Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Het subforum voor alles wat eindigt op -amfetamine.

Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Dopezilla » wo aug 24, 2011 10:06 pm

Er schoot mij zojuist een theorie te binnen over waarom ik in het verleden altijd redelijk veel speed kon hebben (en uppers in het algemeen).

Ik heb van mijn negende tot mijn zeventiende non-stop ritalin geslikt. Tegen het eind zat ik tegen de 100mg per dag, en deze dosis heb ik ongeveer twee jaar aangehouden en twee jaar daarvoor rond de 75mg per dag. De precieze doseringen van voor die laatste vier jaar weet ik niet meer exact, maar dat doet er niet echt toe.

Ik heb dus een groot deel van mijn leven elke dag aan een amfetamine derivaat gezeten. Nu ben ik geen expert wat drugs en medicijnen betreft, maar ik vermoed dat ritalin net als speed en andere uppers flink op je dopamine huishouding inwerkt. Bij regelmatig gebruik van speed en andere uppers kunnen dopamine receptoren beschadigd raken, right? Niet alleen is dit heel jammer voor die receptoren, maar dit heeft ook als gevolg dat de werking van het middel minder zal worden, en je meer zal moeten nuttigen voor een gelijkaardig effect.

Bij MDMA zie je dit het sterkst, natuurlijk, na fervent gebruikt te hebben zal je nooit meer hetzelfde gevoel kunnen opwekken dat bij de eerste keren aanwezig was, zelfs als je genoeg tijd neemt om je serotonine niveau's weer normaal te krijgen. Het kan tevens leiden tot een permanente depressie enzovoorts.

Bij speed is het volgens mij ook niet heel ongewoon om na lange perioden van misbruik angststoornissen te krijgen die niet weg gaan. Bronnen heb ik hiervan niet, maar volgens mij heb ik op het forum wel eens zoiets gelezen.

Nu is mijn vermoeden dat ik, omdat ik zo lang (en uiteindelijk ook een flinke dosis) ritalin heb gebruikt mijn dopamine receptoren bij bosjes zijn gesneuveld, waardoor ik bij het gebruik van andere uppers ook een verminderde werking heb ervaren.

Overigens heb ik niet alleen een verminderde werking van uppers ervaren, maar zit ik op het moment ook met anxiety issues e.d., die altijd al wel aanwezig zijn geweest vanaf mijn vroege jeugd, maar tegenwoordig toch een stuk sterker aanwezig zijn. Ik vraag me dan ook af of dit valt te wijten aan mijn ritalin gebruik, en het latere drugsmisbruik.

Ik zou graag wat feedback krijgen op dit theorietje van mij, en dan het liefst een beetje wetenschappelijk onderbouwd (W.F.L., your turn).

Olle
Avatar gebruiker
Dopezilla
Bazige baas
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 293
Geregistreerd: di feb 22, 2011 4:52 pm
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Sublimo » wo aug 24, 2011 11:09 pm

Ik heb van mijn negende tot mijn zeventiende non-stop ritalin geslikt. Tegen het eind zat ik tegen de 100mg per dag, en deze dosis heb ik ongeveer twee jaar aangehouden en twee jaar daarvoor rond de 75mg per dag. De precieze doseringen van voor die laatste vier jaar weet ik niet meer exact, maar dat doet er niet echt toe.


Wow, dat is niet echt een gebruikelijke dosis. Kreeg je die hoeveelheden voorgeschreven? Zo ja, vreemd dat ze niet overgestapt zijn op iets anders.

Ik heb dus een groot deel van mijn leven elke dag aan een amfetamine derivaat gezeten. Nu ben ik geen expert wat drugs en medicijnen betreft, maar ik vermoed dat ritalin net als speed en andere uppers flink op je dopamine huishouding inwerkt. Bij regelmatig gebruik van speed en andere uppers kunnen dopamine receptoren beschadigd raken, right? Niet alleen is dit heel jammer voor die receptoren, maar dit heeft ook als gevolg dat de werking van het middel minder zal worden, en je meer zal moeten nuttigen voor een gelijkaardig effect.


Dat klopt. Ze raken beschadigd en overgevoelig.

Bij MDMA zie je dit het sterkst, natuurlijk, na fervent gebruikt te hebben zal je nooit meer hetzelfde gevoel kunnen opwekken dat bij de eerste keren aanwezig was, zelfs als je genoeg tijd neemt om je serotonine niveau's weer normaal te krijgen. Het kan tevens leiden tot een permanente depressie enzovoorts.


MDMA heeft meer effect op serotonine, amfetamine heeft vooral effect op noradrenaline en dopamine. Misbruik van MDMA heeft dus andere gevolgen dan misbruik van amfetamine. De gevolgen op lange termijn van beide zijn niet echt te vergelijken met elkaar, ze verschillen op te veel vlakken.
In het geval van MDMA misbruik gaat een depressie inderdaad een van de mogelijke gevolgen zijn.

