Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Ben ik verslaafd?

Wil je iets kwijt over je verslaving, heb je een vriend die te veel neemt, of zoek je steun bij het stoppen?
Alles wat met verslavingen te maken heeft hoort hier, of het nu drugs-gerelateerd is of niet.

Ben ik verslaafd?

Berichtdoor Tforest » zo jan 08, 2017 5:37 am

Om te beginnen: ik ben nieuw op dit forum en dus misschien nog niet helemaal wegwijs. Ik heb na een tijdje meelezen een account aangemaakt omdat ik met een vraag zit, en ik denk dat deze hier het beste past. Mocht dat niet zo zijn hoor ik het uiteraard graag.

Ik ben een jongen van 22 jaar, en heb op mijn 16e voor het eerst kennis gemaakt met drugs. Zoals dit bij velen het geval is, was dit in de vorm van een jointje roken. Toen ik een paar weken 17 was kwam ik per toeval ook in aanraking met xtc, en omdat dit gevoel zoals bij vrijwel iedereen mij extreem goed beviel gebruik ik dit nu al 5 jaar op vrij regelmatige basis. (Ongeveer 1 keer per 2 maanden)

In de 5 jaar dat ik xtc gebruik zijn er in de loop der tijd ook andere middelen op mijn pad gekomen zoals speed, cocaine, 2cb, truffels, ghb, mdma kristallen en spacecake. Dit bleef echter allemaal maar bij expirimenteren en geen enkele van drugs, op cocaine na, heb ik op regelmatige basis gebruikt. Cocaine gebruik ik sinds 3,5 jaar ongeveer 1x in de 6 maanden. Verder lust ik zoals velen gag een biertje.

De laatste tijd merk ik echter dat ik na een week hard werken, in het weekend steeds vaker zin krijg om "onder invloed " te zijn. Om welk middel het dan gaat maakt opzich niet zoveel uit, maar het is meer gewoon het idee van "verstand op nul". Dit resulteert erin dat ik nu al enkele weekenden achter elkaar drugs heb gebruikt. Nu had dit de laatste tijd natuurlijk ook te maken met de feestdagen, en het feit dat ik in deze periode veel feestjes had gepland waarin drugsgebruik voor mij gebruikelijk is. (Hardstyle/hardcore feestjes) ook heb ik sinds kort een vriendin, die ook regelmatig drugs gebruikt en heb ik door problemen in de privesfeer een vrij zwaar jaar achter de rug, maar dat speelt voor mijn gevoel niet mee.

De vraag waar ik een beetje mee zit is: Is er reden om me zorgen te gaan maken?

Van de ene kant denk ik van, ik ben in ieder geval niet verslaafd aan een bepaald middel, en na een week hard werken in het weekend wat drugs gebruiken zal echt niet zoveel kwaad kunnen zolang mijn zaak er niet onder lijdt. Van de andere kant denk ik, vroeger had ik er helemaal niet zon behoefte aan om in het weekend te gebruiken, en de laatste tijd wel, dat moet een slecht teken zijn. Ik zou dus graag is de mening van een ander horen over deze situatie.

Alvast bedankt
Tforest
Newbie
Offline
 
Posts: 1
Geregistreerd: zo jan 08, 2017 4:56 am

Re: Ben ik verslaafd?

Berichtdoor Perry » zo jan 08, 2017 6:05 am

Wat ik denk:
Je bent een roesverslaving aan het ontwikkelen. Je bent nog niet verslaafd en je bent ook niet onderweg naar een drug-specifieke verslaving.

Roesverslavingen zijn echter vaak wel hardnekkig, dus je bevindt je op glad ijs.
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Ben ik verslaafd?

Berichtdoor PiraatPanda » zo jan 08, 2017 6:12 am

Of je jou 'verslaafd' kunt noemen, hangt er maar net vanaf welke definitie/criteria je hanteert. Je verhaal komt op mij over of je je gebruik behoorlijk goed in de hand hebt en je bewust bent van de risico's en van je eigen gedrag.

