Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

langdurige ontwenningssymptomen

Voor alle verslavingsverhalen over wiet, alcohol, heroïne, GHB, benzo's ,...

langdurige ontwenningssymptomen

Berichtdoor benzobuddie » ma sep 21, 2015 3:45 pm

Hallo, ik gebruikte ongeveer 5 jaar lang elke avond ca. 4 mg Rivotril (Clonazepam) om te kunnen slapen. Ik begon allerlei rare klachten te krijgen en besloot om het te stoppen. Ik kwam de beroemde Ashton Manual tegen en aan de hand daarvan heb ik het in een paar maanden afgebouwd. In november 2014 helemaal gestopt. Dat was echt een hel, zonder overdrijven. Nu ben ik inmiddels een maand of 10 verder en nog steeds ervaar ik klachten. Ze kunnen een week weg zijn maar dan ineens slaat het me weer om de oren. Ik gebruik al vele maanden helemaal geen andere medicijnen of drugs meer.
Behalve een jointje of 3 in het weekend.

Nu las ik op een Amerikaans forum dat een percentage van 5% van de gebruikers klachten kunnen houden tot meer dan een jaar na stoppen met de benzo.
Ik begin steeds meer te denken dat ik tot dat percentage behoor. M'n cognitieve functies zijn nog steeds niet goed en ik heb regelmatig last van brainfog.
Ik vraag me echt af of anderen hier ook zo lang last van hebben gehad?
benzobuddie
Newbie
Offline
 
Posts: 3
Geregistreerd: vr jul 10, 2015 5:04 pm

Re: langdurige ontwenningssymptomen

Berichtdoor Exceptional » ma sep 21, 2015 3:48 pm

Yep. De slapeloosheid steekt ook nog af en toe zijn lelijke kop op.

Heb jij dat ook?
Don't ask me nothing about nothing, I just might tell you the truth.
Avatar gebruiker
Exceptional
Cynic
Donateur
Offline
 
Posts: 3569
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:47 pm

Re: langdurige ontwenningssymptomen

Berichtdoor benzobuddie » ma sep 21, 2015 4:01 pm

Slapeloosheid valt wel mee. Snap ook niet dat ik die zooi zo lang geslikt heb. Heb nog ene tijd melatonine geslikt maar toen ik dat wegliet sliep ik evengoed redelijk.
Nee bij mij zit het meer in het brein. Ik heb het gevoel dat ik 30% van m'n creativiteit en intelligentie heb ingeleverd.
Kan moeilijk concentreren en nieuwe dingen leren. Voel me regelmatig als een zombie zonder enig gevoel en verstand.
benzobuddie
Newbie
Offline
 
Posts: 3
Geregistreerd: vr jul 10, 2015 5:04 pm

Re: langdurige ontwenningssymptomen

Berichtdoor Zelfkweek » ma sep 21, 2015 4:19 pm

al eens uw bloed laten checken ofdat alle waarden normaal zijn? misschien mis je ergens vitamines... had ooit eens extreem vitamine D tekort (junk life, niet buitenkomen etc) en toen had ik het mentaal ook zwaar... een kuur heeft mij erdoor gehaald.
sporten helpt ook tegen die "brain fog". slapeloosheid counter ik met wiet voor het slapen, liever zo dan als een zombie door het leven door slaaptekort.
Wat dan?
Avatar gebruiker
Zelfkweek
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 273
Geregistreerd: di mei 05, 2015 1:31 pm

Re: langdurige ontwenningssymptomen

Berichtdoor Schepje » ma sep 21, 2015 4:53 pm

Zelfkweek schreef: slapeloosheid counter ik met wiet voor het slapen, liever zo dan als een zombie door het leven door slaaptekort.


En slaappillen.. toh?
Endorfine junky,
Avatar gebruiker
Schepje
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 711
Geregistreerd: do mei 15, 2014 8:00 pm

Re: langdurige ontwenningssymptomen

Berichtdoor massacre » wo okt 28, 2015 1:02 am

Beste, . The Ashton Manual vind ik nog erg langzaam. Ik ben ooit bijna CT (cold turkey) gestopt met Tranxene 25 mg. Een maand ervoor ging ik binnen een week van 40-45mg naar 25 mg en dronk toen veel cola en andere troep. Stopte met veel moeite met al die suiker en bouwde de 25 mg in slechts 5 dagen af. De derde dag (15 mg) had ik al volop verschijnselen. Het eerste jaar was een hel, het enige postieve was dat ik weer 'normaal' wakker werd na enkele weken en niet zo uitgedroogd en dat ik in dat jaar 30 kg afviel. Het tweede ging nog iets beter en stopte zelfs met roken, o.a. met Allen Carr (boek) en wat acupucntuur. Heb het boek zo vaak gelezen dat bij elke sigaret er een zinnetje uit het boek in mijn hoofd kwam. De eerste week was erg lastig, maar na een maand voelde ik me al bijna een niet-roker, zelfs geen ex-roker.

