Ik werd een tijdje geleden opeens door de politie gebeld, of ik even naar het bureau wilde komen.
Het bleek dat ik als getuige gehoord ging worden in een zaak, ze hadden een dealer opgepakt van wie ik ruim een half jaar geleden een doosje medicijnen had gekocht. Via zijn telefoon hadden ze gekeken met wie hij contact had gehad, omdat ik een abonnement heb hadden ze mij kunnen traceren. Ik heb daar een heel nuttig gesprek gehad omdat ik nu weet hoe ze te werk gaan bij het vervolgen van dealers die op websites adverteren.
Het bleek dat ze wel konden achterhalen hoe vaak ik telefonisch contact met hem had gehad maar niet wat we in gesprekken en sms'jes besproken hadden. Ik werd ondervraagd over alles wat met hem te maken had, ik werd dus niet als verdachte gezien. Dit terwijl het inderdaad illegaal is om drugs of bepaalde medicijnen te kopen, ik wil niet zeggen dat ze altijd op deze manier handelen dus wees gewaarschuwd.
Wat er besproken is kan ik natuurlijk niet in detail hier posten, in het gesprek kon ik wel aangeven als ik niet op een vraag wilde antwoorden. Wat ik wel kan zeggen is dat er veel ingewikkelde procedures door de politie moeten worden doorlopen om een internetdealer te vervolgen. Dit had ik niet verwacht omdat ik, als ik wil, binnen een dag iets gescoord kan hebben...
Het is natuurlijk het verstandigste om helemaal niet via internet medicijnen of drugs te kopen en zeker niet enige gegevens van jezelf (bijv. telefoonnummer of mailadres) prijs te geven. Ik heb er dan wel veel nuttigs door ontdekt maar waarschijnlijk zijn ze niet altijd zo tolerant. Pas dus op met dit soort zaken en mocht je toch ook als getuige worden opgeroepen: vriendelijk zijn en je verhaal klaar hebben. Ze kunnen je nooit dwingen om dingen prijs te geven, je kunt altijd aangeven dat je op een bepaalde vraag niet wil antwoorden. Hierdoor geef je geen informatie prijs waarmee bewijzen kunnen worden gevormd. Ik had een heel soepel gesprek waarin ik veel gevraagd heb over hun werkwijze, er werd dus zelfs over uitgelegd voor me.
Hier houdt het helaas op omdat ik geen details op het forum kan posten, ik wil uit de problemen blijven en weet nu meer over hoe dat moet, wees gewaarschuwd!