Het is wel handig om er even bij stil te staan dat voor iemand met een depressie drugsgebruik ook niet altijd een goed plan is.
Je bedriegt niet alleen je therapeut, maar ook je vriendin.
Stay away from drugs, adding more drugs to the equation will fuck more up...
Als je vriendin echt iets voor je betekent, geef je haar een nuchter leven dat zoveel helderder is.
Naast het wetenschappelijk medisch advies vind ik dat dit hierboven echt niet genoeg kan benadrukt worden. Ik heb bij letterlijk iedereen die ik ken die gebruikt (en dat zijn er toch wat) al negatieve gevolgen gezien van gebruik, mezelf inbegrepen. Dan heb ik het over mentale gevolgen, zoals instabiliteit, vertwijfeling, minder grip op de werkelijkheid en nog dingen in die stijl. Bij sommige maar een maand of 2, bij andere nog altijd sinds hun gebruik, bij de 1 redelijk licht, bij de ander zwaarder. (dit is wel inclusief tripmiddelen, welke hier ook een rol in spelen volgens mij). Dit terwijl we volgens mij over het algemeen er redelijk verantwoord mee omgaan in vergelijking met wat je hier soms leest.
Volgens mij is het ook gewoon normaal dat je zo'n dingen wel eens meemaakt als je experimenteert met dit soort dingen.
Maar, het grootste deel van mijn vrienden die gebruiken (en ikzelf ook) zitten in een luxe positie. We hebben een zorgeloze jeugd gehad met 2 ouders die we nog altijd hebben, geen psychische problemen, een comfortabele financiële situatie, geen noemenswaardige sociale problemen enz.
Dit lijkt misschien de norm, maar volgens mij is dit bij een groot deel van gebruikers niet het geval, verre van. Als wij van het pad afglijden hebben we een heel stevige basis om op terug te vallen (de meeste van ons toch
). Ik bedoel dit helemaal niet om ons gebruik te rechtvaardigen, of om te zeggen dat wij het wel juist doen ofzoiets, we zijn ook gewoon maar klungels, maar als ik lees van "persoonlijke problemen" en "depressie" en "SSRI's" dan is het echt niet gewoon een kleine bedenking dat ik heb, dan is het een gigantisch rood alarm dat vlak naast m'n kop zit te flikkeren en schreeuwen. Als je vriendin depressief is,
moet ze gewoon volledig nuchter blijven. Je gaat ook geen voetbalmatch meedoen als je 39graden koorts hebt, ik zie niet in waarom dit anders zou zijn.
Ik weet dat het lijkt alsof je gebruik geen fuck uitmaakt, en dat het allemaal zo erg niet is, je merkt ook praktisch nooit meteen dat er iets veranderd, maar dat gebeurt wel. Daarom is het zo verraderlijk, omdat je het niet meteen merkt. Als het dan zover is dan is het voor sommige goed te doen om gewoon terug te herstellen, maar voor een depressieve vriendin is dit een heel ander verhaal.
Je hoeft de raad van ons niet aan te nemen, maar ik weet dat Einstein en Davinci beide echt beter dan wie dan ook weten waarover ze spreken. Uit eigen ervaring en door te kijken naar de mensen rondom mij kan ik niets anders doen dan akkoord gaan met hun.