De benzo-ontwenning bleef. Bij elke stapje dat ik zette hoopte ik dat het de trigger zou zijn. Zo ook bij chiropractie en acupunctuur. Na chiropractie waren al mijn symptomen weg voor 3-4 uur, maar volgens die man was dat omdat alle spanning even los kwam van mijn zenuwstelsel en dat de hersenen wat langer nodig hebben om te genezen. Was een duur grapje, want na die eerste keer was ik meteen enthousiast. Na 2 jaar nog niet vrij van klachten, voelde me wel wat stabieler.. Ging ook weer wat trainen met gewichten en hardlopen (kleine stukjes).

Na 3 jaar was ik het zat, ik werkte bij de post sinds een jaar na het stoppen. Een andere therapeut zij dat het lopen erg goed was voor de ontwenningsverschijnselen en ook omdat het (uiteraard) buiten was.

Maar toen kwam die kwade dag. Ik zat op ongeveer 25% van mijn verschijnselen (vergeleken bij het eerste jaar) en dacht dat er nooit een einde aan zou komen. Ik informeerde bij een huisarts, maar ik kreeg het standaardpraatje dat ze zo verslavend waren (dat wist ik al helaas). Werd dus afgewimpeld met wat ontspanningsoefeningen. Maar toen kreeg ik ADSL en een wereld ging open (op allerlei gebieden). Ik kocht 5 mg diazepam, een doosje, niet Nederlands, maar het werkte wel. Helaas verdween maar een deel van mijn symptomen en na een uur kreeg ik een hongergevoel en moest ik mijn brood voor de middag al opeten.

En zo nog een lang verhaal. Ik wou het dus gebruiken om de symptomen te verminderen en het dan weer afbouwen. Het werd een heel lang verhaal. Nu 10 jaar later gebruik ik wel 80 mg diazepam per dag. Heb een afbouwdosis voor een half jaar in huis, maar niet zo langzaam als de Ashton Manual en zeker niet zo langzaam als het bovenste bericht. Nu drink ik veel koffie en energiedrankjes en als ik daar mee stop kan ik al 20 mg minderen (weet ik uit ervaring). Iemand raadde ook aan om niet alleen af te bouwen, maar ook op te bouwen (conditie, fitness, etc).

Maar... De eerste stap blijft maar ver weg. ik heb onderhand al 1000 schema's gemaakt en blijf bij die cafeine hangen.. in 10 dagen moet ik daar vanaf kunnen zijn, maar wetende wat me nog te wachten staat, stel ik het uit.

Hoe kom ik hier ooit vanaf. Als zelfs het ritme van het Ashton Manual te traag is, dan wordt het voor mij een lange zaak en dat wil absoluut niet. ik heb al genoeg geleden door die troep.

Het overgewicht en diabetes (ook allemaal door suiker en vooral door die benzo's) maken het er ook niet makkelijk op. Ik ben eerder 30 kg afgevallen, hoewel ik van nature slank ben, maar nu ik 40+ ben, is 25 kg realistischer.

Ideaal zou zijn: ondanks alles toch sporten, ook al is het 20 min. fitness per dag en dat opbouwen naar 30 min. in 3 weken. Dan de cafeine afbouwen en nog meer gaan fitnessen, zodat ik toch een basis heb om aan die benzo-afbouw te beginnen... Meer mensen die zo blijven hangen?? Graag serieuze reacties. Alcohol of harddrugverslaving is heftiger, maar de afkick veel korter. Heb dat ook ooit meegemaakt, meerdere keren.

Maar dit? Toen ik die tranxene stopte was ik nog eind 20, maar nu 40+. Ik hoop nog mooie tips te lezen. Bedankt voor het lezen van dit lange bericht. Veel weet ik al, maar misschien zit er toch nog een tip tussen waar ik wat mee kan ! :snort:
massacre
Newbie
Offline
 
Posts: 1
Geregistreerd: wo okt 28, 2015 12:31 am

Re: langdurige ontwenningssymptomen

Berichtdoor Claviceps » wo okt 28, 2015 8:08 pm

benzobuddie schreef:Ik begin steeds meer te denken dat ik tot dat percentage behoor. M'n cognitieve functies zijn nog steeds niet goed en ik heb regelmatig last van brainfog.
Ik vraag me echt af of anderen hier ook zo lang last van hebben gehad?

Het kan ook zijn dat je al andere problematiek had en deze nu toekent aan benzodiazepines. Verder lijkt het mij dat je nu heel aandachtig bent op ieder symptoom dat mogelijk hiermee te maken kan hebben. Hieronder probeer ik andere invloeden aan te kaarten die je mogelijk helpen om je problemen op een andere wijze te bekijken.

Als je over brainfog spreekt zou het mogelijk ook om sleep inertia kunnen gaan:
Sleep inertia is a physiological state characterised by a decline in motor dexterity and a subjective feeling of grogginess immediately following an abrupt awakening. The impaired alertness may interfere with the ability to perform mental or physical tasks.

