaas schreef:Er gaat een nieuwe wet op RCs'komen. Nou snap ik er niet alles van, alleen Fentanyl, en synthetische cannabis en nog iets waar ik nog nooit van gehoord.

Fenethylamines, in het Engels Phenethylamines. Hetgeen dat vroeger nog wel eens aangeduid werd als Phenylethylamines (de laatste verbastering van de term echter).

Als je Fenethylamine methyleert kun je relatief makkelijk Amfetamine en Methamfetamine synthetiseren.

Grapperhaus wil Fenethylamine (i.t.t. Amfetamine) echter onder analoogwet plaatsen om de nalatenschap van Alexander Shulgin te viseren (Dimethoxy Fenethylamines).

https://en.wikipedia.org/wiki/Phenethylamine
Nu zie ik wel dat ook de ringstructuur van cathinone verboden kan worden, en dat is dus 3MMC, 1 van mijn favo's.

In het concept document op de Fenethylamine analoogwet staat duidelijk specifiek vermeld dat Cathiones hier ook onder zullen vallen, 3-MMC wordt sowieso illegaal onder die specifieke analoogwet. 3-MMC blijft echter nooit zo heel lang vermakelijk in verband met de sterke serotonine bijslag dat het serotonine huishouden aanzienlijk belast.

Mijn vraag is, iemand die er meer verstand van heeft wat gaat er nu precies verboden worden. En hoort daar bijv. 3MMC en 6APB bij.

Benzodiazepines blijven legaal.
Het overgrote deel van de opioiden blijft legaal.
Tryptamines blijven legaal.
Dissociatieven blijven legaal.
Fenidaten blijven legaal (bv. 4F-MPH)
PVs blijven legaal (bv. A-PHP)
NBOMes blijven legaal (als je een nieuwe ringstructuur aan fenethylamine plakt valt het niet meer onder structuurelement A waar structuurelement B niet opgaat voor ringstructuren, dat is hoe ik het geïnterpreteerd heb).

Amfetamine verwante stimulanten worden illegaal (waaronder ook 6-APB en 3-MMC).
(Dimethoxy) Psychedelische Fenethylamines worden illegaal.

Als deze analoogwet van Grapperhaus er doorheen komt kan de minister (momenteel Grapperhaus zelf dus) op ieder moment meer groepen onder de analoogwet plaatsen zonder dat hij hiervoor verantwoording naar de kamer hoeft af te leggen. Je kunt er dus wel vanuit gaan dat het hier niet bij blijft.

Enkele bedenkingen die ik eerder eens had opgeschreven (even luie copy paste hoor).
Spoiler! :
Wanneer je nieuwe ringstructuren aan de Fenethylamine basisstructuur plakt krijg je vaak compleet andere psychoactieve werkingen. Zo kan een dopamine neuromodulator veranderen in een GABA agonist, opioide agonist of NMDA antagonist. Om maar een paar bekende voorbeelden te noemen. Om gerelateerde redenen dan ook dat het bijvoorbeeld lastig is om Fenethylaminepiperidines (denk bijvoorbeeld aan A-PVP / PVs en Methylfenidaat / Fenidaten) juridisch haalbaar onder analoogwet te plaatsen.

Omdat synthetische cannabinoïden via de ringstructuren ook relatief makkelijk manipuleerbaar zijn zie je in het buitenland ook een tendens dat synthetische cannabinoïden vaak steeds absurder werden waardoor je dus uiteindelijk bijvoorbeeld op een substantie kunt uitkomen die eerder de werking van lachgas lijkt te imiteren dan de werking van cannabis. Als tegenreactie op het repressief karakter zag je vaak ook dat substanties steeds potenter in gewicht worden omdat er nadruk wordt gelegd op de financiële haalbaarheid. Financiële haalbaarheid is dan vaak ook een aspect waarin Chinese laboratoria vanwege verschillende redenen ongeëvenaard in zijn en laat daar nou toevallig het merendeel van de RCs vandaan komen.

De kans is vrij aanwezig dat deze analoogwet de drugsmarkt op verschillende vlakken in extremen zal trekken. De toename in populariteit van het toepassen van E-liquids kan hierin ook een rol meespelen aangezien extreem potente drugs zich hierin makkelijk laten oplossen en volumetrisch doseren.

Wat ik ook al eens noemde is dat analoogwetten naar mijn ervaring in de praktijk weinig verschil maken toen ik in België woonde. De vraag is dan ook of dit niet een verschuiving van problematiek teweeg gaat brengen. Ik denk dat in deze kwestie het financieel belang van de overheid (21% van de omzet) ook niet te onderschatten valt. Justitie en Veiligheid heeft er immers al een handje van een oogje dicht te knijpen voor criminele organisaties die bereid zijn af te zien van een juridisch proces wanneer hier financiële compensatie tegenover staat.

Een verschuiving van de markt naar downer drugs waarin benzodiazepines veruit de grootste categorie vormen maar ook opioïden in grote mate onderdeel van zijn is ook een factor om in overweging te nemen lijkt mij. In het geheel plaatje mag ook rekening gehouden worden dat mensen overwegend instinctieve wezens zijn waarvan je nooit geheel de lusten gaat kunnen onderdrukken. Reguleren is dan waarschijnlijk veel wenselijker dan een overwegend repressief beleid.

