Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Disdagdip

Alle officiële antwoorden van het Trimbos-instituut worden hier verzameld.

Disdagdip

Berichtdoor Drugs Infolijn » ma dec 19, 2011 3:07 pm

Wij dachten dat het interessant zou zijn om iets te vertellen over de dinsdagdip. Waarom krijgen veel mensen klachten een aantal dagen na gebruik en niet direct de dag erna? Daar zijn namelijk wel wat ideeën over:

XTC (MDMA) verhoogt tijdelijk de hoeveelheid serotonine in de synaps (door de transporter te blokkeren en door de transporter omgekeerd te laten werken waardoor de serotonine afgifte toeneemt), maar put daardoor je voorraad serotonine tijdelijk uit. Het is echter niet de uitputting van je serotonine voorraad die verantwoordelijk is door de dip na gebruik, maar een ander fenomeen.

De dip na gebruik treedt wellicht op omdat de serotonine receptoren zogenaamd 'down gereguleerd' worden, als een beschermingsmechanisme tegen overmatige stimulering van serotonine. Tijdens de XTC roes wordt er immers heel veel serotonine vrijgegeven en als beschermingsreactie worden de receptoren tijdelijk in de cel getrokken. Het duurt echter enkele uren/dagen voordat dit optreedt, vandaar dat de dip na gebruik ook pas na enkele dagen optreedt.
De Drugs Infolijn is een dienst van het Trimbos-instituut en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op http://www.drugsinfo.nl en op http://www.drugsenuitgaan.nl.
Avatar gebruiker
Drugs Infolijn
Trimbos Professional
Offline
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2011 4:12 pm

Re: Disdagdip

Berichtdoor megatrippie » ma dec 19, 2011 3:25 pm

Bedankt voor weer wat weetjes!
Tree Hugging Hippie Crap
megatrippie
In Memoriam
Offline
 
Posts: 572
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 2:52 pm

Re: Disdagdip

Berichtdoor Stefaan » ma dec 19, 2011 6:00 pm

En 5-htp helpt tegen de dip?
Stefaan
Ja en nu?
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2410
Geregistreerd: ma jun 06, 2011 2:14 pm

Re: Disdagdip

Berichtdoor Aaltje » ma dec 19, 2011 6:59 pm

Drugs Infolijn schreef:Het is echter niet de uitputting van je serotonine voorraad die verantwoordelijk is door de dip na gebruik, maar een ander fenomeen.

Delysid Vicious schreef:
gyan007 schreef:En 5-htp helpt tegen de dip?

Ja.

Delysid kan jij lezen?
Avatar gebruiker
Aaltje
Bringer of destruction
Donateur
Offline
 
Posts: 2264
Geregistreerd: di feb 22, 2011 8:21 am

Re: Disdagdip

Berichtdoor Karhu » ma dec 19, 2011 9:59 pm

Ik ken geen dinsdagdip...
Avatar gebruiker
Karhu
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2032
Geregistreerd: vr feb 25, 2011 3:50 pm
Woonplaats: Groningen

Re: Disdagdip

Berichtdoor Frog » wo dec 21, 2011 11:49 am

hmzz interresant wel.
Hier variëren de dips erg ene keer ist best slecht te harden de andere keer bijna nergens last van,.
Meestal pas een Dinsdag of later inderdaad dat ik goed ga merken.
Meer down, rare shokjes in me hoofd ( kreeg ik ook bij het afbouwem van Anti Depresiva dus asocieer ik met iets met de seratonine receptoren)
Verder ben ik een week meestal een stuk emotioneler.
Oftopic: vind een XTC dip kinderspel bij een speed kater, daar word ik pasecht mega beroerd van.
Avatar gebruiker
Frog
Badass Junkie
Verbannen
 
Posts: 2111
Geregistreerd: vr nov 01, 2013 11:52 pm

Re: Disdagdip

Berichtdoor DonnieDarko1979 » wo dec 21, 2011 4:18 pm

Ik heb nog nooit echt een dip gehad.
Wel de dag erna een soort van kater. Maar dat is meer de lichamelijke vermoeidheid.
De dinsdagdip heb ik gelukkig geen last van.
Every living creature on earth dies alone
Avatar gebruiker
DonnieDarko1979
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 155
Geregistreerd: wo okt 19, 2011 10:33 am


Keer terug naar Vraag van de Week

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

Royal Queen Seeds banner