Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Voor alle verslavingsverhalen over wiet, alcohol, heroïne, GHB, benzo's ,...

Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Berichtdoor braindead » za feb 01, 2014 7:31 pm

Ik heb de laatste 5 a 8 jaar Valium gebruikt, tot ca. 2011 incidenteel, maar daarna vaker, en in 2013 bijna structureel. Ik schat (want ik kreeg een groot deel van de pillen via Internet) dat ik de laatste 3 maanden (tot 20-1-2014) ca. 30 mg gemiddeld per dag gebruikte, en daarvoor ca. een half jaar 10 mg/dag.

Op 20-1 had ik niets meer, en ik dacht er nogal lichtvaardig over, dus ben ik gewoon gestopt. De 1e week heb ik helemaal niets gemerkt, maar sindsdien zijn de verschijnselen steeds erger geworden. Op afgelopen dinsdag heb ik de huisarts al gebeld, maar toen heb ik aan de assistente een veel lagere dosis doorgegeven dan het later bleek te zijn (ontdekte ik donderdag). De huisarts vond 2 maanden 20 mg per dag geen probleem voor cold turkey.

Ik heb voor komende maandag weer een afspraak, maar maak me toch wel lichtelijk zorgen. Sinds afgelopen donderdag begon mijn lichaam nogal verkrampt te raken, en dat wordt steeds iets erger. Verder voelt mijn rechterborstkas beklemd aan en hou ik heel veel vocht vast (maar geen idee of dat laatste er mee te maken heeft).

Ik vind het vooral eng omdat ik alleen woon, dus als ik van de trap af stort... :shock:

3 vragen
1) Is het wijs om nog voor maandag de Doktersdienst te bellen?

2) Hoe lang duurt het voor je lichaam weer kan ontspannen in zo'n cold turkey fase?

3) Ik heb nog wat Valium ergens gevonden. Wat gebeurt als ik vandaag en maandag een niet al te hoge dosis neem, bv. 10 of 15 mg? Verstoor ik dan het cold turkey proces compleet, of maar een klein beetje? Want dan raak ik misschien iets van de ergste symptomen kwijt. Ik vind vind het nu zelfs eng om morgen boodschappen te doen en hier de trappen in mijn portiekwoning 3-hoog af te moeten dalen.

Bedankt.
braindead
Newbie
Offline
 
Posts: 7
Geregistreerd: za feb 01, 2014 6:47 pm

Re: Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Berichtdoor Basshoven » za feb 01, 2014 9:01 pm

Vind het erg onverstandig van je dokter. 20mg diazepam dagelijks voor twee maanden zorgt gewoon voor een lichamelijke afhankelijkheid, en daar moet je van ontwennen door middel van een afbouwschema en niet door cold turkey te gaan. Dat is erg moeilijk en het kan zelfs schadelijk zijn voor je gezondheid, in sommige gevallen zelfs gevaarlijk.

Ben zelf benzo-afhankelijk geweest dus ik weet hoe het is om het cold-turkey te proberen. Normaliter verergeren de ontwenningssymptomen tot op het punt waarop het onhoudbaar lijkt.

1) als de klachten echt gevaarlijk aan beginnen te voelen zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de coldturkey afblazen door weer diazepam in te nemen.

2) ik weet niet of het slim is om de cold-turkey afkick door te zetten totdat "het weg is" en je weer "normaal" bent. Beter zet je deze cold-turkey methode uit je hoofd. Een reden waarom men gebruik maakt van een graduele dosistempering is juist omdat een te plotse afkick een shock kan brengen aan je lichaam, en dat veroorzaakt soms een withdrawal syndrome waardoor de ontwenningsverschijnselen maanden kunnen voortduren. Het is dus niet zo dat je er met cold-turkey per se sneller vanaf bent, soms zelfs integendeel. Sommige mensen doen er maanden over om weer normaal te functioneren. Met een afbouwschema ben je misschien ook een paar maanden bezig, maar iig is het minder zwaar en minder gevaarlijk.