Bij speed is het volgens mij ook niet heel ongewoon om na lange perioden van misbruik angststoornissen te krijgen die niet weg gaan. Bronnen heb ik hiervan niet, maar volgens mij heb ik op het forum wel eens zoiets gelezen.


Dit is dus een typisch voorbeeld van een gevolg van langdurig amfetamine gebruik, net zoals een amfetaminepsychose, hevige stemmingswisselingen en extreme prikkelbaarheid.

Nu is mijn vermoeden dat ik, omdat ik zo lang (en uiteindelijk ook een flinke dosis) ritalin heb gebruikt mijn dopamine receptoren bij bosjes zijn gesneuveld, waardoor ik bij het gebruik van andere uppers ook een verminderde werking heb ervaren.


Dat is perfect mogelijk, en ook heel waarschijnlijk de reden waarom jij een verminderde werking ervaart.

Overigens heb ik niet alleen een verminderde werking van uppers ervaren, maar zit ik op het moment ook met anxiety issues e.d., die altijd al wel aanwezig zijn geweest vanaf mijn vroege jeugd, maar tegenwoordig toch een stuk sterker aanwezig zijn. Ik vraag me dan ook af of dit valt te wijten aan mijn ritalin gebruik, en het latere drugsmisbruik.


Dat is perfect mogelijk, persoonlijk heb ik ook al gemerkt, na veelvuldig gebruik van amfetamine, dat dit soort dingen erger kunnen worden.
I dare you, I double dare you motherfucker, say 'what' one more goddamn time!
Avatar gebruiker
Sublimo
Donateur
Offline
 
Posts: 3672
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 1:30 am

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Dopezilla » do aug 25, 2011 12:51 am

Sublimo schreef:Wow, dat is niet echt een gebruikelijke dosis. Kreeg je die hoeveelheden voorgeschreven? Zo ja, vreemd dat ze niet overgestapt zijn op iets anders.

Ja, voorgeschreven. En ik snap ook niet helemaal hoe dat zo lang door heeft kunnen gaan.

Dat klopt. Ze raken beschadigd en overgevoelig.

Dat wilde ik dus even bevestigd zien.

MDMA heeft meer effect op serotonine, amfetamine heeft vooral effect op noradrenaline en dopamine. Misbruik van MDMA heeft dus andere gevolgen dan misbruik van amfetamine. De gevolgen op lange termijn van beide zijn niet echt te vergelijken met elkaar, ze verschillen op te veel vlakken.
In het geval van MDMA misbruik gaat een depressie inderdaad een van de mogelijke gevolgen zijn.

Ik doelde ook op de serotonine receptoren. Had iets duidelijker geformuleerd mogen zijn ja.

Dit is dus een typisch voorbeeld van een gevolg van langdurig amfetamine gebruik, net zoals een amfetaminepsychose, hevige stemmingswisselingen en extreme prikkelbaarheid.

Juistem.

Dat is perfect mogelijk, en ook heel waarschijnlijk de reden waarom jij een verminderde werking ervaart.


Juistem.

Dat is perfect mogelijk, persoonlijk heb ik ook al gemerkt, na veelvuldig gebruik van amfetamine, dat dit soort dingen erger kunnen worden.


Lekker dan. :|

Olle
Avatar gebruiker
Dopezilla
Bazige baas
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 293
Geregistreerd: di feb 22, 2011 4:52 pm
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Intoxication » do aug 25, 2011 1:40 pm

die angststoornissen, prikkelbaarheid sublimo, over welke frequentie spreke we dan, maandelijks gebruik, wekelijks, dagelijks??
coke is bloedvergieten
je gebruikt, je bent medeplichtig
Avatar gebruiker
Intoxication
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 586
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 12:15 pm
Woonplaats: Gent (Main City)

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor FRESH » do aug 25, 2011 1:43 pm

In iedergeval wekelijks/dagelijks, maar dan echt op langere termijn.
FRESH
Offline
 

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Dopezilla » vr aug 26, 2011 1:10 am

And apparently dus ook na jarenlang dagelijks ritalin te nemen. Oh well.

Olle
Avatar gebruiker
Dopezilla
Bazige baas
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 293
Geregistreerd: di feb 22, 2011 4:52 pm
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Partypipo » vr sep 09, 2011 10:53 am

Zover ik het weet werkt het ongeveer zo:
Adhd'ers hebben een slechter werkend serotonine systeem. Ze hebben wel genoeg serotonine, maar als serotonine vrij komt en in de synapsspleet komt hoort het te verbinden aan je zenuwcel, maar dat gebeurt niet of nauwelijks. Dus de serotonine wordt weer heropgenomen voor later gebruik.
Ritalin zorgt ervoor dat de serotonine niet terug opgenomen kan worden voor later gebruik. Serotonine blijft in de synapsspleet rondstuiteren totdat het uiteindelijk wel opgenomen wordt door de onwelwillende zenuwcel.
Mdma doet hetzelfde als Ritalin, alleen dan zorgt mdma er ook nog eens voor dat je serotonine blijft afgeven richting de zenuwcel totdat je voorraad op is...
Cocaïne zorgt ervoor dat je adrenaline (en dopamine dacht ik) afgegeven wordt aan je zenuwcellen.
Speed doet datzelfde, alleen sluit het heropname af van adrenaline, waardoor het maar in de synapsspleet blijft rondstuiteren totdat alles een keer aansluiting heeft gevonden bij de zenuwcellen.
Dus speed en coke werken op een ander systeem dan xtc/mdma en ritalin.