De oorzaken hiervan zijn veelvuldig. Overslapen of te kort slapen kan bijvoorbeeld ook resulteren in sleep inertia, aandoeningen zoals slaapapneusyndroom kunnen hier ook een grote rol in spelen in een slechte kwaliteit van slaap, het gebruik van cannabis heeft ook een bewezen effecten op slaap (o.a. vermindering van REM slaap) wat de precieze effecten hiervan zijn is nog niet helemaal duidelijk, verder spreek je over best een lange periode sinds dat je gestopt bent daarmee is het niet uit te sluiten dat er gedurende deze periode andere invloeden zijn geweest die een invloed op cognitie hebben gehad. Daarnaast heb je misschien een ideaal beeld in je hoofd van hoe je was voordat je benzo's bent gaan gebruiken. Ons geheugen is niet bepaald feilloos dus mogelijk vergelijk je jezelf met een onrealistisch beeld waarvan je alleen de positieve puntjes hebt onthouden.

Je geeft ook aan dat je al maanden geen andere drugs en medicijnen meer gebruikt. Dit duidt dus erop dat je gedurende deze 5 jaar dit wel hebt gedaan? De rol hiervan is dus ook niet uit te sluiten op je huidige stand van zaken. Het kan ook te maken hebben met je levensstijl, als je bijvoorbeeld nog studeert benut je bepaalde faculteiten in een andere mate dan als je nu misschien doet met je regulier werk.

benzobuddie schreef:Ik heb het gevoel dat ik 30% van m'n creativiteit en intelligentie heb ingeleverd.
Kan moeilijk concentreren en nieuwe dingen leren. Voel me regelmatig als een zombie zonder enig gevoel en verstand.

30% van creativiteit en intelligentie zijn vrij arbitraire manieren om jezelf te maatstaven. Het is een zeer subjectieve manier om je hieraan af te meten. Het idee dat je dit denkt kan ook een invloed hebben op de manier waarop je presteert (self-fulfilling prophecy). Hoe raar dit misschien ook klinkt. Je licht verder niet toe hoe je geleefd hebt gedurende deze 5 jaar of gedurende deze 10 maanden dus een uitspraak doen over concentratie problemen en nieuwe dingen leren is moeilijk te doen. Er zijn cannabis onderzoeken die duiden op een beperking tot het leren van nieuwe dingen gedurende periodes van gebruik vooral als het om hevig gebruik gaat.

Het zombie gevoel zonder enig gevoel en verstand kan ook zijn oorzaak vinden in slaapproblematiek of compleet wat anders. Of deze voortkomen uit je benzo gebruik of niet, wellicht is het verstandig om eens met je huisarts te gaan praten. Vaak kun je op doorverwijzing terecht bij een slaapkliniek die een slaaponderzoek doen om te kijken of er problemen zijn zoals slaapapneu. Aangezien je aangaf dat je het voor het slapen nam en later melatonine hebt geprobeerd laat mij denken dat er al slaapproblematiek was/is?

Tenslotte, wil ik niet uitsluiten dat je problemen voort kunnen komen uit het benzodiazepine gebruik. Het feit dat je het vijf jaar lang elke avond hebt gebruikt leent zich voor het idee dat het gaat om benzodiazepine protracted withdrawal syndrome. Er zijn echter nog andere invloeden die mogelijk een rol spelen of hebben gespeeld die je wellicht voor jezelf kunt overwegen. Waar de effecten van benzo's beginnen en andere inspringen zal echter moeilijk te onderscheiden zijn.
A meta-analysis found cognitive impairments due to benzodiazepine use show improvements after six months of withdrawal, but the remaining cognitive impairments may be permanent or may require more than six months to reverse.

[...]

Protracted symptoms continue to fade over a period of many months or several years. There is no known cure for protracted benzodiazepine withdrawal syndrome except time

[...]

The severity and length of the withdrawal syndrome is likely determined by various factors, including rate of tapering, length of use and dosage size, and possible genetic factors.

Wellicht dat je het ook meer tijd zult moeten geven. Volgens de Wikipedia pagina van protracted withdrawl syndrome wordt er over het algemeen verbetering van symptomen vastgesteld over tijd, waarbij deze tijd soms jaren kan zijn. Van belang is in ieder geval dat je een gezonde levensstijl hanteert, bij voorkeur eventueel gaan sporten (bewezen positieve invloed op de hersenen), en verdere ontwikkeling probeert te stimuleren door het leren van nieuwe dingen.

Wat andere mensen je gaan vertellen over hun nasleep met benzodiazepine gebruik hoeft niet per se waar te zijn voor jouw. Je bekijkt het echter al vanuit het perspectief dat het mogelijk gerelateerd is aan benzo's dus de kans is dat bepaalde ideeen voor je gevalideerd zullen worden als andere mensen het aankaarten terwijl dit juist niet aan elkaar verwant hoeft te zijn. Zie het als het gaan Googlen van symptomen van een ziekte en vervolgens concluderen dat je X of Y hebt terwijl het om Z gaat bij een officiele diagnose.
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”
Claviceps
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 903
Geregistreerd: zo feb 27, 2011 6:17 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Verslaving - Downers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

Royal Queen Seeds banner