Maar goed, een verslaving sluipt er vaak in, door de jaren heen. En je bent best jong begonnen met experimenteren/gebruiken. Dus als je telkens drugs blijft gebruiken om te ontspannen en om met stress om te gaan, ja dan kan je er verslaafd aan raken.

En idd, er zijn veel mensen die verslaafd zijn aan 'roes' ,'lijp zijn' 'drugs' (of hoe je t maar wilt noemen) in t algemeen, zonder echt hooked te zijn aan 1 bepaald middel, al hebben de meeste natuurlijk wel hun eigen voorkeuren.

Volgens mij heb ik nog niets geschreven dat je zelf nog niet bedacht had. :mrgreen:

Ik zou zeggen dat je nog in een voorstadium van verslaving zit, en nog alle kanten op kunt. Nu nog wel.. (over een jaar zal t misschien al veel lastiger zijn als je op deze koers verder gaat?) .. succes!
Laatst bijgewerkt door PiraatPanda op zo jan 08, 2017 6:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.

♥♥♥
Avatar gebruiker
PiraatPanda
nepduif
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1819
Geregistreerd: wo sep 21, 2016 6:14 pm
Woonplaats: MS-DOS

Re: Ben ik verslaafd?

Berichtdoor Ivo » zo jan 08, 2017 6:20 am

Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat je gebruik wel mee valt, als je bevestiging zoekt om zo door te doen. Er zullen ook wel mensen zijn die je verslaafd vinden. Maar als je deze vraag stelt, vind je het waarschijnlijk zelf al te veel worden. Je klinkt inderdaad wel alsof je je bewust bent van de risico's, maar zoals Perry zegt klinkt het alsof je een roesverslaving aan het ontwikkelen bent. Als je het te veel vindt, pauzeer even en kijk hoe je met een nuchter weekend om gaat. Als je heel het weekend aan drugs denkt, kan je daar ook je conclusies uit trekken :)
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: Ben ik verslaafd?

Berichtdoor Exceptional » zo jan 08, 2017 1:55 pm

Als het je lukt om het gebruik te blijven beperken tot het weekend, valt het (relatief gezien) nog mee. Maar zodra iemand dit soort vragen begint te stellen, heb ik meteen mijn twijfels of dit zo zal blijven. Voorzichtigheid is dus wel geboden.
Don't ask me nothing about nothing, I just might tell you the truth.
Avatar gebruiker
Exceptional
Cynic
Donateur
Offline
 
Posts: 3569
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:47 pm

Re: Ben ik verslaafd?

Berichtdoor MrMDMA » do feb 16, 2017 3:44 am

Al deel ik met je mijn eigen ervaring is het wel nodig om op te passen. Zolang je je psychisch stabiel blijft voelen is wekelijks of frequent gebruik vol te houden. Alleen zodra je een mindere periode mee gaat maken neig je sneller naar het gebruik van die middelen, aangezien je hersenen aangeleerd hebben dat het beter en leuker is onder invloed. Ik heb ongeveer een 6 jaar bijna om de 1 a 2 wekelijks harddrugs stimulanten gebruikt. Het is lang goed gegaan, maar nu ik een of ander psychisch probleem heb ontwikkelt wordt het je vijand.
"Wat op het papier staat is een weergave van het beeld op het netvlies van de man die de kaart heeft gemaakt; en als je de zaak omkeert, kom je bij een oneindige regressie terecht, een oneindige reeks kaarten. Het proces van weergeven zal dat er steeds uitfilteren, zodat de psychische wereld slechts gevormd wordt door kaarten van kaarten, tot in het oneindige."

Avatar gebruiker
MrMDMA
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 388
Geregistreerd: za jun 25, 2011 7:13 pm

Re: Ben ik verslaafd?