Wat bij mdma voor beschadigingen zorgt in het systeem is dat wanneer je serotonine op gegaan is en de mdma uitgewerkt is, dus heropname gaat weer van start, dan neemt het in plaats van serotonine adrenaline ofzo op, op de plek waar eigenlijk serotonine hoort.
Dus als Ritalin alleen heropname blokkeert en niet al je serotonine opmaakt dan zou er in theorie niets moeten beschadigen... Dus hoe zit het dan precies? Zorgt ritalin dan toch stiekem ook voor serotonine afgave (alleen in.mindere mate dan xtc?) en zijn hoge dosissen dan bijna hetzelfde als mdma en krijg je toch beschadigingen?
Ted Bundy schreef:Mochten quotes van mede df'ers in je onderschrift plaatsen weer 'in' worden. Dan is deze de mijne.
Avatar gebruiker
Partypipo
Doneer-meneer
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4155
Geregistreerd: di sep 06, 2011 1:36 am

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Dopamientje » vr sep 09, 2011 12:48 pm

@ILoveMDMA

Volgens mij klopt er vrij weinig van je verhaaltje. Ritalin is meer vergelijkbaar met coke/speed dan met mdma.
En bij ADHD'ers is de dopamine huishouding verstoord en niet de serotonine.
De neurotoxiciteit van MDMA komt ook niet omdat er adrenaline in de plaats van serotonine komt, maar dopamine.
Avatar gebruiker
Dopamientje
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2417
Geregistreerd: di feb 22, 2011 6:33 am
Woonplaats: Brabant, kut!

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Partypipo » vr sep 09, 2011 1:06 pm

Ik wist niet zeker meer of het adrenaline of dopamine was dat werd opgenomen. Sorry hoor...
Maar Adhd zit echt zover ik weet in serotonine problemen en niet zozeer in dopamine. Hiervan een voorbeeld:

http://www.google.nl/m/url?ei=RPJpToj6D ... 7O3ofiu5bg

Maar misschien is die informatie onvolledig... Want nou las ik net ergens dat ritalin iets met serotonine en dopamine doet...
Ted Bundy schreef:Mochten quotes van mede df'ers in je onderschrift plaatsen weer 'in' worden. Dan is deze de mijne.
Avatar gebruiker
Partypipo
Doneer-meneer
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4155
Geregistreerd: di sep 06, 2011 1:36 am

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Dopamientje » vr sep 09, 2011 1:16 pm

ILoveMDMA schreef:Ik wist niet zeker meer of het adrenaline of dopamine was dat werd opgenomen. Sorry hoor...
Maar Adhd zit echt zover ik weet in serotonine problemen en niet zozeer in dopamine. Hiervan een voorbeeld:

http://www.google.nl/m/url?ei=RPJpToj6D ... 7O3ofiu5bg

Maar misschien is die informatie onvolledig... Want nou las ik net ergens dat ritalin iets met serotonine en dopamine doet...


Dat bericht gaat ook over rispedal, dat is weer een ander medicijn dan ritalin.
Misschien werkt ritalin ook op serotonine, dat weet ik niet, maar het werkt vooral op dopamine.

http://www.jellinek.nl/brain/index.html 8-)
Avatar gebruiker
Dopamientje
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2417
Geregistreerd: di feb 22, 2011 6:33 am
Woonplaats: Brabant, kut!

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Einstein » vr sep 09, 2011 3:34 pm

De gebruikelijke hypothese is dat ADHD veroorzaakt wordt door een slecht functionerend dopaminesysteem en, naar ik meen, ook een minder goed functionerend norepinefrinesysteem. Serotonine lijkt er volgens enkele sites ook wel wat mee te maken te hebben, maar hoeveel daarvan betrouwbaar is heb ik nog niet echt kunnen beoordelen, dat was ook even nieuw voor mij.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Ritalin / speed: dopamine receptoren (theorietje)

Berichtdoor Sublimo » vr sep 09, 2011 11:14 pm

Intoxication schreef:die angststoornissen, prikkelbaarheid sublimo, over welke frequentie spreke we dan, maandelijks gebruik, wekelijks, dagelijks??


Dat verschilt van persoon tot persoon.
I dare you, I double dare you motherfucker, say 'what' one more goddamn time!
Avatar gebruiker
Sublimo
Donateur
Offline
 
Posts: 3672
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 1:30 am


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Speed

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

Royal Queen Seeds banner
cron