Ik denk dat het bij veel 'alcohol verslavingen' niet alleen om de alcohol zelf gaat, maar ook om dingen als de smaak, de koolhydraten, het vocht, het 'ritueel', de herinneringen en associaties die je bij die drank hebt, etc etc.
Van baco's kan ik bijvoorbeeld ook moeilijk afblijven

Die gaan dezelfde nacht nog op, tenzij ik opeens in slaap val, dan drink ik de rest op zodra ik wakker word.
Maar bij bier en wijn heb ik dat een stuk minder (lijkt me onwijs goor om dat sochtends te drinken) en pure wodka of rum zou ik überhaupt niet drinken. (Ik vind dat snelle effect juist niet fijn, m'n maag kan er niet tegen en ik vind de smaak niet lekker)
Dus blijkbaar gaat het om een combinatie van smaak, suikers, alcohol, cafeïne, vocht.. etc.
Zal voor 'bierverslaafden' ook wel zoiets zijn. Het wegklokken van grote hoeveelheden vocht (bier werkt dorstlessend itt wodka), de smaak, het volle gevoel in hun maag (vaak stillen ze er ook hun eetlust mee) etc.. Dat zal voor hen de grootste troost/kick bieden.
Hoewel je fysiek trouwens natuurlijk wel verslaafd kan raken aan de substantie 'alcohol'. Dus een echte alcoholist zal misschien wel alle beschikbare alcohol drinken om de ontwenning tegen te gaan.. (voor mensen met weinig geld, geldt dan natuurlijk: hoe goedkoper, hoe beter)
Maar het 'plezier effect' (of troost effect, of vlucht effect) is dus van veel meer factoren afhankelijk dan alleen de ethanol zelf.
Ik denk trouwens dat veel 'verslavingsdeskundigen' dat helemaal niet snappen en er daardoor totaal niet in slagen om mensen van hun verslaving af te helpen
MrMDMA schreef:Ik kamp nu waarschijnlijk al een tijdje met een depressie, waardoor ik om de negatieve effecten te onderdrukken steeds meer grijp naar alcohol.
Veel sterkte en succes met t werken aan je issues