3) Als ik jou was dan zou ik die valium innemen om je lichaam te beschermen tegen te zware ontwenningsverschijnselen. De ontwenningsverschijnselen zullen verdwijnen als je die nu inneemt, en dan kun je beginnen aan het opstellen van een beter plan: een dokter opzoeken die samen met jou aan een afbouwschema wil gaan werken.
Voorbeeld; nam je 20 mg per dag? Slik dan gewoon elke dag 20 mg voor een week, na die week haal je er twee milligram af en slik je 18 mg voor een week, daarna 16 voor een week, etc etc. Hoe langzamer je afbouwt, hoe gemakkelijker het gaat en hoe minder kans je hebt op gezondheidsrisico. Bespreek dit met je arts en laat hem de diazepam op maat voorschrijven (16mg diazepam is moeilijk te doseren, bijveerbeeld. Die maken ze dan op maat in de apotheker).
Een arts zou daar zonder problemen in mee moeten gaan, en zo niet dan zou ik gewoon een andere behandelaar zoeken.

Hoe dan ook zou ik niet doorgaan zoals je bezig bent. Beter kun je de diazepam-waarden in je bloed weer constant maken, zodat je vanaf dat punt met een graduele dosistempering kan beginnen in samenwerking met een behandelaar.

Hier een goede website met verdere informatie:
http://www.benzo.org.uk/manual/bzcha02.htm
http://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm
http://www.benzo.org.uk/manual/bzcha03.htm
Basshoven
Offline
 

Re: Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Berichtdoor braindead » za feb 01, 2014 9:43 pm

Basshoven,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Eerst dacht ik (of hield ik mezelf voor de gek) dat het de laatste maanden 20 mg gemiddeld was, maar het was waarschijnlijk 30. Het rare was dat mijn psycholoog, die volgens eigen zeggen in de verslavingszorg heeft gewerkt, gisteren nog zei dat volgens hem cold turkey het beste was (maar hij zei er wel bij dat hij geen medisch advies mocht geven).

Ik elk geval heb ik jouw idee zopas toegepast, en voorlopig even 20 mg genomen. Dat voelt meteen al een stukje beter (ik weet niet of dat zo snel kan werken? Als het niet genoeg is doe ik er evt. nog wel 5 a 10 mg bij (en dan morgen dezelfde dosis 20 a 30).

Ik sprak ook even met een vriend in Canada die zowel vrij veel weet van psychologie als neurofysiologie, en die zei ook onmiddellijk dat je nooit cold turkey moet doen. Hij gaf eigenlijk hetzelfde advies als jij.

Hij raadde zelfs nog aan om voor de zekerheid zelfs nu nog te kijken of GGD verslavingszorg nog bereikbaar is, en ook hun advies te vragen, en of je een verwijzing van de huisarts nodig hebt om bij hen terecht te kunnen of dat dat zonder meer kan.

Ik denk dat die huisarts nogal lichtvaardig over het geval heeft gedacht, en die psycholoog er uberhaupt geen verstand van heeft. Ik had hem donderdag nl. ook al verteld dat Valium heeeel lang nog in je lichaam blijft zitten, maar daar wist hij niets van.

Nogmaals ontzettend bedankt voor je duidelijke antwoord!! Dit maakt me ook geestelijk een stuk rustiger, want ik begon de verschijnselen wel erg heftig te vinden.
braindead
Newbie
Offline
 
Posts: 7
Geregistreerd: za feb 01, 2014 6:47 pm

Re: Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Berichtdoor Basshoven » za feb 01, 2014 10:05 pm

Ik ben blij dat je ermee geholpen bent. Het probleem met diazepam en benzo's in het algemeen is dat er over het ontwenningsproces - "de afkick" - maar vrij weinig over bekend is of te licht over wordt gedacht.

Verslavingszorg zadelt je meestal op met een afbouwschema wat véél te vlug gaat (die willen je soms laten ontwennen in 2 of 3 weken tijd, wat veel te kort is) en dokters hebben vaak maar weinig weet van verslavingsproblematiek, geven derhalve al snel het verkeerde advies. Een opname in een kliniek werkt niet, omdat je veel langer dan een maand tijd nodig hebt, en klinieken hebben maar een maand tijd, dus ook bij hen wordt er te snel gewerkt.

