Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Combinatie speed - antipsychotica - week 44, 2010

Alle officiële antwoorden van het Trimbos-instituut worden hier verzameld.

Combinatie speed - antipsychotica - week 44, 2010

Berichtdoor Drugs Infolijn » za feb 26, 2011 2:48 am

Vraag:
Ik zal even een korte inleiding geven over de situatie.

Zoals wel meer mensen hou ik ook wel van een avondje speed snuiven, heerlijk! Nou kan ik eigenlijk nooit in slaap vallen diezelfde avond en moet ik dus een dag extra wakker blijven, wat niet altijd even fijn is.
Ik heb van mezelf al slaap problemen, dit komt waarschijnlijk omdat ik een psychotische aandoening heb. Hier heb ik ongeveer anderhalf jaar geleden anti-psychotica medicatie voor gekregen (pipamperon) maar deze slik ik al voor meer dan een jaar niet meer vanwege de bijwerkingen die ik verre van prettig vond.
Hoe dan ook, ik heb wel nog wat medicatie liggen voor het geval dat ik ze weer nodig heb. Ik kon altijd goed slapen met die medicatie en nu is mijn vraag dus:
Is het gevaarlijk of schadelijk om na een dag/avond speed gebruikt te hebben anti-psychotica medicatie te nemen om in slaap te vallen?
Antwoord:
Er is geen directe wisselwerking bekend tussen antipsychotica en speed, behalve met het middel Haldol. Haldol kan in combinatie met speed leiden tot ernstige dystonie. Dat is een zeldzame hersenaandoening waarbij je last krijgt van bewegingsstoornissen en samentrekkingen van spieren. Van Pipamperon is dat niet bekend.

Pipamperon (en antipsychotica in het algemeen) is eigenlijk niet geschikt als slaapmiddel. Zeker als je speed hebt gebruikt, zal de pipamperon je niet slaperig genoeg maken om ook daadwerkelijk goed te kunnen slapen. Bovendien kun je je afvragen of het niet beter voor je is om het effect van speed op een natuurlijke manier uit te laten werken in plaats van dat weer met een ander middel te bestrijden. Tenslotte kun je ook bij eenmalig gebruik van pipamperon last krijgen van de bijwerkingen (die je in het verleden als onprettig hebt ervaren).

In het algemeen willen we toch nog even zeggen dat hoge doseringen speed een psychose of psychotische verschijnselen kunnen uitlokken. Als je al vatbaar bent voor dit soort klachten is het gebruik van speed (en andere drugs) daarom af te raden. Ook kan speed ervoor zorgen dat antipsychotica minder goed werken.
De Drugs Infolijn is een dienst van het Trimbos-instituut en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op http://www.drugsinfo.nl en op http://www.drugsenuitgaan.nl.
Avatar gebruiker
Drugs Infolijn
Trimbos Professional
Offline
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2011 4:12 pm

  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Vraag van de Week

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

Royal Queen Seeds banner