Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Het subforum voor alles wat eindigt op -amfetamine.

Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor andJoy » zo aug 18, 2013 12:50 am

Ik heb vandaag heeeel wat topics/info gelezen op dit forum over Dex en speed.
Zelf ben ik gediagnosticeerd met ADD, en gebruik inmiddels zo'n 2 jaar Dex (op voorschrift).
Ik weeg 55 kg en gebruik dagelijks 30 a 40 mg Dex verdeeld over 3 dosissen.
En ja, af en toe misbruik ik ook. Dan neem ik meer dan nodig, maar dit is sporadisch op een feest ofzo.

Wat voor mij moeilijk is, is dat de meesten hier geen AD(H)D hebben, en ik in die zin tweeledig naar de meeste teksten moet kijken. Uiteraard heeft Dex een andere uitwerking op mensen met of zonder ADHD. Ik vraag me echter af hoe het zit met de negatieve effecten???
Zijn die wel vergelijkbaar voor mensen met en zonder ADHD?

Zoals ik het heb begrepen van mijn arts toentertijd hebben mensen met ADHD een tekort aan Dopamine. Door middel van methylfenidaat (wat voor mij niet afdoende werkte) of Dex wordt dit tekort medicinaal aangevuld. Wanneer je de juiste dosis hebt gevonden zou je (lichaam en geest) moeten functioneren als ieder ander mens. Door middel van therapie cq coaching moet je je gedrag/leefstijl verbeteren, want die worden immers niet opgelost door een pilletje ;-)
Dus.... Met een correcte dosis moet je uitkomen op een "normaal" waarde.
Wanneer voor een ADHD-er de dosis te hoog is, treedt voor de dosering die een meerwaarde betreft op de dosering die hij nodig heeft, hetzelfde effect op als bij iemand die geen ADHD heeft.
Ik zou, volgens arts, voldoende hebben aan 30 mg Dex. Wanneer ik 35 mg neem, heb ik een meerwaarde van 5 mg en zou bij mij het effect moeten ontstaan als bij iemand die geen ADHD heeft, en 5 mg neemt. Maar ja, daarom is het voor ADHD-ers ook vaak heel moeilijk om de juiste dosering te vinden. We zijn zo geboren, dus wat is "normaal"??? Er wordt inderdaad geadviseerd om zo min mogelijk te gebruiken, of laat ik zeggen...te gebruiken wat nodig is. Logischerwijs zoek je dan naar het punt waarop alles goed verloopt en je je prettig voelt. Daarbij opgeteld dat ADHD-ers verslavings gevoelig zijn, doet bij mij al het vermoeden optreden dat menig ADHD-er een te hoge dosis aanziet voor "normaalwaarde". Deze personen gebruiken dan dus onbewust de Dex als "drugs" in plaats van "medicijn". Prima natuurlijk als je bewust de keuze maakt om drugs te gebruiken ;-) Maar best lullig (understatement, denk ik) als je er vanuit gaat goed bezig te zijn met je ADHD onder controle te krijgen, terwijl je eigenlijk dagelijks op een (licht) speedeffect leeft.

Daarnaast heb ik overigens van mijn arts begrepen dat het niets te maken heeft met middel an sich, dat methylfenidaat (lees: ritalin/concerta) een eerste keus betreft, en de Dex een 2e keus is. Dex is welliswaar een sterker middel, maar daarentegen wordt voor Dex een lagere dosering voorgeschreven. Volgens haar heeft het te maken met de gedane onderzoeken naar beide middelen. De werking van Methylfenidaat is veeeeel meer onderzocht dan de werking van Dex. Omdat dus over de werking en lange termijn effecten van Dex minder bekend is, dan over methylfenidaat, wordt methylfenidaat als "veiliger" gezien en verdient daarom de voorkeur. imo enkel weer zo'n juridisch gelul om zichzelf beter te kunnen indekken. Als ADHD-er zal je dus altijd eerst methylfenidaat voorgeschreven krijgen, alvorens evt een ander middel geprobeerd mag worden. Ik denk dat de arts in kwestie wat uit te leggen heeft ALS iets fout zou gaan dmv van Dex gebruik, wanneer hij de "patiënt" niet eerst het "meer bekende cq onderzochte" methylfenidaat heeft voorgeschreven.