Ikzelf ben er op eigen houtje vanaf gekomen door zelf de informatie te verzamelen, dat vervolgens mijn dokter bij te brengen, en vanaf dat punt met hem samen te werken.

Het zou dus gemakkelijk kunnen dat jij zelf op dit gebied je dokter van informatie moet voorzien omdat hij simpelweg niet alles ervan af weet. Het is ook niet erg dat je dokter niet alles weet, zolang hij maar openstaat voor nieuwe informatie en het niet lastig vindt dat jij hem iets leert ;) Die sites die ik heb doorgegeven zijn een betrouwbare bron.

Wat gewoon belangrijk is voor jou op dit punt is dat je elke dag een vaste hoeveelheid diazepam inneemt, zodat de waarden in je bloed op een constant gemiddelde blijven. Het is dus belangrijk dat je voor voorlopig genoeg medicijnen hebt.

Daarna begin je gewoon met de graduele afbouw. Hiervoor hoef je niet naar verslavingszorg, tenzij je echt iemand nodig hebt om mee te praten, maar gewoon een begripvolle huisarts volstaat. Het enige wat je nodig hebt zijn immers de op maat gemaakte medicijnen, en daarvoor moet je een arts hebben. :)

Succes ermee man! :)
Basshoven
Offline
 

Re: Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Berichtdoor braindead » za feb 01, 2014 10:32 pm

Opnieuw bedankt. Het klinkt allemaal heel logisch, vooral die langere afbouwperiode. Ik lees vooral over 4 a 5 weken.

Ik denk dat ik er alleen niet kom door alleen maar de Valium helemaal af te bouwen. Ik heb zoveel angsten dat ik voor daarna mogelijk toch iets vervangends nodig heb. De huidige psycholoog die ik heb werkt cognitief, bijna filosofisch, maar ik heb waarschijnlijk veel meer een gedragstherapeut nodig, die me probeert te laten omgaan met moeilijke situaties.

Daarnaast suggereerde de vriend in Canada als mogelijke optie een SSRI, zoals Prozac. Die schijnen tegenwoordig als veel beter te worden gezien dan Valium, ook bij angststoornissen.

Maar goed, ik zal eerst proberen met de huisarts zover te komen om een goed afbouwschema op te stellen. Dat gaat in de korte sessie van maandag vast niet lukken, dus ik moet maar een dubbelafspraak met hem plannen.
braindead
Newbie
Offline
 
Posts: 7
Geregistreerd: za feb 01, 2014 6:47 pm

Re: Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Berichtdoor Poseidon » zo feb 02, 2014 1:09 am

In de praktijk om leren gaan met moeilijke situaties is inderdaad de meest effectieve methode om angst- & paniek~aanvallen mee te neutraliseren. Ademhalingsoefeningen kunnen ook erg behulpzaam zijn. Heb van veel mensen gehoord dat het achteraf gezien een koud kunstje was om datgene wat ze vreesden te ontwapenen.
Dat paniekaanvallen vooral met verwachtingspatronen te maken hebben, zal je therapeut vast al verteld hebben.

Wens je veel sterkte toe ;)

Heb wat de valium betreft weinig aan de info van Basshoven toe te voegen. Gebruik al jaren benzo's. Soms maandenlang. Kost me geen moeite cold turkey te kappen. Als er al een zuigende trek aanwezig is, verdwijnt die na circa 14 dagen.
Je moet alleen de fout niet maken er toch incidenteel een diazepam te nemen, bijv. om te pitten of te ontspannen. Dan ben je weer meteen verkocht.
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Berichtdoor Frog » zo feb 02, 2014 12:59 pm

Hey succes met afbouwen. ik ben het helemaal eens met de bovengetekende.

Er word vaak licht over gedacht, en artsen willen vaak veel te snel afbouwen, ik ben nu bezig met afbouw, en de mensen van de verslavingszorg die me begeleiden ( echt minimaal) die waren verbaast dat het zo lang moest duren, hun zeiden kan best in 3 weken toch, gelukkig weten de artsen daar beter.
Hun zeiden wel cold turkey kan wel, is niet super gevaarlijk, maar niet ongevaarlijk volgens hun en de kans van slagen op lange termijn is dan zeer laag.