Berichtdoor Claviceps » zo feb 19, 2017 12:30 am

Ik denk dat een van de voornaamste punten is dat ook al ben je aandachtig op je gebruik dat het risico bestaat dat er verloop naar tijd, en dan spreek ik over maanden of jaren, er een accumulatie plaats vind van gewenning aan deze levensstijl en mogelijke aspecten van je leven die gedurende gebruik niet nuchter aan bod kunnen komen en daardoor onderdrukt worden. Ik heb geen idee hoe je leven eruit ziet en in hoeverre je in staat bent om mentaal op een gezonde manier te kunnen omgaan met problemen en alles wat het leven te bieden heeft. Er zijn mensen die door de weeks hard werken en in de avonden verstand op nul zetten door middel van TV kijken, Internetten of drugs gebruik om een aantal voorbeelden aan te halen. Mentale gezondheid is echter ook iets dat je actief zult moeten onderhouden en gezonden manier dient te vinden om met het leven te kunnen omgaan. Problemen en obstakels kun je niet eindeloos proberen te vermijden of dempen. Dat is het geniepige aan substantie gebruik, een hoop kan ongemerkt voorbij gaan voor een bepaalde periode. De kans is dan ook aanwezig dat deze mensen ergens in de toekomst op een punt aankomen waarbij problemen zich hebben ontwikkeld en uiteindelijk ermee geconfronteerd word. Omdat men gedurende deze periode geleerd heeft om met deze problemen op een bepaalde manier om te gaan, vaak substantie gebruik of iets dergelijks, zoekt men op het punt waarop het moeilijker word ook de uitvlucht in meer substantie gebruik. Als je op dit punt aankomt word het een moeilijke situatie. Je zult dan en met je substantie gebruik moeten dealen en je emotionele bagage als jezelf erkend dat er een probleem is dat je leven negatief beinvloed en leid tot het willen veranderen van je gedrag. Op het forum zijn genoeg verhalen te vinden van mensen die deze lijn bewandeld hebben.

Ik denk ook dat je eens goed zult moeten nadenken over je eigen gebruik en eerlijk erover dient te zijn tegen jezelf. Het is goed mogelijk dat wat je hier schrijft inderdaad klopt, dat kan ik niet beoordelen. We hebben er echter als mens wel een handje aan om het naratief dat we onszelf vertellen mooi te laten passen in het beeld dat we graag van onszelf willen hebben. Wat ik hiermee bedoel is dat je gebruikshistorie misschien rooskleuriger is dan dat het daadwerkelijk was omdat je liever van jezelf gelooft dat je het goed in de hand hebt gehouden.

Ik kan je wel vertellen dat gebruik in de leeftijden van 16 t/m 25+ jaar een impact kunnen hebben op de hersenontwikkeling. Gedurende deze periode ontwikkelen de hersenen zich nog steeds en alles waarmee je de hersenen routinematig stimuleert kunnen leiden tot ontwikkelingen van gedragspatronen. In bepaalde mate geldt dit ook na deze periode nog alleen gedurende de ontwikkeling zijn de hersenen gevoeliger hiervoor. Over de invloed met als context jouw gebruikspatroon is het moeilijk een gegeneraliseerde uitspraak te doen. Als het klopt wat je schrijft over je gebruik dan zou ik je niet beschrijven als een persoon die in het extreem uiterste van het spectrum valt als het gaat om je eerder gebruik. Het gebruik dat je beschrijft in de context van feestjes vind ik dan wel weer wat zorgelijker.

Een andere kant van het verhaal is wel dat het in onze maatschappij geaccepteerd is dat mensen tegen het weekend en in het weekend alcohol nuttige in de context van ontspanning. De valkuil zit hem dan ook deels in het ophangen van deze gedragspatronen aan dit soort constructies. Het is weekend dus ik drink lekker een paar biertjes om te ontspannen. Er is een leuk feestje dus gebruik ik drug x, y, z. Dit soort gedachten constructies kunnen na verloop van tijd leiden tot een associatie tussen het gebruik en de activiteit. Als je denkt er is een feestje dan denk je ook ik moet drugs scoren voor die avond. Ik heb niet genoeg informatie om hier verder over te oordelen maar onderneem je dezelfde activiteiten ook met regelmaat in een nuchtere staat? Kun je het gebruik nog scheiden van de activiteit? Nu is een logische vraag die volgt wat is dan veilig gebruik? Als iemand daar het antwoord op weet dan hoor ik het graag. Incidenteel gebruik niet direct gekoppeld aan dezelfde activiteiten zou denk ik een begin zijn en daarbij consumptie ook beperken tot een substantie. Alleen heb je daarbij ook weer te maken met de controle die je hebt over het gebruik van substanties. Eigenlijk zou je haast moeten gaan denken aan het toe verlaten van de keuze tot gebruik aan een computer die op basis van een random selectie de keuze voor je bepaald. Ook daarbij heb je dan weer te maken met het aspect van controle. Houdt jij je aan wat die computer bepaald?