Dit gezegd hebbende ;-) kom ik terug de tweede alinea van mijn post.
Ik heb hier van alles gelezen over de negatieve effecten op lange termijn. Bijvoorbeeld het zeer informatieve (dank daarvoor) topic met de eventuele vervolg fases van speedgebruik.
(Overigens "grappig" dat de zo graag gewilde fase 1, in de bijsluiter als "bijwerking" wordt genoemd)
Verder vind ik het zeer apart dat, notabene mijn árts, mij meerdere malen verzekerd heeft dat het géén verslavend middel is! Al heb ik zelf het gevoel niet verslaafd te zijn, moet ik er ook niet aan denken om het zomaar in te leveren. Daarentegen moet iemand met suikerziekte er ook niet aan denken om zijn insuline in te moeten leveren. Dus ook hierbij weer een tweeledig gevoel :conf:
Voor wat betreft de verschillen in de uitwerking van Dex bij mensen mèt en zonder ADHD, is het in elk geval 100% duidelijk dat de positieve effecten, op basis van het gebruik van een gelijkwaardige dosis Dex, niet vergelijkbaar zijn. Ik begrijp ook heus wel dat het, ook voor mijn lichaam met ADD, troep is net als voor een ander lichaam. De hoofdvraag uit mijn post is dan ook dat ik mij zeer sterk afvraag, in welke mate de negatieve effecten vergelijkbaar zijn?! Een ADHD-er gebruikt immers, al dan niet jarenlang, dagelijks gemiddeld zo'n 35 mg Dex per dág. Krijgen zij ook met deze fases te maken, of zou dat alleen gelden voor de meerwaarde die ze, al dan niet bewust, gebruiken?
Ik ben hier oprecht zeer geïnteresseerd in, want hierover wordt geen enkele voorlichting gegeven (wat overigens ook te wijten kan zijn aan de farmaceutische industrie, die bang is om geld mis te lopen :roll2: )

Dus....... Ik ben benieuwd of iemand hier iets van weet, of wellicht ervaringen hiermee heeft???

By the way... Excuus voor mijn irritant lange mail!!

Nog ff een linkje:
Ik was op zoek naar de gemiddelde dosis medicinale Dex en vond dit ondersteunende artikel vwb eerste/tweede keus methylfenidaat/Dex http://www.psyq.nl/Programma/Kenniscentrum-ADHD-bij-volwassenen/Publicaties-adhd/Nieuwsbrief-Kenniscentrum/KC-jrg-14-nr-1-jun-2012/Eerste-ervaringen-Dexamfetamine-Retard-Regenboog
andJoy
Newbie
Offline
 
Posts: 3
Geregistreerd: za aug 17, 2013 7:42 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Enya » zo aug 18, 2013 5:38 pm

Ik vrees dat dit voor het fysische geen verschil maakt.
Amanda Knox = “Other people ask for tranquilizers, cry, shout that they didn’t do it, that they’re in pain, that they can’t go on…Many prisoners bang their heads against the walls, sew up their mouths, scream, vomit, cut their wrists. But she showed no reaction,” the guard said."
Avatar gebruiker
Enya
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1060
Geregistreerd: zo nov 18, 2012 12:01 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor andJoy » zo aug 18, 2013 8:23 pm

Ik ben er ook "bang" voor.
Ik blijf het nogal onduidelijk vinden wat het verschil is tussen Dex en speed.
Het verschil van links- en rechtsdraaiend, begrijp ik wel.
Maar maakt dit Dex minder slecht cq schadelijk dan de speed die veelal/meestal gecombineerd is met levo?
Zou de voorgeschreven 30 mg Dex op den duur dusdanig schadelijk werken, om in vervolgfasen van verslaving terecht te komen zoals in de sticky van dit subforum beschreven? Of is de dosis daar te laag voor?
Ligt de tolerantie voor Dex lager, dan de gecombineerde vorm (speed) met levo?

Waarom zit Levo in speed? Is dit een gewenst iets van de gebruikers? Geeft het een bepaalde meerwaarde tov enkel Dex? Of juist niet? Niet dat ik dit wil gaan gebruiken hoor, maar ik wil het graag begrijpen. Wat werk ik nou precies elke dag mijn lijf in ;-)

Nou ja, deze vragen lijk ik nergens echt beantwoord te vinden. Dus aanvulling van info is zeeeer welkom ;-)
andJoy
Newbie
Offline
 
Posts: 3
Geregistreerd: za aug 17, 2013 7:42 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Enya » zo aug 18, 2013 9:56 pm

Einstein?