Vandaar dat ik van ongeveer 40 mg diazepam, naar 30 ben gegaan wat ik van hun kreeg dat voor een week of 3, daarna gaat er iedere week 2 mg af, zit nu nog op 14, in het begin gaat het best makkelijk, maar vooral de laatste loodjes zijn het zwaarst bij benzo afbouw, maar komt wel goed, dus houd vol.

Ik zelf heb Urine controle's als stok achter de deur helpt goed, maar je moet zelf ook echt willen, vooral op lange termijn niks meer nemen is lastig want zoals Poseidon ook al zei je bent zo weer verkocht.
Ook de nasleep van langdurig gebruik moe je niet onderschatten, weer leren slapen, etc etc gaat best paar maanden over heen, maar stap voor stap alles aanpakken komt het wel goed.

succes :)
Avatar gebruiker
Frog
Badass Junkie
Verbannen
 
Posts: 2111
Geregistreerd: vr nov 01, 2013 11:52 pm

Re: Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Berichtdoor braindead » zo feb 02, 2014 4:32 pm

Poseidon en Frog, allebei bedankt voor de reactie.

@Poseidon: Gelukkig heb ik in het verleden vrij veel aan ademhalingsoefeningen en meditatie gedaan. Ik realiseerde me woensdag ook, toen ik al 3 dagen tintelingen had, eerst in onderbenen, toen in benen en handen, en woensdag zelfs in mijn gezicht, dat ik aan het hyperventileren was (nog nooit eerder gehad). Dus ben onmiddellijk goed gaan ademhalen, en had de verschijnselen zo onder controle.

Ik heb in mijn leven nog nooit met paniekaanvallen gehad, tenminste zo zou ik het niet willen noemen. Wel de angst dat het mis zal gaan in een situatie (anticipatieangst).

Ik heb Valium vele jaren incidenteel gebruikt met groot succes. Maar dan bedoel ik bv. 1 keer per maand, en niet voor slapen, maar voor bv. een receptie waar ik heen moet. Ik ben niet zo goed in het omgaan met grote gezelschappen.

Ik hou jullie op de hoogte van hoe het zich ontwikkelt.
braindead
Newbie
Offline
 
Posts: 7
Geregistreerd: za feb 01, 2014 6:47 pm

Re: Cold turkey van Valium afkicken - paar vragen

Berichtdoor PussyLounge » di jul 05, 2016 5:42 am

Ik weet dat het een oud topic is, maar ik kan me voorstellen dat er mensen wellicht informatie zoeken over de afkick van diazepam. Ik slikte voor een maand of 2 10mg en 1 maand ervoor ongeveer een zelfde hoeveelheid per dag voor 2 maanden. Om in behandeling te gaan moest ook ik stoppen met benzo gebruik. Ik heb er destijds om de 4 dagen 2,5mg af gedaan. Dit ging op het moment zelf prima. 2 weken na mijn laatste dosis begonnen de klachten. Niet of heel slecht slapen. Extreem koud en extreem zweten. Vooral zeiknatte oksels en handen. Trillen, hartkloppingen en een hoge bloeddruk. Aangespannen spieren en erg pijn in nek en schouders. Jeuk aan mijn ogen en slijmvliezen en een extreem droge huid. Extreme angst en paniekaanvallen. Na 6 weken urine controle was ik schoon en het heeft ongeveer 8 weken geduurd, deze ontwenning. Mijn advies is dan dus ook, wat ze in een detox kliniek doen of wat de huisarts vaak adviseert is niet verantwoord. Vooral nachten niet slapen met daarbij de verwardheid en het niet kunnen concentreren is erg ongezond. Ook denk ik dat diazepam afkick de meest langdurige afkick is die er is. De symptomen zijn relatief mild voor een afkick, maar doordat ze zo lang duren hakken ze er behoorlijk in. Mijn advies is echt om een langzame afbouw te doen zoals hierboven beschreven.
PussyLounge
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 150
Geregistreerd: do aug 20, 2015 10:34 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Verslaving - Downers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

Royal Queen Seeds banner
cron