Nog een hekelpunt vind ik wel dat in de praktijk deze analoogwet toch hoogstwaarschijnlijk voornamelijk de gebruiker zal criminaliseren ondanks wellicht goede intenties. Het tegengaan van normalisering van drugs in de samenleving wordt als voornaamste argument gebruikt voor het invoeren van analoogwetten maar dat werkt natuurlijk twee kanten op. Het voornaamste tegenargument blijft dan wellicht ook dat een Amerikaanse drugsoorlog in Nederland niet wenselijk is en dat drugsgebruik van alle tijden is ongeacht religieuze overtuiging.

Het is dan ook maar de vraag hoe constructief het is om een leek met een eenzijdige visie op beleid de macht toe te schrijven om naar eigen goeddunken hele stofgroepen te verbieden.


https://www.rijksoverheid.nl/regering/b ... e-opiumwet

Minister Grapperhaus: “Achter designerdrugs zit een keiharde wereld waarin mensen worden geïntimideerd en bedreigd, waarin onze woonwijken en ons milieu ernstig in gevaar worden gebracht en zware criminelen enorme financiële winsten maken die via witwaspraktijken onze legale economie dreigen te corrumperen. Deze wetswijziging helpt in de aanpak van deze ondermijnende criminaliteit."

Hier kun je bezwaar aantekenen t/m 20 april.
https://www.internetconsultatie.nl/opiumwet_nps

Publicatiedatum 09-03-2020
Einddatum consultatie 20-04-2020
Organisatie Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Keten-ID 10215
Onderwerpen Gezondheidsrisico's Criminaliteit
Laatst bijgewerkt door Jmths op vr maart 13, 2020 12:24 pm, in totaal 6 keer bewerkt.
“If you can’t laugh at life, it just isn’t funny anymore.” - Wavy Gravy

"Ego quoque DFnl delendam censeo." - Yvoos
Avatar gebruiker
Jmths
Zwerver.info
Donateur
Offline
 
Posts: 2527
Geregistreerd: di aug 05, 2014 7:13 pm

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor Amvitamientje » vr maart 13, 2020 11:49 am

Hans Teeuwen schreef:Belediging is voor sommige mensen ook gewoon een waarheid die ze liever niet willen horen.
Avatar gebruiker
Amvitamientje
Moderator
Offline
 
Posts: 4150
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:32 am
Woonplaats: Kielce

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor Geert Wilders » vr maart 13, 2020 12:24 pm

Willlen jullie meer of minder stoffen op de lijst van de Opiumwet?
Avatar gebruiker
Geert Wilders
Newbie
Offline
 
Posts: 4
Geregistreerd: wo mei 04, 2016 2:21 pm

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor Jmths » vr maart 13, 2020 12:32 pm

Geert Wilders schreef:Willlen jullie meer of minder stoffen op de lijst van de Opiumwet?

Moeders en dochters onder het puntje van de p is wat ik wil, ouwehoer. :')

Een analoogwet op eenzijdig denken zou ook geen kwaad kunnen.

Maar boven alles willen we minder juristen in Nederland, daar valt prima realistisch op te bezuinigen te beginnen in het onderwijs natuurlijk. Iets met kakkerlakken die met toe gespleten ogen naar het zonlicht kijken.
“If you can’t laugh at life, it just isn’t funny anymore.” - Wavy Gravy

"Ego quoque DFnl delendam censeo." - Yvoos
Avatar gebruiker
Jmths
Zwerver.info
Donateur
Offline
 
Posts: 2527
Geregistreerd: di aug 05, 2014 7:13 pm

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor Geert Wilders » vr maart 13, 2020 12:54 pm

Jmths schreef:Moeders en dochters onder het puntje van de p is wat ik wil, ouwehoer. :')


Dan gaan wij dat regelen! 8-)
Avatar gebruiker
Geert Wilders
Newbie
Offline
 
Posts: 4
Geregistreerd: wo mei 04, 2016 2:21 pm

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor Jmths » vr maart 13, 2020 1:11 pm

Geert Wilders schreef:
Jmths schreef:Moeders en dochters onder het puntje van de p is wat ik wil, ouwehoer. :')


Dan gaan wij dat regelen! 8-)

Kijk eens aan, nou mijn stem heb je. :smokin:
“If you can’t laugh at life, it just isn’t funny anymore.” - Wavy Gravy

"Ego quoque DFnl delendam censeo." - Yvoos
Avatar gebruiker
Jmths
Zwerver.info
Donateur
Offline
 
Posts: 2527
Geregistreerd: di aug 05, 2014 7:13 pm

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor WeAreAnonymous » vr maart 13, 2020 1:16 pm

We are Anonymous.

It has been decided Geert Wilders wil be minister president of The Netherlands.
Avatar gebruiker
WeAreAnonymous
Newbie
Offline
 
Posts: 1
Geregistreerd: vr dec 20, 2019 12:50 am

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor Minister Grapperhaus » vr maart 13, 2020 1:37 pm

Jullie zijn allemaal snotapen die een flink pak billekoek verdienen.

Here Jezus en het wetboek (dat ik zelf zal schrijven) sta mij bij jullie zullen mijn autoriteit respecteren!
Avatar gebruiker
Minister Grapperhaus
Newbie
Offline
 
Posts: 2
Geregistreerd: vr maart 13, 2020 1:29 pm

Re: Nieuwe Wetsvoorstel op RC's

Berichtdoor Minister Grapperhaus » do maart 19, 2020 12:16 pm



Aangezien ik nog wel eens slecht begrepen word wil ik bij deze mijn plan van aanpak toelichten.

Avatar gebruiker
Minister Grapperhaus
Newbie
Offline
 
Posts: 2
Geregistreerd: vr maart 13, 2020 1:29 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Research Chemicals

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

Royal Queen Seeds banner