Maarre, echte goede speed geeft MIJ een veel meer aangenamer, indrukwekkender gevoel in mijn hoofd. Het gaat op veel vlakken verder dan dexamfetamine, qua het effect dan. En ik denk dat dat niets voor niets is. Dat komt, denk ik, omdat de speed mijn hersenchemie kennelijk helemaal uit balans trekt. En dat kan verschillende niet zo leuke dingen veroorzaken in mijn hersens. Het effect op ons lichaam, daar weet ik niks vanaf. Alhoewel, het hart krijgt ook veel meer te verduren dan een dikke speed trip, en bij dexamfetamine vind ik dat nogal meevallen.
Amanda Knox = “Other people ask for tranquilizers, cry, shout that they didn’t do it, that they’re in pain, that they can’t go on…Many prisoners bang their heads against the walls, sew up their mouths, scream, vomit, cut their wrists. But she showed no reaction,” the guard said."
Avatar gebruiker
Enya
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1060
Geregistreerd: zo nov 18, 2012 12:01 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Einstein » zo aug 18, 2013 10:38 pm

Bij het productieproces van amfetamine worden levo-amfetamine en dextro-amfetamine in een 50:50 verhouding geproduceerd. Het is nogal een karwei de twee uit elkaar te halen en dus is speed van illegale bron (straatspeed) vrijwel altijd zo'n 50:50 mengsel ('racemische' speed). Levo-amfetamine heeft een wat opgejaagd effect, het effect van zuivere levo-amfetamine wordt daarom vaak niet echt als prettig ervaren. In racemische speed gaat het effect van de levo-amfetamine op in het geheel en daardoor vinden sommigen racemische speed lekkerder dan zuivere dexamfetamine.
Dexamfetamine is de vorm die bruikbaar is als ADHD-medicatie en daarom is het in zuivere, farmaceutische vorm te krijgen.
Tolerantie wordt voornamelijk door dexamfetamine veroorzaakt, levo-amfetamine heeft daar niet zoveel invloed op. Bij lage doses als 30 mg speelt tolerantie niet zo'n rol. Daarmee is de schadelijkheid ook klein genoeg om ellende te voorkomen. Hersenschade wordt veroorzaakt door zowel levo- als dextroamfetamine, maar ook daar is een dosis van 30 mg niet echt sterk genoeg voor, hoewel het spul vast schadelijk zal zijn op de heel lange termijn.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor andJoy » zo aug 18, 2013 11:07 pm

@Enya & Einstein, thnx voor de reacties.

@Einstein: thnx voor de uitleg!!! Dit soort info bedoelde ik inderdaad ;-)
Als ik het goed begrijp wordt levo dus niet toegevoegd aan speed, maar is dit juist een onderdeel van speed. Dit goedje is dan tevens de basis voor de magistrale bereiding, waarbij de dex en levo van elkaar gescheiden worden voor de farmaceutische variant?

Too bad, dat juist de Dex voor tolerantie zorgt! Ik was er ook wel zeker van, dit te merken. Maar ja, arts vertelde toen dat er geen tolerantie optreedt en daardoor niet verslavend. Die lullen ook maar na, wat hun verteld is ;-)

Ik heb afgelopen weekend iets meer dan mijn dubbele dagdosis genomen, zo'n 65 a 70 mg geloof ik. Beetje dom, maar ik baalde ontzettend dat ik niet mocht drinken (was de BOB)
Ik had geen flauw idee, buiten het feit dat ik wist iets happy'er en vrijer te worden wanneer ik ietsjes meer nam dan normaal. Nou, ik heb n leuk feestje gehad! Tot ik de dag erna een soort van kater had, terwijl ik geen alcohol op had. Zodoende ben ik naar wat info gaan zoeken. Ik dènk tenminste dat ik me door de hoeveelheid Dex zo klote heb gevoeld. Eergisteren was feestje, gisteren klote dag, vanmorgen onwijs depri, nu weer redelijk normaal.

