Er schoot mij zojuist een theorie te binnen over waarom ik in het verleden altijd redelijk veel speed kon hebben (en uppers in het algemeen).
Ik heb van mijn negende tot mijn zeventiende non-stop ritalin geslikt. Tegen het eind zat ik tegen de 100mg per dag, en deze dosis heb ik ongeveer twee jaar aangehouden en twee jaar daarvoor rond de 75mg per dag. De precieze doseringen van voor die laatste vier jaar weet ik niet meer exact, maar dat doet er niet echt toe.
Ik heb dus een groot deel van mijn leven elke dag aan een amfetamine derivaat gezeten. Nu ben ik geen expert wat drugs en medicijnen betreft, maar ik vermoed dat ritalin net als speed en andere uppers flink op je dopamine huishouding inwerkt. Bij regelmatig gebruik van speed en andere uppers kunnen dopamine receptoren beschadigd raken, right? Niet alleen is dit heel jammer voor die receptoren, maar dit heeft ook als gevolg dat de werking van het middel minder zal worden, en je meer zal moeten nuttigen voor een gelijkaardig effect.
Bij MDMA zie je dit het sterkst, natuurlijk, na fervent gebruikt te hebben zal je nooit meer hetzelfde gevoel kunnen opwekken dat bij de eerste keren aanwezig was, zelfs als je genoeg tijd neemt om je serotonine niveau's weer normaal te krijgen. Het kan tevens leiden tot een permanente depressie enzovoorts.
Bij speed is het volgens mij ook niet heel ongewoon om na lange perioden van misbruik angststoornissen te krijgen die niet weg gaan. Bronnen heb ik hiervan niet, maar volgens mij heb ik op het forum wel eens zoiets gelezen.
Nu is mijn vermoeden dat ik, omdat ik zo lang (en uiteindelijk ook een flinke dosis) ritalin heb gebruikt mijn dopamine receptoren bij bosjes zijn gesneuveld, waardoor ik bij het gebruik van andere uppers ook een verminderde werking heb ervaren.
Overigens heb ik niet alleen een verminderde werking van uppers ervaren, maar zit ik op het moment ook met anxiety issues e.d., die altijd al wel aanwezig zijn geweest vanaf mijn vroege jeugd, maar tegenwoordig toch een stuk sterker aanwezig zijn. Ik vraag me dan ook af of dit valt te wijten aan mijn ritalin gebruik, en het latere drugsmisbruik.
Ik zou graag wat feedback krijgen op dit theorietje van mij, en dan het liefst een beetje wetenschappelijk onderbouwd (W.F.L., your turn).
Olle