Cocaine ben ik geen fan van. Ik heb het nooit geprobeerd maar de werking van dit middel op de prefrontale cortex en de snelle ontwikkeling van afhankelijk vind ik dat het een gevaarlijk middel maakt. De prefrontale cortex is betrokken bij het inhiberen van gedrag daarbij kun je denken aan de mogelijkheid om nee te kunnen zeggen op het bijdoseren of op een later tijdstip het opnieuw gebruiken van Cocaine. Het kan goed zijn dat er mensen zijn die er verstandig mee kunnen omgaan het mechanisme van werking en effect vind ik echter dat zich sneller leent tot stimulering van misbruik. In grote mate vind ik ook dat dit geldt voor alcohol gebruik aangezien daarbij je beslissingsmakings process ook zeer nadelig beinvloed word en het is ook een middel dat door veel mensen met enige regelmaat gebruikt word. Als je al dronken bent en je krijgt drugs aangeboden acht ik de kans groter dat je er ja op zegt dan dat als je nuchter was. Ik weet niet hoe het er op die feestjes aan toe gaat maar ik sluit zo'n aanbod niet uit.

Als laatste punt wil ik de druk vanuit een groep nog aanhalen. Het is moeilijk om in te schatten hoe sterk jij in je schoenen staat. Je beschrijft echter dat je een vriendin hebt die gebruikt en ik ga ervan uit dat feestjes en dergelijke ook meestal in de context van een groep plaats vinden. Zou het voor jezelf haalbaar zijn om in deze context met regelmaat de enige te zijn die niet onder invloed is en toch te kunnen genieten van het feest? De kans is bijvoorbeeld aanwezig dat je vriendin of vrienden zeggen "wat ben jij een ongezellige" als jij andere keuzes gaat maken of anderzijds opmerkingen maken over dat je nuchter bent. Ook het aanbieden van drugs behoort tot de mogelijkheden. Als je ervoor kiest om het nuchtere pad te bewandelen zul je in sommige scenarios sterk in je schoenen moeten staan om nee te kunnen zeggen en resoluut kunnen zijn tegenover jezelf om nee te blijven zeggen. De druk zal namelijk niet alleen van buiten komen maar ook in jezelf aanwezig zijn en je wellicht proberen te verleiden tot gebruik. Gedachten als: alleen dit feestje nog deze keer gebruiken en dan doe ik het volgend feestje nuchter. Vervolgens doe je weer precies hetzelfde op het volgende feestje.
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”
Claviceps
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 903
Geregistreerd: zo feb 27, 2011 6:17 pm

Re: Ben ik verslaafd?

Berichtdoor Maus » zo feb 19, 2017 7:29 pm

Mooi antwoord weer, Claviceps :hulde:

Wb trouwens 8-)
Maus schreef:Wees liev voor elkaar en leef in vrede :stoned:


Albert Einstein schreef:
Der hauptgrund für stress ist der tägliche kontakt mit idioten


Leo Gura from http://www.actualized.org schreef:
Society is an amusementpark for the ego to distract you from truth
Avatar gebruiker
Maus
RIP lieve Poseidon...
DF God
Offline
 
Posts: 10325
Geregistreerd: vr mei 18, 2012 10:53 am
Woonplaats: Vrijstaat www.drugsforum.info


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Verslaving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Royal Queen Seeds banner