Research Chemicals is een populistische label die gegeven wordt aan drugs die afgeleid zijn van andere meer traditionele populaire drugs met een poging om de wet te omzeilen. In ieder geval zo zie ik het. Een research chemical blijft dan ook altijd een research chemical in mijn ogen omdat het meer een aanduiding is voor een groepering drugs die geïnspireerd zijn door de drugs van de "oude garde".
Naar mijn weten komt het begrip research chemical ook niet voor in de boeken van Shulgin en hij was een van de personen die vele variaties heeft ontdekt en getest. Dit is voor mij een teken dat het meer een populistische marketing term is dan een correcte aanduiding.
Daarnaast zou je puur op basis van associatie kunnen stellen dat de meeste mensen research chemicals als algemeen label zullen blijven gebruiken. Kijk maar eens naar de websites die deze stoffen verkopen, de marketing hiervan maakt vol op gebruik van de benaming research chemical.
Uiteindelijk denk ik dat in onze huidige tijd de term research chemical meerdere betekenissen heeft gekregen met als essentie de afleiding/gelijkwaardige effecten als de meer traditionele drugs. Maar goed dat is mijn interpretatie van het concept research chemical
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”