Beste allemaal,
Voor het programma Spuiten&Slikken van BNNVARA ben ik momenteel een reportage aan het maken over oxycodon. In Nederland blijken bijna een half miljoen mensen oxycodon te slikken. Een groot deel hiervan raakt verslaafd aan het medicijn omdat het een zeer heftige opiaat is. "Je gaat heen voor hulp en wordt naar huis gestuurd met soms nog meer pijn en een verslaving", aldus bronnen die ik al gesproken heb. Oxycodon wordt dan ook niet voor niets schone heroïne genoemd.
Nu wil ik het liefst zoveel mogelijk mensen spreken over dit onderwerp om zo een goed en duidelijk beeld te schetsen als we het item gaan uitzenden. In het item komt vooral naar voren wat de gevaren/ bijwerkingen zijn van oxycodon en dat artsen de pijnstiller te snel voorschrijven en daarnaast het te snel verhogen. Dit blijkt uit de gesprekken die ik momenteel al gevoerd heb. "Het is echt rotspul (...) ik raad niemand aan eraan te beginnen (...) als er een alternatief is wil ik het meteen", zijn enkele uitspraken.
Nu hoor ik heel graag jullie verhaal. Hoe valt het gebruik van oxycodon bij de gebruikers? Is het verslavend? En ben je ooit door je huisarts gewaarschuwd voor de verslavende kant? Hoe zou je het vinden als het oxycodon beter gecontroleerd zou worden?
Reageren kan hieronder of op lotte.grimberg@bnnvara.nl