Ik ben in elk geval blij met de info! Thnx.
En ik weet nu in elk geval dat ik dat niet weer ga doen.
Het zijn geen snoepjes....althans, niet voor mij ;-)
andJoy
Newbie
Offline
 
Posts: 3
Geregistreerd: za aug 17, 2013 7:42 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Enya » zo aug 18, 2013 11:16 pm

Komt wel, die vervaging van normen & waarden, als je door die klote stoornis de maatschappij wordt buiten gegooid. Nog even iets langer lijden dus. Leef kort maar krachtig, en sterf jong.
Amanda Knox = “Other people ask for tranquilizers, cry, shout that they didn’t do it, that they’re in pain, that they can’t go on…Many prisoners bang their heads against the walls, sew up their mouths, scream, vomit, cut their wrists. But she showed no reaction,” the guard said."
Avatar gebruiker
Enya
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1060
Geregistreerd: zo nov 18, 2012 12:01 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Einstein » zo aug 18, 2013 11:47 pm

andJoy schreef:Als ik het goed begrijp wordt levo dus niet toegevoegd aan speed, maar is dit juist een onderdeel van speed. Dit goedje is dan tevens de basis voor de magistrale bereiding, waarbij de dex en levo van elkaar gescheiden worden voor de farmaceutische variant?

Correct :)
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Trippie » ma aug 19, 2013 1:34 am

Dat je arts beweert dat dexamphetamine niet verslavend is verbrouwereert mij een beetje.
Trippie is maar een klein beetje Hippie...
Avatar gebruiker
Trippie
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1303
Geregistreerd: wo nov 16, 2011 8:10 pm
Woonplaats: Lala Land

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Enya » ma aug 19, 2013 1:36 am

Ja, zet je alu-hoedjes maar op
Amanda Knox = “Other people ask for tranquilizers, cry, shout that they didn’t do it, that they’re in pain, that they can’t go on…Many prisoners bang their heads against the walls, sew up their mouths, scream, vomit, cut their wrists. But she showed no reaction,” the guard said."
Avatar gebruiker
Enya
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1060
Geregistreerd: zo nov 18, 2012 12:01 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Italiano » ma aug 19, 2013 11:56 pm

Oei, reeds 2 jaar lang dagelijks 30-40 mg dex gebruiken...(op welke dosis begon je aanvankelijk?)

Gebruik je aangepaste voeding hierbij (supplementen, magnesium/memantine) hoop ik en/of las je pauzes in (dagen in de week niet gebruiken)? Ervaar je geen negatieve side effects, zeker als je het effect van dex nu vergelijkt met in het begin?

Zou sowieso overstappen naar andere arts, beetje vreemde dingen zo...

(sorry, heb het topic niet 100% gelezen)
Avatar gebruiker
Italiano
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1049
Geregistreerd: zo jan 08, 2012 1:29 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Ninja75 » wo nov 27, 2013 4:35 am

Blijkbaar heb je er sowieso nog niet veel over gelezen, want 30-40mg is heel normale dosis. Als indicatie kun je je lichaamsgewicht gedeeld door 2 aanhouden; maar de een heeft meer nodig en de ander weer minder.

Ik heb nu ruim tweeënhalf jaar dex, maar godssssakker wat een crime om die dosering eens op orde te krijgen. Ik ben er nóg niet uit!! Afgelopen tijd ben ik erg gaan wisselen (ik ben al bijna twee jaar klaar met behandeltraject en zoek het dus zelf 'lekker' uit...) omdat ik bij laatste dosering (10/15mg ochtend, 5mg namiddag) met zeer ernstige slaapproblemen te kampen had. Gelukkig niet dagelijks, maar zeker (twee-)wekelijks. En dan een paar nachten achter elkaar. (Zoals gister en vandaag!) Maar al dat wisselen is merk ik (en dat zei men al) niet erg bevorderlijk voor het doel; namelijk een meer gestructureerd leven opbouwen. Dat gaat nu dus totaal niet. Helpt overigens niet dat ik ZZW'er ben (zefstandige zonder werk) en dus sowieso nogal ongestructureerd met vanalles (door elkaar) bezig ben (ja ondanks gebrek aan opdrachten ben ik een bezig bijtje).

Wat me wel is opgevallen en dat is een positieve optimistische afsluiter: een week helemaal zonder, daarvan word ik weer net zo gefrustreerd passief als voordat ik met Dex begon. Dus ik experimenteer nog maar gestaag en - dat nu wel weer - planmatig door. Goed bijhouden welke dosis ik aanhou en welke inname tijdstippen en die ook een tijdje volhouden om zelf conclusies daaruit te kunnen trekken.
Ninja75
Newbie
Offline
 
Posts: 3
Geregistreerd: wo nov 27, 2013 4:14 am

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Ninja75 » wo nov 27, 2013 4:45 am

Trouwens, mijn dosis is eigenlijk heel laag. Ik begon ooit met 30, waarvan 20 's ochtends en 10 's middags. Nu kom ik dagelijks niet meer echt boven de 20 uit. Heb daartoe besloten, met name door de bijwerkingen. Ik krijg nl erg last van 'tongraspen' en extreem droge mond bij hogere dosis. Lees ik nu dat magnesium daartegen helpt??

Zou ik misschien eigenlijk nu te weinig gebruiken voor effectieve verbetering in functioneren?

Oh en nog 1 ding: ik ben wel echt veel opgewekter én zelfverzekerder sinds ik dit spul slik! En dat voelt goed; ik voel me - het klinkt misschien gek - méér mezelf on the dex! :-)

Benieuwd of jullie dingen herkennen in mijn relaasch. ;-)
Ninja75
Newbie
Offline
 
Posts: 3
Geregistreerd: wo nov 27, 2013 4:14 am

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor ParadijsVogel » wo nov 27, 2013 8:22 am

Ninja75 schreef:
Oh en nog 1 ding: ik ben wel echt veel opgewekter én zelfverzekerder sinds ik dit spul slik! En dat voelt goed; ik voel me - het klinkt misschien gek - méér mezelf on the dex! :-)

Benieuwd of jullie dingen herkennen in mijn relaasch. ;-)


Het klinkt niet gek, alhoewel bijna iedereen die het zegt wel denkt dat het gek klinkt. Als je kijkt naar de werking in de hersenen, dan zie je ook wel dat het niet zo gek is.
Tinychat huisdier

Ivo schreef:Hahahahaha, dat vraagt echt om misbruik.
Avatar gebruiker
ParadijsVogel
Corrupt
Donateur
Offline
 
Posts: 1987
Geregistreerd: ma dec 10, 2012 1:26 am

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Italiano » do nov 28, 2013 11:53 am

Ninja75 schreef:Blijkbaar heb je er sowieso nog niet veel over gelezen, want 30-40mg is heel normale dosis.

Tja..."normale" dosis, in de zin van dat 't gemiddeld is als je 't vergelijkt met andere mensen die 't op recept krijgen? Dat iets voorgeschreven wordt door dokters maakt het nog geen goede stof voor je lichaam...Misschien moet je er zelf nog even meer over lezen.

Ninja75 schreef:Oh en nog 1 ding: ik ben wel echt veel opgewekter én zelfverzekerder sinds ik dit spul slik! En dat voelt goed; ik voel me - het klinkt misschien gek - méér mezelf on the dex! :-)

Dat heeft praktisch iedereen. Geldt voor meerdere drugs en is vaak op lange termijn niet sustainable en/of goed voor je lichaam / geest. Maar goed, ieder z'n ding.
Avatar gebruiker
Italiano
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1049
Geregistreerd: zo jan 08, 2012 1:29 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Klimtox » do nov 28, 2013 11:56 am

Ik ben mijzelf pas onder invloed van speed. :#: Dat is niet gek ook, maar wel verslavend, lol.
<3
Avatar gebruiker
Klimtox
Klimbaus
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 3661
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 3:41 pm

Re: Verschil lange termijn effecten Dex bij wel/geen AD(H)D

Berichtdoor Ninja75 » do nov 28, 2013 2:53 pm

Italiano schreef:
Ninja75 schreef:...Misschien moet je er zelf nog even meer over lezen.


Ja, ik hou me aanbevolen voor goede links naar (zo onafhankelijk mogelijk!) wetenschappelijk materiaal. Het is niet zo eenvoudig om hierover wat te vinden! Links van Psyq weet ik niet van of ze wel te vertrouwen zijn. Daarin ben ik niet de enige. Bovendien heeft Psyq mij de medicijnen zelf voorgeschreven dus het is al niet te verwachten dat uit die hoek veel verontrustende berichten komen.

Anderen ook dank voor reacties!
Ninja75
Newbie
Offline
 
Posts: 3
Geregistreerd: wo nov 27, 2013 4:14 am


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Speed

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Royal Queen Seeds banner